Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verende voorvork in Surly Long Haul Trucker frame - Forum Wereldfietser

Verende voorvork in Surly Long Haul Trucker frame

Beste wereldfietsers,

Gisteren deed ik een vreugdedansje. Mijn fietsenmaker liet me namelijk weten dat het Surly Long haul trucker frame dat ik besteld had na heel wat vertragingen toegekomen was! Ze gingen het zo snel mogelijk nog door wat machines halen waarna ik het kon komen halen. Ik heb namelijk het plan mijn nieuwe fiets zelf op te bouwen rond dit frame.

Vandaag bleek er echter een probleem te zijn. Ik had, naast de groep, de wielen e.d. ook een verende voorvork voor op het frame besteld: de Rockshox Recon Race. Aangezien mijn ervaring en werktuigarsenaal eerder beperkt zijn, laat ik het inbouwen van deze vork over aan de fietsenmaker. Deze liet vandaag echter weten dat de stuurbuis van deze vork maar 260 mm is, wat niet lang genoeg blijkt te zijn.
De stuurbuis dient op zijn minst 360 mm te zijn om gemonteerd te kunnen worden in het Long haul trucker frame.
Na een telefoontje blijkt dat geen enkele vork van Rockshox een langere stuurbuis heeft dan 260 mm. Ook de merken Marzocchi en Manitou volstaan niet wat betreft de stuurbuislengte.

En dus de vraag:
Kent iemand een merk of type van een verende voorvork die wel ingebouwd kan worden in dit frame (en dus een stuurbuislengte van minimaal 360 mm heeft)?

De fietsenmaker dacht ook aan het vervangen van de stuurbuis van de RS recon, maar dat zou een nogal omslachtige methode zijn.

Vele groetjes en dankjewel voor eventuele reacties!

Nicolas
Welke idiote fietsenmaker heeft je ooit wijsgemakt dat je in een dergelijk frame een verende vork kunt monteren? Die zijn zoveel hoger dat je hele geometrie in de war gaat. Maar wees blij: de gewone vork van deze fiets geeft vast zowat net zoveel comfort, en is nog een kilo lichter ook.
Wim
Heb je te veel naar Easy Rider gekeken? :D


De LHT is geen suspension corrected frame en is ontworpen op een voorvork met 376 (26") of 390mm (700C) inbouwlengte. Een verende MTB-vork past er niet in, al was het maar omdat je direct alle stelknoppen van de vork in de onderbuis drukt. De 6.5 cm extra lengte in de vork zet de zithoek 3 graden verder achter over en sturen zal het ook wel niet.
Spaar je toch maar mooi heel wat geld uit..... Het is echt een ongelooflijk verhaal. Maar wees gerust: zonder zo'n verende vork is die Long Haul Trucker een heel mooie en fijne fiets - als je fietsenmaker de rest ook niet verprutst.
Wim
Dank voor de snelle reacties!

Ik verschiet er wel wat van :).
Easy Rider? Moest ik toch even Googlen...

De fietsenmaker in kwestie heeft mij wel laten weten dat het Long Haul Trucker frame (het gaat overigens om de 26 inch versie - 60 cm) niet bedoeld is om een verende vork in te bouwen aangezien dit de beoogde geometrie geen goed doet.

De opmerkingen die jullie maken kan ik verstaan. Ik heb deze overigens in overweging genomen bij de beslissing om toch voor voorvering te kiezen.

Mijn huidige fiets vond ik een aantal jaar terug bij het groot huisvuil. Het is een vermoedelijk meer dan 15 jaar oude mountainbike die veel te klein is voor mij gezien mijn lengte. Toen ik deze een aantal jaar geleden in gebruik nam, heb ik een verende voorvork uit een ander oud vehikel er in geplaatst.

Ik rij dus reeds een hele tijd met voorvering en dit bevalt mij heel erg. Ik rij erg veel op en af hobbels, bobbels, stoepjes en hou van het comfort dat de vering mij daarbij biedt.
Doordat mijn huidige fiets te klein is, heb ik niet het idee dat ik echt nood heb aan een bepaalde geometrie. Ik heb hier nog nooit echt aandacht aan besteed en het lijkt me dat ik door te spelen met zadelhoogte en een variabele stuurpen ik wel een positie vind die me bevalt.
En misschien wil Dennis the Menace wel vriendjes zijn als hij de geometrie van mijn fiets ziet :).
Het extra gewicht maakt voor mij niet echt uit. De fiets waar ik nu op rijd, kan men vermoedelijk plaatsen in de categorie zwaargewicht.

Ik merk uit jullie antwoorden dat het niet aangewezen is om voorvering bij dit frame te gebruiken omwille van verschillende redenen (geometrie, gewicht). Maar is het praktisch/technisch mogelijk?
M-gineering: wat bedoel je met de stelknoppen die in de onderbuis drukken. Bedoel je dan dat het frame beschadigt wordt? (wat voor mij een reden is om te zeggen dat het praktisch/technisch niet mogelijk is)

Vele groetjes en nogmaals dank jullie antwoorden!

