Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
DriesBa schreef:..of is 16 inch ook mogelijk bij een randonneur?
(I'm an absolute beginner).
Afbeelding
Marianne schreef:Goh, Driesba, wel even opletten hoor op het forum. :?
26inch (=66 cm) is de diameter van het wiel, niet de breedte!!!!
16 inch zou meer iets voor een kinderfiets!
Dat we het over de diameter van het wiel hebben begrijp ik ook wel en 16 inch is maar een verschrijving! :?
Ik meende op de site van Eric(op de fiets) eens gelezen hebben dat 26 inch impliceerde dikkere banden, maar kennelijk is dat niet zo.
Dan ben ik wel benieuwd door welke oorzaak 26 inch een betere vering dan 28 inch zou geven? Kleinere wielen; meer band op de weg?
:?:
Breder geeft een betere vering/demping, niet de kleinere wielmaat. Het enige is dat veel (niet alle) fietsen met 28 inch wielen geen heel brede banden toestaan. 42 mm is vaak wel het maximum, al zou dat niet hoeven. Op een normale 26 inch fiets past eigenlijk altijd wel een 50 mm brede band, en dat is ook bijna altijd wel genoeg. Wil je nog breder dan wordt het lastig met de remmen, met spatborden, en soms ook met de maat van de vorkkroon.
Bij 50 mm brede banden valt er veel te zeggen voor 26 inch wielen. 28 inch wielen met 50 mm brede banden krijgen een zo grote omtrek dat alleen bij de grotere framematen nog een fijne geometrie mogelijk is. Bovendien zijn 28 inch wielen en banden zwaarder. Dus bij een gelijk gewicht kun je bij 26 inch bredere banden monteren.
De diamaters van de velgen zijn overigens bij 26 inch 559 mm en bij 28 inch 622 mm. Dit zijn ook de moderne maataanduidingen: etrto 559 en etrto 622. Die Koga die jij noemt is overigens volgens mij een etrto 622 fiets. Het zou niet mijn ideale vakantiefiets zijn.
Wim
26" geeft niet meer demping dan 28". Bredere banden wel. En die zijn i.h.a. beter verkrijgbaar in 26", maar dat zijn dan vaak off-road banden. Demping maakt dus niet uit. Verkrijgbaarheid (in nood, of in het buitenland) wel.

Let wel: vering wil je niet... :wink:
Kleine oneffenheden, zoals kuiltjes en hobbeltjes, worden beter geëffend door dikke banden (Big Apple, Kojak, Big Apple LiteSkin, Returner, etc.), dan door voorvering/-demping.
Grote oneffenheden, zoals keien en boomwortels, worden beter berijdbaar met een goede voorvering. Wat een verkeerde benaming is want dat moet dus demping zijn. Alleen de troep die je vaak in goedkope confectiefietsen ziet, is vering.
Perfecte, door mij begrepen informatie. Hartelijk dank Wim en Robert-Jan.
Robertjan schreef:Grote oneffenheden, zoals keien en boomwortels, worden beter berijdbaar met een goede voorvering. Wat een verkeerde benaming is want dat moet dus demping zijn. Alleen de troep die je vaak in goedkope confectiefietsen ziet, is vering.
Is dat zo bij fietsen? Om klappen op te vangen heb je toch vering nodig?

Een schokbreker bestaat uit een veer, meestal een spiraalveer en een olie gevulde demper. De veer vangt de klap op, wordt ingedrukt en zal vervolgens weer uitveren. Zonder demper zal deze op en neer gaande beweging heel lang doorgaan, beetje ala oude 2CV. Vandaar de demper.
Probeer maar eens te rijden met een gebroken veer bij een schokbreker, wordt echt geen succes. Echter als de olie uit de demper loopt door lekkage bijvoorbeeld, kun je op alleen de veer nog wel verder rijden.
(Ben mij een beetje aan het orienteren op een fiets met goede vering vandaar de vraag)
Neem gewoon dikke banden, tenzij je ruig off road wilt. Probeer gewoon eens een vakantiefiets met 50 mm Schwalbe Big Apples.
Wim
De duurdere vering, zoals op de duurdere mountainbikes, gebruiken olie. Hierdoor wordt de terugslag verminderd. Vandaar 'demping'.
Goedkopere vering, welke ook eenvoudiger mechanisch in elkaar steekt en dus minder vatbaar is voor defecten, veert net zo snel uit als in. Deze wordt dan ook al snel gebruikt in relatief goedkope confectiefietsen van bijv. Giant, Gazelle, Sparta, etc.

