Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets van het jaar. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fiets van het jaar.

Als je aan een wielerwedstrijd meedoet, moet je toch ook betalen? Voor fietsfabrikanten zijn dit soort dingen toch normale marketingkosten en leuke reclame als ze iets winnen. Daar zullen ze zeker mee adverteren, geldt overigens ook voor fietstesten en dus niet alleen voor dit soort ludieke prijsvragen..... En dat zie je niet alleen in de fietsindustrie maar overal om je heen (auto's, camera's, kleding, muziekapparatuur, iPads, vishengels, etc), dus wat is het probleem? Fabrikanten hebben de media nodig en omgekeerd. En als iemand een blad als Op Pad beschuldigt van "omkopen" en beperkte onafhankelijkheid, kom dan met bewijs in plaats van azijn. En daarnaast, top drietjes zijn toch gewoon leuk?

Een discussie als deze is toch veel leuker als we alternatieven aanbieden? Dus welke fiets ontbreekt volgens de kenners in de top 3 van Op Pad? Ben eigenlijk wel benieuwd naar onderbouwde meningen en die ene onverwachte wereldfiets. Of zijn we in de wereldfietsindustrie inmiddels zo ver dat de wezenlijke verschillen tussen de merken zo marginaal zijn, dat het eigenlijk niet meer uitmaakt wat in de top 3 staat.
AB schreef:En als iemand een blad als Op Pad beschuldigt van [knip] beperkte onafhankelijkheid, kom dan met bewijs in plaats van azijn.
Hierzo:
Gijs Loning schreef:De Op Pad Awards ... er moet betaald worden om mee te doen.
Lijkt me méér dan genoeg. Onafhankelijk doe je onafhankelijk en niet vrijwel onafhankelijk.
Leon
Leon schreef:
AB schreef:En als iemand een blad als Op Pad beschuldigt van [knip] beperkte onafhankelijkheid, kom dan met bewijs in plaats van azijn.
Hierzo:
Gijs Loning schreef:De Op Pad Awards ... er moet betaald worden om mee te doen.
Lijkt me méér dan genoeg. Onafhankelijk doe je onafhankelijk en niet vrijwel onafhankelijk.
Leon
Ik snap heus wel wat je bedoelt, maar blijkt het ook? Zou er - als ze zich niet laten betalen voor hun onkosten - een andere top 3 uitrollen. Blijkt "Op Pad" als gevolg van hun beleid een inelkaar gekunstelde top 3 te hebben samengesteld? Dat je betaald om mee te doen aan een fietsverkiezing wil toch niet meteen zeggen dat de jury onafhankelijk is. Als het wel zo zou zijn dan moet dat toch blijken uit de nominaties en andere gegadigde deelnemers.

Kortom wat mankeert er aan die Off Rohler, Travelmaster en Pioneer wat een andere top 3 rechtvaardigt? En zo ja, welke fiets zou er dan wel in thuishoren? Robertjan heeft een mooie onderbouwing voor zijn VSF400 gedaan...., zoiets dus, dan wordt dit draadje ook weer leuk en kun je ervan leren.

Ik bedoel, die zure buitenwereld blijft toch wel, dus laten we het hier dan maar wat opleuken in plaats van erover te klagen.
AB schreef:.. top 3 welke fiets zou er dan wel in thuishoren
In deze club zijn er net zoveel wensen als fietsers. Wat voor de een geweldig is, is voor de ander schromelijk overdreven of juist lang niet genoeg. Volgens mij is er dus geen beginnen aan om in algemene zin de ultieme reisfiets te zoeken, we verschillen hier voor élk fietsonderdeel in voorkeuren. Kijk maar naar de discussie over RMS-fietsen (of hoe noemen ze die ook alweer, zelf heb ik Rohloff, Maguga noch Son)
Leon
AB schreef:Als je aan een wielerwedstrijd meedoet, moet je toch ook betalen? Voor fietsfabrikanten zijn dit soort dingen toch normale marketingkosten en leuke reclame als ze iets winnen. Daar zullen ze zeker mee adverteren, geldt overigens ook voor fietstesten en dus niet alleen voor dit soort ludieke prijsvragen..... En dat zie je niet alleen in de fietsindustrie maar overal om je heen (auto's, camera's, kleding, muziekapparatuur, iPads, vishengels, etc), dus wat is het probleem? Fabrikanten hebben de media nodig en omgekeerd. En als iemand een blad als Op Pad beschuldigt van "omkopen" en beperkte onafhankelijkheid, kom dan met bewijs in plaats van azijn. En daarnaast, top drietjes zijn toch gewoon leuk?

