Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura Louise loopt aan. Wat te doen? - Forum Wereldfietser

Magura Louise loopt aan. Wat te doen?

Op de fiets van mijn vriendin zitten schijfremmen. Probleem is momenteel dat zowel voor als achterrem aanlopen. Komt ongetwijfeld o.a. door de prut die nu op de weg ligt. Ik heb al eens eerder een iets aanlopende rem proberen te verhelpen maar dat is blijkbaar niet helemaal goed gelukt. Wie weet hoe ik het best de boel weer soepel kan krijgen zodat ze nog vele "niet aanlopende" kilometers kan fietsen. WD40??(maar dan niet op de remblokjes)

Alvast dank voor de reactie

Groet Peter
Hi,

Geen smeermidellen bij je zuigers oid spuiten. Wat je wel kunt doen is kijken ofdat de zuigers goed terug lopen. vervolgens kijken of dat de schijven presies paralel en in het midden zit. Dit valt bst zelf af te stellen al is het een gedoe. Schijven grondig schoonmaken met remmen reiniger. Evt nieuwe blokken steken en goed inremmen. Evt checken of dat de schijven recht zijn en de boutjes of center lok goed vast zetten.

Maar zingen ze of slepen ze echt?

Bas
B@se schreef:
Maar zingen ze of slepen ze echt?

Bas
hoi Bas

Bedankt voor je reactie. Ze slepen vreselijk. Als je aan het wiel draait met de hand dan wil ie niet eens 1x rond. Achter zit er een rohloffnaaf in maar daar ligt het niet aan. De remmen lopen gewoon aan. Heb die fiets vandaag nog niet goed bekeken maar mijn vriendin draaide er aan en toen was het duidelijk. (en bovendien kwam ze te laat thuis met een bezweet lijf. Wel goed voor haar conditie overigens :D )

Groet Peter
Controleer of de wielen niet scheef zitten
Lopen de schijven over de hele omtrek aan of op maar een punt (= kromme schijf)
Gaan de remgrepen volledig terug?

zo niet *

Haal de blokken er uit, zijn ze nog dik genoeg?, maak alles schoon, druk de zuigers weer terug met een bandenlichter oid en zet alles weer in elkaar

optioneel
bid, steek kaarsjes aan, denk pure gedachten etc

doen ze het nu?

NEE: welkom in de wondere wereld van de schijfrem, ga terug naar *

JA : zucht van verlichting, steek nog een kaarsje aan
Hi Peter,

vraagje, hoe nieuw is de setup? Als deze setup echt nog nagenoeg nieuw is moet je er wel voor zorgen dat de boel goed word ingeremd, en dat de klauwen juist zijn afgesteld. Wat voor aansluiting heeft je vork/ kader? IS 2000 of postmount? (Met of zonder extra adapter) en zijn de evt is 2000 nokken goed gevlakt?

Ook belangrijk, zorg dat de wielen er goed in zitten als je klauwen afsteld en gebruik een momentsleutel... en kijk ook naar de schijven.
http://www.magura.com/uploads/media/downloads/LOUISE_09__NL_01.pdf schreef: Wees niet ongerust bij slijpgeluiden! Remmen met automatische slijtage- nastel-
ling kunnen in nieuwe toestand licht aanlopen. Met het inrijden van de remblokken
verdwijnt dit geluid.
Oorzaak: De remblokken slijten in op de remschijf voor optimale werking.
Slijpgeluiden kunnen ook optreden na het wisselen van de remblokken of bij een niet
correcte wielmontage.
Als uw remklauw door een verbogen frame ondanks alle maatregelen scheef staat en
de rem erg en constant aanloopt, ga dan naar uw MAGURA vakhandelaar. Deze kan met het
speciaal werktuig Gnann-o-mat de remklauwmontageplaat van uw frame exact platfrezen.
Gevaar! Nieuwe remblokken en/of schijven moeten ingeremd worden, waardoor
de remmen de optimale doseerbaarheid en de best mogelijke remvertraging hebben.
De fiets moet ca. 30 maal in een verkeersvrije omgeving bij ongeveer 30 km/h tot
volledige stilstand worden gebracht.
Dus het probleem is voor mij hier nog niet heel erg duidelijk.

Maar het zal vast optelossen zijn.

