Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat vinden WF van de Hanzefietsroute - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat vinden WF van de Hanzefietsroute

Het is altijd van belang uit welk perspectief dat je schrijft. In de provincie Drenthe, waar ik woon, zijn zeer veel verharde en goede fietspaden, zodat ik misschien een beetje verwend ben geraakt. Uit de foto's en info begrijp ik dat het percentage betonplaten en onverharde wegen nogal meevalt op de Hanzeroute.
De beschrijvingen hebben me zeer geïnspireerd om deze route nog eens samen met m'n vrouw te berijden. Hartelijk dank daarvoor.
De Hanzeroute is misschien wel de mooiste (en zeker de langste!) fietsroute in het noorden van Duitsland. Tien jaar geleden hebben we het noordelijke deel gefietst tussen Hamburg en de Poolse grens (zie hier).
In september 2009 reed ik een stuk tegen de ‘stroom’ in van het Duitse Soest tot in Berlijn (incl. een klein stukje van de Duitse R1). Binnenkort zal ik hiervan een fotoverslag online zetten; hieronder alvast wat miniatuurtjes.
Deze keer heb ik steeds de bospaden gevolgd en niet de beter verharde alternatieven. Dat betekende soms een stuk lopen door mul zand, aangezien het al enkele weken niet had geregend. Dat is te doen zolang het niet bloedheet is en je niet wordt besprongen door muggen en horzels; nu was het prachtig nazomerweer, hadden de muggen door de ontelbare spinnewebben geen schijn van kans meer en liet ik me verrassen door tientallen eekhoorns en reeën.
arnob schreef:Maar ik wil ook nog eens na de Poolse grens doorfietsen langs de Oostzee. Daar ligt nog veel meer Hanzegeschiedenis, een fascinerend stuk geschiedenis in een boeiende regio.
Ook tien jaar geleden gereden, tot aan Gdansk. Zeker de moeite waard, al ben ik bang dat de wegen langs de Poolse Oostzeekust nu niet meer zo rustig zullen zijn als toen…
Jans Kinds schreef:Ik heb van 30 april t/m 4 juni 2009 de Hanze ( nagenoeg ) helemaal gereden.
Prachtige tocht met heel veel verschillende fietsomstandigheden.
Ik heb er flink de sokken in gezet, 32 fietsdagen ruim 3000 km.

Ik ga op mijn gemak nog wel eens naar diverse plaaatsen om daar langer rond te kijken.
Jans, moest je zoveel adrenaline kwijt? Of had je geen zin om bijna dagelijks een paar uur te lanterfanten door de zoveelste eerbiedwaardige Hanzestad? Of kreeg je genoeg van baksteengothiek en Rolandbeelden? :)
Met niet veel meer dan 70 km fietsen per dag heb je de tijd om wat rond te kijken. Zelf zou ik de Hanzeroute ook niet zo gauw in één keer fietsen: van drie keer twee weken fietsen in verschillende seizoenen geniet ik meestal meer dan van zes weken achter elkaar, als het niet zo ver van huis is. Veel Duitse Hanzesteden zijn redelijk snel vanuit Nederland per trein te bereiken.

Afbeelding
keesswart schreef:
Jans Kinds schreef:Ik heb van 30 april t/m 4 juni 2009 de Hanze ( nagenoeg ) helemaal gereden.
Prachtige tocht met heel veel verschillende fietsomstandigheden.
Ik heb er flink de sokken in gezet, 32 fietsdagen ruim 3000 km.

Ik ga op mijn gemak nog wel eens naar diverse plaaatsen om daar langer rond te kijken.
Jans, moest je zoveel adrenaline kwijt?
Ja Kees ik moest idd heel veel adrenaline kwijt door prive omstandighedeen.
Ik ga beslist nog een aantal plaatsen weer bezoeken in een gezapiger tempo.

Groet

Jans
Michael W schreef: Maar er wordt ook ieder jaar weer veel verbeterd, zoals bijv. te zien is aan de betonplatenweg hieronder!
Ook worden er voor de echt slechte stukjes alternatieven over asfalt gegeven.

Afbeelding
Zonde zeg. Ik snap dat de Oost-Duitsers fatsoenlijke wegen willen, maar dat strakke asfaltlint is een stuk saaier dan de weg op die inzet.
Pedalero schreef:Zonde zeg. Ik snap dat de Oost-Duitsers fatsoenlijke wegen willen, maar dat strakke asfaltlint is een stuk saaier dan de weg op die inzet.
Is een fietspad/landbouwweg, dus verboden voor normaal verkeer.
Die betonplaten daar lagen echt schots en scheef en dat was lastig fietsen :wink:

Gelukkig hebben we dit ook nog daar!!
Afbeelding
Die betonplaten sloten niet echt mooi aan, naar ik me herinner. Met wat tegenwind en regen hield het voortdurende gebonk je inderdaad bij de les ... Saaier misschien wel, maar hier kun je nu in ieder geval vrolijk koutend te weg vervolgen. Hetgeen overigens niet wil zeggen dat die betonstroken onacceptabel waren. Alleen anders.
keesswart schreef:In september 2009 reed ik een stuk tegen de ‘stroom’ in van het Duitse Soest tot in Berlijn (incl. een klein stukje van de Duitse R1). Binnenkort zal ik hiervan een fotoverslag online zetten; hieronder alvast wat miniatuurtjes.

