Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets van het jaar. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets van het jaar.

Eric Schuijt schreef:Was dat Op Pad?
Helaas wel
Eric: ik bedoelde de advertentie-inkomsten.

idworx en Santos zullen wel adverteren, Van Nicholas zie ik niet zo snel adverteren.
Als je dan naar het relatief kleine prijsverschil kijkt tussen een idworx met riem en Santos met riem, dan zal de idworx wel winnen. :wink:
Robertjan schreef:.... een idworx met riem en Santos met riem, dan zal de idworx wel winnen. :wink:
Da's nieuw voor mij Idworx die om is en fietsen met riem gaat leveren...
Klopt, ik zat even te slapen. Chatten en typen, dat gaat niet goed. Evengoed zal de idworx wel winnen. Santos heeft immers al eens gewonnen volgens mij?
kan dit topic bij kletspraat? 8)
Nee, want het gaat over integriteit, en dat is geen kletspraat.
Wim
Wim schreef:Nee, want het gaat over integriteit, en dat is geen kletspraat.
Wim
Mee eens!
Beste mensen,

Even een paar zaken ophelderen. De redacteuren van Op Pad doen hun werk onafhankelijk van advertenties. Ga de afgelopen jaargangen maar eens na en je zult weinig advertenties van Id en San tegen komen. Bij het uitzoeken van wat we testen laten we ons leiden door wat vergelijkbaar en nieuwswaardig is. Niet door de commerciële inslag. Als we dat overigens wel zouden doen, zou Op Pad stijf staan van de advertenties en dat is niet zo. Of de uitgever dat prettig vind, laat ik aan hem, maar het is wel prettig voor de leesbaarheid.

De Op Pad Awards zijn een idee van de marketing afdeling - geen redactie - en ja er moet betaald worden om mee te doen. Dit om de kosten die we maken voor deze Awards te dekken. Ondergetekende zit in de jury - als enige van Op Pad - en heeft net zoveel in te brengen als de anderen. Dus ook hier redactionele onafhankelijkheid en geen zware Op Pad stempel.

Dan nog iets over een eerdere fietstest van goedkope trekkings. Daar waren twee wereldfietsers van de partij en die hebben hun mening niet onder stoelen en banken gestoken.

Vriendelijke groeten,
Gijs Loning
Op Pad
Dat vind ik een eerlijk en verhelderend bericht. Bedankt!

Toch mooi dat Op Pad blijkbaar meeleest op het forum.
Gijs Loning schreef: De Op Pad Awards zijn een idee van de marketing afdeling - geen redactie - en ja er moet betaald worden om mee te doen. Dit om de kosten die we maken voor deze Awards te dekken.
Als de marketing afdeling die pagina's verkoopt omdat 'Op Pad zo goed bekend staat bij de lezers' vind ik dat het stinkt
Het is inderdaad een beetje een flauwe discussie tot nu toe hier op dit draadje en doet een beetje tekort aan de leuke intenties van Op Pad.

Persoonlijk denk ik dat de genomineerde top 3 van de wereldfietsen (Van Nicholas, Santos, Idworx) geen gekke keuzes zijn. Zou van de forumdeelnemers wel een alternatief lijstje willen horen.

Kortom welke fietsen ontbreken in deze top 3 en waarom zouden ze eveneens genomineerd moeten worden?

Thorn Nomad? Multicycle Extreme? Tout Terrain Silkroad? VSF-T400? Avaghon Series 26.0? Snel Savanne?

grtz
Gijs Loning schreef:Dit om de kosten die we maken voor deze Awards te dekken.
Even voor de duidelijkheid, waar bestaan deze kosten uit?
Het gaat om de Op Pad Outdoor Award. Niet per definitie een luxe reisfiets. Mijn insteek zou zijn, een fiets die:
* in veel maten verkrijgbaar is (lengtematen, maar ook hoogtes),
* een betrouwbare afmontage heeft (Deore/LX, geen zwaar lopende naafdynamo),
* scherp geprijsd is,
* 'makkelijk' verkrijgbaar is (niet alleen via internet),
* relatief licht is,
* geen fratsen heeft, dus zowel door de fietsenmaker om de hoek als in Sichuan of Chiquián gerepareerd kan worden (voorvering valt af),
* met brede banden en spatborden gereden kan worden, zonder dat er zich modder ophoopt,
* in een neutrale kleur leverbaar is.

