Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De 10 mooiste fietslanden - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De 10 mooiste fietslanden

Claar schreef:Toch grappig dat ik nergens Nederland tegen kom...

Ik vind het een prachtig land om te fietsen, het hele jaar door en het is zo makkelijk bereikbaar!
Mee eens. En als je nog ideeën wilt opdoen voor een fietstochtje dan is er vanavond op nederland 2 (19:55) een programma op TV over nationale landschappen.
wat ik erg verrassend vond 2 jaar geleden is Hongarije. Ze hebben daar de afgelopen tijd veel voor het fiets toerisme gedaan. En ze hebben een hele goede fietskaart ( boekje)

ik heb dan over het gebied van sopron-koszeg-savar tot aan balatonmeer.
Dit is geen makkelijke vraag en misschien moet ik me hier ook niet aan wagen. Eigenlijk heb ik in elk land van de 36 landen waarin ik heb gefietst wel goede herinneringen. Ja soms ook slechte zoals bij het drukke Malta. Geen land voor een trektocht, maar wat zijn er mooie mountainbiketochten mogelijk. En dat geldt natuurlijk ook voor Israel. Vraagje: het gaat toch echt om het houden van een fietstrektocht a la de Wereldfietser?

Rutger
Harry,
je vroeg om mijn tien slechtste landen.
1) Frankrijk (Ik snap echt niet wat al die fietstoeristen daar zoeken)
2) Marokko-Noord (snel omgekeerd naar Spanje)
3) Italie (weinig rustige wegen en cols vol toeristen: door alle pizzerias en gelaterias op de top is het uitzicht volkomen weg)
4) Cambodja (Op goede wegen word je van je sokken gereden en op stille wegen valt niet goed te fietsen. Verder veel kale delen)
5) Monacco (niet ingericht om te fietsen)
6) Kaapverdie (nauwelijks befietsbaar, behalve het eiland Sal, maar dat is een grote grindbak)
7) Andorra (veel te druk met overal tax free paleizen)
8) Nicaragua (wat een bittere ellende na Costa Rica)
9) Malta (te dicht bewoud)
10 Vaticaanstad (Ik ben bijna overreden door een pausmobiel)
OK, dan maar op het gevaar af:

1. Oostenrijk(vooral om de Donauradweg;
2. Nederland(beste fietspaden in Drenthe en Overijssel);
3. Frankrijk(sorry Bert: ik vind die gekke autobestuurders maar overdreven);
4. Duitsland(is nog onvoldoende doorploegd);
5. Denemarken;
6. Zwitserland;
7. Spanje;
8. Slovenië;
9. Kroatië;
10. Italië;

In meer landen ben ik met de fiets nog niet geweest(Liechtenstein niet meegeteld).
Kan niet goed inschatten welk land ik nou leuker, fraaier, avontuurlijker of opvallender vind. Maar dus een lijstje. In tegenstelling Bert heb ik niet een uitgesproken favoriet.

