De duurdere vering, zoals op de duurdere mountainbikes, gebruiken olie. Hierdoor wordt de terugslag verminderd. Vandaar 'demping'.
Goedkopere vering, welke ook eenvoudiger mechanisch in elkaar steekt en dus minder vatbaar is voor defecten, veert net zo snel uit als in. Deze wordt dan ook al snel gebruikt in relatief goedkope confectiefietsen van bijv. Giant, Gazelle, Sparta, etc.
Verder zijn er ook goede 'verende' voorvorken. Mechanisch niet zo vatbaar voor defecten als de dempers, maar stukken duurzamer dan de 'troep' in de fietsen voor de massa. Deze worden ook wel op betrouwbaardere reisfietsen gebruikt die zeer veel onverhard gebruikt gaan worden.
Ik heb ooit al ergens geschreven dat dat zeer prettig is als je hooguit enkele maanden onderweg bent. Wil je bijv. een jaar (low-budget) fietsen, dan is iedere pech aan je fiets gelijk een grotere kostenpost en dat wil je dan voorkómen. Dan is een keuze om geen vering te nemen een aanvaardbare. Al zijn er altijd mensen die vinden dat je daarmee niet 'echt' mee onverhard kunt fietsen, maar daar trek ik me niets van aan. Het draait om fietstechniek op dat moment, en met de vering verminder je vooral vermoeidheid aan het einde van de dag. Maar als je een jaar gaat fietsen dan raakt je lichaam vanzelf gewend aan die vermoeidheid.
En wat Wim ook nogmaals benadrukt: bij kleine oneffenheden (grindpaden, niet-perfect asfalt) zijn dikke banden veel effectiever dan welke vering/demping dan ook. Ik zou vering in welke vorm dan ook alleen gebruiken als je veel/vaak grotere obstakels neemt.