Additionally, paste this code immediately after the opening tag: één echte winterslaapzak of twee 3-seizoenen? - Forum Wereldfietser

één echte winterslaapzak of twee 3-seizoenen?

Een vriendin in de Baltische staten vertelde me dat het 30 vroor in haar tuin, 's nachts. Dat betekent dat ik niet genoeg heb met mijn gewone donzen slaapzak, als ik daar ga fietsen.

Wat is aan te raden: echte winterslaapzak kopen of een goede als extra erbij? Ik hou nogal van laagjes, dus een extra slaapzak lijkt me wel wat.

Tijdens mijn winterreizen heb ik een zomerslaapzakje als extra gehad, die combinatie was prima tot min 15.
In de Oekraïne is het overdag zo'n -25ºC hoorde ik (Roemenië -15ºC), dus die -30ºC geloof ik zeker wel... :wink:
Als je nu een donzen slaapzak hebt, zou ik een kunststof model voor er omheen kiezen. Dit om het dauwpunt te verplaatsen naar een kunststof vulling. Dat is ook handiger op je koudere reizen. Binnenin de slaapzak is het immers 35ºC, maar buiten -veelºC. Ergens daar tussen zit de 0º waar transpiratie zal condenseren. Zaak is om te voorkómen dat dat in het dons gebeurt, dus vandaar de kunststof vulling in die buitenste slaapzak.
Wel ruim genoeg kiezen, zodat het de donzen slaapzak niet samendrukt.
Ik weet niet precies wat de optelsom is maar in mijn zoektocht naar een nieuw donzen slaapzak kwam ik ook dit merk met syntetischce slaapzakken tegen:

https://www.kifaru.net/slickbag.html#

Ze maken modulaire systemen voor oa. jagers en het leger. Dit betekent dat deze slaap zak ruim is zodat je bijv. als jager (en/of als zware Amerikaan) met al je spullen aan erin kan. Het lijkt me dat je er dan ookwel met een slaapzak in moet kunnen passen.

De 0 Fahrenheit (-17,7 Celsius) slickbag weegt 1,3 kg en kost 337 USD en zeer compact.

Wat zou je donzen slaapzak aan moeten kunnen om [edit: in combinatie met deze synthetische slaapzak] -25 Celsius te halen?
Ik heb zelf behalve een ultralichte donzen slaapzak onlangs een PHD kunststof combibag gekocht (nog niet gebruikt), om er buiten omheen te doen (met een waterdichte tijk). Die buitenste slaapzak moet dan wel aardig ruimer zijn dan de binnenste anders wordt je donzen zak platgedrukt. Het schijnt 10 graden C temperatuurbereik toe te voegen. Tatteljee heeft een Omsak die wat lichter en goedkoper is, en ik denk ook iets minder temperatuur bereik toevoegt. Het is samen natuurlijk wel zwaarder en groter dan een echte winterslaapzak, maar ook flexibeler en goedkoper.
Wim
Wilm schreef:De 0 Fahrenheit (-17,7 Celsius) slickbag weegt 1,3 kg en kost 337 USD en zeer compact.
Dat is overigens niet volgens de EN-norm. De temperatuuropgave lijkt ook sterk overdreven. Marmot heeft er altijd al een handje van om die rijkelijk op te geven. De Lithium (700-800gr. 900+ dons, 300-400gr. Pertex Quantum, totaal 1100-1300gr.) werd door hun aangegeven tot -18ºC, welke volgens de EN-norm -14ºC is geworden (voor mannen). Lijkt me stug dat hier een kunststof slaapzak opeens onder duikt.
Wilm schreef:Wat zou je donzen slaapzak aan moeten kunnen om -25 Celsius te halen?
-25ºC?
Hallo erik,

zijn er in nederland slaapzakken te koop die warm genoeg zijn voor dit soort temperaturen?

[quote]Binnenin de slaapzak is het immers 35ºC, maar buiten -veelºC. Ergens daar tussen zit de 0º waar transpiratie zal condenseren.[/quote]

condensatie zal optreden! dit gebeurt niet zozeer bij 0ºC maar daar waar de relatieveluchtvochtigheid boven de 100% uit komt. (hoe kouder de lucht hoe minder vocht hij kan bevatten) Ideaal zou zijn als dit punt buiten je slaapzak licht.
Dit is allemaal maar theorie en heb je niks aan bij keuze.

bij berekening van de isolatie-waarde van bouwconstructies wordt rekening gehouden met overgangsweerstanden tussen de verschillende materialen. het laagjes systeem is dus inderdaad interesant.

synthetische slaapzakken behouden hun isolatiewaarde beter als ze vochtig zijn, deze zal ik dus ook als buitenste aanraden.
een warme laag thermisch ondergoed kan ook geen kwaad. ik ben zelf erg tevreden over het thermisch ondergoed van icebreker (lekker warm)
en 2 slaapzakken kun je misschien vaker gebruiken dan 1 hele warme.

oh en succes! ik hoop dat je ook bij die vriendin binnen mag slapen als het echt te koud is!!!
Zeer nuttige tips allemaal, dank je wel.

Een kunststof slaapzak, daar had ik niet aan gedacht, maar het lijkt wel een goede optie.

Nou maar hopen dat de winter daar een beetje blijft...