Additionally, paste this code immediately after the opening tag: woon werk fiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

woon werk fiets

136 berichten
Ik heb sinds van de zomer een Rohloff gericht op vlak asfalt, maar het laagste verzet is bijna hetzelfde als van mijn offroad expeditiefiets.
Een Singlespeed is een fiets met een enkele versnelling (of zoals we in Nederland zeggen: geen versnelling). Een gewone fiets met terugtraprem is dus ook een singlespeed, maar meestal denken we dan aan oudere racefietsen waarvan de derailleurs verwijderd zijn en waar er achter slechts een enkel tandwiel zit. Zie http://www.m-gineering.nl/ssindex.htm Het kan ook nieuw, zie bijvoorbeeld: http://www.m-gineering.nl/mindex.htm het lichtgrijze fietsje bijna onderaan. Het grote voordeel is dat ze erg licht zijn en nauwelijks onderhoud behoeven. Er zijn ook varianten zonder freewheel (fixies) maar die zijn echt alleen voor ervaren fietsers (de trappers draaien altijd door).
Om nog even op kettingonderhoud en zo terug t ekomen. Ik doe daar dus heel weinig aan. Olie erop, en na verloop van tijd gewoon een nieuwe. Daar moet dan wel bijna altijd een neiuwe cassette bij, want die is gaan inslijten door de versleten ketting. Dus neem ik een goede ketting die iets minder slijt, en goedkope cassettes. Het alternatief is de ketting te vervangen voordat de boel al te erg versleten is. Dan wil de cassette nog wel schakelen met een nieuwe ketting.
Begrijp ik dat jij je fiets al binnen drie jaar wilde opdoeken vanwege te veel slijtage? Dat is echt te gek. Zelfs bij zeer intensief gebruik moet een fiets veel langer meegaan. Het probleem is wel dat fietsen als de moderne Gazelles niet gemaakt zijn om ook echt gebruikt te worden. De onderdelen zijn vaak van het matigste soort dat bij echt gebruik gelijk door de mand valt. Pedalen bijvoorbeeld zijn inderdaad ook een probleem op prulfietsen. Met een betere fiets zoals die T300 heb je dat probleem niet. Verder is het de moeite waard zelf iets te leren sleutelen. Kleinere klusjes zoals remblokken, kabels, of ketting plus cassete vervangen (allemaal slijtonderdelen) kun je heel makkelijk zelf, en als je dat zelf doet spaar je een klein vermogen uit (kom naar de wereldfietser sleutelcursus). Ook zelf pedalen vervangen is een klein kunstje, en als je goede koopt hoeft het weer een hele tijd niet.
Die Stevens is inderdaad wat lichter. Dat zit in lichtere banden, en iets lichter frame (maar dan wel van alu), lichtere simpeler remmen, en vast een lichter zadel etc. Wat ik niet goed vind is het gebruik van een geintegreerd balhoofd en een modern crankstel met buitenboordlagers. Allebei zijn kwetsbaarder dan de klassieke oplossingen van de T300.
Je vraagt ook nog naar de bruikbaarheid van naafversnellingen voor vakantie. Een Rohloffnaaf is prima geschikt, maar de Nexus maar half. Het bereik is niet groot genoeg zodra het menens wordt met klimmen. Je kunt ermee naar Denemarken, noord Duitsland etc, maar de Ardenen wordt een uitdaging zullen we maar zeggen. Dat is het probleem ermee: in Nederland heb je eigenlijk niet eens versnellingen nodig, maar zodra je met bagage de echte heuvels in gaat zijn deze naven niet genoeg.
Wim
De huidige omstandigheden (pekel, nattigheid) zijn ellende voor een fiets met derailleur (en eigenlijk voor iedere fiets).

Voor alle andere omstandigheden ben ik het met Wim eens. Ik fiets ongeveer 5000km woon/werk per jaar op een derailleurfiets en het voornaamste wat ik doe ik is af en toe een lap langs de ketting, beetje olie erop en de grootste drap van de de derailleur(wieltjes) poetsen. Als ik zin heb haal ik het wiel er uit en neem ik de kransjes mee. Verder ieder jaar nieuwe ketting+cassette volgens het recept van Wim en een grote poets/smeer/afstel beurt (na de winter).

In de pekel gebruik ik een oude fiets, in mijn geval een singlespeed atb. Voor jouw misschien ook een idee: een 3*9 derailleurfiets voor woon/werk gebruik (en evt. vakantie) en voor pekel een singlespeed/barrel/auto/ov/liften...

Onderhoudsvrij is geen enkele fiets. Bovendien rijdt je fiets lekkerder als je 'm af en toe verzorgt (al was het alleen maar tussen de oren).

Sjors
Robertjan schreef:* leren zadel; Brooks B17 voor mij
Ik zou je een leren zadel niet aan willen raden. Een lichter kunstof zadel als bv een Terry lijkt me veel beter. Leren zadels zijn zwaar en eigenlijk bedoeld voor lange afstanden.

