Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bartje fietst voor Azie - Forum Wereldfietser

Bartje fietst voor Azie

2 januari 2005 Bartje fietst voor Azië

Wanneer je de beelden van de zeebeving in Azië aan je voorbij ziet trekken, dan kun je niet werkloos blijven toezien. Er is veel geld nodig om de hulpverlening in het rampgebied op gang te brengen.

Daarom organiseren wij, vanuit Assen, op 2 januari 2005 een fietstocht.

Met deze fietstocht willen we geld inzamelen voor de slachtoffers en nabestaanden van de vreselijke ramp die Azië en een deel van Afrika heeft getroffen.

Het inschrijfgeld bedraagt 15 euro voor volwassenen en gaat in zijn geheel naar Giro 555.
De organisatie en al haar vrijwilligers doen hun werk dus belangeloos.

Fiets mee om deze tocht een groot succes te maken!!!

U kunt starten van 10.00 uur s’ochtends tot 14.00 uur s’middags vanaf het Wielerhome aan de Stadsbroek te Assen (nabij DeSmelt). De tocht voert door een prachtigs stukje Drenthe en is ongeveer 25 kilometer lang.

Ook kleine kinderen kunnen hun steentje bijdragen.

Voor een bedrag van 1 euro per ronde kunnen zij hun rondjes fietsen op de wielerbaan. 1 ronde is ongeveer 700 meter lang.

Dus vaders en moeders, opa’s en oma’s: sponsor uw (klein)kind ten bate van de slachtoffers in Azië.

Voor meer info kunt u mailen naar szwan@home.nl of telefonisch contact opnemen met
Jurjen Sietsema (Afd. pr) 06-10272542

Gaat de Wereldfietser ook fietsen voor Azie. Doel: inzamelen van geld voor giro 555, of de stichting van de vriendin van Rena.
Gewoon op een drukke zaterdagmiddag in Utrecht of Amsterdam. Duidelijk herkenbaar als groep wereldfiesters met bepakking. We leggen uit wat het is om als fietser te genieten van de gastvrijheid in Azie. Nu de nood er is, willen wat terug doen. Wie voelt er wat voor? Wat is de reactie van de activiteitencommissie?

Hi Bert,

Op mij kan je rekenen! Laat maar even weten waar het plaats vindt, wanneer en hoelaat!

Groet,
Rena :wink:

Beste mensen,

Ik heb zojuist het bericht ontvangen dat zowel het JOURNAAL van Nederland 1 als het programma NETWERK zondag 2 januari en maandag 3 januari gaan filmen bij Mijke en Loes en een verslag uit zullen brengen van hetgeen zij en het project ter plekke doen voor de slachtoffers in Madras en omgeving.

Mijke en Loes zijn twee vrijwilligers die geheel op eigen kosten een jaar werk verrichten voor de straatkinderen, en nu dus ook de slachtoffers van de ramp, in Madras en omgeving.

Mocht je meer vragen hierover hebben, dan kun je me mailen!

Groet,
Rena
renaw@yahoo.com

ps: Een goed uiteinde en een stralend 2005!!!

Beste Rena,
Mijn voorstel is om de tocht te houden in Amsterdam op zaterdag 8 januari .
We vertrekken dan om 14.00 voor de winkel van Eric Schuijt, Westerstraat 216, in het hartje van de Jordaan. We fietsen vervolgens een rondje door het centrum van Amsterdam. We moeten wel de aandacht trekken dat we Wereldfietsers zijn en dan wij vanuit onze betrokkenheid met Azie geld inzamelen. Er moeten ook mensen die het geld inzamelen. Ik zal bij de gemeente Amsterdam vragen of we daarvoor een vergunning nodig hebben.
Wellicht kan de tocht aangekondigd worden tijdens de T.V.-uitzending van dinsdagavond.