Op 11: Israel. Land van Milk en Honey.
Op 10: IJsland. Avontuurlijk, koud, weinig voorziening, maar met een adembenemend mooi landschap
Op 9: Ghana. Warm, bijzonder, boeiend. Veel te weinig gefietst daar, maar wel met goed gezelschap.
Op 8: Verenigde Staten. Fietsen langs Nationale Parken zoals Yellowstone en Yosemite was schitterend.
Op 7: Nieuw-Zeeland. Ja veel fietsers daar maar ook veel ongerepte natuur.
Op 6: Noorwegen. Fantastisch dat kamperen in het wild.
Op 5: Tsjechie. Wat een land. Campings overal. Fietsroutes en fietsvoorzieningen. Rustige wegen.
Op 4: Austalie (en dan met name Tasmanie en Westkust Australie). Verrassend veel afwisseling in natuur en historische plaatsen.
Op 3: Belgie (voor een bierliefhebber hoeft dat natuurlijk geen verdere uitleg )
Op 2: Portugal (heerlijk eten, fraai weer, leuke fietsmogelijkheden, bijzondere natuur en cultuur)
Op 1 (met stip!): Zuid-Afrika.
1 Nieuw Zeeland: prachtig land, ongerepte gebieden, grote afstanden, desondanks goede voorzieningen (kampeergelegenheden, asfalt, winkels). Ik ga zeker terug, maar dan veel langer dan de vorige keer.
2 Ierland: mijn eerste fietsvakantie. The Burren, Connemara en de Ieren zelf hebben mijn hart veroverd. Volgende keer wil ik helemaal rond.
3 Noorwegen: Tsja, zonder die regen, de onberekenbare toegankelijkheid van de passen en de wat stugge bevolking had dit land zeker op één gestaan. Mooier staan ze niet in mijn lijstje.
4 Nederland: Ja, laten we wel zijn: als er één land is dat voor fietsers gemaakt is, dan is het ons eigen kikkelandje wel.
5 Zwitserland: Behalve dat het een mooi land is, heeft het land àlles gedaan om het fietsers naar de zin te maken. Goede routes en bewegwijzering, goede wegen en een openbaar vervoer waar je met de fiets overal welkom bent.
6 België: Voor de trainingsrondjes om dikke kuiten te krijgen.
7 Kroatië: het schijnt heel onverstandig te zijn om daar langs de kust te fietsen, maar ik heb erg genoten van de magistrala
8 Slovenië: Slechts een paar honderd kilometer langs de Italiaanse grens gefietst, maar als de rest van het land hier een beetje op lijkt, dan ga ik zeker terug.
9 Spanje (het noordwestelijke deel dan): Baskenland, Asturias en Galicie zijn groen, mooi, niet te heet en relatief rustig. Waarschijnlijk zal de rest van het land me minder bevallen.
10 Italië: Nee, niet echt een fietsland. Toch een plek in het lijstje omdat ik bij mijn laatste bezoek in de Dolomieten de twee mooiste fietspaden ooit heb gezien.

En dat is het wel zo'n beetje, want ik ben nauwelijks in meer landen geweest. De ritten in Duitsland en Frankrijk gingen niet door indrukwekkende gebieden. De enkele kilometers door Oostenrijk, Luxemburg en Liechtenstein zijn nauwelijks noemenswaardig.
Peru!!! 1 tm 10 heeft alles wat deze fietser wil.
Ik blijf meestal in de buurt van Nederland, maar één land staat bij mij stijf bovenaan.

1. Zwitserland (prachtig fietsroute netwerk, goed bebord, mooi landschap, leuke uitstapjes in de natuur, goed bereikbaar per trein, goed bier!)
Vrienden, motiveer uwen antwoord: waarom zijn Peru en Zwitserland e.a. landen zo mooi; wat heb je er beleefd. Ik geniet van de soms verassende argumentatie van de wereldfietsers.
O ja, ik weet dat La Paz de hoogste hoofstad van tout le monde is en er een trein loopt van....... en de Titicacameer het hoogste gelegen....ik heb het boek The old man and the sea gelezen. Het gaat me dus echt om jullie persoonlijke gedetailleerde beleving van de regio, het asfalt....enz. Dit ter verduidelijking.
Peru=puur. :wink:
Ik zal het proberen te omschrijven:

De mensen zijn hartelijk, je moet niet vreemd kijken als je in kleinere dorpjes uitgenodigd wordt mee te eten of zelfs te overnachten, m.n. in de bergen. Met een beetje Spaans kom je een eind en vrijwel iedereen heeft overal een mening over. Altijd behulpzaam.

De natuur is prachtig. Je hebt wat natuur betreft er woestijn, hooggebergte, en jungle (van west=kust naar oost=Amazonegebied). En het hoogst bevaarbare meer ter wereld is het Titicaca-meer: het water kun je nog gewoon zo drinken, want niemand vervuilt het. De rieteilanden hebben ook hun charme en bijzonderheden.
De oorsprong van 's werelds langste én grootste rivier (de Amazone) ligt zo'n 100km ten noorden van Arequipa bij Nevado Mismi.
De diepste canyon ter wereld (Colca canyon) ligt ten noordoosten van Arequipa.

