Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen langs de maas - Forum Wereldfietser

fietsen langs de maas

hallo,
wie van jullie weet waar de beste kant van de maas is om te fietsen van ,Namen naar Charleville-Mezieres,zijn deze jaagpaden geasfalteerd of wat moet ik me voorstellen hiervan.wie heeft info.
mvg
jean
mobilette schreef:hallo,
wie van jullie weet waar de beste kant van de maas is om te fietsen van ,Namen naar Charleville-Mezieres,zijn deze jaagpaden geasfalteerd of wat moet ik me voorstellen hiervan.wie heeft info.
mvg
jean
Aan de Franse kant ligt een prachtig mooi fietspad met bordjes en bankjes. De Belgische zijde is wat minder, daar wordt je soms een kade opgejaagd met hobbelstenen. Maar je kan ook gewoon op de weg fietsen als je dat wilt.
In Belgie hebben ze het RAVeL Netwerk (Réseau Autonome de Voies Lentes): Fietspaden noemen wij dat. Ten zuiden van Namen ligt de Rv2 aan de linkerkant (stroomafwaarts gezien) Het is een pad wat in de lente wel eens onder water wil staan, en wat ten dele bestaat uit keitjes. Je kan er dan wel fietsen, maar met bepakking erg langzaam. De autoweg ernaast is eigenlijk geen alternatief omdat daar veel te hard gereden wordt.
De Rv2 kan je rijden, ook met bepakking, maar wees bedacht dat je soms langzaam vooruit komt.

In de link het hele overzicht van paden in Belgie

http://www.fietsroute.org/index_wal.htm ... m&midframe

Gr Hans
Tussen Givet en Charleville-Mezieres loopt de Voie verte Trans-Ardennes: een model-fietspad over het voormalige jaagpad aan de rustige kant van de Maas.
Zie: http://www.voiesvertes.com/htm/departement08_NL.htm
Het Franse departement Ardennes en de Belgische Ardennen-provincies Namen en Luxemburg staan op de Fiets en Wandelbeurs in een gezamenlijke stand met hun fietsroutes.
Het is de bedoeling dat de route langs de Franse Maas ook wordt door getrokken over de jaagpaden langs het Canal de Ardennes, de Marne en andere waterverbindingen naar Bourgondie, zodat een aangesloten fietsroute over de jaagpaden ontstaat. Het enige probleem is de Franse Rijkswaterstaat, die moeite heeft met het vrijgeven van de jaagpaden.
Zie: http://www.voiesvertes.com/images_web/c ... 110908.pdf
Dag Jean,

Er is een boekje: Naar de bronnen van de Maas. Van Evert van Veldhuizen. Het is de route vanuit hier naar... Ik heb hem ooit gefietst. Dat was een mooie tocht wat ik me herinner. Het is een paar jaar geleden. Als je wil mag je boekje lenen.

Gr.
Betty
Namen uit is de Ravel inderdaad zowat rampzalig, continu kuilen en gaten. Als ik daar langs de Maas rij dan rij ik tot Dinant oostelijk van de Maas, daarna westelijk. Binnenkort heb ik een uitgewerkte route klaar van Maastricht (westelijk van Luik langs) tot aan de monding van de Semois.
Boop schreef:Dag Jean,

Er is een boekje: Naar de bronnen van de Maas. Van Evert van Veldhuizen. Het is de route vanuit hier naar... Ik heb hem ooit gefietst. Dat was een mooie tocht wat ik me herinner. Het is een paar jaar geleden. Als je wil mag je boekje lenen.

Gr.
Betty
lieve betty
fijn van je reactie maar we fietsen maar langs de maas van Namen-tot-charleville-mezieres,om zo door te trekken naar lourdes,het was me voornamelijk te doen hoe de staat van het fietspad is langs de maas,en denk ook dat ivo miesen gelijk heeft met veel kuilen en gaten,verder iedereen bedankt die heeft gereageerd voor de goede raad,ik denk dat ik eerst eens met de auto ga verkennen.
met vrienelijke groeten
jean
mobilette schreef:ik denk dat ik eerst eens met de auto ga verkennen
Vergeet je fiets niet mee te nemen want de meeste stukken van Ravelpaden die ik ken - niet díe route overigens - kun je niet met de auto rijden.
Leon
Wat foto's dan maar?

In omgekeerde volgorde van het zuiden naar noorden:
Afbeelding
Tussen Namen en Dinant, een goed stukje fietspad (met bankjes)!.

Afbeelding
Tussen Dinant en Givet.

Afbeelding
Op de grens.

Afbeelding
Halverwege de Franse zijde.

Afbeelding
In de buurt van Charleville.
Het fietspad aan de Franse kant is helemaal nieuw. De weg aan de andere kant (zuidzijde) is trouwens ook aangenaam en rustig.
Twee jaar geleden ben ik van Fumay terug naar Namen gereden en heb toen toch wel veel op de doorgaande weg gereden, ik meen vooral het stuk van de grens naar Dinant niet echt prettig.