Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Plus Tour - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Plus Tour

Vandaag de bekende marathon plus tour banden om de fiets gelegd. De maat op de band 'zegt': 37-622 en heb ik nu goed begrepen dat het eerste getal staat voor de 'breedte' van de band in mm in opgepompte toestand? Want, en nu komt het, wanneer ik dit met een schuifmaat controleer kom ik slechts tot een breedte van 32 mm!!
Dit zou betekenen dat ik beter een band van 42-622 had kunnen monteren om op 37 uit te komen. Weet overigens niet of ik dan in een ander type terecht kom..
Komt dit vaker voor??
Bandenspanning zit op zo'n 4-5 bar.. en velgbreedte, indien van invloed, is 21 mm.

Alvast bedankt voor uw reacties.

Yohta
Yep. Bijna alle banden zijn in werkelijkheid smaller dan op papier. Hoeveel hangt af van de pretentioes van de fabrikant (door een band smaller te maken lijkt hij op papier lichter), van de vegbreedte, en ook van de leeftijd. Na een tijdje rekken ze wat op. Een Big Apple van op papier 50 mm is op de fiets van mijn zoontje in werkelijkheid 45 mm. Had je zo vaak lekke banden dat je voor de Plus gegaan bent?
Wim
@ Wim

Nou, nee, eigenlijk nooit problemen qua lekrijden maar vond wel dat m'n vorige bandjes, Continental TourRide, te snel versleten waren. .
Ik gebruik mijn fiets iedere dag, gemiddeld 30 km (excl. vakantiekms), schat ik al-met-al en wilde gewoon is wat anders proberen en gezien de ervaringen met Schwalbe op dit forum..
O ja, en ik gebruik de fiets ook voor kampeertrektochten waarbij ik de hele bups meesleep. Dus geen hotelletjes voor deze jongen 8)

Dank voor je reactie

Yohta
Goh, toen ik bovenstaande las ben ik gelijk mijn koude schuurtje in gegaan om te meten. :( mijn vrouw en ik hebben namelijk ook "37" mm banden.
Mijn Marathon plus zijn 34,5 mm en de Conti,s zijn 34 mm. :shock:
Toch een beetje raar dat fabrikanten dit doen :?
Mocht je besluiten toch een bredere maat te monteren, dan zou ik nog eens hard nadenken of ik weer de Marathon Plus zou nemen: ze rijden zwaar en oncomfortabel, en hebben doordat ze zo stug zijn weinig grip op de weg. Wat mij betreft eigenlijk alleen een geschikte band voor als je naast een Engelse pub woont.
Wim