Qua cultuur is er ook veel interessants te ontdekken. Zowel over de grandioze Inca-beschavingen als de beschavingen daarvoor.
Hoe krijg je bijvoorbeeld water omhoog door een 10cm breed kanaaltje, zonder een pomp-systeem. Lokale experts zijn daar nu nóg niet over uit (ruïne van Tipón bij Cusco).
Hoe krijg je zonder wielen grote stenen van duizenden kilo's verplaatst over kilometers afstand door berggebied ? Het antwoord is te vinden bij Machu Picchu.
En waarom is de graftombe van El Señor de Sipán bedolven onder het goud ? Bij Lambayeque (in de buurt van Chiclayo in het noorden) ligt het antwoord te wachten.
Dan heb je nog de lijnen bij Nazca. Een Duitse onderzoekster/wetenschapster heeft er een levenstaak van gemaakt om er achter te komen wat die oude beschaving ertoe heeft gebracht deze figuren aan te brengen in de steenwoestijn aldaar. En wat deden ze met hun overledenen?

En wat te denken van Iquitos? Een grote stad midden in de Amazone-jungle. Alleen bereikbaar door per boot ca. een week te varen vanaf Pucallpa (vorig jaar waren ontsnapte gedetineerden boten aan het overvallen), of per vliegtuig. Een gebied waar medicijnmannen nog altijd een invloed hebben. In die regionen worden soms zelfs nog 'nieuwe' stammen ontdekt, waarvan het bestaan nog niet eerder bekend was. De Peruaanse overheid heeft zelfs een heuse functionaris die voor die stammen verantwoordelijk is.

De wegen zijn i.h.a. óf goed geasfalteerd, óf onverharde keienpaden. Langs de kust is het asfalt (Panamericana). Hoe kleiner de weggetjes in het hooggebergte, des te ruwer kan het wegdek zijn.

Uiteraard heeft het ook de schaduwzijdes: terroristen in de Apurimac-vallei, die samenscholen met de drugshandelaren daar. Die overigens ook richting Tingo Maria actief zijn en in het grensgebied met Colombia.
Gelukkig heeft de regering recent aardig wat vliegtuigen e.d. op de kop getikt ter bestrijding van de drugshandel.
En over de Panamericana kun je tussen Chancay/Huaral en Chincha beter niet fietsen.

Kortom: te veel om op te noemen... :D
bert sitters schreef:Ik weet of ik een BW-er ben of niet , maar dit forum is er toch voor iedereen. Dus wil toch met mijn lijstje komen.

Grootse missers in de serie in Op Pad zijn natuurlijk de absolute toppers Thailand en Spanje, waar dat lag ook mede aan van wie beschikbaar was om een stukje te schrijven.

Je heb mooie landen en je hebt fietslanden. Voor mij is een mooi fietsland een combinatie van beide. Het mooie land moet voor mij wel befietsbaar zijn, je moet er een zeker voorzieningenniveau treffen en ik vind veiligheid ook wel belangrijk.

Objectiviteit bestaat niet, dus heb ik meegewogen:
Algemene belevenissen, natuurschoon, cultuur, contacten, voorzieningen en bereikbaarheid. Vooral door dit laatste criterium komen voor mij ook wat landen dichter bij huis in beeld met schitterende fietsroutes.
Ik heb ook sterren toebedeeld.

1) Thailand *****
2) Spanje (een zware concurrent voor Thailand)*****
3) Laos (het noorden, helaas zijn veel delen van het zuiden saai)***

dan op afstand
4) Sri Lanka*
5) Luxemburg*
6) Oostenrijk*
7) Zwitserland*
8) Costa Rica*
9) Tadzjikistan*
10) Taiwan*
Mijn lijst is bijgesteld aan de hand van mijn ervaringen in 2009.
Mij favorieten nemen verder afstand.
Duitsland komt binnen met stip. Ook Zwitserland krijgt er een ster bij. Denemarken is eveneens binnen gekomen.

