Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hergebruiken van petflessen ongezond? - Forum Wereldfietser

hergebruiken van petflessen ongezond?

Ik heb het web een poos nagezocht, maar kan weinig vinden. Is het waar dat je een pet-fles om de zoveel tijd moet vervangen omdat zonlicht invloed heeft op de kwaliteit van de fles. Is dit met iedere pet-fles, ook met de hele ouderwetse harde flessen. En om de hoeveel tijd is dat dan?

Alvast bedankt voor de info
Karin fietsend van Alaska naar Bolivia, nu in Mexico
Geen idee... misschien inderdaad met die dunne gevallen...

We gebruiken al jaren een oude harde petfles, zat ooit Spa blauw in.. :D

Ach, de lucht die je inademt is ook niet overal gezond zeg ik dan maar..
Hmm, nou, ik heb hier een fles staan die langzaam aan poreus geworden is aan de onderkant. Daar waar die de houder raakt op de wand, heb ik de indruk dat die ook dun begint te worden.


Maar dat er bijv. schadelijke stoffen vrij zouden komen door de UVstraling op de fles, nog nooit eerder van gehoord.
PET flessen zijn niet heel erg gevoelig voor zonlicht maar worden op den duur daar toch broos van. Ook slijtage door schuren in bijv. een petfleshouder geeft plekjes die dunwandig worden en daar spontaan kunnen scheuren. Een groter probleem is het reinigen goed reinigen gaat alleen met zeer heet water en juist daarvoor is PET gevoelig bij elke reinigingsbeurt wordt de inhoud een paar procent kleiner en op den duur is de schroefsluiting niet meer waterdicht en kan de fles gaan lekken.
Petflessen (en andere flessen, karaffen etc. met een nauwe hals) maak je heel eenvoudig héél schoon met kunstgebitreinigingstabletten (scrabblewoord... ) :lol:
Een milieudeskundige op het werk vertelde me eens dat er een wetenschappelijk onderzoek was, waarin is aangetoond dat hergebruik van plastic flessen schadelijk is voor de gezondheid. De conclusie uit dat onderzoek is dat microbacteriën zich tegen de 'ribbelige' binnenkant van zo'n fles nestelen er bij het omspoelen er niet vanaf gaan. Daardoor vermeerderen deze voor de mens schadelijke bacteriën zich in grote aantallen tegen het plastic aan. Op den duur zou het aantal zodanig zijn dat je daar daadwerkelijk gezondheidsschade van kan oplopen. Toentertijd heb ik onmiddellijk m'n tweeliterfles weggedonderd en ben ik steeds een nieuw plastic bekertje gaan gebruiken. Nowadays twijfel ik of ik weer een klein 'spa'flesje ga gebruiken voor het vele water dat ik op een dag verbruik.
Dit is een tijd geleden uitgebreid in het nieuwe geweest. Inderdaad is er sprake van bacterievorming, door te spoelen met warm water raak je echter een groot deel hiervan kwijt en als je er ook nog een klein drupje zeep in doet, dan ben je bijna alle bacteriën kwijt en kun je weer veilig drinken.
DriesBa schreef:"dat er een wetenschappelijk onderzoek was"
Is het dit:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f15/ ... en-110512/
Er staan wel een paar dingen niet bij. Bv wat voor fleesjes het waren en wat ze er mee gedaan hebben...

Grappig dat we het hier hebben over petflessen voor water. Wat te denken van mondstukken van oudewetse bidons. Kortgezegd: ik zou al 40 jaar dood moeten zijn.

Leon
Johojo schreef:een klein drupje zeep ... kun je weer veilig drinken.
Verkies ik toch ook soda-zout of kunstgebit-spul hoor. Maar met goedkope petflessen heb ik meestal het idee dat ik ze gebruik tot ze niet meer de juiste vorm hebben of er eens frisdrank in was. Dan koop ik gewoon nieuwe.
Een paar jaar geleden is dat nieuwsbericht uitgebracht door de bronwaterbranche. Volgens hun zou het hervullen van flesjes erg ongezond zijn. Verder hadden ze er natuurlijk helemaal geen belang bij dat mensen steeds een nieuw flesje moesten kopen...

Na een beetje zoeken weer gevonden. Zie http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/ni ... terflesjes
Mleek schreef:Een paar jaar geleden is dat nieuwsbericht uitgebracht door de bronwaterbranche. Volgens hun zou het hervullen van flesjes erg ongezond zijn. Verder hadden ze er natuurlijk helemaal geen belang bij dat mensen steeds een nieuw flesje moesten kopen...

Na een beetje zoeken weer gevonden. Zie http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/ni ... terflesjes
C'est possible.
Ik lees dit op die pagina:
Bacteriën
Onhygiënisch, vindt de branche. Volgens hen is het niet verstandig om flesjes opnieuw te gebruiken, omdat er telkens een beetje bacteriën uit je mond in het flesje komen.


Bacteriën die uit je mond komen... zo erg kan dat toch niet zijn als die terug in je mond terecht komen denk ik dan.
Chris schreef:Ik lees dit op die pagina:
Bacteriën
Onhygiënisch, vindt de branche. Volgens hen is het niet verstandig om flesjes opnieuw te gebruiken, omdat er telkens een beetje bacteriën uit je mond in het flesje komen.


Bacteriën die uit je mond komen... zo erg kan dat toch niet zijn als die terug in je mond terecht komen denk ik dan.
Wel degelijk, vergelijk bacteriën uit een rotte kies. In de mond- en keelholte van een mens verblijven 3 tot 4 miljoen bacteriën.