Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsreiniging altijd na een langere fietstocht? - Forum Wereldfietser

Fietsreiniging altijd na een langere fietstocht?

Nieuwsgierig ben ik wel naar het feit of de gemiddelde wereldfietser onmiddellijk en elke keer na een langere fietstocht(100km) zijn fiets grondig reinigt. Ik bedoel daarmee wordt de fiets schoongespoten, met een lap of doek schoongewreven en hoe gaat dat met kwetsbare onderdelen(rem, derailleur)? Worden de kwetsbare onderdelen steeds na het schoonmaken opnieuw ingevet/-gespoten of van ander smeersel voorzien? Persoonlijk ben ik vrij zuinig op m'n fiets en reinig deze regelmatig: in gebruik ben ik wat ruiger, maar vermijdt onnodige schade/slijtage.
waarschijnlijk is dit voor technofreaks - helaas ben ik dat wat minder - een retorische vraag?
Ik ben een luie fietser. Wat niet hoeft, hoeft niet. Als het kantje boord is, dan kan het vast nog wel een tochtje mee.

Om de 100km schoonmaken en oliën is wel erg vaak. Op een fietsreis is dat dus al gauw iedere dag... :shock: Ik gok dat ik ketting oliën zo om de 500-700km doe (iedere week op fietsreis) en remblokjes bijstellen om de 1.000-1.500km.

Oh, en 'reiniging'? Tja, als de rommel de ketting of tandwielen tegenhoudt wel. Maar dat is gelukkig maar zelden. :D
Robertjan schreef:Ik ben een luie fietser. Wat niet hoeft, hoeft niet. Als het kantje boord is, dan kan het vast nog wel een tochtje mee.

Om de 100km schoonmaken en oliën is wel erg vaak. Op een fietsreis is dat dus al gauw iedere dag... :shock: Ik gok dat ik ketting oliën zo om de 500-700km doe (iedere week op fietsreis) en remblokjes bijstellen om de 1.000-1.500km.

Oh, en 'reiniging'? Tja, als de rommel de ketting of tandwielen tegenhoudt wel. Maar dat is gelukkig maar zelden. :D
Met 100km bedoelde ik minimumgrens van het aantal km: het mag ook 1000 zijn, maar ik bedoelde per tocht, eventueel meerdaags.
Ik spuit de ketting en tandwielen vaak met het olieklipje of spuitbus. V.w.b. de spuitbus durf ik hier niet te zeggen wat voor spul, that's not done, las ik hier eerder.
Enkel en alleen wanneer het nodig
Op fietsvakantie betekent het dat ik dat pas schoonmaak als ik thuis ben en 1x in de week vet ik dan mijn ketting in.
DriesBa schreef:Nieuwsgierig ben ik wel naar het feit of de gemiddelde wereldfietser onmiddellijk en elke keer na een langere fietstocht(100km) zijn fiets grondig reinigt.
Nou nee, mijn procedure is de afgelopen paar jaar als volgt geweest:
* Half februari de fiets blinkend mooi maken voor de presentatie op de beurs.
* De rest van de zomer een hekel hebben aan nattigheid en alleen de fiets met een natte handveger afdoen als er modder op zit en prut van de derailleur afhouden met een stokje (niet thuis :roll: :lol: )
* in de winter daarna wel consequent de fiets met de gieter afspoelen als er door de pekel gereden is.
* smeren elke 200 km bij droog, elke 50 km bij nat en na elke pekeldag.
Maar dat is het wel.
Leon
Als ik in de regen heb gefietst droog ik bij thuiskomst de ketting zo goed mogelijk om roestvorming tegen te gaan. Meestal spuit ik wat teflon spray op een doekje een wrijf hiermee de ketting in.
Een paar keer per jaar haal ik de wielen er uit en boen ik de fiets met een zeepsopje (blue wonder)
Na een reis van 1000 - 2000 kilometer (of wanneer ik vind dat zij te vuil is) ga ik met mijn fiets douchen, in mijn badkamertje. Ik gebruik een afwasborstel en verdunde Cyclon Bionet om alles behalve de ketting en tandwielen mee schoon te maken. Het is handig om de wielen uit het frame te halen, want die zijn vaak echt heerlijk smerig. De ketting en tandwielen maak ik schoon met benzine of onverdunde Bionet, of ik vervang wat versleten is.

De ketting smeer ik met olie en veeg de buitenkant af met een katoenen lap. Een nieuwe (met vet gesmeerde) ketting krijgt pas olie na 400 kilometer of na regen. Olie gebruik ik altijd na regen of na 150 - 250 zonnige kilometers.

Bij een grote beurt (max. 1 keer per jaar) vervang ik binnen- en buitenkabels, alsook de derailleurwieltjes.

