Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets van het jaar. - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Fiets van het jaar.

dik5 schreef:"Op pad" is natuurlijk in eerste instantie een bedrijf dat centjes wil verdienen
Volgens mij is "Op pad" in eerste instantie een bedrijf wat de lezers moet dienen die daar voor betalen!
Leo van Lierop schreef:
dik5 schreef:"Op pad" is natuurlijk in eerste instantie een bedrijf dat centjes wil verdienen
Volgens mij is "Op pad" in eerste instantie een bedrijf wat de lezers moet dienen die daar voor betalen!

Lijkt mij een beetje naief Leo
Als een bedrijf de klant niet voor op stelt (zoals de DSB Bank), krijgt het bedrijf een slechte naam en gaat het kapot. Zo simpel is het.
Leo van Lierop schreef:Als een bedrijf de klant niet voor op stelt (zoals de DSB Bank), krijgt het bedrijf een slechte naam en gaat het kapot. Zo simpel is het.
Je moet je afvragen wie de echte klanten van een tijdschrift zijn, de lezers of de adverteerders.

Als lezer wil je dat zelf graag zijn natuurlijk, maar ben je dat ook?
Je wil een kwaliteitsblad als Op Pad toch niet vergelijken met Metro of Spits? :o
De Volkswagen Polo Bluemotion is auto van het jaar geworden. Linda de Mol is omroepvrouw van het jaar geworden......

Niets nieuws onder de zon dus? De snelle mediaconsument wil gewoon top drietjes horen, niets mis mee toch?

Doe toch gezellig mee, het is niet om serieus te nemen, want tuurlijk voor elke prijscategorie en voor elk gebruik is wel een andere fiets te noemen. Maar om het afgelopen jaar nou gewoon in een top 3 samen te vatten is toch gewoon leuk&aardig en iets totaal anders dan "doorgestoken kaart" of "omkooppraktijken". Door het zo zwaar te benoemen ontneem je juist de luchtigheid van dit soort verkiezingen.... houdt het cool en relax 8).

De echte liefhebber zal heus wel ergens anders uitkomen voor zijn specifieke gebruik en banksaldo, maar misschien ook wel niet. Geloof dat het blad fiets dat ook doet voor zijn jaarverkiezing..... en dan krijg je dus een rits aan keuzemogelijkheden, met nog steeds allerlei kanttekeningen en discussies. Persoonlijk vind ik het voor dit soort snelle topdrietjes wel belangrijk als een fiets iets innovatiefs te bieden heeft, zonder dat het inboet aan kwaliteit en degelijkheid. Denk dat Koga dat wel heeft gedaan door het oubollige van de electrische fiets te camoufleren, en denk dat de Van Nicholas Pioneer dat wel heeft bereikt met zijn titaniumframe en beltdrive...

