Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsverlichting repareren: testapparatuur? - Forum Wereldfietser

Fietsverlichting repareren: testapparatuur?

Dag allen,

Nou ben ik het zat! Nadat ik bij (urenlange) reparatiewerkzaamheden van een dynamoverlichting weer eens een knokkel ontveld heb (tussen de spaken gekomen...), wil ik echt eens werk gaan maken van een al langer levend idee voor een testapparaat. Ik zou graag iets hebben waarmee ik alle componenten van een dynamoverlichting handig kan testen. Maar voordat ik zelf ga bouwen, wilde ik eerst eens informeren of er, voor zover jullie weten, al zoiets bestaat. Als het al in de winkel te koop is, ga ik niet zelf het wiel uitvinden.

Ik denk aan een behuizinkje met een batterijhouder waar ik de dynamo-uiteindjes van de bedrading op aan kan sluiten zodat ik niet steeds aan een wiel hoef te draaien (met 1 hand, terwijl ik in de 2e een lampje vast heb en in de 3e een draadje - je begrijpt waar het probleem hem in zit). Een fittinkje waar ik de gloeilampjes in kan testen, ook weer op die batterijtjes, en dat, als het blijkt te werken, als indicator kan dienen bij het testen van dynamo, bedrading, massacontact enz. Hier en daar snoertjes aan en wat krokodilklemmen om het apparaat aan de fietscomponenten te verbinden, en klaar!

Weet iemand of dit te koop is?

Bij voorbaat dank,

Carl
Een goedkoop analoog multimetertje vond ik altijd het handigste bij de fietsersbondfietsverlichtingsreparatieacties. Maar op een gegeven moment was dat ding stuk en bleken ze in de plaatselijke electronicazaak geen analoge meer te hebben. Sindsdien doe ik niet meer mee met die actie. Toeval?
Leon
Carl Buijs schreef:Dag allen,

Nou ben ik het zat! Nadat ik bij (urenlange) reparatiewerkzaamheden van een dynamoverlichting weer eens een knokkel ontveld heb (tussen de spaken gekomen...), wil ik echt eens werk gaan maken van een al langer levend idee voor een testapparaat. Ik zou graag iets hebben waarmee ik alle componenten van een dynamoverlichting handig kan testen. Maar voordat ik zelf ga bouwen, wilde ik eerst eens informeren of er, voor zover jullie weten, al zoiets bestaat. Als het al in de winkel te koop is, ga ik niet zelf het wiel uitvinden.

Ik denk aan een behuizinkje met een batterijhouder waar ik de dynamo-uiteindjes van de bedrading op aan kan sluiten zodat ik niet steeds aan een wiel hoef te draaien (met 1 hand, terwijl ik in de 2e een lampje vast heb en in de 3e een draadje - je begrijpt waar het probleem hem in zit). Een fittinkje waar ik de gloeilampjes in kan testen, ook weer op die batterijtjes, en dat, als het blijkt te werken, als indicator kan dienen bij het testen van dynamo, bedrading, massacontact enz. Hier en daar snoertjes aan en wat krokodilklemmen om het apparaat aan de fietscomponenten te verbinden, en klaar!

Weet iemand of dit te koop is?

Bij voorbaat dank,

Carl
Ik gebruik een multimeter die een piep geeft als de gemeten weerstand erg laag is.

De lowbudget oplossing was altijd een platte 4.5v batterij. Je kunt wel een overgebleven oplader gebruiken, maar de meeste houden niet van kortsluiten
Dag Marten en Leon,

Dank jullie wel voor de snelle antwoorden! Een piep, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Als er dan toch geen analoge multimeters meer zijn, kunnen ze dan geen sprekende digitale maken? :wink: (En dan liefst een die doet: "het zit hem niet in het massacontact, de dynamo is gewoon stuk. Niet verder zoeken.")

Groetjes,

Carl
Carl Buijs schreef:Dag Marten en Leon,

Dank jullie wel voor de snelle antwoorden! Een piep, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Als er dan toch geen analoge multimeters meer zijn, kunnen ze dan geen sprekende digitale maken? :wink: (En dan liefst een die doet: "het zit hem niet in het massacontact, de dynamo is gewoon stuk. Niet verder zoeken.")

Groetjes,

Carl
Bij een naafdynamo heet zo'n testapparaat schroevendraaier. Geef het wiel een zwengel en sluit de contacten kort. Als het wiel niet remt en je geen vonken ziet isiestuk