Op dit moment ligt mijn eigen leren zadel er ook van af, omdat dit voor de winter gewoon te koud is. Zo'n zachte kunstof zadel is heeeeeerlijk warm. 8)
Net nog weer door de Groningse vrieskou gereden op een leren Brooks. Niets mis mee wat mij betreft. Er zijn denk ik twee echte problemen met een Brooks. De eerste is dat ze niet tegen regen kunnen. Dus er moet steeds een dekje op, en dan nog. De tweede is dat ze afhankelijk van de kleur toch ook wel afgeven, en dan vooral op lichte zomerkleding. Ik heb op mijn stadsbarrel een plastic zadel, en ook op mijn Brompton. Maar ik hoef ook slechts korte stukjes. Als ik elke dag twee keer 15 km moest fietsen ging er een Brooks op.
Wim
Zandtaartje schreef:
reichbus schreef:Na de winter nieuwe ketting er op
Doe je alleen een nwe ketting, of zoals Wim zegt ook een nieuwe casette?
Komend voorjaar ga ik hem vervangen. Dan heb ik er twee jaar mee gereden. Ik denk dat ik ongeveer 2000 kilometer per jaar fiets nu.
Zandtaartje schreef:
reichbus schreef:bij nat weer haal ik na die rit gauw een doek over de ketting om hem af te drogen en dan olie ik hem direct daarna weer in
Kijk, dit wil ik weten, concreet! En hoe vaak doe je dat 'zomers?
Ik fiets eenmaal in de week 28 kilometer heen en dezelfde afstand terug naar en van mijn werk. In de winter (oktober-maart) betekent dit voor mij eenmaal per week oliën. Dat is zo een klusje van 5 minuten. Eens in de zoveel tijd haal ik hem er af en dan krijgt-ie een complete wellnessbehandeling (nachtje in de ontvetter, afdrogen en alle schakeltjes schoonmaken) van mij. Dan ben ik totaal een halfuurtje kwijt denk ik.

In de zomer (april-september)zit ik eerder op eenmaal per maand met eens in de zoveel tijd de uitgebreide behandeling.
Hoi Wim, dank voor je uitgebreide antwoord!!
Wim schreef:Begrijp ik dat jij je fiets al binnen drie jaar wilde opdoeken vanwege te veel slijtage?
Nou ja, eigenlijk vooral omdat ik er niet lekker op fiets; zal m.n. houding/ niet goed passen zijn denk ik, en ik vind dat hij erg zwaar trapt. Dat zal deels ook wel verband houden met slijtage en mindere onderdelen lijkt me.
Maar het verhaal over het af zijn van een (Batavus meen ik) fiets na 6000km klonk me gewoon erg bekend in de oren en voor mij een bevestiging dat het met de kwaliteit niet echt goed zit. Overigens lag het gekraak volgens de FM niet aan de pedalen, maar aan het binnenwerk, volgens mij moesten de tandwielen vervangen worden ofzo. Niet gedaan dus, en ik fiets er nog wel op hoor, dus hij doet het nog wel...
Overigens kan ik niet garanderen dat ik mijn fiets niet mishandel met schakelen :oops: , een lesje zou misschien niet weg zijn :wink: .
Wim schreef:kom naar de wereldfietser sleutelcursus
Ja! Dat lijkt me een ontzettend leuk plan! Wat idd ook tegenhoud om een onderhouds gevoeliger fiets te kopen, is dat ik nu gewoon niet weet wat en hoe ik het moet doen ("gedoe" zeg maar). Als ik dat wel weet is het ook geen gedoe meer!
Wim schreef:zodra je met bagage de echte heuvels in gaat
Ook vriendlief maar eens peilen hoe hij denkt over fietsvakanties.....
Sjors schreef:Voor jouw misschien ook een idee: een 3*9 derailleurfiets voor woon/werk gebruik (en evt. vakantie) en voor pekel een singlespeed/barrel/auto/ov/liften...
Ja, daar heb ik al eerder aan zitten denken. Sowieso hou ik mijn huidige fiets als ik een nieuwe koop, voor de boodschappen enzo. Die zou ik dan bij dit weer kunnen gebruiken. Of OV idd...

Derailleur bij alleen nat weer is verder geen probleem begijp ik (behalve poetsen en olien)?

Van t weekend ga ik in elk geval eens langs bij de Vakantiefietser. Hebben jullie ervaringen met Presto? Die verkoopt Stevens fietsen in A'dam.

Allemaal super bedankt voor alle reacties tot nu toe (maar meer is altijd welkom :wink: )!!

Ho, weer nieuwe berichten --> hmmm, zadels, weer iets om over na te denken!
Met een derailleur heb je meer versnellingen, dat is wel zo prettig.

Dan komt de Stevens Randonneur ook in zicht.
Al te goed schoonmaken van de ketting met ontvetter en dat soort spul maakt dat hij daarna v[b]an binnen[/b] niet meer gesmeerd is, en dus heel hard gaat slijten. Mijn advies: bespaar je de moeite (het is een vies en potentieel milieuonvriendelijk karwei) en blijf eraf. Gewoon ruim olie erop (niet van die WD40 spray).
Wim
Ik vind een leren zadel alleen niet fijn als je je fiets vaak buiten parkeert. Van vaak op een doornat zadel zitten wordt je zadel niet beter en ik heb niet altijd een plastic zak paraat.

