Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ouder alu Cannondale geschikt voor bagage? - Forum Wereldfietser

ouder alu Cannondale geschikt voor bagage?

De afgeragde Cannondale van mijn buurjongen heeft altijd veel sympatie bij me gewekt, waarschijnlijk omdat het een Cannondale is en wit.

Kan ik op dit alu frame goed een bagagedrager zetten voor een kilo of 25? De gaatjes in de padden hebben schroefdraad in zich, dus je zou denken dat ze bedoeld zijn voor een drager. Bij de achterrem zijn ook gaatjes, de buitenkanten zijn 45 mm van elkaar.


Afbeelding


Afbeelding
bikelike schreef:Kan ik op dit alu frame goed een bagagedrager zetten voor een kilo of 25?
Ja dat zal prima lukken, dat de gaatjes in de patjes zelf zitten is een prima idee van de ontwerper, dan breken ze - de gaatjes - er ook nooit af. De waarde van de fiets zal zo te zien verveelvoudigen :wink: . Of het verstandig is om er ook nog bagage op te doen het het ding bloot te stellen aan een vakantie met hier een daar een gillende afdaling, mocht de hellingproef lukken, is een andere vraag :roll:
Leon
Een zeer goede vraag zelfs. Gaat hij het redden op een grotere tocht? En wat is daarop uw antwoord, Leon? Ik bedoel, het frame zal het toch wel houden? Ik zal toch niet twee frames binnen een jaar mollen??
bikelike schreef:De afgeragde Cannondale van mijn buurjongen heeft altijd veel sympatie bij me gewekt, waarschijnlijk omdat het een Cannondale is en wit.

Kan ik op dit alu frame goed een bagagedrager zetten voor een kilo of 25? De gaatjes in de padden hebben schroefdraad in zich, dus je zou denken dat ze bedoeld zijn voor een drager. Bij de achterrem zijn ook gaatjes, de buitenkanten zijn 45 mm van elkaar.
Dat ding is 16-17 jaar oud en is in die tijd niet gespaard, Het ontwerp van die padden hield het om een of andere reden ook niet lang uit ;) Ik zou meer vertrouwen in een nieuw chinees cyclecross frame hebben van een paar tientjes
Wat zegt leeftijd? Rij nu al vijftien jaar rond op een Ridgeback 604GX (ooit van gehoord?) en de laatste 3enhalf jaar bijna 44.000 kilometer op de teller in Europa, Azie en noord en zuid-Amerika. En ik sta niet echt bekend als een type die veel onderhoud doet aan zijn fiets (ahum)... 8)
Als het goed voelt, DOEN!
Groetjes uit Santiago,
Ali (lijfspreuk voor fietsonderhoud: if it ain't broke, don't fix it)
Antwoord: NEE!

Ik heb in het verleden een klein jaar op een C'dale gekoerst met precies hetzelfde pad-design. Het frame scheurde na een paar duizend km's stuiteren en hotsen(frame's zijn ook nog eens zeer oncomfortabel) links van de verbinding staande achtervork- liggende achtervork.
Exit Cannondale.
Prima frames van Cannondale, die moeten wel een tijdje meegaan. Ze zijn trouwens bedoeld om te mountainbiken, dus bij straatgebruik zal de belasting wel meevallen. Ik geloof zelfs dat de oude frames nog levenslange garantie op framebreuk hadden. Dus als je er al in slaagt om het frame te breken, kan je altijd proberen om er een nieuw te krijgen... Verder heb ik al herstelde mountainbike-frames van Cannondale gezien, dus die kunnen ook zonder problemen gelast worden. Je kan je wel afvragen of je goedkoop zal uitkomen als je alle versleten onderdelen hebt vervangen. Toch maar eens gaan rekenen voor je begint. Veel plezier!
pedalman schreef:Antwoord: NEE!

Ik heb in het verleden een klein jaar op een C'dale gekoerst met precies hetzelfde pad-design. Het frame scheurde na een paar duizend km's stuiteren en hotsen(frame's zijn ook nog eens zeer oncomfortabel) links van de verbinding staande achtervork- liggende achtervork.
+1
Ik ken een wielerploeg waar je op je flikker kreeg als het frame heel bleef: dan had je niet voldoende getraind! Inderdaad de beroerdste drillboor waar ik ooit op gereden heb. Dit is trouwens een hybride, onwaarschijnlijk dat ie nog leeft, nog gekker dat iemand er nog mee verder zou willen ;)
Als ik met de inzichten van nu terug zou kijken, denk ik dat ik het anders zou hebben gedaan en niet voor een C'dale frame gekozen hebben. :wink:
Ik begrijp niet zo goed waarom achterpadden zo ontworpen worden. Waarom zou je een eenzijdig ingeklemde staaf gebruiken als je ook de boel kan inklemmen in een driehoek?

Nu ben ik geen mechanica-koning en zie dus vast iets over het hoofd :wink:

Soms zie je een vergelijkbaar ontwerp ook bij frames met schuivende padden.

Sjors
Sjors schreef:Ik begrijp niet zo goed waarom achterpadden zo ontworpen worden. Waarom zou je een eenzijdig ingeklemde staaf gebruiken als je ook de boel kan inklemmen in een driehoek?

Nu ben ik geen mechanica-koning en zie dus vast iets over het hoofd :wink:
Vermoedelijk deden ze dat om dezelfde reden als dat ze bij Cannondale motorfietsen bouwden en een Learjet hadden. Iemand boven in de organisatie vond het een goed idee ;)

Sinds '93 hebben ze bij Cannondale wel een boel bijgeleerd