1) Thailand ***** (Verdient er eigenlijk een ster bij, maar vijf sterren is het maximum)
2) Spanje***** (Blijft een zware concurrent voor Thailand)
3) Laos ** (het noorden, helaas zijn veel delen van het zuiden saai. Verliest een ster. De eens zo heerlijke weg met de haarspeldbochten tussen Luang Prabang en Vientiane kent steeds meer gemotoriseerd verkeer).
4) Duitsland** (Onze Oosterburen hebben flink geinvesteerd in fietsroutes).
5) Zwitserland** (Het nationale fietsnet en de bijbehorende voorzieningen zijn ronduit perfect!)
6) Denemarken* (Een uitstekend fietsland, goede fietsvoorzieningen en absoluut niet saai!)
7) Oostenrijk* (Uitdagend in de bergen en comfortabel in de dalen
8) Costa Rica* (De fietsparel van Midden-Amerika)
9) Tadzjikistan* (Eenzaam en avontuurlijk in het hooggebergte met kleurrijke mensen waar je gemakkelijk mee in contact komt)
10) Sri Lanka* (Leuk fietsen tussen cultuur en natuur. Duidelijk minder chaos dan in India)
In mijn bijdrage aan het artikel in Op Pad koos ik Groot Brittannië als mooiste fietsland. Lang had ik niet over mijn keuze hoeven na te denken. Er was tot dan toe geen land waar ik zoveel dagen had gefietst, al heb ik inmiddels meer gereden in Frankrijk en Duitsland. (Vanaf mijn dertiende jaar heb ik elke fietstocht van minstens 50 km genoteerd.) Als ik ook wandeldagen mee zou mogen tellen, staan Engeland, Schotland en Wales samen nog altijd prominent op nummer één.

Mijn persoonlijke top 10 op dit moment:

1. Groot Brittannië (117 dagen gefietst: fotogenieke landschappen, prachtig cultureel erfgoed en de prettig gestoorde Britten; heel anders dan bij ons en toch dichtbij)

2. Noorwegen (17 fietsdagen: rust, ruimte, middernachtzon, zelden te warm)

3. gedeelde plaats door Frankrijk (130 fietsdagen: enorme verscheidenheid aan landschappen, grote campingdichtheid, buiten Parijs zijn de mensen erg vriendelijk en mede dankzij de vele fietsroutegidsen kun je er prachtig en verkeersluw fietsen) en Duitsland (120 fietsdagen: druk op weg het meest ontwikkelde fietsland van Europa te worden)

4. Ierland (58 fietsdagen: mystieke sfeer, muziek, verhalen)

5. Spanje (26 fietsdagen: in herfst, winter en lente een bloedmooi land om doorheen te fietsen)

6. België (49 fietsdagen: bakermat van de fietsknooppunten, ligt naast de deur maar is toch heel anders) en Luxemburg (3 fietsdagen)

7. Denemarken (14 fietsdagen: goed fietsroutenetwerk met honderden kampeermogelijkheden bij particulieren)

8. gedeelde plaats voor Oostenrijk (11 fietsdagen) en Zwitserland (6 fietsdagen; fascinerende landschappen; helaas zijn veel bergpassen in de zomer te druk)

9. Zuid Afrika (57 fietsdagen: in de koele tijd en buiten de stedelijke gebieden een prachtig land om doorheen te fietsen, jammer dat je er zo’n eind voor moet vliegen…)

