Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Continental Touring Plus - Forum Wereldfietser

Continental Touring Plus

Was net even bij Vittorio voor een paar 26 inch bandjes voor woonwerkverkeer. Nu zag ik daar een paar Continental Touring Plus banden in het rek staan. En die zagen er erg goed uit, dus heb ik ze gekocht.

Ze lijken veel op de Topcontact banden die ik vorig jaar heb gebruikt (en stuk gingen in de fietsvakantie). Maar de Touring Plus banden voelen wat degelijker aan, hebben wat stevigere zijwanden.

Wie heeft daar eigenlijk ervaring mee?

Afbeelding

http://www.conti-online.com/generator// ... us_en.html
Overigens mijn excuses, ik heb de banden nog niet gemonteerd.

Toen ik thuis kwam was er een bestelling via het internet ook gearriveerd, daarom koos ik er voor om Marathon Racers te monteren. Deze banden waren 4km/h sneller als de Marathon Supreme's die ik er eerst onder had zitten. Daarmee is het snelheidslek op mijn fiets opgespeurd. :)

Een test met de Continental Touring Plus houden jullie nog van me te goed. :wink:
Leo van Lierop schreef:Overigens mijn excuses, ik heb de banden nog niet gemonteerd.

Toen ik thuis kwam was er een bestelling via het internet ook gearriveerd, daarom koos ik er voor om Marathon Racers te monteren. Deze banden waren 4km/h sneller als de Marathon Supreme's die ik er eerst onder had zitten. Daarmee is het snelheidslek op mijn fiets opgespeurd. :)
en je had er wel aan gedacht het tellertje op de nieuwe omtrek in te stellen? :idea:

Een test met de Continental Touring Plus houden jullie nog van me te goed. :wink:
Ik denk niet dat je daarmee harder gaat :D
m-gineering schreef:en je had er wel aan gedacht het tellertje op de nieuwe omtrek in te stellen? :idea:
Nee. Maar alleen al op gevoel was het verschil al heel groot. Met de Supreme's leek het wel als of er iets aan liep. Met de Racers had ik dat niet, deze rollen veel langer door.
Vooral als de Supreme's nieuw zijn ze trager (heb dat ergens anders ook gelezen). Dan werken de groeven als zuignappen. :P
Met bepakking voelen de Supreme's beter aan. Dan hebben de groeven ook een minder vertragende effect. Supreme's zijn wel lekker comfortabel. Maar voor woonwerkverkeer zonder bepakking voor mij geen Supreme's meer!

Voor de Continental Touring Plus ben ik redelijk hoopvol. Deze hebben het zelfde profiel als de Topcontact, en dat vond ik een hele snelle band. Natuurlijk zullen ze de Marathon Racers niet verslaan in snelheid!
Leo van Lierop schreef:
m-gineering schreef:en je had er wel aan gedacht het tellertje op de nieuwe omtrek in te stellen? :idea:
Nee. Maar alleen al op gevoel was het verschil al heel groot.
Er zit inderdaad een heel groot verschil tussen verschillende banden. Een dood, niet vooruit te slepen peerd kun je met andere banden transformeren in een fiets waar je direct vrolijk van wordt (en andersom ;) )
Leo van Lierop schreef:Met de Supreme's leek het wel als of er iets aan liep. Met de Racers had ik dat niet, deze rollen veel langer door.
Vooral als de Supreme's nieuw zijn ze trager (heb dat ergens anders ook gelezen). Dan werken de groeven als zuignappen.
Dat is precies mijn ervaring. Ik maakte ooit een proefrit op een Santos Travelmaster met Supremes en had voortdurend het idee dat ik vals plat naar boven reed. Met de Marathon Racers rijd ik op diezelfde fiets echt kilometers sneller. Eigenlijk zou ik niet weten waarom je die Supremes zou monteren als je alleen op asfalt rijdt; ook met bagage heb ik geen klachten over de Racers. Onverhard zijn de Racers natuurlijk wel vrij hopeloos, mijn vrouw reed op onverharde weggetjes op de Filipijnen met haar Conti Travelcontact echt een stuk sneller dan ik met mijn Racers.
m-gineering schreef:
Leo van Lierop schreef:
m-gineering schreef:en je had er wel aan gedacht het tellertje op de nieuwe omtrek in te stellen? :idea:
Nee. Maar alleen al op gevoel was het verschil al heel groot.
Er zit inderdaad een heel groot verschil tussen verschillende banden. Een dood, niet vooruit te slepen peerd kun je met andere banden transformeren in een fiets waar je direct vrolijk van wordt (en andersom ;) )
Namen, types??
De eerste ervaringen!

Continental heeft vele 28 inch versies van deze band, en helaas maar 1 versie voor 26 inch. :cry:
Deze 26 inch versie die ik nu gebruik is 47mm breed. Daardoor is de band maximaal op te pompen tot 4 bar (wat ik ook heb gedaan). De band is schrikbarend makkelijk om de velg te leggen. Ook is de vorm mooi rond, waardoor de binnenband er in doen een fluitje van een cent is.
De compound van de band is redelijk hard, en in het midden van de band zijn geen groeven. Hierdoor rolt de band heerlijk over de weg heen. Zonder enige kracht te zetten kwam ik zo boven de 25km/h. De band voelt veel sneller aan als een Supreme en is niet echt minder comfortabel. Dat dit allemaal bereikt wordt inclusief een 'marathon plus' achtige anti-lek laag vind ik heel bijzonder.