Bas

Owhja, magura doet tegenwoordig ook aan video's
B@se schreef:
Dus het probleem is voor mij hier nog niet heel erg duidelijk.
Hoi Bas en Marten

Bedankt voor jullie reactie. Ik ben ook niet erg duidelijk geweest. Heb net nog even gekeken. Het aanlopen bij beide wielen is over het hele bereik van de schijf. Volgens mij is het probleem dat de zuigers niet goed terugkomen. Heb nog niet de boel heel nauwgezet bekeken want met deze temperaturen in een onverwarmde schuur heb ik het snel gehad. Vorige keer was het ook een zuiger die niet goed terug kwam en ik denk dus dat het nu weer het geval is. De blokken zijn ruimschoots dik genoeg. De fiets is wel een jaar of 6 (Mulitcycle elegance met Rohloff) maar is pas 1 1/5 jaar in gebruik omdat ie al die tijd in de winkel heeft gestaan. In de zomer is er niet op gereden want dan fietst mijn vriendin op de ligfiets. Kortom: hoewel de fiets al wat jaren oud is is er niet echt veel op gereden. Ik heb zelf de remblokken destijds "ingereden". Ik heb ook geen idee wat voor een type montering het is maar gezien het feit dat zeer waarschijnlijk de zuigers niet goed terugkomen zal dat niet zo belangrijk zijn denk ik. De remgrepen komen ook gewoon helemaal terug en de wielen zitten er ook goed in.

Ik hoop dat het probleem wat duidelijker is. Is er (naast de door Marten geopperde suggestie om maar te bidden) iets aan te doen of moet ik er maar een stel velgremmen op zetten (moet dan nog kijken of de velg daar voor geschikt is overigens)

Groetjes Peter
PeeWee schreef: of moet ik er maar een stel velgremmen op zetten (moet dan nog kijken of de velg daar voor geschikt is overigens)

Groetjes Peter

Dat zou zonde zijn....
Meestal wordt een fiets met schijfrem specifieke velgen uitgerust.

Kijk of je zuigers terugkomen in het huis.
Zo niet, blokken eruit en remmen inknijpen en zuigers met vetvrije schroevendraaier terugduwen.
Op deze manier verwijder je zout en vuil van de zuigers.
Als ze zich mooi terugtrekken (0,5mm) moet je de twee imbussen van de remklauw één slag losdraaien.
Rem inknijpen en de imbussen voorzichtig aandraaien.
Door de ingeknepen remmen centreer je de schijf tussen je blokken.

Bij mij helpt dit prima als de schijven zingen.

John.
Hi,

je zou de remmen eens kunnen (laten) bleeden als de boel niet helemaal lekker terug loopt en alles goed schoonmaken. en kijk eens naar de cilindes als je deze tegen de transport-klem. als het goed is moet de handle tot het einde terug gaan als je de twee cilinders terug duwt. Als de boel niet lekker op en neer gaat zouden de cilinders eens goed moeten worden na gekeken en geserviced. En als je naar het tweede flimpje kijkt moet het uitlijnen wel lukken... maar zorg wel dat de wielen echt goed zitten anders blijft je prutsen.

Maar de schijven zelf moet ook goed zitten en recht zijn.

Succes

Bas
http://www.youtube.com/watch?v=KW7UdDa4GP8

http://www.youtube.com/watch?v=GdZSdfBMBFQ

Om de oplossing iets visueler te maken.
Met V-brakes of magura HS33 ben je langer bezig!

John.
Hi,

idd dat is ongeveer de bedoeling, voor het vasthouden van de greep gebruik ik zelf meestal een toe-clip riempje maar een stuk elastiek oid werkt ook goed. Maar als de cilinders niet helemaal lekker lopen en of het systeem moet eens gebleed worden dan wordt het een ander verhaal. en gebruik aub een momentsleutel voor de postmount boutjes op de calliper, willen nogal makkelijk stukgaan... uit mijn hoofd, die mag je tot 6Nm vast zetten, dus als ze bij 5 Nm vast zitten is het goed. is2000 schijven gaan op 4Nm aan de naaf en van centrelock heb ik geen idee. Overigens zijn de flimpjes van magura best goed te dioen.

@OP Maar hoe staat het er nu mee?

Bas
Bas en John

Bedankt voor jullie reactie. Ik denk dat ik dit weekend eerst de boel eens goed schoon moet gaan maken. Zoals gezegd denk ik dat de zuigers niet goed terugkomen. Dat is al eens eerder gebuerd bij deze fiets. Dat probleem moet eerst opgelost worden. Daarna kan ik de uitlijning van de remklauw doen mocht de boel nog aanlopen. Zeer verhelderend filmpje overigens.

Waar ik een beetje van voor ben is dat als ik de remklauwen heb teruggeduwd ze binnen de kortste keren weer blijven hangen. Moet er niet iets van "remvet" oid op de zuigers gesmeerd worden zodat de zuigers makkelijk in de cilinders terug komen? Kortom: hoe voorkom ik dat nadat ik de zuigers heb teruggeduwd ze snel weer blijven hangen.

Groetjes Peter