10. Lesotho (18 fietsdagen: klein maar schitterend stukje Afrika zonder tropische ongemakken)

Tropische landen komen in mijn lijstje niet voor. Ik fiets namelijk niet graag bij temperaturen rond de dertig graden. Corrie, mijn vriendin, heeft daar niet zo’n probleem mee, maar stelt het - net als ik - wel op prijs dat onze privacy wordt gerespecteerd. We willen niet dag in dag uit lastig worden gevallen door mensen die ons het hemd van het lijf vragen. En al helemaal niet de berm ingedrukt worden door luid toeterende automobilisten. Bovendien willen we graag zelf bepalen wat voor kleding we dragen. Ook hoef ik niet per se naar landen waar je op elke straathoek wordt geconfronteerd met uitbuiting, corruptie en menselijk leed. In het verleden is dan ook gebleken dat we allebei het gen missen dat nodig is om te kunnen genieten van een land als India, hoe fotogeniek het verder ook is.
Verder vind ik het jammer om voor een fietstocht van enkele weken in een vliegtuig te moeten stappen. Zonde van alle verstookte kerosine en het gedoe om de fietsen heelhuids op hun bestemming te krijgen. Daarom staan er weinig verre bestemmingen in mijn top 10.
Nou Kees, dan kun je dus prima naar Peru! :D
keesswart schreef:Tropische landen komen in mijn lijstje niet voor. Ik fiets namelijk niet graag bij temperaturen rond de dertig graden. Corrie, mijn vriendin, heeft daar niet zo’n probleem mee, maar stelt het - net als ik - wel op prijs dat onze privacy wordt gerespecteerd. We willen niet dag in dag uit lastig worden gevallen door mensen die ons het hemd van het lijf vragen. En al helemaal niet de berm ingedrukt worden door luid toeterende automobilisten. Bovendien willen we graag zelf bepalen wat voor kleding we dragen. Ook hoef ik niet per se naar landen waar je op elke straathoek wordt geconfronteerd met uitbuiting, corruptie en menselijk leed.
Ha Kees, mooie top 10 heb je, je hebt er zelfs 12 landen in weten te zetten! Wel jammer dat je geen positief beeld hebt van het fietsen in tropische landen, ik herken het niet.
'Tropische landen' is wel wat vaag. In feite bedoel ik laaggelegen gebieden rond de evenaar. Dit zijn ook de gebieden waar de malariamug veel voorkomt.

Afbeelding

Zowel de hitte als het moeten slikken van pillen en/of zeulen met klamboes zijn voor mij flinke nadelen waar wel heel grote voordelen tegenover zouden moeten staan om in mijn fietslanden top tien te kunnen komen. Hooggebergten als de Himalaya en de Andes zijn weer een ander verhaal; daar heerst geen warm tropisch klimaat. Misschien ga ik daar nog wel eens heen als ik enkele maanden de tijd zou hebben.
Ook op de Afrikaanse hoogvlaktes kan het in de koelste maanden aangenaam fietsweer zijn (zoals tijdens mijn tocht in Zambia). Twintig jaar terug zou Zimbabwe zeker in mijn top tien hebben gestaan: het was toen een erg mooi en niet extreem arm land met een spontane, maar niet opdringerige bevolking. Het apartheidsregime van Ian Smith was gevallen en de kinderen die ik hier op de foto zette, hadden zin in het leven. (Achter hun benen zijn nog net de wielen van mijn fiets te zien.)

Afbeelding

Helaas staat Zimbabwe inmiddels op de index van mislukte staten; en wel op nummer twee, na Somalië en voor Soedan (Irak en Afghanistan staan op 6 en 7; meer hierover staat in de dikke Wikipedia) . Wat er van de kinderen op mijn foto is geworden, laat zich raden. Gevlucht en ondergedoken in een buurland, achtergebleven om te kreperen onder de knoet van Mugabe of overleden aan aids, malaria of ondervoeding.

Afbeelding

Hoe ver moet je gaan?
De verre landen zijn oorlogslanden
Veiligheidsraad, vergaderingslanden, ontbladeringslanden,
toeristenstranden
Hoe ver moet je gaan?

(uit: vluchten kan niet meer)


Dat soort landen dus...
Beste Kees,
"Oorlogslanden
Veiligheidsraad, vergaderingslanden, ontbladeringslanden,
toeristenstranden" geeft wel een heel zwart-witte weergave: of moet ik zeggen swart-witte.
Ik heb in tal van deze "onveilige landen" gefietst zonder me onveilig te voelen en zonder alleen maar op overvolle boulevards langs toeristenstranden te fietsen. Soms kom ik een toerstische hotspot tegen, maar meestal niet.

Ach malaria: gewoon de juiste voorzorgsmaatregelen nemen. Ik zie in deze maatregelen geen handicap om op pad te gaan. Je hebt niet eens overal profilaxe nodig.

Is thuis blijven zo veilig?
De meeste ongevallen gebeuren in of rond de eigen woning.
Hoi Bert,

Veel ‘probleemlanden’ zijn inderdaad een stuk prettiger voor de voorbijtrekkende wereldfietser dan voor de mensen die er wonen.
Toch komen de ‘malaria-, sharia-, tsunami- en aardbevingslanden’ niet in mijn top tien van fietslanden. Als je een jaar lang low budget om de wereld wilt fietsen, prima, niks mis mee. Ik heb echter bedenkingen tegen de trend dat verre reizen steeds meer verworden tot consumptie-artikelen en statussymbolen. Zoals kerstvakanties in de tropen, weekendjes in New York en tweede huizen in Mozambique (zeker bij mensen die een voorbeeldfunctie zouden moeten hebben...). Ik wil dat niet stimuleren omdat ik besef dat er een verband is tussen het consumeren in het ene deel en het creperen in het andere deel van de wereld.
Verder heb ik als fotograaf niks tegen een mooie contrastrijke zwartwitte weergave van de realiteit. :wink:

Bert, wat voor traumatische ervaring heb jij trouwens in Frankrijk gehad?
hoi,

ik zie op het kaartje van malaria dat Sumatra ook malaria gebied is. dit klopt niet. wij zijn er afgelopen sept/okt geweest en hebben het aan de plaatselijke bevolking gevraagd. Zij konden ons vertellen dat op eiland Sumatra geen malaria voor komt maar alleen op het Pula (eiland) Nias. Dit geldt het zelfde voor het eiland Java en Bali.

Gr syl
keesswart schreef:Hoi Bert,

Veel ‘probleemlanden’ zijn inderdaad een stuk prettiger voor de voorbijtrekkende wereldfietser dan voor de mensen die er wonen.
Toch komen de ‘malaria-, sharia-, tsunami- en aardbevingslanden’ niet in mijn top tien van fietslanden. Als je een jaar lang low budget om de wereld wilt fietsen, prima, niks mis mee. Ik heb echter bedenkingen tegen de trend dat verre reizen steeds meer verworden tot consumptie-artikelen en statussymbolen. Zoals kerstvakanties in de tropen, weekendjes in New York en tweede huizen in Mozambique (zeker bij mensen die een voorbeeldfunctie zouden moeten hebben...). Ik wil dat niet stimuleren omdat ik besef dat er een verband is tussen het consumeren in het ene deel en het creperen in het andere deel van de wereld.
Verder heb ik als fotograaf niks tegen een mooie contrastrijke zwartwitte weergave van de realiteit. :wink:
Hoi Kees,

Met fietsen in Westerse landen is uiteraard niets mis en dat doe ik nog graag. Maar ik merk wel als ik in landen als Zuid-Afrika, Ghana of Israel kom mijn wereldbeeld wel iets anders wordt. Vaak heb je er je vooroordelen over. Is het wel veilig in Israel of Zuid-Afrika bijvoorbeeld? Mijn interesse gaat nu steeds meer uit naar hoe het is te leven in die landen (een soort nieuwsgierigheid) en dan is de fiets natuurlijk het perfecte vervoermiddel. Interesse in mensen boeit me nu steeds meer. En ja van de Europese leefgewoontes weet ik al heel veel.
Maar hoe is het te leven in een township.
Over de trends. Het is appels met peren vergelijken. Wereldfietsers doen toch gewoon wat ze zelf willen?

Rutger