Additionally, paste this code immediately after the opening tag: oplader e-werk van B&M - Forum Wereldfietser

oplader e-werk van B&M

Hai allemaal,

Heeft iemand al ervaring met de nieuwe oplader van B&M, e-werk? www.bumm.de en dan bij neuheiten. Ik overweeg hem aan te schaffen voor de volgende fietsvakantie in mei. Weet iemand waar ik dit in Nederland kan kopen/zien? Of doe ik er verstandiger aan een andere oplader via dynamo aan te schaffen. Op het forum heb ik wel wat gevonden over de Zzing, bevalt die nog steeds goed?

groetjes Marieke
Ik lees dat Eric 'm gaat proberen. Wanneer is de vraag dan?
Marco heeft 'm (al) in het assortiment. Je zou hem eens kunnen vragen.
marieketenveen schreef:Hai allemaal,

Heeft iemand al ervaring met de nieuwe oplader van B&M, e-werk? http://www.bumm.de en dan bij neuheiten. Ik overweeg hem aan te schaffen voor de volgende fietsvakantie in mei. Weet iemand waar ik dit in Nederland kan kopen/zien? Of doe ik er verstandiger aan een andere oplader via dynamo aan te schaffen. Op het forum heb ik wel wat gevonden over de Zzing, bevalt die nog steeds goed?

groetjes Marieke
Het is een zwart kastje en heel veel snoertjes ;) Er zitten twee knopjes op om stroom en spanning in te stellen

Als je langzaam fietst komt er niet veel meer stroom uit als bij andere laders , bij 30 km/h het dubbele: 1.2 amp bij 5.2V (met een SON)

IK zal er een meeslepen naar de fietsenwandelbeurs, maar ben vast niet de enige
De fietsersbond gaat 'in het voorjaar van 2010 een aantal toestellen testen'.

Zoek ook hier op het forum, bijvoorbeeld:
Mijn Zzing dynamolader testbericht. Maar dat is een bericht uit 2008. Dus misschien achterhaald?

Ik ben zelf ook nog zoekende.
Mijn vraagpunten:
:arrow: niet (spat)waterdicht, je moet het ding dus in je stuurtas stoppen?
:arrow: geen geïntegreerde oplossing van het laden van AA-batterijen. Maar niet iedereen heeft die nodig.
:arrow: je moet zelf in de gaten houden wanneer de batterijen vol zijn: dat is op het moment dat ze 'te' warm worden. Dus niet vergeten om ieder half uur even in je stuurtas te voelen?

Mijn gevoel is dat we nu nog steeds een 1.0 versie hebben, maar dat het wachten is op de 2.0 versies.
ankeric schreef:De fietsersbond gaat 'in het voorjaar van 2010 een aantal toestellen testen'.

Zoek ook hier op het forum, bijvoorbeeld:
Mijn Zzing dynamolader testbericht. Maar dat is een bericht uit 2008. Dus misschien achterhaald?

Ik ben zelf ook nog zoekende.
Mijn vraagpunten:
:arrow: niet (spat)waterdicht, je moet het ding dus in je stuurtas stoppen?
USB stekkers zijn niet waterdicht, dus de tas is het handigst

:arrow: geen geïntegreerde oplossing van het laden van AA-batterijen. Maar niet iedereen heeft die nodig.
bufferaccus zijn handig bij apparaten die op tilt slaan <click here to contuinue> als de netspanning even uitvalt
:arrow: je moet zelf in de gaten houden wanneer de batterijen vol zijn: dat is op het moment dat ze 'te' warm worden. Dus niet vergeten om ieder half uur even in je stuurtas te voelen?
Dat geldt voor NiMh accus, voor de Li-ion accus uit telefoons etc is het voldoende de laadspanning niet te hoog op te laten lopen.
Enige voorzichtigheid bij de aanschaf van deze lader en alle andere laders lijkt mij niet overbodig. Ik heb momenteel zelf een lader gemaakt en die werkt prima. Het probleem is alleen als ik stop met fietsen zakt uiteraard de spanning en laadstroom naar nul. Op dat momet zegt mijn telefoon LADEN STOPT met een alarm symbool. Dit alarm gaat niet na enige tijd vanzelf over, ook niet als je weer gaat fietsen en de spanning stijgt. De enige manier om het laden weer te starten is op de telefoon het knopje terug in te drukken. Niet erg praktisch dus. Ik weet niet of dit bij meer telefoons het geval is, bij mijn eerste telefoon werkte opladen met de dynamo altijd prima. Momenteel heb ik een Nokia van 3 jaar oud.

