Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voor langer tochten (wielen) - Forum Wereldfietser

voor langer tochten (wielen)

gewoon standaard velgen, geen mavic crossland of zoiets dergelijks,
ik had hier namelijk deze vakantie ontiegelijk veel troubles mee.

moesten onderweg namelijk gespaakt worden,
ik schoot echt bijna door mijn naad.javascript:emoticon(':evil:')
Evil or Very Mad

gewoon standaard velgen zijn dat echt het beste, voor dit soort tripjes.javascript:emoticon(':D')
Very Happy

Wat zijn voor jou standaard velgen???

2 weken ben ik door frankrijk getrokken, 2000km, met een goed gespaakt wiel, zelf gedaan, met `n mavic ma2 velg en 22mm banden, 20 jaar geleden.
Ongeveer 17,5 kilo op de fiets en nooit gebroken spaken.
Met een goed gespaakt wiel kom je erg ver.
In al die jaren daarna 1 X `n gebroken spaak gehad.
De laatste jaren met wat minder belasting op de fiets door gebruik van de BoBkar. Klaas
www.megalos.nl

Een goed en vakkundig gespaakt klassiek wiel kan een hoop meer hebben in vergelijk tot een Mavic fabriekswiel.
Probleem met systeemwielen als Mavic Crossland is bovendien dat ze “straightpull” spaken (met een rechte kop) gebruiken die haast nergens te krijgen zijn als je een spaak breekt.

Ik heb zelf een achtergrond als mountainbiker en gebruik al jaren klassieke wielen met Chris King naven en Sapim CX-ray spaken. (niet ideaal en niet betaalbaar voor vakantiegebruik)
Voor m'n mountainbike die ik ook gebruik voor vakantiedoeleinden met BOB Yak kar heb ik wederom gekozen voor Chris King naven met Sapim CX-ray spaken en een stabiele DT Swiss velg maar dan 36 spaken voor en achteripv 32 spaken in m'n andere wielset.

Ik heb zelf nog nooit problemen met spaakbreuk ed. gehad!
Als je een willekeurig klassiek wiel goed spaakt (al is het met mindere onderdelen) dan is dat al veel sterker als de systeemwielen van bijvoorbeeld Mavic.
Meervoudig "afdrukken" van het wiel en daarna weer goed centreren kost een hoop tijd als je het goed wil doen maar levert je wel een zeer sterk en stabiel wiel op.
Er zijn genoeg met name Duitse winkels als Whizzwheels die zelfs 2 jaar garantie geven op spaakbreuk, en dat kunnen ze omdat ze super wielen bouwen.

Een goed wiel bouwen is een hele kunst!

Cubeman schreef:Meervoudig "afdrukken" van het wiel en daarna weer goed centreren kost een hoop tijd als je het goed wil doen maar levert je wel een zeer sterk en stabiel wiel op.!
Wat bedoel je hiermee Cubeman? Ik spaak zelf ook regelmatig wielen voor trekking MTB's en beb nog nooit een spaakbreuk gehad. Wel moeten de spaken iedere 1000km iets worden gesteld. Er zitten dan kleine slagen in het wiel (tot max. 1mm) die net bij het remmen voelbaar zijn. Is dit 'stellen' te voorkomen door jouw afdruk techniek te gebruiken?

Groeten,

Hans Maljaars

hansmaljaars schreef:
Cubeman schreef:Meervoudig "afdrukken" van het wiel en daarna weer goed centreren kost een hoop tijd als je het goed wil doen maar levert je wel een zeer sterk en stabiel wiel op.!
Wat bedoel je hiermee Cubeman? Ik spaak zelf ook regelmatig wielen voor trekking MTB's en beb nog nooit een spaakbreuk gehad. Wel moeten de spaken iedere 1000km iets worden gesteld. Er zitten dan kleine slagen in het wiel (tot max. 1mm) die net bij het remmen voelbaar zijn. Is dit 'stellen' te voorkomen door jouw afdruk techniek te gebruiken?