Ha Bert en Rena, natuurlijk fiets ik ook mee!! Persoonlijk ga ik voor het project van Mijke en Loes, dan weet je dat elke cent aankomt en besteed wordt! Ik heb niet veel tijd maar als ik ergens mee kan helpen laat me dat weten op mijn persoonlijke mailadres.
groetjes,
Bernadette

Beste mensen,

Zojuist heb ik het goede nieuws ontvangen dat we n.a.v. onze "geweldige actie" van afgelopen zaterdag in de krant staan en niet zomaar een krant. De ECHO (Amsterdams krantje) heeft gisteren een foto en een artikeltje geplaatst. Leuk voor het archief!!!!

Groet,
Rena :wink:

Ik wil hierover wat kwijt:

Sinds mijn eerste fietsvakantie [een half jaar geleden] kijk ik zo af en toe op dit forum. Verleden zondag besloot ik, uit nieuwsgierigheid, om eens naar een clubmiddag van deze vereniging te gaan en daar lid te worden. Een nieuwjaarsbijeenkomst in Utrecht.
Van wat me daar overkwam ben ik nu, bijna een week later, nog steeds verontwaardigd.

Wat gebeurde er:
Een man [de voorzitter?] heette iedereen welkom en vertelde iets over wat er die middag op het programma stond.
Daarna gaf hij het woord aan een stel. De dame van die twee vertelde iets over een inzamelingsaktie die de twee gehouden hadden voor giro 555. In Amsterdam. Dat was mislukt, zo begreep ik. Er was meer pers dan volk.
Daarna werd het woord overgenomen door de man [Bert Sitters?] en ging het mis.
Die man was boos over het mislukken van zijn aktie en hield de aanwezigen in de zaal daar verantwoordelijk voor: "De Wereldfietser heeft een modderfiguur geslagen". "Jullie hebben het laten afweten en ons daar voor gek laten staan".
Ik kon mijn oren niet geloven wat hij zich daar permitteerde.
Sterker nog: ik kon ook niet geloven dat de rest van de aanwezigen dit zich zomaar lieten aanleunen. Er was NIEMAND die protesteerde tegen dit aanmatigende gedrag.

Ik ben toen weggegaan.
Niet als enige. Met 4 boze anderen stond ik op de gracht.
Dat was eens, en nooit meer.

wat denken jullie wel?

Joke Tolsteeg

Iedereen mag mijn woorden opvatten zoals hij of zij dat zelf wil. Gelukkig vatte de overgrote meerderheid van de aanwezigen op de bijeenkomst in Utrecht dit absoluut niet als een persoonlijke aanval op. Een keihard feit is wel dat de Wereldfietser die zaterdagmiddag in Amsterdam, toen wij daar slechts met ons drietjes stonden voor een massa pers, een modderfiguur heeft geslagen. Rena, Carla en ik hebben aan de aanwezige pers mogen uitleggen waar iedereen was. We hebben ons er overheen gezet en zijn uiteindelijk met slechts drie van de meer dan 2000 leden van de Wereldfietser in de wind op pad gegaan, om de aandacht te vestigen op de ernstige noodzaak aan ondersteunging van Nederlandse vrijwilligers in het rampgebied die hun werk in zeer zware omstandigheden verrichten. Ik vind dat ik dat best op een confronterende wijze onder de aandacht mag brengen. Vat je dat te persoonlijk op, dan kun jezelf altijd nog de vraag stellen: "Wat weegt zwaarder: mijn eigen eergevoel, of het lot van straatkinderen in het rampgebied in India?"

Bert dit vind ik flauw. Je hebt spontaan met twee anderen een actie georganiseerd. Dat is lovenswaardig en ik vind het ook prima dat je daar het stempel 'Wereldfietser' voor hebt gebruikt, maar daarmee is de vereniging of zijn de leden van de vereniging nog niet verantwoordelijk voor het slagen of mislukken van je aktie. Vervolgens is het mislukt, omdat kennelijk mede-wereldfietsers op een andere manier hun betrokkenheid bij de ramp hebben ge-uit. Dan hoef je nog niet zo naar mensen persoonlijk of de vereniging als geheel uit te vallen. Je laatste zin is gewoon botte retoriek.