Het opgedroogde frame zet ik in de autowas. Het is een soort massage die ik mijn fiets verleen, omdat ik zoveel plezier met haar beleef.
bikelike schreef:knip
Bij een grote beurt (max. 1 keer per jaar) vervang ik binnen- en buitenkabels, knip
Poeh... Ik vervang kabels pas als ze kapot zijn en dat gebeurt bij mij zelden..... Ik denk dat de versnellingskabels net zo lang zijn meegegaan als de shifters. Na 10 jaar en 50.000 km heb ik de LX shifters vervangen en waren de kabels nog prima. Volgens mij slijten nieuwerwetse kabels nauwelijks meer....

Poeh... Ik vervang kabels pas als ze kapot zijn en dat gebeurt bij mij zelden.....
Poeh... Jij bent zeker een mooiweerfietser :D.... Bovendien met jij Erik met een C :wink:.

OK, ik vervang ze na twee jaar. Maar daarna schakelt het wel beter, waar ik enorm van geniet.

De één geniet van niet vervangen, de ander van vervangen.
Dat is wel leuk na 1000 kilometer schoonmaken, maar als ik in de winter 56 kilometer naar en van mijn werk fiets dan ziet-ie er uit alsof ik een stukje door het bos lopen ploegen. Hij zit gewoon van onder tot boven onder de modder. Dan moet er dus schoon gemaakt worden. Eigenlijk.
eric190173 schreef:
bikelike schreef:knip
Bij een grote beurt (max. 1 keer per jaar) vervang ik binnen- en buitenkabels, knip

Poeh... Ik vervang kabels pas als ze kapot zijn en dat gebeurt bij mij zelden..... Ik denk dat de versnellingskabels net zo lang zijn meegegaan als de shifters. Na 10 jaar en 50.000 km heb ik de LX shifters vervangen en waren de kabels nog prima. Volgens mij slijten nieuwerwetse kabels nauwelijks meer....
Eric, wanneer je dat doet gaan de kabel minder lang mee hoor :P
bikelike schreef:

Poeh... Ik vervang kabels pas als ze kapot zijn en dat gebeurt bij mij zelden.....
Poeh... Jij bent zeker een mooiweerfietser :D.... Bovendien met jij Erik met een C :wink:.

OK, ik vervang ze na twee jaar. Maar daarna schakelt het wel beter, waar ik enorm van geniet.

De één geniet van niet vervangen, de ander van vervangen.
Niet echt een mooi weer fietser maar ik heb geen woon-werk afstand... Met dit weer fiets ik wat in het dorp, maar voor langere afstanden pak ik nu inderdaad de auto. Maar mijn fiets wordt buiten de sneeuw en pekel periode om gewoon gebruikt en niet alleen over mooi asfalt. Maar ik heb het idee dat als je de kabels droog en schoon houdt (daar ben ik wel consequent in) je weinig hoeft te vervangen. En mocht het kapot gaan, ik heb standaard een versnellings- en remkabel in m'n zadeltas en dan is het zo vervangen. Overigens merk je wel als je kabel gaat knappen, niet alle 'draadjes' gaan in één keer....
bikelike schreef:Het opgedroogde frame zet ik in de autowas. Het is een soort massage die ik mijn fiets verleen, omdat ik zoveel plezier met haar beleef.
Dit vind ik een opmerking om in te lijsten. Poëzie. Heel mooi.
Niet alleen poezie, maar ook praktisch, want van de was laat het vuil makkelijker verwijderen.
Bij korte vakanties maak ik mijn fiets meestal 1x per jaar schoon bij lange tochten meer dan 2 of 3 maanden, vooraf nieuwe cassette en ketting (cassette LX ketting HG 93) in de vakantie dan hooguit beetje smeren. pas als er heel erg veel vuil op zit de spuit erop.
De combinatie ketting/cassette probeer ik tot circa 10.000 km mee te laten gaan, behalve als ik naar landen ga waar vervanging op problemen kan stuiten, anders gewoon doorfietsen totdat slijtage vervanging noodzakelijk maakt.
Verder bij circa 10.000 km de fiets volledig uitelkaar en alle slijtage onderdelen vervangen. Van mijn Koga world traveller (45.000 km) zijn dan ook alleen maar het frame, voorvork, de vooras, spaken voorwiel, stuur en bracket-as nog origineel de rest is door slijtage en of breuk vervangen.
Ik ben er dus zeer lui in ... :oops: Als ik niet op fietsvakantie ben fiets ik 100 a 150 km per week. Woon-werk dus door regen en wind. En doordat ik na een dag moe ben van het werken laat ik de fiets al gauw voor wat het is. Ook als die nat is. Hij gaat wel steeds binnen. Smeren doe ik eens in de maand.
Verbazend genoeg gaan ketting en tandwielen steeds 10.000 km mee.

Het kan wel wat hebben. Ik ben geen fervente poetser, zolang het maar fatsoenlijk schakelt en goed rijdt ben ik tevreden.