Voor mijn eigen persoonlijke lijstje zou ik denk ik de Thorn Raven Nomad S&S
worden op nr 1 zetten.... (stalen frame, v-brakes, rohloff, s&s koppelingen, 26"wielen, brede banden, brooks zadel) niet al teveel hightech dus, maar kale degelijkheid dus. Voor het blad Op Pad denk ik niet geschikt als winnaar want net een te specifieke fiets imho.
Afbeelding
Van publicaties met pretenties verwacht je professionele integriteit, en geen varen onder valse vlag. In welke mate dat bij Op Pad nu precies speelt weten we niet, maar de tekenen zijn verontrustend. Bij kwaliteitskranten is het in elk geval taboe.
In de wetenschap komt dit ook af en toe voor. Pharmaceutische bedrijven bieden universitaire onderzoekers met wie ze samenwerken geld om congressen te bezoeken of te organiseren, inclusief gesponsorde workshops waarbij de sprekers "om het hen makkelijk te maken" kant en klare teksten krijgen aangeleverd. De sprekers "zijn natuurlijk geheel vrij alles te veranderen wat zij maar willen...." Corruptie is het enige woord dat hierbij past, en ieder kan bedenken wat dit voor gevolgen heeft voor de kwaliteit van het pharmaceutische onderzoek. Het was niet voor niets dat Robbert Dijkgraaf, de president van de Nederlandse Academie van Wetenschappen, onlangs in een rede onderzoekers opriep dit soort avances meer op afstand te houden.
Wim
Leo van Lierop schreef:Als een bedrijf de klant niet voor op stelt (zoals de DSB Bank), krijgt het bedrijf een slechte naam en gaat het kapot. Zo simpel is het.
Was dat maar zo.
Een goede of slechte naam bij de klanten wordt m.i. maar voor een deel bepaald door het vooropstellen van die klant. Binnen de kleine marge van winst of verlies maakt imagebuilding, brandmanagement en ander reclamegespuis juist het grote verschil uit.
Het is juist daardóór dat DSB-klanten erin zijn getuind. Als ze geweten hadden hoe zeer die bank hun klanten niet voorpp stelde dan waren ze nooit zo dom geweest.
Leon
Toch nog even over Oppad, het schoot me ineens te binnen wat mij opviel tijdens het lezen van het laatste nummer: 4x wordt hetzelfde identieke jasje getoond van merk P., op blz 52, 61, 63 en 83. Een ander jasje van hetzelfde merk P. komt op blz. 53, 61 en 63 voor.
Overigens lees ik het blad met plezier, vooral de inhoudelijke artikelen van de redactie. Waarschijnlijk worden de hierboven genoemde pagina's door de afdeling marketing gevuld en zouden dan (omdat er kennelijk door de fabrikanten betaald wordt) als advertentie te boek moeten staan.
Wim schreef:Van publicaties met pretenties verwacht je professionele integriteit, en geen varen onder valse vlag. In welke mate dat bij Op Pad nu precies speelt weten we niet, maar de tekenen zijn verontrustend. Bij kwaliteitskranten is het in elk geval taboe.
In de wetenschap komt dit ook af en toe voor. Pharmaceutische bedrijven bieden universitaire onderzoekers met wie ze samenwerken geld om congressen te bezoeken of te organiseren, inclusief gesponsorde workshops waarbij de sprekers "om het hen makkelijk te maken" kant en klare teksten krijgen aangeleverd. De sprekers "zijn natuurlijk geheel vrij alles te veranderen wat zij maar willen...." Corruptie is het enige woord dat hierbij past, en ieder kan bedenken wat dit voor gevolgen heeft voor de kwaliteit van het pharmaceutische onderzoek. Het was niet voor niets dat Robbert Dijkgraaf, de president van de Nederlandse Academie van Wetenschappen, onlangs in een rede onderzoekers opriep dit soort avances meer op afstand te houden.
Wim
Maar waar rook is hoeft toch niet altijd een brand te woeden?

Met Robbert Dijkgraaf benoem je toch wel een held van me..... wat een erudiete, vriendelijke, intelligente en aardige man lijkt me hem.... Maar toch denk ik niet dat hij wetenschappelijk onderwijs zou vergelijken met een informatief hobbyblad als Op Pad. Dat zijn twee werelden.... de een draait om de wetenschap, de verifieerbaarheid en de waarheid..... de wereld van Op Pad draait om marketing, verkoopbaarheid en de werkelijkheid een beetje mooier maken dan ie is.....