Nicolas

P.S. M-gineering: Sinds vandaag heb ik je boek Vakantiefietsen. Een schat aan informatie voor mij!
Headshok?

Er bestaan Headshoks voor 28" frames. Ik heb alleen (goede) ervaring met 26" Headshoks Super Fatty e.d. Maar je zou kunnen nagaan of dit iets is.
Een linkje.
Ja maar die headshocks hebben toch ook ruimte nodig. Maar goed, hier is het dus niet de fout van de fietsenmaker, al had hij het gewoon moeten weigeren. Je bent zelf stront eigenwijs geweest, terwijl je nota bene zegt dat je er geen verstand van hebt. Wat je nu gedaan hebt is net zoiets als proberen 26 inch wielen in een 28 inch frame te zetten, of eerder nog: andersom. Kijk, ik heb niet a priori iets tegen verende vorken. Maar als je een fiets met een verende vork wilt dan moet je ook een frame daarvoor kopen - die zijn er genoeg.
Kortom zet die verende vork uit je hoofd, en geniet van deze prachtige fiets met dat mooie frame. Zet er dikke banden op, en je zult eens zien hoe lekker het rijdt.
Wim
De Headshok Silk bestaat geloof ik niet meer, dus vergeet mijn bericht hierboven maar en volg het advies van Wim op.
Hi,

wat er gebeurt als je de inbouwhoogte zo enorm omhoog brengt van de voorvork is dat je fiets alsmaar rechtuit wilt en als ie dan alsnog de bocht omgaat dan krijg je hem moeilijk terug weer recht.

Maar de airwings revolution bestaat er ook tot met een stuurbuis hoogte van ik geloof 350 of 360 mm en das een soort headschock, google maar eens.

Zelf zou ik in een dergelijk frame nooit een verende vork willen, en wat Marten en Wim bedoelen is dat de stelknoppen aan de bovenzijde van de vork als je stuurt erg snel tegen de onderbuis aankomen, dus dat je niet echt goed kunt sturen.

Ik zou zelf zeggen, zet er mooie stalen vork in met een beetje dikke soepele banden op een wat lagere druk, dan rijd je veel comfortabeler.

Succes,

Bas
M-gineering: wat bedoel je met de stelknoppen die in de onderbuis drukken. Bedoel je dan dat het frame beschadigt wordt? (wat voor mij een reden is om te zeggen dat het praktisch/technisch niet mogelijk is)
Moderne verende vorken zijn erg breed. Als de knoppen tegen het frame aan komen gaan om te beginnen de stelknoppen naar de knoppen ;) Het frame wordt ook niet mooier. Je ziet dan ook dat alle fabrikanten van MTB's tegenwoordig een zwanehals construeren.
De verende vork is ook 20% langer, die extra hefboom samen met een giftige schijfrem is ook niet iets waar de fabrikant van je Surly frame rekening mee heeft gehouden

De buitenbalhoofdbuis van je surly is trouwens 182mm (= grootste 26") daar past dus net zo'n 260mm vorkbuis in zonder spacers onder het stuur. Maar ik zou het dus nooit doen. Maak er of een Surly LHT van, of koop een passend MTB achtig frame bij je vork.
B@se schreef:Hi,
Ik zou zelf zeggen, zet er mooie stalen vork in met een beetje dikke soepele banden op een wat lagere druk, dan rijd je veel comfortabeler.
Bas
Sterker nog, zo'n vork wordt standaard met het frame geleverd en de vorkbuis is meer dan lang genoeg.
En het is dus ook nog eens een mooie vork, met een gesoldeerde gegoten kroon. Wat wil je nog meer?
W
Inderdaad, er zit een standaard vaste voorvork bij het frame, die vanzelfsprekend perfect is!
Ware het niet dat ik een heel bewuste keuze maak voor een verende voorvork.

Mijn keuze voor deze combinatie kwam in het kort als volgt tot stand:
Ik wil een nieuwe fiets en zoek: 26 inch, frame van staal met voldoende mogelijkheden (oogjes voor dragers en drinkbussen), 60 cm groot. Robuust en duurzaam als kernwoorden. Vanuit deze specificaties kwam ik uit bij de Surly Long Haul Trucker.
Reeds hoger beschreef ik dat ik een persoonlijke voorkeur heb (ik weet dat velen hier anders over denken) voor voorvering. De fietsenmaker zei me toen dat dit mogelijk was, maar dat de bedoelde geometrie van het frame zou veranderen. Dat is geen probleem voor mij.
De man heeft wel nooit vertelt dat dit praktisch/technisch moeilijk/onmogelijk is om een verende voorvork in het frame te installeren. Dat is een probleem waar ik (en hij blijkbaar ook) nu pas op stuit!

Als voorbeeld kan je forumlid Whisky zijn fiets nemen. Een farrhad Manufaktur T-400 met RST omega voorvork. Het is iets dergelijks waar ik naar toe wil.