De eerste indrukken zijn dus lovend. Minpunt is dat er geen 42mm versie is voor 26 inch. :P

Nog wat foto's.

Afbeelding
Zijaanzicht
Afbeelding
Vooraanzicht

Update: Vanwege het winterweer, heb ik achter mijn Marathon Racer achter ook vervangen door een Touring Plus, en de banden net iets harder opgepompt. In de sneeuw is het beter rijden op bredere banden. De snelheid was hierdoor niet gewijzigd. Mij bekroop het wow gevoel een beetje, zo lekker rijden ze!
Leo van Lierop schreef:Daardoor is de band maximaal op te pompen tot 4 bar (wat ik ook heb gedaan).
Vaak is wat de fabrikant opgeeft als maximale druk zeer ruim binnen veiligheidsmarges en kan er probleemloos 1(-2) bar extra opgepompt worden. Soms heeft dit enkel een negatief effect op het comfort en geen effect meer op de weerstand, maar in andere gevallen verminderd de weerstand ook nog behoorlijk.
Leo van Lierop schreef:Minpunt is dat er geen 42mm versie is voor 26 inch. :P
Als 47mm past, heb je ook geen 42mm nodig... ;)
Revanho schreef:
Leo van Lierop schreef:Daardoor is de band maximaal op te pompen tot 4 bar (wat ik ook heb gedaan).
Vaak is wat de fabrikant opgeeft als maximale druk zeer ruim binnen veiligheidsmarges en kan er probleemloos 1(-2) bar extra opgepompt worden. Soms heeft dit enkel een negatief effect op het comfort....
Of je krijgt de velg om je oren :D
m-gineering schreef:
Revanho schreef:
Leo van Lierop schreef:Daardoor is de band maximaal op te pompen tot 4 bar (wat ik ook heb gedaan).
Vaak is wat de fabrikant opgeeft als maximale druk zeer ruim binnen veiligheidsmarges en kan er probleemloos 1(-2) bar extra opgepompt worden. Soms heeft dit enkel een negatief effect op het comfort....
Of je krijgt de velg om je oren :D
Ik vind 4 bar voor een 47 toch niet echt veel. Als je totaalgewicht fors wordt is dat wel een punt. Vergelijkbare banden van een concurrerend merk kunnen tot 5,0.
Leon
m-gineering schreef:Of je krijgt de velg om je oren :D
Alle velgen kunnen toch wel 6 bar aan ongeacht de breedte van de band?
Leo van Lierop schreef:
m-gineering schreef:Of je krijgt de velg om je oren :D
Alle velgen kunnen toch wel 6 bar aan ongeacht de breedte van de band?
Als je pech hebt scheurt je velg onder het lint. Ik heb het één keer meegemaakt met een Bontrager 26" velg en 2" band. De druk was hooguit 3 bar.
Leo van Lierop schreef:
m-gineering schreef:Of je krijgt de velg om je oren :D
Alle velgen kunnen toch wel 6 bar aan ongeacht de breedte van de band?
Ongeacht de breedte van de band? Dachttutniet ;)

Banden zijn ongeveer even hoog als breed.

Nemen we even een sympathiek 4" bandje dan wordt de velg geacht:

3.14 /4 * (75.9^2- 55.9^2) * 6 / 2 = 5.1 ton bij elkaar te houden.

Een smalle band heeft veel minder oppervlak en staat dus navenant minder aan de velg te sjorren. De krachtrichting op de uiterste rand van de velg is ook nog gunstiger.
Ik vind de supreme 26inch 50mm best snel en de grip is uitstekend.
Racers zijn geen optie omdat die maar tot 40mm gaan. Kojaks lijken me er wat over. Ik rij meestal op asfalt en mijn zomerfietsreis is enkel asfalt en ik zoek natuurlijk iets dat nog sneller is. Mijn supremes hebben nu 3500km gedaan en zijn nog perfect. De ribmo van panaracer lijkt me ook en de marathon touring plus dara ben ik nu dus ook benieuwd naar.
Van Panaracer is de Pasela TG (in 26x1,75) sneller dan de Ribmo. Het is een prachtig snelle asfalt band waarmee je best ook wel eens een bospaadje kunt pakken. Marathon Plussen zitten in een heel ander segment, dat van de massieve banden.
Wim
Duidelijk Marten! Wel vreemd dat bv de Supreme 50mm wel tot 5 bar kan gaan. :?
s0lar schreef:Ik vind de supreme 26inch 50mm best snel en de grip is uitstekend.
Racers zijn geen optie omdat die maar tot 40mm gaan.
In welke situatie rij je met de supreme's? Zware bepakking?
s0lar schreef:en de marathon touring plus dara ben ik nu dus ook benieuwd naar.
Dit draadje gaat over de: Continental Touring Plus :wink:
Leo van Lierop schreef:Duidelijk Marten! Wel vreemd dat bv de Supreme 50mm wel tot 5 bar kan gaan. :?
Dit draadje gaat over de: Continental Touring Plus :wink: