Additionally, paste this code immediately after the opening tag: op zoek naar slaapzakken - Forum Wereldfietser

op zoek naar slaapzakken

hallo ik ben nieuw hier en ben aan het zoeken naar
slaapzakken voor onze aankomende fiets vakantie.
we willen gaan fietsen in nederland en denemarken
gaat gebeuren in de periode mei tot september.
bestempt voor papa,mama en twee kinderen (4 & 7 jaar)
liefst zo kompact mogenlijk.
budget: moet leuk blijven.
wie kan er advies geven
vr gr
jefi
Mag hij duur zijn?

Zo ja, dan is een donsen slaapzak met dubbele rits (voor de ventilatie) misschien wel iets.

http://www.yetiworld.com/en/produkte/sc ... b-250.html
Voor papa en mama kan ik een tweepersoons Tatteljee topbag heel sterk aanbevelen: http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf
Dat is gezelliger, lichter, compacter en goedkoper dan twee goede donzen slaapzakken.
Voor de kinderen kun je het beste redelijke kwaliteit (maar niet al te dure) kunststof mummieslaapzakjes kopen. Zelf hadden we ze destijds van Lestra, en dat was goed genoeg. Kunststof slaapzakken gaan veel minder lang mee dan dons, maar voor kinderen zijn ze bijna altijd goed genoeg. Zolang de kinderen in deze leeftijd zijn heb je evenmin dure en zware self-inflating matjes of Exped/Neoair matrassen nodig: een gesloten cel matje doet het ook.
Wim
dat zijn snelle reakties :D
wat mag het kosten € 249 vindt ik persoonlijk veel geld :(
de grote van een wijn fles bevalt me wel als hij is opgerold :D
de grote(of kleinte)zal zeker in de prijs tot uit drukking komen
heb voor me zelf nog niet vast gelegt waar het plafond van de
prijs is :?:
hebben afgelopen 3 jaar met slaapzakken van de hema getourt
ging goed waren warm en zijn nog steeds heel en kosten maar € 11.98
per stuk je moet wel een apart fiets karretje voor mee nemen
en dat willen we dit jaar niet
:P
Er gaat niets boven dons vind ik. Is wel duur, maar het comfort en de pakruimte zijn fantastisch. Dons van Zwerfkei (=birdland) bevalt me uitstekend, maar ik heb ook een wat minder gevulde variant van PerrySport. En die was een stuk voordeliger. Hoe gansvriendelijk dat allemaal geplukt is, blijft een beetje een zorg.

Een nylon buitentijk en katoen van binnen heeft mijn voorkeur.
Als je om dierenleed geeft dan neem je geen dons. Er zijn best goede synthetische alternatieven. Dons is dus dieronvriendelijk, duur en zeker als je in Nederland gaat fietsen, waar het altijd vochtig is 's nachts, dan is dons ook niet ideaal, aangezien dit zeer moeilijk droogt.
JesseL schreef:Als je om dierenleed geeft dan neem je geen dons. Er zijn best goede synthetische alternatieven. Dons is dus dieronvriendelijk, duur en zeker als je in Nederland gaat fietsen, waar het altijd vochtig is 's nachts, dan is dons ook niet ideaal, aangezien dit zeer moeilijk droogt.
Er zijn idd donsboeren die ontzettend dieronvriendelijk zijn. Als je heel dierbewust bent dan moet je geen dons nemen. Daarentegen zijn syntetische slaapzakken weer gemaakt van olie . . . je begrijp waar ik heen wil. :roll:
Koop in ieder geval een slaapzak van goede kwaliteit die lang mee gaat bv zoals deze syntetische Vaude Arctic Light
JesseL schreef:..... zeker als je in Nederland gaat fietsen, waar het altijd vochtig is 's nachts, dan is dons ook niet ideaal, aangezien dit zeer moeilijk droogt.
Jesse, heb je altijd last van een natte slaapzak? Ik ken het probleem niet terwijl ik al heel errruug veel heb gekampeerd, ook in zeer natte omstandigheden en/of in winterse omstandigheden. Ik kan dan ook een donzen slaapzak warm aanbevelen.
Dons blijft inderdaad een moreel lastig product. Sommig dons wordt keurig verkregen uit consumptiepluimvee. Als je geen vegetarier bent dan is er met dit dons ook niets mis. Maar er is ook dons van levend geplukte dieren, en dat is geen mooi gezicht. Het probleem is dat je er meestal niet achter kunt komen waar jouw dons vandaan komt.