En voor beide werelden valt wat te zeggen, zolang je ze maar niet met elkaar vergelijkt. En tuurlijk ik verkies ook een wetenschappelijke benadering, maar het zou naief zijn om te denken dat iedereen dat deed. En ja, dat heeft helaas altijd weer met geld te maken..... Maar tegelijkertijd is daarmee nog steeds niet gezegd en bewezen dat Op Pad niet objectief zou kunnen zijn in hun eindbeoordeling van hun zogenaamde "outdoor awards".
Ik mag hopen dat de wetenschap niet zo´n reservaat is dat het de enige plek is waar integriteit ertoe doet. Nee natuurlijk is wetenschap wat anders, maar het principe van de onkreukbaarheid heeft bredere toepasbaarheid. Het is niet fundamenteel anders: je geeft je over aan deskundigen waarvan je denkt dat ze het beste met je voor hebben, of dat nu gaat om een nieuw medicijn of een nieuwe fiets. Het voorbeeld dat ik gaf geeft aan dat het overigens ook in de wetenschap niet makkelijk is het commerciele geweld het hoofd te bieden.
Wim
Wim, laat je hart eens spreken. Welke fiets uit 2009 deed je 20 jaar jonger voelen? :lol:
Wim schreef:Ik mag hopen dat de wetenschap niet zo´n reservaat is dat het de enige plek is waar integriteit ertoe doet. Nee natuurlijk is wetenschap wat anders, maar het principe van de onkreukbaarheid heeft bredere toepasbaarheid. Het is niet fundamenteel anders: je geeft je over aan deskundigen waarvan je denkt dat ze het beste met je voor hebben, of dat nu gaat om een nieuw medicijn of een nieuwe fiets. Het voorbeeld dat ik gaf geeft aan dat het overigens ook in de wetenschap niet makkelijk is het commerciele geweld het hoofd te bieden.
Wim
AB schreef:Maar tegelijkertijd is daarmee nog steeds niet gezegd en bewezen dat Op Pad niet objectief zou kunnen zijn in hun eindbeoordeling van hun zogenaamde "outdoor awards".
Ach, wat heet objectief... Wat zou jij doen als hoofdredacteur als een eigenwijs beginnend redacteurtje het product van een grote adverteerder iets te enthousiast afkraakt in een test waar die adverteerder dik voor betaald heeft?
Precies, je belt die adverteerder op en zegt dat hij dat product niet in de test moet laten meelopen of je past de tekst van de test zo aan dat iedereen toch nog tevreden is, behalve die eigenwijze redacteur natuurlijk. Maar die leert het nog wel...
O ja, je bent eerst natuurlijk wel gebeld door een verontruste marketingafdeling, die je gevraagd heeft even orde op zaken te stellen want er is al wel een fullcolour achterpagina verkocht.
Tijdschriften maken, 't is een vak apart.
(Dit verhaaltje slaat uiteraard niet concreet op Op Pad, maar slechts op een veel voorkomende praktijk in de mediawereld).
Voor mij is het fundamentele verschil selectie. Als je een blad of een krant aanschaft verwacht je dat de redactie onderwerpen en producten selecteert op basis van eigen criteria. Basis voor die criteria moet zijn de lezer zo goed mogelijk te informeren, niet het zoveel mogelijk advertenties verkopen. Dat mag wel, maar dan moet je niet doen alsof je een opinietijdschrift met onafhankelijke redactie bent
m-gineering schreef:Voor mij is het fundamentele verschil selectie. Als je een blad of een krant aanschaft verwacht je dat de redactie onderwerpen en producten selecteert op basis van eigen criteria. Basis voor die criteria moet zijn de lezer zo goed mogelijk te informeren, niet het zoveel mogelijk advertenties verkopen. Dat mag wel, maar dan moet je niet doen alsof je een opinietijdschrift met onafhankelijke redactie bent
Maar neem je daarmee hun "prijsjes" helemaal niet meer serieus en ben je het oneens met hun uitkomst.
Het lijkt wel of niemand hier zijn "fiets van het jaar" wil prijsgeven, terwijl dit nu juist zo'n mooi onafhankelijk podium is om dat wel te doen.
Leo van Lierop schreef:Over tests gesproken. Ik las laatst een test over de Van Nicholas Pioneer. En het moet me van het hart dat ik die test erg slecht vond.:
Ha, dat was misschien in Bike & Trekking Magazine en bizar genoeg onder mijn naam geschreven.
Ze hadden gevraagd om een korte rij-impressie van de Pioneer. Vervolgens heeft BTM mijn tien regels zonder overleg uitgebreid tot een compleet artikel van honderden regels.

