Additionally, paste this code immediately after the opening tag: winter middenlaag - Forum Wereldfietser

winter middenlaag

Hallo,

Een vraag. Ik wil mijn zomerregen jack (http://www.joe-brown.com/outdoor-equipm ... acket.html) ook in de winter gebruiken.

Tijdens het fietsen is een lichte fleece trui of fleece jack warm genoeg onder mijn eVent regenjack. Maar na het fietsen koelt die combinatie af als ik niet beweeg.

Na het fietsen kijk ik nu naar een licht dons jack of een generator jack om onder mijn eVent regenjack aan te doen.

http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/ ... acket.html

http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/ ... acket.html

Hebben mensen hier ervaring mee? Hoe ruim moet je regenjas zijn dat zo'n jack effectief warm is? Onder mijn regen jas kan ik dat fleece jack kwijt en dan is er nog ruimte maar het model is redelijk strak gesneden.

Wat zijn je redenen om voor het een of het ander te kiezen?

Ik hoor graag, bij voorbaat dank,

Willem
Wilm schreef:Tijdens het fietsen is een lichte fleece trui of fleece jack warm genoeg. Maar na het fietsen koelt dat af als ik niet beweeg.
Wanneer stop je dan met fietsen, bij een stoplicht? op je bestemming? is je bestemming dan buiten? . . .

Je kan ook als je stopt met fietsen dat regenjack extra aantrekken.
Stoppen op een bestemming buiten of tijdens een pauze buiten.

Mijn fleece jack of fleecetrui zijn te koud en laten de wind door. Vandaar mijn eVent regenjack als windbreaker.
Ik heb een Klättermusen Liv dons'trui'. Voordeel hiervan t.o.v. de Rab is dat de donskamers groter zijn. Daardoor kan het dons wat meer z'n volume gebruiken. Verder is de schouderpartij duurzaam zeer waterafstotend. Voordeel als er vocht uit de lucht komt vallen.

Dons kies je als je i.h.a. alles toch wel redelijk droog houdt. Lukt dat niet, of stop je vaker echt in de regen zonder beschutting (Schotland, Noorwegen, Ijsland?), dan is een kunststofvulling aan te raden.

Verder past zoiets onder al m'n jassen, behalve het racefiets-jasje van VAUDE van eVent. Ik denk niet dat het onder de Rab teveel samengedrukt zou worden.
Pauzes maak ik altijd kort. Ik heb het koud als ik weer ga fietsen. Tijdelijk heb ik dan een extra windstopperachtig iets of een extra fleece. Donsjacks zijn natuurlijk helemaal geweldig, maar alleen op mijn eerste winterreis had ik er een bij me en warempel niet één keer aangehad. Een fleece is sneller tevoorschijn getrokken.

Wist je trouwens, Wilm, dat Madonna in haar song 'This used to be my playground' zingt: 'The best things in life are always free.'?
Nee dat wist ik niet :-) [off topic] Ik heb de spreuk een beetje aangepast om rekening te houden met de "opportunity costs" van de materiele zaken ;-) Door de haakjes kun je mijn motto op twee manieren lezen zonder en met het woordje (almost).

@Bikeline, Leo en Robertjan: dank voor jullie input.

Ik ga denk ik voor de (syntetische) generator parka van Rab. Het groot respect voor alpine achtige omgevingen waar het ook in de zomer snel kan omslaan qua weer. Of regen in combinatie met een koude gletsjer wind lijkt me ook behoorlijk koud....zelfs in de Noorweegse zomer.

Groeten, Willem