Over de technische voordelen van dons is veel minder discussie mogelijk. Voor een zelfde isolatiewaarde is het veel lichter en compacter, en gaat het ook nog eens veel langer mee. Mijn zoontje heeft een Ajungilak kunststof slaapzak, en dat heet toch nette kwaliteit te zijn. Na een paar jaar heeft deze slaapzak echter al flink wat van zijn isolatievermogen verloren. Voor een kinder of jeugd slaapzak waar ze toch weer binnen enkele jaren uitgegroeid zijn is dat niet zo erg, maar voor mezelf heb ik met zo'n snelle afschrijving toch ook wel weer moeite. Een natte slaapzak heb ik nog nooit gehad, en als dat risico bestaat (bijvoorbeeld door condens bij heel koud weer) dan zou ik ook en misschien wel allereerst denken aan een waterdichte tijk. Zelf heb ik overigens voor solo gebruik een donzen ultralight zak van 600 gram die tot +5 graden gaat, en een synthetische buitenzak van nog eens 800 gram die eromheen kan, en die een waterdichte tijk heeft. Samen kom ik daarmee een aardig eindje onder nul. Voor wat hier gezocht wordt is dat echter overkill.

Het grote voordeel van de tweepersoonsbovenslaapzak die ik met Tatteljee ontworpen heb is dat je onderop de isolatie van je matjes gebruikt. Het dons aan de onderkant van je slaapzak is overbodig omdat het toch geplet wordt. Daarmee bespaar je ongeveer een kwart aan gewicht, een kwart aan volume, en een kwart aan kosten. Er waren al eerder isohoezen van Tatteljee en later ook Birdland om van een eenpersoons dekenslaapzak een tweepersoons combinatie te maken. De nieuwe topbag van Tatteljee werkt dit idee verder uit, en nu echt goed. Wij zijn er zelf erg blij mee.