Ik zag het pas toen ik het nummer onder ogen had. Bizar! Nu wordt er hier op Op Pad gemopperd, maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat journalistieke principes zo geschonden worden. Niet eens een telefoontje of een vraag of ik dat goed vond. Blijkbaar vond Bike & Trekking het leuk om een aritkel van Eric Schuijt te presenteren? Geen idee wat hun beweegredenen waren. Wel heb ik een rectificatie gehad.

Nee, dan is Op Pad in ieder geval naar auteurs integer bezig. Iedereen -die ik ken- die iets voor Op Pad heeft geschreven of foto's geleverd heeft, kan dat beamen.
Eric, die slechte test die ik bedoelde was in Op Pad. Dat Bike & Trekking zo maar jouw verhaal publiceerd is natuurlijk niet netjes! Maar ze hebben tenminste wel oog voor kwaliteit. :twisted:
Alhoewel, dat stuk over die dweilende banden was niet echt nuttige info voor me. :P
AB schreef:
Maar neem je daarmee hun "prijsjes" helemaal niet meer serieus en ben je het oneens met hun uitkomst.
De redactie is iha opgeleid om te schrijven, vakkennis over het onderwerp is secundair. Met die beperking doen ze vast wel hun stinkende best om van het aangebodene nog wat te maken, maar ik zal eerlijk melden het blad al heel lang niet meer ingekeken te hebben. Het is duidelijk niet voor mij bedoeld ;)

Het lijkt wel of niemand hier zijn "fiets van het jaar" wil prijsgeven, terwijl dit nu juist zo'n mooi onafhankelijk podium is om dat wel te doen.
FVHJ is een rare spagaat voor het wereldfietserspubliek. Zo'n fiets moet aan een breed publiek appelleren, terwijl je eigen wensen juist heel specifiek zijn. Dan moet je enthousiast gaan doen over een minst slechte oplossing of zo. Ik bouw altijd een fiets van het jaar, maar telkens voor iemand anders ;)
m-gineering schreef:
AB schreef:
Maar neem je daarmee hun "prijsjes" helemaal niet meer serieus en ben je het oneens met hun uitkomst.
De redactie is iha opgeleid om te schrijven, vakkennis over het onderwerp is secundair. Met die beperking doen ze vast wel hun stinkende best om van het aangebodene nog wat te maken, maar ik zal eerlijk melden het blad al heel lang niet meer ingekeken te hebben. Het is duidelijk niet voor mij bedoeld ;)

Het lijkt wel of niemand hier zijn "fiets van het jaar" wil prijsgeven, terwijl dit nu juist zo'n mooi onafhankelijk podium is om dat wel te doen.
FVHJ is een rare spagaat voor het wereldfietserspubliek. Zo'n fiets moet aan een breed publiek appelleren, terwijl je eigen wensen juist heel specifiek zijn. Dan moet je enthousiast gaan doen over een minst slechte oplossing of zo. Ik bouw altijd een fiets van het jaar, maar telkens voor iemand anders ;)

Kom op Marten, laten we net eens doen of er helemaal geen regels zijn en dat dit topic allang niet meer over Op Pad gaat, maar over wat ieders persoonlijke fiets van het afgelopen jaar is: de 2009 outdoor droomvakantiefiets ofzoiets. Dus weg met de context van een breed publiek, maar je eigen fiets van het jaar. Het zal toch niet zo zijn dat je hartspieren in Gruningn afgelopen jaar altijd met dezelfde regelmaat hebben geklopt. 8).
Ik weet de oplossing voor dit probleem. Als iedereen een fiets cursus volgt bij Marten, dan kan hij/zij zelf beslissen, welke fiets voor hun het beste is.

Eigenlijk mag ik dit niet schrijven, want dit is reclame voor Marten. :roll:
Magik nu een gratis cursus bij je volgen :lol:

Mario