Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sneeuw op komst - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Sneeuw op komst

bikelike schreef: Heeft iemand iets handigs te zeggen over dit spatbordenverhaal?
Erik.
Onderkant van je spatbord uitsmeren met kaarsvet? Wellicht zorgt het laagje parafine ervoor dat er geen sneeuw en modder kan blijven kleven. Het is maar een idee hoor, geen flauw idee of het werkt.
Of anders de onderkant van je spatbord volspuiten met een laagje siliconenspray. Als je zoiets doet voordat je in de regen, modder of sneeuw gaat fietsen, is je fiets zowieso een stuk gemakkelijker schoon te maken. Of het helpt om sneeuwophoping onder je spatbord tegen te gaan, weet ik niet. Hangt natuurlijk ook van de afstand tussen wiel en spatbord af. Met mijn Off Rohler heb ik er in ieder geval geen last van. Succes, en blijven sneeuwfietsen! Echt leuk werk.
Wanneer het voor 28'' wielen is in combinatie met sneeuw EN je wilt niet met spike banden rijden heb ik alleen maar deze banden gevonden. http://www.schwalbe.com/nl/nl/produkte/ ... 289&info=1 Die hebben toch flink wat blokprofiel en laten ook genoeg ruimte laten je spatbord en de band zelf. Ik heb met die band nog geen sneeuwophopingen gehad tussen de band en spatbord. :)
En ik heb nog geen sneeuwdag overgeslagen om met de fiets naar het werk te gaan. :D
IK heb gisteren met twee vergelijkbare fietsen maar met verschillende banden door dezelfde sneeuw gereden. Het was interessant. De ene fiets had nagenoeg gladde 26x2.0 Big Apples, en de andere 26x1,75 Marathons met wat profiel. De Big Apples gaven de minste problemen. Een groter oppervlak is dus net als op het strand blijkbaar belangrijker dan een profiel.
Wim
@Wim, dat is heel nuttig om te weten! :wink:

Was er ook nog verschil in bandendruk?
Allebei nogal zacht - ik heb ze niet gemeten want het was niet bedoeld als experiment.
Wim
IJzel heb ik een bloedhekel aan. Maar sneeuw zoals nu op de weg ligt, prachtig!
En er is genoeg gevallen hier in Noord Holland, en blijft liggen doordat de zoutvoorraad op raakt.
Net reed ik op de N504 richting huis. Een auto durfde me niet in te halen, ik reed 25 km/h. Dus had ik een hele rits van 6 auto's achter me aan. :lol:

Mijn stuurtechniek wordt ook beter vind ik. Ik duw zo min mogelijk verticaal op het stuur. Daarentegen probeer ik goed tegen het stuur horizontaal naar voren te duwen. Als ik snel moet corrigeren, heb ik directe kracht paraat staan om dat te doen.

Net even mijn spikeband om mijn reguliere naafdynamo-wiel gedaan, ik verwacht dat de winter nog wel even doorgaat. 8)
Vandaag eindelijk mijn Marathon winter gekregen... morgen maar even uitproberen.
Ik zag vanavond by Cycle Trend in Groningen ook al een stapeltje spike banden liggen. Fietsen in de sneeuw is hier iets minder idyllisch: onder de sneeuw zit af en toe ijs, en dat wordt erger. Mijn zoontje is gisteren twee keer onderuit gegaan, en hij is er toch echt heel goed in.
Wim
Ik rij met de hier al vaker aangehaalde Smart Sam. Dat gaat heel goed, maar .. als je in een bocht zo'n partij tot grijzige slush-puppy gereden sneeuw tegenkomt loopt de band vol en sta je ijs op ijs in het rond te draaien. De band heeft geen grip en is te breed om door het spul heen te zakken .. ze moesten eigenlijk continu variabele banden maken :wink:
gartnl schreef: .. ze moesten eigenlijk continu variabele banden maken :wink:
:lol: :lol: :lol: :lol:
Nog een sneeuwthema. Toen ik het Scharzwald inreed een kleine maand geleden, ontdekte ik nog een aardig fenomeen.

Mijn ketting en voorbladen zaten goed onder de sneeuw die mijn wielen doet opwaaien. Op een gegeven moment ging de ketting - zonder te schaken - van het middelste tandwiel naar het kleinste afrollen als ik de twee linkse tandwieltjes van de casette gebruikte. Soms zette de derailleur hem terug maar niet altijd. Het was een treurig gehaper maar ik kon het oplossen door voor naar het kleinste blad te schakelen. Ik dacht dat mijn nieuwe groepje niet goed gemonteerd was maar later, toen er geen ijs op mijn ketting / bladen was, deed hij dat niet meer. Zou dat blad zo vol ijs zitten dat hij de ketting eraf gooit?

Trouwens, hoe zou die carbon aandrijfriem het doen met ijs??
bikelike schreef:

Trouwens, hoe zou die carbon aandrijfriem het doen met ijs??
Afbeelding

Nog nergens last van gehad, maar dat geldt in principe voor alle aandrijvingen zonder veerbelaste kettingspanner: daar kan de ketting nergens heen dus moet de sneeuw er tussen uit
Klinkt logisch, maar hoe verklaar je het aflopen van mijn ketting? Ik heb het idee dat daar een laagje ijs toch zich gaat nestelen. Ik bedoel, ik had een dag al door de sneeuw gefietst. En zonder sneeuw schakelde hij weer goed.

Kan ijs onder druk niet keihard worden?
bikelike schreef:Klinkt logisch, maar hoe verklaar je het aflopen van mijn ketting? Ik heb het idee dat daar een laagje ijs toch zich gaat nestelen. Ik bedoel, ik had een dag al door de sneeuw gefietst. En zonder sneeuw schakelde hij weer goed.

Kan ijs onder druk niet keihard worden?
Ijs wordt onder druk vloeibaar

Maar je hebt niet veel aangekoekte korst nodig om de ketting een zetje te geven en te ontsporen, dat doe je immers ook met de voorderailleur.