Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kwaliteitsgeil - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Kwaliteitsgeil

@reichbus, je moet je afvragen wat er mis was met die shimano naaf? Dat heb ik nog niet van je gehoord.

Ik heb 5 jaar een Shimano naaf gebruikt zonder problemen. Heb nu een Son op mijn fiets zitten met zo'n prachtige koplamp. Ik reed gisteravond bijna een voetganger aan, omdat die snel aan de kant wilde gaan omdat ze dacht dat er een auto aan kwam. Mijn lichtbundel is nu ook best wel groot. :shock:

Oh, en zal een Son nu zoveel verschil uitmaken? Wat ik bedoel is, zou een andere koplamp niet beter zijn?
Voordeel van de SON is dat je makkelijker (met een Zzing bijv.) batterijen op kunt laden of een apparaat van stroom kunt voorzien. Met een Shimano is dat lastiger (onmogelijk?).

Als je dus iets wilt kunnen opladen, is je keuze rationeel geweest. Anders..... tja, wat was je drijfveer eigenlijk om deze keuze te maken?
Robertjan schreef:Voordeel van de SON is dat je makkelijker (met een Zzing bijv.) batterijen op kunt laden of een apparaat van stroom kunt voorzien. Met een Shimano is dat lastiger (onmogelijk?).

Als je dus iets wilt kunnen opladen, is je keuze rationeel geweest. Anders..... tja, wat was je drijfveer eigenlijk om deze keuze te maken?
De portemonnee. Ik wil geen heel zwaar trappende naafdynamo, maar één van de twee (?) lichtlopende soorten van Shimano zijn goed genoeg.

Ik ga niet voor het laagste grammetje weerstand, maar argumenten als het opladen van apparaten zijn voor mij wel belangrijk, want die mogelijkheid moet ik hebben op fietsvakantie.

Edit: net nog contact gehad. Hij beweert dat het opladen van apparaten voor beide dynamo's net zo makkelijk of moeilijk is, namelijk dat het ongewis dan wel onmogelijk is :shock:.
Krijg je dat ook nog. Komt er een nieuw product met nieuwe mogelijkheden. Hebben we natuurlijk allemaal gelijk weer die nieuwe mogelijkheden nodig (terwijl alles vroeguh ook goed werkte). Beetje herkenbaar dit. Een mens is nooit tevreden. Of toch ooit wel? :roll:

dit bedoel ik in zijn algemeen. :wink:
reichbus schreef:Edit: net nog contact gehad. Hij beweert dat het opladen van apparaten voor beide dynamo's net zo makkelijk of moeilijk is, namelijk dat het ongewis dan wel onmogelijk is :shock:.
Ik lees net dat de beide dynamo's (kwaliteits-Shimano of SON) op dezelfde wijze te gebruiken zijn.
Voor de stroomvoorziening van gadgets (en het opladen van baterijen) zijn er verschillende mogelijkheden.
Mijn hoofdreden om nu nog altijd voor SON te gaan (toen ik m'n 1e SON kocht waren de Shimano naafdynamo's bagger) is het concept dat de naaf makkelijk te reviseren is voor een redelijke prijs. Ik hou niet zo van wegwerpproducten.
Dank voor de links. Het gaat overigens om een Shimano DH3N80. Ik vind het wel prima zo.
@Leo: hoe kom jij aan internet? En kook je vanavond op je met vuurstenen aangeslagen houtvuurtje? :D

Alle gekheid op een stokje: zonder vooruitgang natuurlijk geen comfortabeler leven, zodat we kunnen genieten van de dingen die we meer waarderen. Altijd is de vraag of verandering ook vooruitgang is, maar sommige dingen brengt ons inderdaad verder. Zoals betrouwbare stroomvoorziening op de fiets. :wink:
Voor alle zekerheid/duidelijkheid: ik gebruik een ZZing op een Shimano-naaf en dat gaat uitstekend. Alleen heb ik langzamerhand zoveel bij me dat ik misschien over moet op nog een ZZing op de begeleidende fiets ...
@Roberjan, wil je nu even stoppen met alle aankopen goed te praten. Ben je kwaliteitsgeil of zo? :twisted:
Leo van Lierop schreef:@reichbus, je moet je afvragen wat er mis was met die shimano naaf? Dat heb ik nog niet van je gehoord.
Ik rijd nog op een Koga rond met een velg van Mavic die kwaliteitsproblemen had. De achtervelg had ik al laten vervangen omdat deze haarscheurtjes bij de spaakgaten had. De experts hier hebben mij geadviseerd om ook de voorvelg te vervangen.

