Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rekje op mountainbike - past dit? - Forum Wereldfietser

Rekje op mountainbike - past dit?

Ik wil graag een rekje achter op mijn mtb te zetten zodat ik hier ook wat mee kan rondtrekken. Echter, het is een fiets met schijfremmen en niet al te sterke nokjes (denk ik, ik heb eerlijk gezegd geen idee wanneer nokjes sterk of zwak zijn).

Nu vraag ik me af of hier een normaal rekje op past, of dat het beter is voor een Old Man Mountain Sherpa te gaan (of een aangepast Tubus rekje). Alvast dank!

Bijgevoegd wat foto's (met mobiel gemaakt, dus niet al te beste kwaliteit...):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn deze nokjes sterk genoeg om offroad gedender met campingbepakking te verduren en zit de schijfrem in de weg?
De nokjes zijn meegegoten met de padden en kunnen wel wat hebben. Links zal er wel een stalen of aluminium vulbus tussen moeten. Zet de bout links goed vast, laat hem nog een stukje naar binnen over steken en zet er nog een moer tegen aan. Als de bus eén is met de drager valt de belasting wel mee, als de boel rammelt gaat het wel mis
Dankjewel Marten! Goed om dit te weten. Drie korte extra vraagjes:

1. Is het beter om alleen aan de linkerkant wat verbreding aan te brengen, of kun je dit ook aan beide kanten doen voor de symmetrie (ziet er imho wat mooier uit, waarschijnlijk onzin, maar goed).

2. Ik ben eigenlijk geneigd om er een Old Man Mountain rek op te zetten omdat die zo lekker licht zijn en als een half spatbord fungeren. Echter, ik heb ergens gelezen dat hier bijvoorbeeld geen kinderzitjes op kunnen aangezien ze van hol aluminium gemaakt zijn. Is dat een broodje aap verhaal, of echt waar? Voor de zekerheid, hoeveel minder sterk zijn de OMM rekjes in vergelijking met Tubus of maakt dat niet uit?

3. Ik zag dat de White rock redelijk kort is, waardoor ik me afvraag of ik dan niet met mijn hakken tegen de tassen aankom. Is in dit geval een red rock aan te raden, of toch een Sherpa, die ook wat verder naar achter hangt?
pascoa schreef:Dankjewel Marten! Goed om dit te weten. Drie korte extra vraagjes:

1. Is het beter om alleen aan de linkerkant wat verbreding aan te brengen, of kun je dit ook aan beide kanten doen voor de symmetrie (ziet er imho wat mooier uit, waarschijnlijk onzin, maar goed).
Tenzij je ook links een ketting hebt zou ik me over symmetrie geen zorgen maken ;)

Maar effe serieus, een oplossing zonder vulbus is sterker als met, dus als je er een weg kunt laten zou ik het doen. Hoef je ook niet zo aan de drager te sjorren
2. Ik ben eigenlijk geneigd om er een Old Man Mountain rek op te zetten omdat die zo lekker licht zijn en als een half spatbord fungeren. Echter, ik heb ergens gelezen dat hier bijvoorbeeld geen kinderzitjes op kunnen aangezien ze van hol aluminium gemaakt zijn. Is dat een broodje aap verhaal, of echt waar? Voor de zekerheid, hoeveel minder sterk zijn de OMM rekjes in vergelijking met Tubus of maakt dat niet uit?
Tubus is van staal en daar mogen ook geen kinderzitjes op. Probleem is de dunne buizen, en de in het algemeen boerenbotte constructie van de kinderzitjes . Je drukt de buizen plat.
Kun je geen kinderzitje met montage op de zitbuis aanbrengen?
3. Ik zag dat de White rock redelijk kort is, waardoor ik me afvraag of ik dan niet met mijn hakken tegen de tassen aankom. Is in dit geval een red rock aan te raden, of toch een Sherpa, die ook wat verder naar achter hangt?
Als je op afmetingen klikt op mijn OMMpagina's krijg je een pdf met een tekening op schaal. Neem de maten over op een stuk karton en kijk hoever je komt