Als blijkt dat het niet zal lukken om de Surly te voorzien van die voorvering, zal ik dan misschien toch moeten neigen naar een Farrhad Manufaktur ...
(wat jammer is, ik keek er naar uit de Surly zelf op te bouwen...)


Tips/Ideeën blijven welkom!

Groetjes en dank voor de reacties!
als je perse vering wilt kun je echt eens kijken naar die airwings, maar er zijn nog wat andere "headschock" achtige vorken voor deze actie te bedenken, heb je ook geen last van die knopjes.....

Maar waarom koop je niet een goed stalen frame die bedoelt is voor een verende voorvork?

Bas
Zelfs als het wel kan is het zonde om juist een LHT van een verende voorvork te voorzien. De hele filosofie van Surly gaat er nou juist over dat je dat soort ingewikkelde, technische, dure, onderhoudsvergende meuk niet nodig hebt om veel lol aan het fietsen te hebben. Voor een borrel en een sigaar je steal machine optuigen en op de horizon af, da's Surly.
Pedalero: Dat is eigenlijk ook waarom ik een frame van het merk Surly gekozen heb: omdat het zo heerlijk eenvoudig is en waar het op aan komt. (alleen zit ik dan met die vering in mijn hoofd natuurlijk :).

En dat imago van back to basic en robuustheid vind ik ook bij Fahrradmanufaktur.
Is het aanvaardbaar voorvering in te bouwen bij een T-400?
Ik hoop dat whisky hier toevallig even passeert en zijn gedachten uit ...

B@se: ik kijk even rond naar die headshock. Als ik me niet vergis zijn die allemaal luchtgeveerd. Ik las ergens dat vering a.d.h.v. olie en/of stalen vering duurzamer is?

Kennen jullie frames die wel bedoeld zijn om met voorvering te gebruiken (voorzover ik weet zit ik dan meteen in de Mountainbike sectie)?
Belangrijk voor mij is:
- 60 cm groot
- 26 inch
- prijsklasse à la Surly
- bidonnokken liefst drie paar
- bevestingoogjes voor dragers

Dank!
Hai,

@ Nicholas, Ik begrijp dat je een weloverwogen keuze maakt voor een geveerde voorvork.. Waarom dan toch kiezen voor de Long Haul Trucker?? Op de site van surly wordt met geen woord gerept over een mogelijkheid voor een dergelijke vork. Tevens zou een simpel mailtje naar Surly die vraag direct beantwoordt zien... Dat is Surly!! Er zouden je tevens andere mogelijkheden geboden worden, ten aanzien van ander frames.. Kun je toch je eigen fiets opbouwen...

Ik zou de voorgaande adviezen ter harte nemen... Laat de geveerde voorvork gaan en laat het Long Haul Trucker fram wat het is; Een goed touring frame waar Fatties Fit Fine.... Dus comfort...


Succes met je opbouw...

Gerco
Ik zou inderdaad eerst maar eens proberen of een LHT met dikke banden toch voldoet aan je wensen. Als je toch een ander frame wilt, kun je eens bij Rotor kijken. Ze hebben een internetwinkel en bij Elan kun je ze bekijken. Ik weet niet of Elan losse frames levert.
Nicolas schreef:De fietsenmaker zei me toen dat dit mogelijk was, maar dat de bedoelde geometrie van het frame zou veranderen. Dat is geen probleem voor mij.
Ja deat zeg je nu. Maar als die fiets straks zwabbert of je niet met losse handen kunt fietsen dan kun je dus bij niemand meer terecht. Ook als het frame breekt om welke reden dan ook zal Surly niet thuis geven. Of die fietsenmaker het dan nog met je eens is valt ook te bezien.
Leon
Dank voor de vele snelle reacties!

Ik ben tot het volgende gekomen:

Het is dus niet aangewezen de LHT te voorzien van voorvering. Dan zal ik moeten uitkijken naar een ander frame of fiets.
Mijn keuze voor vering blijft namelijk. Als ik dan toch een nieuwe fiets koop, is het dan liefst een waar ik volledig achtersta. Dit is namelijk mijn vervoermiddel voor zowel op reis als in het dagdagelijkse leven en hoop er op zijn minst tien jaar mee te kunnen doen. Dan koop ik graag iets wat voldoet aan mijn wensen (voor zover financieel haalbaar natuurlijk).
Verder heb ik reeds een Faiv Hoogar gekocht als drager voor mijn toekomstige fiets met voorvering. Het lijkt me zonde om die nu niet te kunnen gebruiken.

IK deed deze ochtend een telefoontje naar La maison du Velo. Zij leveren zowel Fahrrad Manufaktur als Da Silva. De man was ook niet meteen enthousiast toen ik vroeg of vering mogelijk is op de T-400 (omwille van de geometrie) en raadde me aan om eens te kijken naar Da Silva.

Nog andere ideeën?
Heeft er iemand ervaring met Da Silva?

Groetjes,

Nicolas