Ronald
Ronald van der Perk schreef:Momenteel heb ik een Nokia van 3 jaar oud.
Welk model Nokia heb je? En heb je al geprobeerd of een software update van het toestel een oplossing biedt?
Marieke,

Ik had hier ook al eens een draadjevoor opgestart.

En ook ik ben er nog niet uit. Maar de spanningsnoodzaak wordt steeds groter want ik heb net een e-reader gekocht om het gewicht aan boeken te beperken in de fietstassen. En dat ding moet ook weer opgeladen worden.
Voor Nokia telefoons is dit misschien wat?

http://www.engadget.com/2010/06/03/noki ... ill-abide/
Die Nokia-oplader klinkt wel interessant, in combinatie met de usb-adapter althans. Dan kan je daar vanalles en nog wat mee voeden, voor maar 15 euro :)
Misschien interessant om te vermelden dat Nokia dit dingetje heeft ontwikkelt voor de derde wereld landen waar geen of weinig 220 V voorhanden is..
De e-werk ga ik nog definitief testen op m'n SON, maar ik wacht nog op de Busch und Muller batterypack. In de laatste Vogelvrije Fietsers had TestKees een goede test die bijzonder lezenswaardig was.

De Pedal Power Plus had ik getest, maar die werkte niet goed met mijn Sony Ericsson GSM.
Het opladen van telefoons geeft vaker problemen. Bij mijn prive Nokia stopte het laden zodra ik een keer was gestopt met fietsen. Mijn zakelijke Nokia had daar geen probleem mee. Zaak is dus eigenlijk om dit eerst te testen maar dat zal niet altijd mogelijk zijn. Een tussenoplossing is met je dynamo en een Pedelpower of e-work een batterypack opladen en daarmee je telefoon of andere apparatuur. Ik heb net een batterij lader/buffer bij Conrad aangeschaft model 200198 slechts 35,99 weegt maar 235 gram incl. 4 penlight batterijen. Je kunt met 5 Volt of 12 Volt 1 tot 4 penlight of ladycellen opladen. Er zit ook een microprocessor gestuurde USB 5 Volt beveiligde uitgang op voor allerhande USB apparatuur.

Ronald
Ronald van der Perk schreef: Ik heb net een batterij lader/buffer bij Conrad aangeschaft model 200198 slechts 35,99 weegt maar 235 gram incl. 4 penlight batterijen. Je kunt met 5 Volt of 12 Volt 1 tot 4 penlight of ladycellen opladen. Er zit ook een microprocessor gestuurde USB 5 Volt beveiligde uitgang op voor allerhande USB apparatuur.

Ronald

Ronald,

Kun je die rechtstreeks op de SON aansluiten of moet daar nog wat tussen?
Heb je ook een plaatje ervan?
HansvanderVeeke schreef:
Ronald van der Perk schreef: Ik heb net een batterij lader/buffer bij Conrad aangeschaft model 200198 slechts 35,99 weegt maar 235 gram incl. 4 penlight batterijen. Je kunt met 5 Volt of 12 Volt 1 tot 4 penlight of ladycellen opladen. Er zit ook een microprocessor gestuurde USB 5 Volt beveiligde uitgang op voor allerhande USB apparatuur.

Ronald

Ronald,

Kun je die rechtstreeks op de SON aansluiten of moet daar nog wat tussen?
Heb je ook een plaatje ervan?
www.conrad.de?

al die dingen zijn gedacht voor in auto's ed , dus voor 12v DC. Bij een naafdynamo moet er dus nog minimaal een gelijkrichter tussen
ja, natuurlijk. Hij was zo gevonden (zie hier)

Aardige oplossing want ik zou met een usb lader minder kunnen, maar deze is weer een stuk groter dan mijn gewone batterij oplader.
m-gineering schreef:
al die dingen zijn gedacht voor in auto's ed , dus voor 12v DC. Bij een naafdynamo moet er dus nog minimaal een gelijkrichter tussen
Het ligt iets genuanceerder.
Bij deze lader heb je meerdere mogelijkheden voor laden. Ten eerste via het stopkontakt 100/240 Volt 50/60 Hz. Ten tweede via een 12 Volt gelijkspannig in de auto en ten derde via een 5 Volt USB aansluiting. Het 5 Volt USB kabeltje gaat in het zelfde plugje als de 12 Volt stekkers. Je kunt dus opladen met een gelijkspanning van 5 tot 12 Volt. Om USB apparatuur op te laden (met de bufferbatterijen) is er een aparte beveiligde uitgang. Overigens kan je niet tegelijk je buffer batterijen opladen en je apparatuur opladen. Je moet met een drukschakelaartje kiezen voor het één of het ander.

Ronald