Een discussie als deze is toch veel leuker als we alternatieven aanbieden? Dus welke fiets ontbreekt volgens de kenners in de top 3 van Op Pad? Ben eigenlijk wel benieuwd naar onderbouwde meningen en die ene onverwachte wereldfiets. Of zijn we in de wereldfietsindustrie inmiddels zo ver dat de wezenlijke verschillen tussen de merken zo marginaal zijn, dat het eigenlijk niet meer uitmaakt wat in de top 3 staat.
Eensch...
Zo maar een andere inkijk in dit. Je moet je eigenlijk ook afvragen voor wie die awards bedoelt zijn. Zijn die voor degene die veel van fietsen af weten? Ik denk het niet. Wij zullen niet zo snel zeggen, 'oh, die heeft een award, die moet ik hebben'.
Volgens mij zijn ze juist voor degene die geen zin hebben in het uitpluizen van dingen en snel een overzicht willen hebben van goede spullen.

Want zoals al eerder gezegd hier, smaken verschillen. De een wil staal, de ander niet, de een wil een Rohloff . . . . het is bijna onmogelijk om een fiets als beste fiets aan te wijzen. We moeten de awards dan ook niet zo serieus nemen!!!
Hello Gijs,

I have a question. Why did Op Pad choose Marco Meijerink – who works for Santos Bikes -and his wife Lisette Verzijl to test touring bicycles? I always thought that Op Pad tests were conducted by 100% independent testers. Marco isn’t that; he does P.R. work for Santos Bikes such as designing brochures, manning the Santos stand at bicycle shows, photography, testing, etc. Not only that, he helped design the Santos Travelmaster bicycle.

So Op Pad magazine asked the person who helped design the Travelmaster to test his own bike against nine other competing brands? What does Op Pad think that they will get as a result? That the designer will say, “I designed a bad bike?”

The Op Pad touring bike test:
http://www.oppad.nl/published/opp/conte ... 294175.pdf
Deze test kon ik nog niet omdat ik al jaren het kampeerblaadje OpPad links laat liggen-om voor de hand liggende redenen.
And the winner is....inderdaad.
Over tests gesproken. Ik las laatst een test over de Van Nicholas Pioneer. En het moet me van het hart dat ik die test erg slecht vond.
De hele fiets draait om het mooie frame en de rijeigenschappen. En juist daarover werd weinig gezegd. In de test kwam een hele opsomming van de onderdelen waar ik dan net niet in geinteresseerd ben. Ook werd als minpunt aangegeven dat er standaard geen pedalen op zitten. :|
Nee hehe, dat is omdat je zelf kan aangeven welke je wilt hebben. Het zou juist een pluspunt moeten zijn.

Binnenkort kunnen jullie van mij een beter verwachten. :wink:
Die Op Pad-vakantiefietsen "mega"-test was natuurlijk een echte Wij Van WC-Eend-test waarop ze bij Santos wel een flinke mission accomplished-borrel zullen hebben gedronken.
Waarom staat er eigenlijk bij de testen in Op Pad nooit vermeld dat de fabrikanten betaald hebben om mee te doen? De Volkskrant schrijft in het reizen-katern bijvoorbeeld wél elke week dat de redacteuren gesponsorde reizen maken. Lijkt me wel zo eerlijk tegenover de lezer.
Leo van Lierop schreef: Volgens mij zijn ze juist voor degene die geen zin hebben in het uitpluizen van dingen en snel een overzicht willen hebben van goede spullen.
Je hebt gelijk, iemand die zich verdiept in de materie is prima in staat om zijn eigen keuze te maken, maar het zou niet zo moeten zijn dat de leek zijn keuze bepaald aan de hand van testen en Awards waar door de fabrikanten voor betaald wordt. Tenzij dit er uitdrukkelijk bij vermeld wordt maar dat heb ik Oppad nog nergens gelezen.
Een Nederlandstalige variant van http://www.mtbr.com/ (er staan ook reviews voor touring bikes op) bestaat nog niet dacht ik. Misschien iets om als WF mee te beginnen.
Off-topic:
@Jan: Een nadeel van een open toegankelijke review-stek, is dat niet alleen gebruikers maar ook leveranciers (in welke vorm dan ook) informatie kunnen toevoegen. En dat kan soms lastig te controleren zijn. Dan moet je dat ook helemaal dichttimmeren: IP-adressen controleren, registratie met naam en toenaam etc.
Of zoiets als een bulletin board review site nodig is, is wel een heel ander verhaal. Ik kijk ook wel eens op zulke sites, en eerlijk gezegd wordt je er meestal niet veel wijzer van, behalve dat je leert dat vele amerikanen geen Engels kunnen schrijven.
De discussie hier ging over de vraag of bladen en dergelijke zich op deze manier moeten afgeven met leveranciers. De communis opinio lijkt toch wel dat we gesponsorde artikelen en dergelijke ongepast vinden. Laten we hopen dat uitgevers zich realiseren dat ze in hun eigen vlees snijden: vroeger kocht ik vaak het tijdschrift Fiets, totdat ik me begon te realiseren dat de inhoud noch erg onafhankelijk noch erg terzake kundig (meer) was.
Wim
Op fiets.nl staat wel een 'my bike review', maar dat gaat eigenlijk vooral over racefietsen. Ook heeft het forum een 'merken-topic', dat kan natuurlijk zonder problemen opgestart worden....
Wim schreef:Laten we hopen dat uitgevers zich realiseren dat ze in hun eigen vlees snijden: vroeger kocht ik vaak het tijdschrift Fiets, totdat ik me begon te realiseren dat de inhoud noch erg onafhankelijk noch erg terzake kundig (meer) was.
Wim
Ik ben dat wel met je eens. Op enkele uitzonderingen na kun je bijna bij alle bladen die producten bespreken (fietsen, motoren, fotospul, computers...) een sterke correlatie zien tussen advertenties en beoordelingen. Daarbij heb je natuurlijk wel een kip en ei verhaal, maar toch..

