Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koga road runner - Forum Wereldfietser

koga road runner

Hallo,

Wij plannen terug een fietsreis met kids naar Nederland. Vorig jaar fiets geleend. Overweeg nu met eigen Koga Road Runner te gaan. Dit is geen echte reisfiets maar kan deze voldoen om met achterzakken en voorzakken te beladen? We nemen geen tent mee dus gewicht valt nogal mee.

Graag jullie mening.

thx,
Wouter
Beste Wouter,

Ik ben zelf in het bezit van het ongeveerde broertje van de Roadrunner, namelijk de Lightrunner. Ik ben erg tevreden met deze fiets. Ik weeg zelf niet bijzonder veel, zo'n 70kg. Daarbij reis ik gemiddeld met zo'n 20kg aan bagage(voor, achtertassen en een stuurtas). Ik vind de fiets erg prettig als vakantiefiets, omdat deze lekker snel blijft, ondanks de bagage. Op gladde asfaltwegen is dit een zeer geschikte fiets. Ook licht onverhard is op deze fiets geen probleem. Kijk wel even of er nokjes op de voorvork zitten voor het bevestigen van een voordrager! Ik zou zeggen gewoon doen!

Jaron
De Roadrunner die ik op de Koga site zie is ook ongeveerd. Vering is inderdaad iets wat je voor zulke fietsen liever niet hebt, maar er is ook wel mee te leven. Dat geldt eigenlijk voor de hele fiets. Het is geen echte vakantiefiets, maar het zal best wel gaan zolang je er niet teveel aan hangt, en geen al te wilde ritten van plan bent (je vertelt niet waar je gaat fietsen). Normaal gesproken zou ik zeggen waarom neem je voortassen mee als je niet eens gaat kamperen, maar ik vermoed dat jij de pakezel van het gezelschap gaat worden.
Mijn advies zou zijn een maatje bredere banden te monteren (42 mm past vermoedelijk wel misschien vooral een gewone Schwalbe Marathon, maar niet de Marathon Racer en al helemaal niet de Marathon Plus). Als voordrager zou ik als je een ongeveerde voorvork hebt kiezen voor een Tubus Tara of Ergo, en als je een geveerde voorvork hebt voor een Old Man Mountain Ultimate lowrider.
Wat doen de anderen in het gezelschap?
Wim
Ja sorry, vergeten te vermelden, we gaan met gezin (2 kids van 9 en 11) fietsen in Nederland via LF routes en knooppunten. De kids hebben elk enkel achtertassen. Daardoor moeten mijn vrouw en ik ons volledig bepakken. Zelfs al ga je dan niet kamperen heb je toch achtertassen, voortassen en een zak op de bagagedrager nodig. Mijn enige zorg is dat de fiets schade gaat oplopen hierdoor, aangezien het geen echte vakantiefiets is.
Mijn vorige fiets was een Roadrunner. En daar ben ik volbepakt mee naar Rome gefietst. Heeeeel soms krijg ik de indruk dat alleen met topmateriaal vakantiegefietst mag/kan worden, maar ik ben begonnen met 35 kg bagage ( leren PTT-tassen, echte luchtbedden, massief stalen pannen) op een fiets zonder versnellingen. En daarachter hing een fietskar die leeg al meer dan 15 kilo woog. Zeker met kinderen heb je geen haast en leg je geen grote afstanden af, zo bleek toentertijd. Hetgeen overigens wel mijn redding was, ik was blij als de volgende trekkershut in zicht kwam. Maar die fietsen hebben het immer gehouden.
Precies, die indruk krijg ik ook. Vandaar deze vraag.
Dat mag je volgens mij niet uit deze antwoorden afleiden. Mijn advies (en ook dat van anderen) als ervaren gezinsvakantiefietser die het ook jaren heeft moeten doen met nog heel wat minder goed materiaal was juist dat dit best moet lukken. Wel heb ik twee suggesties. De eerste is om het kind van negen zo min mogelijk gewicht te geven. Natuurlijk wil dat kind heel stoer zelf ook tassen, maar zorg ervoor dat er zo min mogelijk gewicht in zit. Het krachtsverschil tusen een kind van negen en een kind van elf kan behoorlijk groot zijn, en dat ga je merken als er geklommen moet worden. Verder lijkt mij dat jullie alles bijeen wat veel meeslepen als er geen kampeeruitrusting mee hoeft. Dit is namelijk precies hetzelfde volume als wat wij twee jaar geleden bij ons hadden op een kampeervakantie met onze kinderen van toen 10 en 12.
Veel plezier,
Wim
Met mijn zoon van acht deed ik het zo:
twee zijtassen en elk een slaapzak erin.
op de achterdrager de matjes.
Qua volume kan het tellen,
qua gewicht: nihil.
apetrots met zo'n volgepakte fiets was hij!
heb er nog foto van , helaas van het pre-digi tijdperk zal even moeten scannen