Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tweede fiets kopen? - Forum Wereldfietser

Tweede fiets kopen?

Ik heb in het verleden al een aantal fietsvakanties achter de rug. Dat waren in veel gevallen verzorgde reizen, fietsend van hotel naar hotel of van camping naar camping, waarbij de bagage door de reisleiding werd vervoerd. Ook heb ik vakantie gevierd door te fietsen vanaf huis naar een bungalowpark en vervolgens van park naar park. Afgelopen jaar ben ik voor het eerst alleen met fiets en bagage op vakantie geweest, vanuit huis heb ik in Nederland en Duitsland gefietst: van Huizen naar Arnhem, langs de Rijn naar Koblenz, vervolgens langs de Moezel richting Trier, Na Bernkastel-Kues naar Wittlich en doorgefietst naar Kyllburg, teruggefietst door de Eifel naar Vaals en Maastricht en de trein gepakt (bij elkaar bijna 1000 km). Dit is me heel goed bevallen en ook voor dit jaar heb ik soortgelijke plannen. Bovendien wil ik twee keer gaan, elke keer ruim twee weken en vertrek vanuit huis.

Mijn huidige fiets is een Koga-Miyata (K-M) Prominence, model 2007. Dit is niet een typische vakantiefiets, maar zoals ik al zei was mijn vakantie helemaal top. Voor wat betreft mijn bagage had ik tassen achter, een stuurtas en een rugzak. Dit weekend ben ik toevallig langsgeweest bij een fietsenhandelaar die zowel een K-M Prominence als een K-M Traveller, model 2010 had staan. Die laatste fiets is een trekkingfiets van Koga.

De komende jaren ben ik van plan om vooral op de fiets op vakantie te gaan. Waarschijnlijk binnen Europa (Nederland, Duitsland, België, Luxemburg, Frankrijk), van camping naar camping (eventueel incidenteel een hotel), bagage op de fiets. Qua routes rijd ik het grootste deel verhard, maar stukken onverhard vermijd ik zeker niet.

Wie kan er een eerlijke vergelijking maken tussen deze twee fietsen in relatie tot het gebruik wat ik van een vakantiefiets wil maken? Wat direct opvalt is dat de Traveller een voorziening heeft voor tassen voor (dan zou ik mijn rugzak niet meer nodig hebben), maar mijn Prominence heeft een geveerde voorvork, wat de Traveller volgens mij niet heeft. Is het voor dat wat ik wil doen een goed idee om de Traveller te kopen, kan ik net zo goed op mijn huidge fiets op vakantie blijven gaan of misschien voor een heel andere fiets gaan en waarom? Ik beperk me trouwens in deze post even bewust tot deze twee fietsen. Het is duidelijk dat er veel meer te koop is voor wat betreft vakantiefietsen, maar dat maakt het voor mij ook best lastig, omdat ik nog niet zoveel inzicht heb in fietstechniek en wat feitelijk het beste bij mij zou kunnen passen. Qua budget is de aanschaf van de Traveller geen enkel probleem, maar dat wil ik de verkoper in de winkel nog niet vertellen.

Voor de volledigheid volgen de links van beide fietsen (let wel: ik heb zelf een Prominence van 2007, maar ik heb gezien dat die sterk lijkt op de huidige uitvoering)

http://www.koga.com/nl/bike.asp?collect ... ullSpecs=1

http://www.koga.com/nl/bike.asp?collect ... ullSpecs=1
Een vluchtige vergelijking leert mij dat dat beide fietsen qua onderdelen redelijk vergelijkbaar zijn. De rekjes van de Traveller zijn van Tubus en dat merk heeft een goede naam. Maar om nu een vergelijkbare en deels gelijke fiets te kopen alleen voor de 2 Tubus-rekjes, dat lijkt me een wat vreemde keus. Dan zou ik de oude fiets voorzien van betere rekjes en misschien later een nieuwe fiets kopen. Voor Europees asfalt lijkt me het verder een fiets die oké is, hoewel het mijn keus niet zou zijn.
Met een rugzak fietsen dat kun je het beste vermijden, óf door voorrekjes en tassen of door minder mee te nemen. Ook kun je eventueel nog een kanozak of zo achterop meenemen, maar dan is de gewichtsverdeling minder gunstig.
Het frame van de Traveller zal zich wat beter gedragen met zware tassen. Ook is het prettig om het stuur in verschillende posities vast te kunnen houden. Maar om daarvoor nou een nieuwe fiets te kopen, nee.

Bevalt je huidige fiets niet dat je een ander wil hebben?
Niks verkeerds aan de Prominence voor verharde wegen. Binnen Europa zijn de onderdelen goed te verkrijgen lijkt me, dus een extra hoge mate van betrouwbaarheid zou ik er niet van verlangen. De onderdelen op je huidige fiets zijn juist zeer goed. Zeer goede naafdynamo ook.