Voor mij zouden kandidaten dan zijn: VSF T-400 SLX (van de Deore staat de voornaaf me tegen), Koga Roadrunner (hoewel die ook al wat lang is), en de Jan Janssen Milennium (de smalle banden werken niet mee). Op papier zou de VSF T-400 SLX aldus winnen.
AB schreef: Kortom welke fietsen ontbreken in deze top 3 en waarom zouden ze eveneens genomineerd moeten worden?

Thorn Nomad? Multicycle Extreme? Tout Terrain Silkroad? VSF-T400? Avaghon Series 26.0? Snel Savanne?

grtz
Ach wat dacht je van: Vittorio, Herwerden, Radon, M-Gineering, Vortrieb, Gudereit, Patria, Diamant, Rotor, Red Bull, Stevens, Trenga, Velotraum, Velo de Ville, Cannondale..... en dat zijn ze vast niet allemaal.
Robertjan schreef:Mijn insteek zou zijn.....
Mijn insteek zou ook nog zijn dat er niet voor de test betaald wordt, dus ook niet om kosten van Awards etc. te dekken. Ook al heb ik persoonlijk dan weer meer vertrouwen in een Oppad Award dan in een 'Fiets van het jaar Award'
whave schreef:
AB schreef: Kortom welke fietsen ontbreken in deze top 3 en waarom zouden ze eveneens genomineerd moeten worden?

Thorn Nomad? Multicycle Extreme? Tout Terrain Silkroad? VSF-T400? Avaghon Series 26.0? Snel Savanne?

grtz
Ach wat dacht je van: Vittorio, Herwerden, Radon, M-Gineering, Vortrieb, Gudereit, Patria, Diamant, Rotor, Red Bull, Stevens, Trenga, Velotraum, Velo de Ville, Cannondale..... en dat zijn ze vast niet allemaal.
Robertjan schreef:Mijn insteek zou zijn.....
Mijn insteek zou ook nog zijn dat er niet voor de test betaald wordt, dus ook niet om kosten van Awards etc. te dekken. Ook al heb ik persoonlijk dan weer meer vertrouwen in een Oppad Award dan in een 'Fiets van het jaar Award'
Bedoelde meer dat je dan zelf een top 3 samenstelt en waarom ze dan eerder in het rijtje thuishoren dan de "top 3" die Op Pad samenstelde. Hoe onafhankelijker de test hoe beter inderdaad, iets wat we in dit draadje leuk gezellig met zijn allen kostenloos kunnen bereiken :).

Mijn persoonlijk insteek zou gewoon zijn: wat is de beste wereldfiets van het moment, ongeacht prijs, beschikbaarheid of wat dan ook. En dan ook nog het liefst een goede allrounder, dus niet een specifieke fiets (atb, race, randonneur), maar eentje die zich op alle type wegen goed kan thuisvoelen en flink wat bagage mee kan dragen. Eentje die niet alleen sterk en solide is, maar ook onderhoudsvriendelijk, slijtagevast, innovatief en mooi.
Toch wil ik even op de Op Pad award terugkomen. Het gaat hier dus om iets van de marketingafdeling en niet van de redactie. Toch lift die award mee op het idee van een onafhankelijke redactie (daaraan ontleent hij zijn waarde), en dat vind ik heel onzuiver - al helemaal als blijkt dat ervoor betaald moet worden.
Zulke vermenging is niet ongewoon, en voor veel van dit type bladen geldt dat ze redactioneel weinig onafhankelijk zijn, en eerder advertorials publiceren. Hoe onafhankelijk specifiek de redactie van Op Pad nu precies is kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen. De budget fiets test vond ik in elk geval niet veel om hakken hebben, en er niet op gericht de argeloze lezer door het woud van fietsen nu net bij die paar echt goede fietsen te laten uitkomen.
En ja, die fiets van het jaar daar moeten we het misschien maar niet meer over hebben.
Wim
Wat een ophef over... tja waar gaat het eigenlijk over.