Afbeelding
Het fotoverslag is nu hier te bekijken.
Cees, heel mooie pictures: wel een erg moeilijk te befietsen, omgeploegd, bosweggetje. Daar kun je toch niet over fietsen, als het maar een niet te lang stuk was.
DriesBa schreef:Cees, heel mooie pictures: wel een erg moeilijk te befietsen, omgeploegd, bosweggetje. Daar kun je toch niet over fietsen, als het maar een niet te lang stuk was.
Het omgeploegde pad duurt toch wel enkele kilometers, maar er is ook een geasfalteerd alternatief. Dat laatste zou minstens een uur sneller zijn geweest, maar daar had ik waarschijnlijk niet een dozijn reeën over zien steken.
DriesBa schreef:Cees, heel mooie pictures: wel een erg moeilijk te befietsen, omgeploegd, bosweggetje. Daar kun je toch niet over fietsen, als het maar een niet te lang stuk was.
Het is jammer dat bosbouwactiviteiten delen van zo'n weg (de ongeveer 10 km lange Alte Heerstrasse) zo vernielen. Maar het zal mij ook niet verbazen als deze weg wordt verbeterd als ze klaar zijn.
Mooie pics, Kees
Heb 'm net min of meer gereden, de hanzefietsroute, uiteraard met de routeboekjes van Michaël Wannet in de hand. 6 Weken gefietst, 7 weken weg, ca 2800 km. Dat is minder dan de gehele hanzeroute, vanaf Berlijn volgden we de R1.

Het was geweldig. Vooral de Oostzeekust, zo ongeveer tussen Luebeck en Stralsund, is zeldzaam mooi. Je begrijpt niet dat er nog één duitser naar Zandvoort wil komen. Berlijn is eigenlijk per fiets het leukst. Voormalig oostduitsers zijn misschien wel de vriendelijkste west-europeanen die ik ooit ontmoette.

Michaël moet een indrukwekkende hoeveelheid werk hebben verzet met het in kaart brengen van meer dan 3200 km hoofdzakelijk kleine- en dikwijls mooie achterafweggetjes. Maar die kleine weggetjes waren voor ons op onze zit/ligtandem ook wel een beetje het probleem. De wegen zijn over het algemeen slecht en de afstanden tussen afslagen kort. Vanaf Luebeck hebben we de gids daarom minder letterlijk gevolgd. In plaats daarvan hebben we gekozen voor o.a. de Ostseeradweg, de Usedom-Berlin Radweg en de eerder genoemde R1. Soms hielp dat.

Was wel blij met de enorme hoeveelheid interessante achtergrondinformatie in de Hanzeroutegids. Waar haalt 'ie het allemaal vandaan?

Kijk hier voor onze weblog met foto's.

Frank en Sandra
Beste WF'ers

Ja, ik heb me er dan toch aan gewaagd in april mei.
Het was een koude en sombere maand mei, maar toch heb ik van de 16 gefietste dagen slechts een half uur regen gehad onderweg. Daartegenover heb ik in 10 gefietste dagen nauwelijks de zon gezien. 's-Nachts heb ik soms behoorlijk slecht weer gehad, storm, regen en onweer.
Ik heb de route gevolgd naar Lubeck, Brandenburg en na een paar dagen site-seeing op de trein naar huis. Almetal hou ik er een mooie herinnering aan over en kan een ieder deze tocht aanbevelen ondanks het feit dat ik sommige wegen en paden heb vervloekt blijft het een prachtige tocht.
Zie foto's op mijn homepage: http://members.quicknet.nl/janschoutsen/

mvg
Jan Schoutsen
De Hanzeroute? Zie mijn dagboek verslag op de website van die route. Natuurlijk ook op: www.klaasgroot.nl. Slechte wegen? Je gaat toch voor het avontuur en dan neem je veel zo niet alles voor lief. Ja, ook nu nog ben ik een kilometervreter. Het is/wordt alleen minder door de leeftijd! De titel van het dagboek: "Het Alternatief en Tegenwind"
Van 30 april tot 9 mei in het afgelopen voorjaar heb ik bij 5-8 graden Celsius via de Hanzefietsroute van Sneek (mijn woonplaats) naar Stralsund gereden. Afgezien van de koude was het een geweldige route, een absolute aanrader. De route is erg goed aangegeven. Inderdaad: hij gaat over allemaal binnenwegen met dikwijls slecht wegdek, maar vanwege het wegdek heb ik nergens hoeven afstappen en overal door kunnen rijden. Bovendien reed ik op een fiets die eigenlijk niet echt geschikt is voor dit werk, een Gazelle Medeo, en die fiets heeft zich uitstekend gehouden.
De staat van het wegdek is ten opzichte van de laatste uitgave al heel sterk verbeterd. Informatie kun je krijgen bij Michael Wannet, de schrijver, die graag met je meedenkt. Zo zijn al die 'beruchte' fietspaden langs de Oostzee inmiddels voortreffelijk georganiseerd.
Het mooie van al die weggetjes is de volstrekte rust. Een unieke manier om tussen al die cultuursteden dwars door de natuur te rijden, niet gestoord door auto's of ander neo-militair geweld.

Over het wegdek: vorige week fietste ik grotendeels via LF-routes van Sneek naar Maastricht. Het wegdek verschilt daar werkelijk niet zo gek veel. Ook daar passages met grind of modderpaadjes, zeker in de regenachtige herfstweek die ik uit koos.

Kortom (voor wat het traject Sneek - Stralsund betreft): doen! Het is een geweldig mooie tocht. Een uitgebreid verslag (het was een sponsortocht, vandaar) is te lezen op mijn site: www.domineefietst.webklik.nl

Heel veel fietsplezier. Ik wilde dat ik meer tijd had gehad om hem helemaal uit te fietsen. Maar helaas. Komende zomer gaat het van Maastricht naar Pau via de route 'Langs oude wegen'. Het restant van de Hanzefietsroute moet later nog maar eens. Zonde toch dat een mens niet zo vaak vakantie heeft (en ook nog een gezin dat op een andere manier vakantie wil vieren dan op de fiets).

Hartelijke groet,
Aart Veldhuizen, Sneek.