Zorg dat je zonder voortassen fietst (stuurtasje kan natuurlijk voor de belangrijke dingen) en je komt prima op weg. Dat moet ook goed lukken in de omringende landen lijkt me. Die paar onverharde weggetjes lukken ook wel goed op deze fiets.

Wat Jan zegt: liever geen rugzak. Koop gewoon een setje Ortlieb achtertassen en bindt dat rugzakje achterop voor de tent e.d. (regenkleding bijv.) Tubus heb je zeker niet gelijk nodig. Ik zou eerst afwachten hoe deze drager het houdt, want die 30kg ga je niet halen denk ik zo. :wink:

Het enige punt van aandacht zijn de banden: leg er de meest brede op die passen. Ik heb 47mm en 50mm banden, dat zijn goede allround maten. De versnellingen zijn ook zeer goed inzetbaar. Ik ben met die verzetten ook gewoon over passen van bijna 5.000m gefietst, dus daarin ook geen problemen.

Helaas, ik heb qua fiets geen reden gevonden om je van je geld af te helpen. Is er nog iets anders waar je je geld voor zou kunnen gebruiken? :D
In ieder geval bendankt voor de reacties. Hier kan ik wat mee.

Om op de bagage terug te komen. Ik heb al Ortlieb tassen voor achterop: twee hangen er aan de zijkanten en een ander gaat er dwars bovenop. Toch lukte het me net niet om die rugzak te vermijden, maar misschien dat ik de volgende keer gewoon nog wat minder mee moet nemen ;) ...

Wat banden betreft zou ik daar nog eens naar kunnen kijken als dat nodig is. Qua verzet denk ik ook dat het wel goed zit als ik de reacties lees.

Beide fietsen zijn dus qua onderdelen toch wel vergelijkbaar. Mijn fiets bevalt me uitstekend tot nu toe en ik heb onderweg geen problemen van betekenis gehad (zelfs geen lekke band in Keulen waar overal glas op de weg schijnt te liggen). Ik ben wel 1 keer langsgeweest bij een fietsenmaker, omdat ik het gevoel had dat mijn fiets niet meer helemaal "lekker liep". Die heeft mijn voor- en achterderailleur opnieuw afgesteld en een drup olie op mijn ketting gedaan.