Groeten,

Hans Maljaars
Met het afdrukken haal je o.a. de torsie spanning uit de spaken. Deze torsie spanning zorgt voor het losdraaien van de nippels.
Met DT Prolock nippels voorkom je het losdraaien ook.

Groeten,

Marco

Marco de Wit schreef:Met het afdrukken haal je o.a. de torsie spanning uit de spaken. Deze torsie spanning zorgt voor het losdraaien van de nippels. Met DT Prolock nippels voorkom je het losdraaien ook.
Hoi,
Ik dacht dat je de torsiespanning tijdens het spaken hoort te voorkomen door na het laatste stukje aandraaien van de nippel een klein stukje terug te draaien, ongeveer 1/8 tot 1/16 slag. Je kunt het leuk zien gebeuren als je even een plakbandje om de spaak doet.
Het afdrukken zou te maken hebben met het zetten van de spaakkoppen in de naafflens (Zie http://www.m-gineering.nl/spaak.htm). Vooral bij nieuwe naven is dat nuttig, daar hebben de spaken nog geen indrukking in de flens veroorzaakt. Als je een gebruikte naaf helemaal opnieuw spaakt moet je zorgen dat de spaken dezelfde kant uit wijzen, er zijn namelijk 2 mogelijkheden!
Groeten, Leon

Cubeman zit op het goede pad.

Ik gebruik ook al jaren een mountainbike (GT) voor mijn fietstochten. Ook ik heb een Chris King naaf , DT Swiss 2mm spaken en een SunnRims O'Lite velg.

Onverwoestbaar tot op de dag van vandaag, zelfs met een straight spoke voorwiel :)

Met afdrukken bedoel ik dat je na het centreren enkele malen het wiel bij de velg beet pakt en met de naaf op een plankje drukt.
Om en om iedere kant afdrukken, zo haal je torsie spanningen uit je spaken en zetten de spaakkoppen zich correct.
Na het afdrukken opnieuw centreren en wederom afdrukken.
Als je dit een paar keer doet krijg je een perfect wiel dat lang recht blijft en heel veel kan hebben door de gelijkmatige spanning in de spaken.
Een wiel waarbij dit niet gebeurt is herken je aan het kraken van de spaken als je voor het eerst plaatsneemt op de fiets.
Ploing, ping, kraak, piep hoor je dan.
Dat zijn de spaken die zicht zetten en daarbij over elkaar wrijven om zich te zetten.

Sja, Chris King is wel topkwaliteit maar ook meer voor de freaks denk ik:)
Niet veel mensen die € 550,- en meer uitgeven aan enkel een set naven vrees ik.
Zelfde geldt voor Sapim CX-ray spaken: beresterk maar € 2,20/spaak is wel wat aan de prijzige kant.
Voor normaal vakantie gebruik ben je denk ik prima af met Shimano naven en standaard spaken.
De manier van bouwen van een wiel zegt meer dat enkel de kwaliteit van de gebruikte onderdelen.
Ook met top onderdelen kan je een slecht wiel bouwen!

ben ik met je eens, gewoon kogel naven,van shimano, kogels hebben ze over al en de freewheels van shimano hebben ze bijna over al.Verder heb ik ook nog een sterk verhaal, ik ben ooir drie maande weg geweest met mijn fiets naar australie en dan niet naar sydney maar in w.a. en n.t. veel offroad en wasboord wegen.ik had 32 gts dura ace naven met cx ray spaaken en 618 velgen.omdat we in de zomer gingen reden we smorgens weg met 20 liter water en eten voor een aantal dagen, de fiets met bagage woog gemiddeld 65 kilo plus een rijder van 80 kilo, op wilen van ongeveer 1500 gram (das voor en achter bij alkaar) en geen enkel probleem!
conlusie ga naar iemand die wilen kan maken en vrij is van comercieel belang, ga dus niet naar de fietsenmaker die wile setjes op voorraad heeft hangen, dat belemmerd het vrije denken zeg maar.