Wat wil je nou? Mensen wegjagen? Misschien moet de vereniging dan toch omzichtiger omgaan met het verlenen van de naam bij dit soort acties.

Beste Liz,

Ik ben zoals ik ben. Ik wil absoluut niemand wegjagen uit de vereniging de Wereldfietser die is voortgekomen uit mijn initiatief. Ik vind wel dat Joke Tolsteeg het doel van actie ondergeschikt maakt aan haar persoonlijke verontwaardiging. Iedereen mag boos zijn op mij. Maar uit dat dan tegen mij. Scheld mij desnoods verrot, maar kom daar dan niet mee op een forum, zonder mij eerst aangesproken te hebben. Verder spreekt Joke via het forum niet alleen mij aan, maar ook alle aanwezigen tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst in Utrecht. Dat is feitelijk hetzelfde als waar Joke mij van beticht.
De actie was overgenomen door de Wereldfietser. Daardoor was het ook een actie van de Wereldfietser. De Wereldfietser heeft niets fout gedaan en de Wereldfietser hoeft het ook niets anders te doen.
Ik neem de volle verantwoordelijkheid voor mijn uitspraken. Sta daar nog steeds achter. Ik besef wel dat ik bij voor een gezelschap waar het uiteindelijk gaat om fietsen, contacten en gezelligheid wat voorzichtiger moet zijn.

bert sitters schreef:De actie was overgenomen door de Wereldfietser. Daardoor was het ook een actie van de Wereldfietser. De Wereldfietser heeft niets fout gedaan en de Wereldfietser hoeft het ook niets anders te doen.
Hmm. Als dit een officiele actie van de Wereldfietser was (wie was verantwoordelijk, het bestuur, de activiteitencommissie?), dan valt er zeker wel wat te leren: voortaan zeker stellen dat er voldoende opkomst is bij een activiteit waar dat van belang is. Hoe zijn de leden benaderd? Alleen via het forum? Hoeveel toezeggingen waren er?

Chao,

Gaele

Een buitengewoon gênante vertoning, dat was het.
Buitengewoon gênant.

Niet alleen door de manier waarop Bert de vereniging en haar leden verantwoordelijk stelde voor het mislukken van zijn actie, maar ook en vooral door de apathische houding van het deel van het bestuur dat op dat moment aanwezig was.
Volgens mij had men niet eens door wat er nu eigenlijk gezegd werd.
(achter in de zaal begreep men dat overigens héél goed).

Toen wij buiten kwamen stond daar inderdaad een groepje van vijf mensen stoom af te blazen.
Dat is, samen met ons, zeven stuks.
Een aardig percentage op ongeveer vijftig aanwezigen.

Wat je hieruit kunt leren?
Misschien dat je, wanneer je als bestuur tijdens een verenigingsbijeenkomst iemand het woord geeft, tevoren eerst goed doorneemt wat diegene te melden heeft en ook hoe diegene dat gaat doen.
Wellicht valt hieruit ook te leren dat deze vereniging een bestuur nodig heeft.
Een bestuur dat op dit soort momenten ingrijpt.

Dick

Nu vindt Dick mij vaker gênant, maar spreekt dat nooit tegen mij uit. Ook nu niet. Laat hij dat gewoon tegen mij zeggen in plaats van na ruim een week via dit forum. De verantwoordelijkheid voor mijn uitspraken in Utrecht ligt bij mij. Die ga ik niet uit de weg. Wat ik gênant van Dick vind is de wijze waarop hij het bestuur via dit platform aanspreekt.

Dick en Els schreef:Niet alleen door de manier waarop Bert de vereniging en haar leden verantwoordelijk stelde voor het mislukken van zijn actie, maar ook en vooral door de apathische houding van het deel van het bestuur dat op dat moment aanwezig was.
Volgens mij had men niet eens door wat er nu eigenlijk gezegd werd.
(achter in de zaal begreep men dat overigens héél goed).Dick
Ik voelde me als bestuurder niet aangesproken of aangevallen na het mislukken van de actie van Bert en Rena.
De "apatische houding" vind ik een beetje overdreven, aangezien de meeste mensen die Bert kennen, zijn woorden niet al te serieus of letterlijk nemen. Dit was in mijn geval ook zo.