Van afgeven heb ik nooit last. Van een koud zitvlak ook niet.
Derailleur bij alleen nat weer is verder geen probleem begijp ik (behalve poetsen en olien)?
Hoe vaker je door de regen hoe fietst, hoe viezer je fiets wordt natuurlijk. Maar je hebt niet de roest-ellende van pekel.

Overigens zou mijn ideale woon/werk fiets ook singlespeed zijn, maar ik heb nu eenmaal al een fijne fiets, en die heeft toevallig versnellingen.

Sjors
Leo van Lierop schreef:Dan komt de Stevens Randonneur ook in zicht.
Met een derailleur heb je meer versnellingen, dat is wel zo prettig.

Dan komt de Stevens Randonneur ook in zicht.
Ja, daar heb ik inmiddels ook naar zitten kijken....

Overigens: als je met dagelijkse kloffie rijdt, blijven je broekspijpen dan een beetje schoon met een derailleur??

Ik kom op bepaalde stukken op mijn route best wat stoplichten tegen. Is het dan niet lastiger met schakelen met een derailleur?
Sjors schreef:singlespeed
Zo'n fixie lijkt me doodeng! Een zo'n andere is in feite toch een "gewone" ouderwetse fiets, alleen dan zonder terugtraprem (en een wat ander modelletje natuurlijk)?
Eerst maar eens wat "echte" fietservaring opdoen, en dan zien we wel weer verder...
Zelf stop ik mijn broek in mijn sokken, dan heb ik nergens last van als ik eens een van de derailleur fietsen pak/leen. Eventueel kan er (soms) een beschermschijf op het buitenste tandwiel. Op stoplichten kun je anticiperen: gewoon terwijl je nog rijdt terugschakelen voor het stoplicht - of erna gewoon even flink aanzetten/uit het zadel.
Singlespeed (met freewheel) is niet eng - fixies (zonder freewheel) wel.
In jouw geval kun je dus probleemloos je oude fiets voor slecht weer gebruiken, en een mooie nieuwe voor mooi weer. Dat is het gelukkig vaker dan je denkt.
Wim
Wim schreef: Singlespeed (met freewheel) is niet eng - fixies (zonder freewheel) wel.
Je moet niet met je broek klem komen in de ketting, een beetje nadenken over hoe breed je je pedalen kiest, en zonder remmen met een fixed wheel een steile helling af is ook niet praktisch.

Maar dan is fixed meer relaxed als met een freewheel
Wim schreef:Zelf stop ik mijn broek in mijn sokken, dan heb ik nergens last van als ik eens een van de derailleur fietsen pak/leen. Eventueel kan er (soms) een beschermschijf op het buitenste tandwiel.
Hmmm... daarvan gaan mijn sokken (Hemakwaliteit) lubberen. Ik gebruik gewoon een dubbel klittebandje van een euro, doe ik jaren mee.
Als geld nou geen bezwaar zou vormen . . . :D

Afbeelding

Ok, je moet wel 3500 euri betalen voor dit mooie 12,5 kg zware fietsje.

Ga wel een beetje off-topic. Dit is meer voor de ideale woonwerkfiets topic. :P
Béétje off-topic....??? :lol: :lol:

En wat is er dan wel zo bijzonder aan dit stalen ros?
(Hier kun je een aardig levend ros voor kopen, maar helaas is mijn werk nog niet voorzien van stalling met stro :wink: )
Zandtaartje schreef:En wat is er dan wel zo bijzonder aan dit stalen ros?
Tja, titanium frame met een rohloff naaf . . .

Was even om te laten zien hoe het kan als je echt geld er voor over hebt. Maar normaal gesproken is een aluminium frame mooi zat en veel goedkoper. Staal vind ik meer iets voor vakantiefietsen, maar daar zijn hier de meningen over verdeeld. :D

Wel denk ik dat iedereen hier ook vind dat een rohloff naaf ideaal is voor een woonwerkfiets. Echter is deze naaf alleen al duurder dan jouw budget!

Zelf heb ik laatst ook een nieuwe fiets besteld voor woonwerkverkeer en fietsvakantie, en deze was duurder dan bovenstaande fiets. Maar, let maar niet op mij, ik ben een apart geval. :twisted:
Leo van Lierop schreef:rohloff naaf ideaal
Lijkt mij ook echt ideaal, maar idd ver boven mijn budget! Maar hé, ik ben ook nog maar een beginner...wie weet wat de toekomst me nog doet kopen :twisted:
Leo van Lierop schreef:aluminium frame
Kun je hier niet ook een lichte vakantie mee doen dan (i.e. Europa op asfalt)?
Zandtaartje schreef:
Leo van Lierop schreef:aluminium frame
Kun je hier niet ook een lichte vakantie mee doen dan (i.e. Europa op asfalt)?
Frank van Rijn, Eric Schuijt (van de vakantiefietser) en ik zelf rijden allemaal op een alu frame!