Verder zijn er ook goede 'verende' voorvorken. Mechanisch niet zo vatbaar voor defecten als de dempers, maar stukken duurzamer dan de 'troep' in de fietsen voor de massa. Deze worden ook wel op betrouwbaardere reisfietsen gebruikt die zeer veel onverhard gebruikt gaan worden.

Ik heb ooit al ergens geschreven dat dat zeer prettig is als je hooguit enkele maanden onderweg bent. Wil je bijv. een jaar (low-budget) fietsen, dan is iedere pech aan je fiets gelijk een grotere kostenpost en dat wil je dan voorkómen. Dan is een keuze om geen vering te nemen een aanvaardbare. Al zijn er altijd mensen die vinden dat je daarmee niet 'echt' mee onverhard kunt fietsen, maar daar trek ik me niets van aan. Het draait om fietstechniek op dat moment, en met de vering verminder je vooral vermoeidheid aan het einde van de dag. Maar als je een jaar gaat fietsen dan raakt je lichaam vanzelf gewend aan die vermoeidheid.

En wat Wim ook nogmaals benadrukt: bij kleine oneffenheden (grindpaden, niet-perfect asfalt) zijn dikke banden veel effectiever dan welke vering/demping dan ook. Ik zou vering in welke vorm dan ook alleen gebruiken als je veel/vaak grotere obstakels neemt.
Robertjan schreef:26" geeft niet meer demping dan 28". Bredere banden wel. En die zijn i.h.a. beter verkrijgbaar in 26", maar dat zijn dan vaak off-road banden. Demping maakt dus niet uit. Verkrijgbaarheid (in nood, of in het buitenland) wel.

Let wel: vering wil je niet... :wink:

als je geen veren hebt, heb je ook geen demping nodig. De veer heb je nodig om het wiel na het nemen van de hobbel weer terug in de uitgangspositie te duwen, de demping voorkomt dat de fiets tot in lengte der dagen op en neer blijft deinen. Dat doet de demping door de veer met een reactiekracht tegen te werken.
Hoe meer demping, dus hoe groter die krachten des te beter de oneffenheden worden doorgegeven.

Simpele veersystemen hebben vaak alleen demping op wrijving, dus zolang de stoot kleiner is dan de wrijving doet de vering niets.
Sjiekere systemen doen het hydraulisch, de demping is dan afhankelijk van de snelheid van inveren.: bij langzaam inveren is de kracht laag, bij snel inveren is de demper hard.

Banden strijken de oneffenheden in een ander gebied vlak dan veersystemen (ze zijn niet zo goed met stoepranden, maar veersystemen kunnen weer niks met klinkertjes) maar voor de vakantiefietser hebben ze het voordeel dat je de vering met een plaksetje kunt onderhouden
Daarom hebben de goedkopere veringsystemen (ik refereer even aan de Magura Menja) als het ware 2 standen: aan en uit.
Bij de duurdere (ik refereer aan de Magura Durin Marathon) kun je ook de hoeveelheid demping instellen.