Ik vind nog steeds dat dit topic niet thuishoort in:

Home Wereldfietser » Forumindex » Reizen » Mijn Fiets: Techniek en Onderdelen

Deze rubriek is toch bedoeld voor iemand die concrete informatie zoekt over zijn fiets of fietsonderdelen? En niet over een verkiezing, prijsuitreiking of wedstrijd.
Wim schreef:Toch wil ik even op de Op Pad award terugkomen. Het gaat hier dus om iets van de marketingafdeling en niet van de redactie. Toch lift die award mee op het idee van een onafhankelijke redactie (daaraan ontleent hij zijn waarde), en dat vind ik heel onzuiver - al helemaal als blijkt dat ervoor betaald moet worden.
Zulke vermenging is niet ongewoon, en voor veel van dit type bladen geldt dat ze redactioneel weinig onafhankelijk zijn, en eerder advertorials publiceren. Hoe onafhankelijk specifiek de redactie van Op Pad nu precies is kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen. De budget fiets test vond ik in elk geval niet veel om hakken hebben, en er niet op gericht de argeloze lezer door het woud van fietsen nu net bij die paar echt goede fietsen te laten uitkomen.
En ja, die fiets van het jaar daar moeten we het misschien maar niet meer over hebben.
Wim
Ik heb hier vooral moeite mee, omdat advertenties altijd duidelijk als zodanig herkenbaar zijn. Een verkiezing onder het mom van een redactioneel artikel dat dus toch gesponsord blijkt te zijn (anders kan ik het niet noemen) kun je als lezer dus niet herkennen als zijnde een vorm van reclame.

Oh Willem: Ik vind dit op zich belangrijk genoeg om ons druk over te maken. Wat mij betreft had het echter beter in het draadje commercieel nieuws gepast.
Hmmm... Het zou waarschijnlijk niet onder het mom van de redactie kunnen, maar zouden een aantal wereldfietsers die ongeveer dezelfde maten hebben niet eens een paar van hun eigen fietsen kunnen vergelijken en dit publiceren in 'de vakantiefietser/wereldfietser'. Om tot een 1,2,3 te komen lijkt me een utopie, want wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet. Wel zouden de verschillen tussen een aantal vakantiefietsen eens kunnen worden belicht (voor en nadelen in de optiek van de testers).
m-gineering schreef:
Gijs Loning schreef: De Op Pad Awards zijn een idee van de marketing afdeling - geen redactie - en ja er moet betaald worden om mee te doen. Dit om de kosten die we maken voor deze Awards te dekken.
Als de marketing afdeling die pagina's verkoopt omdat 'Op Pad zo goed bekend staat bij de lezers' vind ik dat het stinkt
Helemaal mee eens.

Op zich eerlijk van Oppad om te vermelden dat er betaald moet worden om mee te doen maar daarmee is de integriteit van de uitslag meteen verdwenen. In Op pad zie ik ook altijd ehle mooie spullen staan die vreselijk duur zijn. Ik kan me niet herrinneren ooit iets gelezen te hebben over een fiets/wandel artikel dat bij de lidl/action/Hema maar 5 euro kost en erg handig is voor fietsers/wandelaars. Mijn vermoeden was altijd al dat al die dure merken daar bij Oppad voor moeten betalen (maar als ik naast zit laat het me weten Gijs Loning)

Op pad is van de ANWB. Die zelfde ANWB die een mening had over rekening rijden maar wegens commerciele belangen nu maar de mening van de leden vraagt. Waarom? Omdat als ze zeggen VOOR te zijn ze leden gaan verliezen als als ze TEGEN zijn ook. Dat heeft financiële gevolgen voor de ANWB. Na een enquête onder de leden kan men zich verschuilen achter : "dat was de mening van de leden". Mijn voorspelling: ANWB zal straks tegen rekeningrijden zijn. Heeft men een alternatief? Ik denk het niet en dus staan we straks gewoon weer met zijn allen in de file.

Ik denk dat we er maar mee moeten leren leven dat er altijd een commercieel belang is. Zolang je maar weet dat dit er is kun je verkiezingen met een flinke korrel zout nemen. Waar het om gaat is dat vaak de suggestie gewekt wordt dat het objectief gebeurt. Dat is imho de lezer bedonderen. Kortom: Hecht niet te veel waarde aan zo'n uitslag maar steek je licht op bij onafhankelijken. Bijvoorbeeld de vele leden van dit forum. Daar kun je veel betere info krijgen over welke fiets (onderdeel) het beste voor je is.

Ik ben het eens dat dit onderwerp hier niet thuis hoort maar kon het even niet laten om te reageren. Voor hen die zich hier aan ergeren: sorry. ik ben maar een mens.

Groet Peter.