door
Xxxxx » wo 20 jan, 2010 15:14
Niet alle keuzes worden op rationele gronden gemaakt. Ook de keuze voor 'kwaliteitsgeil' niet. De keuze voor mooi, prettig of goed gevoel weegt bijna net zo zwaar.
Ook de keuzes op rationele gronden worden als het om een fiets + uitrusting gaat maar 'zelden' genomen op basis van volledige/voldoende informatie.
Een fiets is een buitengewoon complex product. Een fiets met kampeeruitrusting zeker.
Er zijn in Nederland maar een paar echt goede fietsenmakers. Bij iedere goede fietsenmaker die ik ken loopt maximaal één top monteur rond. Blijkbaar een moeilijke professie.
In een test van fietsen wordt het resultaat meestal uitgedrukt in subjectieve, niet meetbare termen: strak, soepel, direct, licht, lichtlopend, stug, snel, stijf, comfortabel. Er zijn maar een paar uitzonderingen zoals een doorboringstest van banden en de meting van de lichtopbrengst van een koplamp.
Nog lastiger wordt het omdat de ene proefpersoon een fiets ervaart als strak/direct en een ander ervaart dezelfde fiets ervaart als een stugge drilboor.
Resultaten zijn niet vergelijkbaar. De vraag 'had het avontuur minder indrukwekkend en inspiratievol geweest als je in bijv. een Eureka Bighorn had geslapen i.p.v. een Hilleberg...?''is daarom niet te beantwoorden.
Het liefst zou ik nog eens naast onszelf willen fietsen: gelijktijdig, naast elkaar op de Vittorio en de Santos. Maar dat gaat niet lukken, waarmee de vraag welke 'beter' rijdt altijd onbeantwoord zal blijven. Verder dan een subjectieve mening (kies voor Vittorio met 28'' zonder bepakking en voor Santos met 26'' met bepakking) kom ik niet.
Evenzo ben ik al 25 jaar op zoek naar het antwoord op de vraag waarom een 'col' van 280 meter tijdens onze eerste fietsvakanties zo'n enorme hindernis was én niet leuk. Nu, vele jaren later, dus ouder, maar ook met andere materiaal en met een andere psychologische instelling beschouwen we 280 meter als een leuk opwarmertje voor een echte beklimming. Kwam dat omdat onze Batavus behalve een beetje omhoog vooral ook in zijdelingse richting bewoog? Of omdat we niets kleiners hadden dan 42x28?
Weinigen hebben ervaring met verschillende producten en kunnen dus op basis van ervaring vergelijkingen maken. Niemand kan een goede vergelijking maken van alle producten. Alleen al omdat er heel veel tijd gaat zitten in het opdoen van ervaring als vakantiefietser.
Grappig is wel dat velen (ook in deze discussie) een mening hebben gebaseerd op geen ervaring: 'Magura remmen. Ik heb ze nooit gehad, ben altijd tevreden geweest met vbrakes. Dat leuke remkracht weegt nog meer ook. Nodig? Nee'.
Ik heb maar twee keer in mijn hele leven een maximale remkracht nodig gehad, één keer met de auto, één keer met de tandem. En dan blijkt dat méér remkracht altijd beter is dan minder remkracht: 30 cm is niet veel marge!
Of: 'Gps heb ik ook niet, gewoon omdat ik kaart en kompas veel leuker vind'. Heb je dan (voldoende) ervaring met gps denk ik dan? Heb je vergeleken? Ik heb 20 jaar ervaring met alleen een papieren kaart en 10 jaar met een gps. Volgens mij kan ik nu de vergelijking maken.
Aan de andere kant: de waarde die je toekent aan een keuze is grotendeels subjectief en als dat oordeel (gevoel) positief is, dan is dat al heel wat. Los van de feiten.
Er is nog nooit een tent van mij de lucht in gegaan. Essentieel is dat ik het vertrouwen heb dat dat ook niet gaat gebeuren. Dat vertrouwen bepaalt of ik wel of niet slaap tijdens een storm.
Hetzelfde geldt voor een afdaling met meer dan x km/uur. Dat doe ik op basis van vertrouwen, niet op basis van feiten. Overigens hebben we wel een keer bewust een 'paniek stop' gemaakt als test: tandem, volle bepakking met Bob bij 60 km/uur. Dat geeft dan wel een beetje objectief vertrouwen.
Voor ons speelt ook de leeftijd nog een rol. We hebben allebei 'voldoende' ervaring met mindere kwaliteit en daardoor ook voldoende problemen/uitdagingen meegemaakt.
Deze – negatieve - ervaringen dragen er toe bij dat we bij de keuze van een nieuwe fiets (+ uitrusting) proberen dergelijke ervaringen in de toekomst te voorkomen.
Wat dat betreft kan ik me helemaal niets voorstellen bij wat Scheeltje schrijft: 'Als er iets stuk gaat onderweg (in europa) is het toch juist ook een uitdaging om het op te lossen en gewoon verder te gaan? dat is juist het beetje primitieve van fietsvakanties'.
Uitdagingen ga ik wel aan (met goed materiaal) voor zover die met vakantie/fietsen/wandelen te maken hebben. Reparaties onderweg, op zoek gaan naar onderdelen zijn helaas een soms noodzakelijk kwaad, maar niet leuk.
Kwaliteits- en functionele eisen worden hier soms iets te makkelijk op één kwaliteitsgeile hoop gegooid.
Onze functionele eisen: Rohloff (maar ik denk niet dat het slim is om als je 14 versnellingen wilt hebben, te kiezen voor een merk X versnellingsnaaf, zo die al bestaat), Magura, Son, Edeluxe, BikeBuddy, zo stijf mogelijk frame, combi pedalen, verende zadelpen achter (maar op basis van ervaring geen Airwings meer en dus (...) Cane Creek en dus (...) duurder en dus (...) hopelijk betere kwaliteit).
Al onze functionele wensen bij elkaar moeten wel draagbaar blijven en daarmee is lichtgewicht ook een functionele noodzaak geworden. Deze eis wordt weer gerelativeerd doordat wij in een vakantie gemiddeld 1 op de 3 dagen met bepakking fietsen en de andere twee dagen (rondje vanuit de camping) zonder bepakking. Dit betekent dat we comfort zwaarder laten wegen dan lichtgewicht.
Kwaliteitseisen: CSS velgen, Tubus voordrager (maar achter is dat 'slechts' een Topeak, omdat de Tubus achter niet past), Chris King balhoofd, Hilleberg (maar de Tarra is óók één van de weinige tenten die aan al mijn functionele eisen voldoet (koepel, langslaper, voldoende ruimte, makkelijk opzetten in slecht weer en maximale ventilatie) en de mooiste tent die ik ooit gezien heb, de Hilleberg Staika/Allak, werd door Anke binnen 2 minuten afgekeurd. Helaas voor mij: voldoende kwaliteit maar functioneel afgekeurd). En ook hier geldt weer: ik kan alleen maar hopen (mede op basis van testen en ervaringen van anderen) dat ik die verwachte kwaliteit ook inderdaad krijg en niet meer zoals bij onze oude VE25 na iedere echte regenaanval een natte slaapzak. Want dat laatste is niet leuk, of beter gezegd: dat laatste vind ik niet leuk.