Daarom noem ik zo'n Menja maar vering, en zo'n Durin noem ik demping. :D Dat is namelijk de functie die in de praktijk overblijft bij het fietsen, al zal het technisch vering of vering+demping zijn.
Dat is ook waarom dat eerder een Menja dan een Durin gebruikt wordt op offroad reisfietsen.
thanks!

nadeeltje van banden mbt vering: de werking is temperatuurs afhankelijk alhoewel de verschillen tussen koud en warm wellicht niet zo groot zijn.
Dat kun je bij autorijden ook merken. Ook bij fietsen worden de banden echter snel genoeg warm. Overigens heeft een koude verende vork met oliedemping ook last van de kou.
W
Robertjan schreef:Daarom hebben de goedkopere veringsystemen (ik refereer even aan de Magura Menja) als het ware 2 standen: aan en uit.
Bij de duurdere (ik refereer aan de Magura Durin Marathon) kun je ook de hoeveelheid demping instellen.
Menja en Durin hebben allebei rebound control. De manier waarop je de vering uitzet is alleen verschillend
Daarom noem ik zo'n Menja maar vering, en zo'n Durin noem ik demping. :D Dat is namelijk de functie die in de praktijk overblijft bij het fietsen, al zal het technisch vering of vering+demping zijn.
Dat is ook waarom dat eerder een Menja dan een Durin gebruikt wordt op offroad reisfietsen.
Het aardige van taal is dat begrippen definieerd zijn en dat we elkaar daarom kunnen begrijpen. Als iedereen naar eigen goeddunken en naar eigen onbegrip een persoonlijk woordenboek gaat hanteren wordt het een zootje.
Wim schreef:Dat kun je bij autorijden ook merken. Ook bij fietsen worden de banden echter snel genoeg warm. Overigens heeft een koude verende vork met oliedemping ook last van de kou.
W
Klopt, voordeel vloeistoffen zetten (relatief) minder uit dan gassen. En nog een voordeeltje van een oliegedempte vork je kunt de demping aanpassen door te kiezen voor een dunnere of dikkere olie. Naast de aanpassing die hebt door het veranderen van de doostroom openingen voor de olie.

Bij gas in fietsbanden is dat wat lastig, bij gebruik van helium lopen je banden snel leeg en bij gebruik van SF6 wordt je fiets weer erg zwaar.
Overweeg aanschaf van een nieuwe vakantiefiets.
Mijn 'profiel': 60+er met fietsvakantie-ervaring in vooral Frankrijk en Engeland, ook kamperend. Gewicht: ruim 80 kg, lengte 1,87 cm.
Ik fiets weinig over niet-verharde wegen. Ik heb geen auto en twee linker-handen. Kan een band plakken, maar dan houd het wel zo'n beetje op.

Heb nu meer tijd om wat langere tochten te maken. Komend najaar bijv. van midden Frankrijk naar Zuid Portugal.

Mijn overwegingen tot op heden:
Geen auto, dus ik zoek een zaak bij mij in de buurt.
Vanwege het onderhoudsgemak een Rohloff-naaf.
Met deze twee uitgangspunten kom ik uit op een Koga Signature.
Stalen frame en 28 inch wielen met 42 mm banden. (Heb daar geen echte argumenten voor, meer op gevoel. Waarom geen aluminium en 26 inch? Dan kun je er 'Big Apples' bij nemen en dat schijnt een beter rijgedrag mee te brengen.)
Voorvork: Wide Bone vast. Remmen: Magura HS-33.
Stuur ben ik nog niet uit. Ben je met een Rohloff-draaigreep gebonden aan een recht stuur?
Op de site van Eric de vakantiefietser lees ik dat er twee soorten schakel-mechanisme zijn en dat er, afhankelijk van het frame, drie manieren zijn om de ketting te spannen. Ik ben nog niet bij mijn beoogde leverancier geweest, maar ik neem aan dat dit daar duidelijk wordt of heb ik hier een keuze in?
Het liefst zou ik ook een kettingkast nemen, maar zijn er alternatieven voor de Hebi chainglider?

Qua kosten kom ik uit op circa € 2500.