Het gaat me er zeker niet om, om nou perse een nieuwe fiets te kopen. Afgaande op de voorgaande reacties lijkt het helemaal niet nodig. Ik kijk wel altijd om me heen wat anderen doen qua materiaal en dan vraag je je wel eens af of dingen beter zouden kunnen en een geschikte fiets is belangrijk. Onderweg heb ik contacten gehad met andere vakantiefietsers die eigenlijk altijd op een "echte" vakantiefiets fietsten. Dan vraag je je wel eens af of je goed op weg bent. En daarover ben ik wat onzeker. Ter vergelijking: als ik een nieuwe computer wil kopen kan ik aan de hand van het aanbod en dat wat ik er mee wil gaan doen een computer kopen waarvan ik weet dat ie voldoet en daar heb ik na aanschaf gewoon een goed gevoel over. En dat gevoel heb ik niet bij een nieuwe fiets, zowel positief als negatief. Vandaar mijn vraag. Mijn geld houd ik voorlopig op zak ...
Ik heb ook het model 2007 er even bij gehaald. Dat heeft helaas een verende voorvork, en verende zadelpen. Als ik een nieuwe fiets kocht zou ik dat zeker niet kiezen. Ook verder waren er wel redenen te bedenken om deze fiets niet te nemen. Maar die redenen zijn ook volgens mij niet genoeg om nu een andere te kopen. Net als Robbert Jan zou ik willen suggereren iets bredere banden te monteren. Er zitten nu 37 mm banden op, en 42 mm past vermoedelijk ook nog wel (breder vast niet). Mijn suggestie zou zijn Schwalbe Marathon (de gewone, niet de Marathon Racer, niet de Marathon Supreme, en al helemaal niet de Marathon Plus). Een geveerd Brooks zadel zoals de Champion Flyer zou ook wel eens een hele verbetering kunnen betekenen.
Het is alles bijeen niet echt een fiets om heel veel bagage op te laden. Onze unanieme suggestie lijkt te zijn dat je je geld en energie stopt in het lichter en compacter maken van je uitrusting. Ik heb daar elders hier op de site een heel stuk over staan, maar dat lijkt verdwenen te zijn (Robbert Jan, waar heb je het gelaten?). Twee Ortlieb achtertassen, de tent er bovenop, en een stuurtas moet ruim genoeg zijn.
Wim
Monteer een lowrider en je hebt ook gewoon een "echte" vakantiefiets die goed genoeg is voor Rome, Santiago en de Noordkaap.
Wim schreef:Ik heb daar elders hier op de site een heel stuk over staan, maar dat lijkt verdwenen te zijn (Robbert Jan, waar heb je het gelaten?).
Wim
Deze bedoel je? :wink:
Inderdaad Robbert Jan. Zie het laatste gedeelte van de tekst voor lichtgewicht kamperen. Ik zal die tekst binnenkort als ik even tijd heb nog wat uitbreiden (en de tikfouten eruit halen). En Zuiz, ik neem aan dat je dat van die voordager vooral ironisch bedoelt. Dit is een prima fiets, maar nu ook weer niet ideaal voor echt heel zware belading. Met minder dan 15 kilo kom je gelukkig zowat overal in Europa een heel eind, ook in het voor- en najaar. Als je zo weinig meeneemt (en Jim van der Berg heeft zelfs maar hoogstens 12 kilo bij zich) dan heb je echt geen behoefte aan voortassen. Wel moet je dan zorgen dat je bagage niet alleen licht maar ook compact is. Als je fiets dan toch nog een beetje onrustig rijdt zou ik eens kijken of de bagagedrager wel stijf genoeg is. Zo niet, dan is een Tubus Cargo een simpele oplossing.
Wim
Wim schreef:Met minder dan 15 kilo kom je gelukkig zowat overal in Europa een heel eind, ook in het voor- en najaar.
Dat lukt mij toch echt niet Wim. Dat is vanwege het feit dat ik een grotere tent wil dan Jim, meer kleren, een zwaardere slaapzak, meer kookspullen, meer eten, meer kaarten en een zwaarder fototoestel etc. Ik zou toch heus niet onder de 20 kg bagage komen zelfs als ik mij best zou doen.
AnneJanC schreef:... maar zoals ik al zei was mijn vakantie helemaal top.
en
AnneJanC schreef:Mijn fiets bevalt me uitstekend tot nu toe en ik heb onderweg geen problemen van betekenis gehad
Bedenk dat menige fietser die al complete wereldreizen heeft gemaakt verzucht dat zijn pas nieuw aangeschafte fiets toch niet zo fijn was als de oude. Soms is dat omdat ze aan hun oude vastgegroeid waren, soms blijkt het vinden van een passende fiets toch niet zo eenvoudig. Als ik lees wat je schrijft zou ik nog maar even met je oude fiets doen en eerder investeren in andere uitrustingsstukken die evt. lichter en/of comfortabeler kunnen.
Leon
oops
Leon schreef:Als ik lees wat je schrijft zou ik nog maar even met je oude fiets doen en eerder investeren in andere uitrustingsstukken die evt. lichter en/of comfortabeler kunnen.
Leon
...of van het uitgespaarde* geld extra vakantiedagen kopen en langer op reis gaan!

*) Je bent al gewend aan het idee dat je het geld zou willen uitgeven, dus wat je niet aan de fiets uitgeeft voelt als een besparing.
Anne, je bent zo te horen zo blij met je vorige geslaagde fietsvakantie, dat het al klinkt alsof je er al aan verslaafd bent. Ik kan je vertellen, fietsvakantieverslaafd is nogal een ernstige ziekte, misschien moet je maar eens bij de huisarts langs gaan. :D

En de kans is groot dat als je nu spulletjes koopt, dat je die nog jarenlang ga gebruiken. Koop daarom absoluut geen troep!!!
Investeer in goede lichte spullen. Voor vragen daarover kan je natuurlijk terecht op dit forum. ;)

En hoe je dit doet, moet je uiteindelijk zelf weten. Wil je heel wat spullen meenemen dan heb je ook 2 voortassen nodig. Als je weinig stijle bergen ga nemen kan dat ook makkelijk.
Ga je veel klimmen en of lange afstanden afleggen, dan is het weglaten van voortassen een goed advies.
willem.megens schreef: ...of van het uitgespaarde* geld extra vakantiedagen kopen en langer op reis gaan!

*) Je bent al gewend aan het idee dat je het geld zou willen uitgeven, dus wat je niet aan de fiets uitgeeft voelt als een besparing.
Klopt, een liefhebberij mag geld kosten. Dit jaar wil ik twee keer ruim twee weken weg en ik weet ook al waar ik zou willen fietsen. Bovendien lijkt het me leuk om met de Paastocht mee te gaan. Ik wil gewoon kijken wat ik nog beter zou kunnen doen bij mijn volgende vakanties. Daarbij moest ik vooral denken aan mijn fiets. Qua overige uitrusting heb ik al best leuke spullen denk ik, maar ik sta overal voor open. In ieder geval ga ik kijken hoe ik mijn bagage mee krijg zonder mijn rugzak.
Less is more. De eerste goede koop is dus een weegschaal (als je die nog niet hebt)
W