Additionally, paste this code immediately after the opening tag: naafdynamo's efficientie gemeten - Forum Wereldfietser

naafdynamo's efficientie gemeten

Ergens tegengekomen in m'n zoektocht naar info over m'n naafdynamo.

Een vergelijking tussen shimano, son en nog enkele andere naafdynamo's.

http://www.vintagebicyclepress.com/VBQgenerator.pdf

Om alle discussie's te beëindigen, of net niet.

Groeten,

Willem
wwwillem schreef: Om alle discussie's te beëindigen, of net niet.
Niet echt. De test is niet volledig (er ontbreken modellen/merken) en oud (2005), er zijn een aantal nieuwe modellen op de markt gekomen. Tijd voor een nieuwe test.

Frank
cornelese schreef:
wwwillem schreef: Om alle discussie's te beëindigen, of net niet.
Niet echt. De test is niet volledig (er ontbreken modellen/merken) en oud (2005), er zijn een aantal nieuwe modellen op de markt gekomen. Tijd voor een nieuwe test.

Frank
vooruit, doen we er twee jaar bij:
http://www.nabendynamo.de/service/pdf/ar_11-12_2007.pdf
m-gineering schreef: vooruit, doen we er twee jaar bij:
http://www.nabendynamo.de/service/pdf/ar_11-12_2007.pdf
Als ik http://www.nabendynamo.de/service/pdf/ar_01-02_2009.pdf en de bovenstaand link bekijk dan ben ik geneigd te concluderen dat het verschil in weerstand tussen de betere Shimano-naafdynamo's en die van de Son-naafdynamo's voor dagdagelijks gebruik (o.a woon-werk-verkeer) verwaarloosbaar is (1-2 W verschil in verlies) en dat dit verschil enkel relevant wordt bij grotere fietstochten/fietsvakanties als men voor de rest een zeer goed bollende fiets heeft. Is dat een correcte inschatting van mij?

Over de eigenlijke betrouwbaarheid vind ik echter weinig terug, zijn er mensen met een uitgebreide ervaring met de nieuwere en duurdere naafdynamo's van Shimano?
Shimano naafdynamo (DH-3N71) van 2005:
Ondertussen heb ik er 31.500km woon-werk mee afgemaald zonder één enkel probleem (1 tot 1.5u dagelijks gebruik gedurende ongeveer 1/3 van het jaar)
Ik ben er in ieder geval blij mee.
Het verwaarloosbare verschil in weerstand tussen de Shimano DH-3N80/DH-3N72 en de SON is inderdaad al bekend sinds de DH-3N71.
Indien je veel fietst of lange afstanden, kan het wellicht (?) lonen om voor de SON-naaf te gaan. Ik heb 'm gekozen vanwege de anodisatie van de zwarte naaf, maar ik was niet op de hoogte dat de betreffende Shimano's ook geanodiseerd zijn.
De Shimano's zijn beter geworden, en het verschil in weerstand is kleiner. Wel is er met de komst van led koplampen de reele mogelijkheid bijgekomen een SON dynamo voor 20 inch wielen te gebruiken in een fiets met 26 of 28 inch wielen. Dat scheelt volgens de tests aardig in de weerstand, en nauwelijks in de lichtopbrengst. Mijn vrouw heeft een SON 20 en ik zelf een SON 28. Het verschil is met licht aan goed zelf te voelen (maar nauwelijks te zien). Zie hier: http://www.nabendynamo.de/produkte/pdf/ ... elux_e.pdf
De kwaliteit en levensduur van het geheel valt met een steekproef van 1 moeilijk vast te stellen, maar zal zeker uitmaken. Wil je een echt goede fiets of een snelle fiets waarmee je bijvoorbeeld brevets wilt rijden dan kies je voor de SON (in dat laatste geval een 20R/SONdelux denk ik). Gaat het om een stadsfiets die misschien een keer gestolen wordt, dan zou ik zeker een van de betere Shimano's ernstig overwegen. En als je van Europees precisiewerk houdt dat onder Europese arbeidsomstandigheden is gemaakt, dan is de keus ook simpel. Ik althans vind het wel een fijne gedachte dat SON, Rohloff, Magura, Ortlieb, B&M, of Specialites TA nog gewoon in Europa gemaakt worden, voor Europese lonen en onder Europese milieuwetgeving. Of Phil Wood en Chris King in de VS onder vergelijkbare omstandigheden.
Wim
Ik heb vorige week een nieuw voorwiel besteld en daar gaat een Shimano DH-3N80 in. Samen met een B&M Cyo moet dat een bult licht op gaan leveren. Ik ben erg benieuwd. Vrijdag is hij klaar.
Wim schreef:En als je van Europees precisiewerk houdt dat onder Europese arbeidsomstandigheden is gemaakt, dan is de keus ook simpel. Ik althans vind het wel een fijne gedachte dat SON, Rohloff, Magura, Ortlieb, B&M, of Specialites TA nog gewoon in Europa gemaakt worden, voor Europese lonen en onder Europese milieuwetgeving. Of Phil Wood en Chris King in de VS onder vergelijkbare omstandigheden.
Dat is inderdaad ook iets dat ik wel in mijn overweging durf mee te nemen, net zoals ik inspanningen op milieuvlak ook vaak in mijn overwegingen meeneem. Bedrijven als Schmidt Maschinenbau, Rohloff, ... genieten dan ook mijn sympathie. Maar als het kwaliteitsverschil uiteindelijk niet meer zo groot is en het prijsverschil nog wel zeer groot, dan speelt mijn beperkt budget toch ook een grote rol.
Je hebt onderdelen die mooi gemaakt zijn zoals de SON , en dingen die 'mooi' gemaakt zijn (de andere dynamo's*) . Shimano dynamo's doen het echt wel en als je fiets gejat wordt ben je blij dat het geen SON was. Als je je niet voor onderdelen interesseert en je maakt niet veel extreme kilometers dan zet je er een Shimano in. Doe ik ook bij mijn ouders. Mijn zus is een ander verhaal, want die doet vreselijke dingen met een fiets en woont aan een zandpad:

Afbeelding
onderhoud?

Zij heeft dus een Son, en die draait weer probleemloos in de volgende fiets. De rest kon je weggooien :D


Een SON koop je als
je van mooie en goede spullen houdt
je een speciale configuratie nodig hebt (20-40-48 gaats, brompton, lichtgewicht, 20")
je een repareerbaar (revisie =€54 advies) product wenst met ruime garantie
degelijkheid en optimale betrouwbaarheid een vereiste is
de laagste rolweerstand bij licht uit wil



Een SON koop je niet
omdat je meer stroom wil, binnen normale omstandigheden is de stroomafgifte van alle dynamo's redelijk standaard
niet omdat je met licht aan lichter wil trappen, er zijn wel meetbare verschillen maar dat merk je op weg naar kantoor toch niet.


*) ik ben zeer bevooroordeeld!
Wat ik altijd deed was 2 wielen gebruiken. In (denk ik) 2003 kreeg ik een ander frame waardoor ik opeens een naafdynamo nodig had. Ik kocht een Shimano naafdynamo met wiel bij de plaatselijke fietsenboer. Het oude wiel gebruikte ik in de zomer en voor de fietsvakanties (zo reed ik dus zonder licht). Voor mij werkte deze constructie goed.

Enige nadeel was, dat als de naafdynamo een tijdje stilgestaan had, deze stroef was en eerst los gereden moest worden, wat een paar dagen duurde. Die oude naafdynamo uit 2003 heb ik vandaag nog gebruikt en doet het nog perfect! En ik heb er behoorlijk wat kilometers mee gereden. Hij geeft wel wat weinig licht voor moderne normen. Maar een andere koplamp zou dit kunnen verhelpen.

Wat ik wil zeggen is, die eerste Shimano's waren zo slecht nog niet.
m-gineering schreef:Een SON koop je als
je van mooie en goede spullen houdt
je een speciale configuratie nodig hebt (20-40-48 gaats, brompton, lichtgewicht, 20")
je een repareerbaar (revisie =€54 advies) product wenst met ruime garantie
degelijkheid en optimale betrouwbaarheid een vereiste is
de laagste rolweerstand bij licht uit wil
Toevoeging:

Een Son koop je niet altijd uit eigen keuze. Op de Giant stadfiets van Anke zit een Shimano en op de Santos zit een Son. Niks keuze.

In 2006 schreef Marten in een antwoord op dezelfde vraag nog het volgende:
Door diepe watertjes fietsen kan geen enkele naaf tegen, en je trapas trouwens ook niet. De SON is echter wel uitgerust met een balanssysteem, dat er (bij normaal gebruik) voor zorgt dat bij temperatuurwisselingen het naafhuis geen pekelwater door de lagers zuigt.
Geldt dit argument nog steeds?

Een Son koop ik ook omdat het in mijn belang is dat Son overleefd: een Son Edeluxe lamp is een bewuste keuze en de economisch gezien logische keuze is om dan óók de Son dynamo te kopen. Ongenuanceerd geformuleerd: diegenen die kiezen voor een Edeluxe met Shimano hebben de mogelijkheid om een Edeluxe te kopen dankzij het feit dat anderen óók voor de Son dynamo kiezen.
ankeric schreef: In 2006 schreef Marten in een antwoord op dezelfde vraag nog het volgende:
Door diepe watertjes fietsen kan geen enkele naaf tegen, en je trapas trouwens ook niet. De SON is echter wel uitgerust met een balanssysteem, dat er (bij normaal gebruik) voor zorgt dat bij temperatuurwisselingen het naafhuis geen pekelwater door de lagers zuigt.
Geldt dit argument nog steeds?

Jazeker, zie Leo hierboven. 'Lagers losrijden' klinkt mij als verroeste lagers en andere ellende in de oren