Er zitten een paar vragen in het bovenstaande, maar ik ben ook nieuwsgierig of er gaten in de overwegingen/uitgangspunten kunnen worden geschoten.
Een fietsenmaker in de buurt waar je die wenst te bestellen, wil vast ook wel een 26" leveren met Big Apples. Anders vind ik het geen goede fietsenmaker. :wink:

Sturen is al veel over geschreven inmiddels, met name door Wim:
Recht stuur of vlinderstuur is tegenwoordig standaard. Voor een racebocht moet er ook een oplossing voor de remmen gezocht worden (is er met Magura velgremmen eigenlijk niet). Qua schakeling kun je een (beduidend duurder) deelbaar stuur kiezen, of de Mittelmayer schakelgreep. Die schakelt wel een stuk zwaarder, en de cijfertjes staan er niet op. Dus je ziet niet wanneer je van het ene planetenstelsel (8-14) naar het andere (1-7) schakelt. Je voelt dat vanzelf, maar qua gevoel wil je i.h.a. veel meer in het efficiëntere stelsel (8-14) trappen.
DirkK schreef:Overweeg aanschaf van een nieuwe vakantiefiets.
.....
Met deze twee uitgangspunten kom ik uit op een Koga Signature.
Stalen frame en 28 inch wielen met 42 mm banden. (Heb daar geen echte argumenten voor, meer op gevoel. Waarom geen aluminium en 26 inch? Dan kun je er 'Big Apples' bij nemen en dat schijnt een beter rijgedrag mee te brengen.)
big apples zijn er ook in 28" Vraag is alleen of ze ook in het frame passen, want dat staat nergens. Maar een fatsoenlijke 42mm band is ook al niet verkeerd.

Op de site van Eric de vakantiefietser lees ik dat er twee soorten schakel-mechanisme zijn en dat er, afhankelijk van het frame, drie manieren zijn om de ketting te spannen.
Het koga frame gebruikt schuivende padden. De rohloff naaf zal wel de EX versie zijn, dat is ook de aanbevolen configuratie bij 'twee linker handen "
Het liefst zou ik ook een kettingkast nemen, maar zijn er alternatieven voor de Hebi chainglider?
Noell, Patria en Idworx?
Ik kan een 26 inch stalen frame kopen voor 210 euro inclusief voorvork. Het heeft alle nokjes die nodig zijn voor een vakantiefiets (bagagedragers, spatborden). Het zal geen superframe zijn, maar slecht zeker ook niet.

Ik heb mijn twijfels over de geometrie. Ik wil het stuur even hoog als het zadel, en daar lijkt dit frame niet geschikt voor. Misschien wel als ik het een maat te groot koop?? Maar dan heb ik misschien weer te te 'uitgestrekte' zit.

Ik kan niet zien of dit een Ahead stel is. Kan iemand mij dit zeggen?

Dank je wel!
bikelike schreef: Ik heb mijn twijfels over de geometrie. Ik wil het stuur even hoog als het zadel, en daar lijkt dit frame niet geschikt voor. Misschien wel als ik het een maat te groot koop?? Maar dan heb ik misschien weer te te 'uitgestrekte' zit.
Dank je wel!
...het ligt ook een beetje aan je eigen geo welke fiets het bet bij je past, de keuze van een iets groter frame i.c.m. een kortere voorbouw resulteert in een iets rechtere/luchtiger zit... (bij mij althans)
bikelike schreef:Ik kan niet zien of dit een Ahead stel is. Kan iemand mij dit zeggen?
...aan de keuze uit het aantal vorken te zien ''ja''...
bikelike schreef:Ik kan een 26 inch stalen frame kopen voor 210 euro inclusief voorvork. Het heeft alle nokjes die nodig zijn voor een vakantiefiets (bagagedragers, spatborden). Het zal geen superframe zijn, maar slecht zeker ook niet. knip..
Dat is wel een bijzonder frame met schuifpadden.. Ik heb daar geen verstand van maar de constructie om de pad te verschuiven doet mij niet erg solide aan.... Is daar al ervaring mee?
Verder een mooi uitgangspunt om een fiets naar eigen inzicht op te bouwen. Wat voor naaf ga je er in zetten.....?

Groeten
Eric