Ik lees het blad fiets nog steeds regelmatig, maar dan vooral voor de interviews en 'reisverhalen'. Want die tests van de zoveelste Cannondale of Bianchi doen met niet echt wat.

De laatste tijd lees ik af en toe het blad 'bike en trekking' en ook daar ben ik niet echt onder de indruk van de fietstesten, maar ja, ik denk dat de gemiddelde WF-forum bezoeker zijn afwegingen anders maakt dan de gemiddelde fietser als het gaat over de aanschaf van een nieuwe fiets.

Bij mijn zoektocht naar een andere racefiets vroeg ik de verkopers naar de geometrie van de diverse merken, ik wilde namelijk een beetje relaxte rij-eigenschappen (voor een racefiets) zeg maar. Als ik dan als antwoord dat met de stuurpen dat wel te corrigeren is, dan heb ik moeite om beleefd afscheid te nemen.... En dat zie ik ook vaak terug in 'op-pad'-achtigen (niet in Fiets overigens!)

Maar goed, we dwalen af. Eigenlijk boeit me die awards niet, wat voor de één een wereld-fiets is kan de ander in de weg zitten....
Er was iets met koeien die oud zijn.. maar op de een of andere manier steeds weer boven komen drijven om andere mensen weer zwart te maken..

Slaap je daar beter van?!?

Tip1: je hoeft ze niet te lezen...
Tip2: je mag een eigen mening hebben...
Tip3: fiets lekker op de fiets die jij prettig vindt...

Mijn 2 centen...
Ellen, het spijt me, maar om die twee cent geef ik niet veel. Er wordt hier legitieme kritiek geleverd, en het is niet leuk als je dat badinerend afdoet. Ik heb in deze discussie slechts een voorbeeld gezien waarbij er wat harder op de man gespeeld werd, maar dat ene voorbeeld heeft destijds ook bij mij voor opgetrokken wenkbrouwen gezorgd.
Maar goed, alles is wel weer gezegd. Ik ben benieuwd of het gevolgen heeft, of dat we hier vaker op terug moeten komen.
Wim
Wim, het spijt mij ook, maar ik geef niets om mensen die na jaren nog steeds blijven hangen in hun kritiek... daar is het leven mij te kort voor.

Dat kost energie, die je veel beter aan iets anders kunt besteden, maar goed, dat is gewoon mijn mening. Net zoals jij een mening hebt en daar is niets verkeerds aan.

'Moeten' ? Van wie moet je hierop terug komen?

Er zijn wel ergere dingen op de wereld denk ik dan...
"Op pad" is natuurlijk in eerste instantie een bedrijf dat centjes wil verdienen en daar is niets mis mee. :wink: Het profiel van de gemiddelde lezer zal ook flink afwijken tov de leden van de WF en de forumbezoekers.
Deze laatsten zullen de tests in dit blad heus wel op de juiste waarden kunnen inschatten, en de echt belangrijke en voor hen relevante info ergens anders zoeken.

Verder vindt ik het blad best wel aardige algemene buitensport info geven ,met inderdaad veel commercials . Dat laatste is ook hard nodig op het hoofd boven water te houden.

Dirk