Wim
De Mountain Hardwear Lamina 35 is een mooie 3 seizoenen, bijna naadloze synthetische slaapzak.Ideaal voor vakantie's in eigen land en net daar buiten.Deze zak is heel klein te maken met een compressiezakje.Kost ong 130 euro weegt 1020 g en is verkrijgbaar bij AS Adventure :lol:
Wim schreef:Het grote voordeel van de tweepersoonsbovenslaapzak die ik met Tatteljee ontworpen heb is dat je onderop de isolatie van je matjes gebruikt.
Aha, vandaar dat je deze slaapzak zoveel opnoemt. :wink:
Wim schreef:Het dons aan de onderkant van je slaapzak is overbodig omdat het toch geplet wordt.
Mijn mat kan behoorlijk koud zijn en dankzij de onderkant van mijn slaapzak krijg ik het niet koud. Bovendien zorgt de onderkant er voor dat het geheel goed is afgesloten en warmte minder gauw kan ontsnappen. Zodoende kan ik zelfs als het vriest alleen met ondergoed aan in de slaapzak liggen zonder kou te lijden.
Voor de duidelijkheid, dit is geen zakelijke activiteit van mij. Mijn vrouw en ik hebben jaren geslapen onder een dekenmodel slaapzak met een eigengemaakte isohoes. Het probleem daarbij was dat het aan de zijkanten eigenlijk niet goed aansloot, waardoor je als het wat kouder werd daar hinderlijke warmtelekkage had. Toen we toe waren aan iets nieuws wilde ik dit oplossen, en dat is gelukt. Het idee is eigenlijk heel simpel, al was de uitwerking lastiger. De onderhoes is niet breder dan de matjes, en de slaapzak rits je daar gelijk aan vast. Kortom, de isohoes is kleiner dan eerst, en de slaapzak is iets breder dan bij een dekenmodel. De hoes kan probleemloos gewassen worden zonder dat ook de slaapzak in de tobbe moet. Bij ons is de bovenkant van de hoes van katoen (daar slaap je op), en de onderkant van ultralight nylon. Verder hebben we een zijden inrits bovenlaken. Tot slot heeft mijn vrouw wat meer dons gekregen omdat ze het eerder koud heeft dan ik. Het geheel (inclusief laken) weegt bij ons dacht ik 1600 gram, en gaat tot iets onder nul. Tatteljee heeft inmiddels ook nog lichtere versies gemaakt van zelfs maar 1200 gram.
Het ding is ontworpen voor de Exped 7 cm Downmat of Synmat, zodat het warm genoeg is tot heel lage temperaturen. Voor in de zomer past er ook een Thermarest Neoair in.
Wim
Voor veel minder geld zijn er ook mooie lichte donzen slaapzakken van Alpkit (te koop via internet). De Pidedream 400 zou heel geschikt voor jullie kunnen zijn: http://www.alpkit.com/shop/cart.php?tar ... ory_id=253
Welterusten,
Wim
Wim schreef:Voor veel minder geld zijn er ook mooie lichte donzen slaapzakken van Alpkit (te koop via internet). De Pidedream 400 zou heel geschikt voor jullie kunnen zijn: http://www.alpkit.com/shop/cart.php?tar ... ory_id=253
Welterusten,
Wim
dat ziet er goed uit en de prijs komt me beter uit
vr gr
jefi
Wel moet niet al te dik zijn: ze schijnen net als de meeste lichtgewicht slaapzakken nogal slank gesneden te zijn.
Wim
Voor zover ik heb mogen begrijpen wordt kwaliteitdons 'geoogst' wanneer de dieren in de rui zijn en valt het dierenleed daarbij mee.
Dons van consumptiepluimvee wil je juist NIET want we weten inmiddels allemaal hoe een legbatterij cq eendenfarm er van binnen uitziet.
Kwaliteitsdons komt overigens uit Oost-Europa waar de winters (nog) koud zijn.

Goeie synthetische alternatieven zijn de zakken van Ajungilak (Mammut), Caravan en The North Face. Het argument over nat worden is waar maar slechts wanneer je slaapzak volledig doorweekt is..
Dons blijft ten allen tijden LICHTER en KOMPAKTER dan een vergelijkbare synthetische slaapzak!
Overigens bij een donzenslaapzak liever GEEN kompressiefoudraal gebruiken.
Allergie verhaal gaat tegenwoordig ook niet meer op want je bent namelijk nooit allergisch voor het dons maar voor de uitwerpselen van de mijd die erin leeft!


Greetz - Yohta
Yohta schreef:Voor zover ik heb mogen begrijpen wordt kwaliteitdons 'geoogst' wanneer de dieren in de rui zijn en valt het dierenleed daarbij mee.
"Voor zover ik heb mogen begrijpen".......

Nou, voorzover ik heb mogen begrijpen, wordt ook kwaliteitsdons met geweld geplukt.

Gerd
@ GerdC

Ooit gekeken bij het schapenscheren? Natuurlijk gaat zoiets met 'geweld' gepaard.
Ooit enig dier gezien die vrijwillig zijn jas voor je uittrekt?
Dat zou dus betekenen dat je geen enkel dierlijk produkt kunt gebruiken. En die gansjes waar ik het over heb worden speciaal voor het dons gehouden. Die boeren zijn er bij gebaat dat de dieren blijven leven!


Yohta
Yohta schreef:Dat zou dus betekenen dat je geen enkel dierlijk produkt kunt gebruiken.
Dat lijkt mij een prima idee.
Wellicht dat wol of dons voordelen hebben ten op zichten van de synthetische of plantaardige variant. Maar dat weegt voor mij nooit op tegen het dierenleed.
Ganzen zulke ellende aan doen alleen om een paar gram bagage gewicht te besparen vind ik eigenlijk wel heel erg zot als je er over nadenkt.