Op het moment dat dat moet gebeuren ontstaat voor mij de mogelijkheid om een naafdynamo in te laten bouwen. Van die gelegenheid maak ik graag gebruik. Ik fiets regelmatig 28 km enkele reis woonwerkverkeer, waarvan grote delen door onverlicht gebied. Daarom hecht ik zoveel waarde aan goede verlichting.
Leo van Lierop schreef: Oh, en zal een Son nu zoveel verschil uitmaken? Wat ik bedoel is, zou een andere koplamp niet beter zijn?
Dat heb ik me dus ook af zitten vragen. Voor mij is het antwoord nu: voor mij maakt het onvoldoende verschil om het prijsverschil te rechtvaardigen. Als ik er ook een Zzing aan kan hangen dan is het voor mij voldoende.

Om nog op het thema terug te komen: bij zo'n thema loop je steeds op het randje van kwaliteitsgeil of niet: zet ik er een SON in of een Shimano en zet ik er een Son Edelux in of neem ik genoegen met een Busch Müller Cyo? Hier loop ik voor mijn gevoel over een dun draadje.
Toen ik voor een nieuwe fiets ging kijken dacht ik dat die Shimano's niet op zo'n Zzing aangesloten kunnen worden. Daarom heb ik weloverwogen voor de SON gekozen.
En omdat de Shimano's alu-kleurig zijn, net als de gepolijste SON, ging ik liever voor een (zwarte) geanodiseerde naaf. Hoewel ik net zie dat de Shimano's ook geanodiseerd zijn (tegen pekel in de winter).

Een rationele gedachte voor 28km enkele reis woon-werkverkeer zou de weerstand kunnen zijn. Ook dat is voor mij (toen slechts 11km enkele reis) een reden geweest om voor de SON te gaan. Ook handig voor fietstochtjes in de avond. 't Scheelt toch weer de helft aan weerstand.
GGaaaaaaaaaaaaappppppppppppppp....................... :roll:
Marianne schreef:GGaaaaaaaaaaaaappppppppppppppp....................... :roll:
Gniffel...........gna gna :)
Marianne schreef:GGaaaaaaaaaaaaappppppppppppppp....................... :roll:
Aan de hand van een praktijkvoorbeeld probeer ik het dilemma te schetsen. Als het je stoort hoef je niet te lezen hoor, Marianne. De thread over de merriefietstocht laat ik ook links liggen.
reichbus schreef:
Marianne schreef:GGaaaaaaaaaaaaappppppppppppppp....................... :roll:
Aan de hand van een praktijkvoorbeeld probeer ik het dilemma te schetsen. Als het je stoort hoef je niet te lezen hoor, Marianne. De thread over de merriefietstocht laat ik ook links liggen.
Merriefietstocht ? :roll: Waar vind je die Rijksbus? Ik vind alleen maar een hengstenfietstocht in dit forum! :wink:

En ook ik koop dingen omdat ik ze simpelweg mooi of stoer vind. Gewoon om mezelf te verwennen. Ik vind dit draadje wel erg calvinistisch hoor. Wat is er mis mee om gewoon te genieten zonder rationele argumenten?!
Ik volg het ook niet meer. Volgens mij is iedereen op bepaalde punten kwaliteitsgeil (ja, ik ook. ja Roberjan ook!) en dat is denk ik alleen maar gezond. Of je nou bepaalde dingen persee nodig hebt is soms lastig in te schatten. Heb je een vergissing gemaakt en is achteraf iets kwalitatief te goed geweest, nou jammer dan. We kijken allemaal wel eens een koe in de kont. Ik denk dat voor de gemiddelde fietsreiziger hier kwaliteit gewoon essentieel is.
Zo. Even voor de duidelijkheid. Marianne en ik hebben even persoonlijk contact gehad (dat klinkt eng na berichten over hengsten en merrie-, danwel womenonlyfietstochten, maar zoek er verder niets achter). Ik ga er van uit dat daarmee de onduidelijkheden uit de lucht zijn.

Van veel uitgaves probeer ik inderdaad te beredeneren of ik ze nodig heb. Zeker als deze veel geld kosten. Wanneer ik echt los ga? Ik weet het niet. Ik denk vooral bij de rubriek fietskleding, daar kijk ik naast functionaliteit ook nog of het mooi staat (indien van toepassing). Als mijn collega's mij dan in mijn fietsbroek zien lopen vinden ze mij vast wel eens een uitslover. Het zij zo.

Robertjan, je hebt flink wat overhoop gehaald met je draadje.
Ach eigenlijk is het zo simpel voor mij dan. Ik kies voor niet zo zeer voor de hoogste kwaliteit, maar voor de beste prijs/kwaliteit dus MSR tent ipv Hilleberg. Ja met mijn Ramble tent is ook niets mis. Geen hebbedingetjes voor mij, althans niet iets dat met fietskamperen. Aanschaffen doe ik rationeel, fietsen irrationeel.

Rutger
Hum....ieder heeft z'n persoonlijke opvattingen over dit onderwerp c.q. draadje en dat valt alleszins te respecteren. Een calvinist vindt een verkwister al gauw te gul en een verkwister een calvinist preuts: de "waarheid" ligt er ergens tussenin. :|