Ik hoor nu voor het eerst dat het een officiële actie was van de Wereldfietser. Mijns inziens was het een spontane actie, gesteund door de Wereldfietser.

Groeten,

Marco

bert sitters schreef:Nu vindt Dick mij vaker gênant, maar spreekt dat nooit tegen mij uit.
Volgens mij lees je dit verkeerd Bert,
ik vond de vertoning gênant.
Dat heb ik overigens, meteen na afloop van het gebeuren, gemeld bij het bestuur.
Vervolgens heb ik afgewacht of dat opgepakt zou worden.

Dick

Dick, Hoe het ook zij. Beter was geweest om het die zaterdag gewoon tegen mij te zeggen wat jou stoorde. Dat andere mensen de betekenis van woorden anders opvatten dan jij, wil nog niet zeggen dat zij apathisch zijn. Overigens is de actie voor Karunalya, hulp voor straatkinderen, niet mislukt: we zijn gewoon de straat opgegaan om de aandacht te vestigen op de noodzaak van direct hulp door Nederlandse vrijwilligers aan straatkinderen in het rampgebied van India. We hebben onderweg veel reacties gekregen. We zijn zelfs nog in het Amsterdamse weekblad De Echo gekomen, waarin het doel van de actie goed is uitgelegd. De spontane collecte tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de Wereldfietser leverde bijna 200 Euro op.
Zie voor meer informatie over Karunalaya: www.karunalaya.nl

Voor alle helderheid hier een toelichting uit de activiteitencommissie van de Wereldfietser.

N.a.v. de ramp in Azië hebben een paar individuele leden het idee geopperd om een fietstocht te organiseren. Zoals elk lid dat kan doen, hebben zij dat gemeld bij de vereniging. Daar wilde iemand dat wel oppakken en zodoende is dit een activiteit onde de vlag 'Wereldfietser' geworden. Dit gebeurt vaker zo en is ook een van de doelstellingen van de vereniging, om, waar mogelijk, initiatieven van individuen te ondersteunen. Zo wordt er dit jaar ook een fietstocht door Frankrijk gehouden. En een nachttocht bijvoorbeeld. Allemaal ideeën van een individu, waarvan iemand binnen de activiteitencommissie dat leuk vindt om op te pakken.

Gezien de korte tijd tussen de aankondiging en de activiteit zelf, ligt het voor de hand dat er niet veel deelnemers waren. Je kunt daar verontwaardigd over zijn of niet; ieder mag daar naar mijn idee een eigen mening over hebben. Het voornaamste van de activiteit was om aandacht te vragen voor de ramp in Azië en dat is ons inziens gelukt. Als bestuurslid had ik niet de behoefte om Bert, Rena of wie dan ook tot de orde te roepen. Indien de aanwezigen daar anders over dachten, vind ik het jammer dat die zich toen niet geroerd hebben, maar achteraf op dit Forum een polemiek gaan beginnen.

Vooraf alles doorspreken met anderen kan wel, maar biedt absoluut geen garantie dat er geen andere zaken ter sprake gebracht worden. Een hond kun je nog aan een touwtje hebben, poppetjes ook, maar mensen niet.

Tot slot: Iedereen die denkt of vindt dat hij/zij de vereniging beter kan besturen dan het huidige bestuur dat doet (of probeert te doen) roep ik hierbij op om zich te melden bij mij. We proberen met het huidige bestuur allemaal zo goed mogelijk ons best te doen; de ene keer lukt dat beter dan de andere. Maar iedereen die graag zijn/haar steen(tje) bij wil dragen binnen het bestuur, graag een reactie naar Freek@wereldfietser.nl

Freek Verbakel
namens de activiteitencommissie van de Wereldfietser