Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingonderhoud. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kettingonderhoud.

Gewoon een nieuwe is het minste werk.
W
Demonteren.
Schudden in pet fles met lampenolie.
Droogwrijven
Iedere schakel een drupje olie.
Voor de volgende rit ketting droogwrijven.
Bazooka Joe schreef:Schudden in pet fles met lampenolie.
Droogwrijven
Iedere schakel een drupje olie.
En hoe zorg je ervoor dat er geen lampenolie meer binnenin de ketting zit?
Leon
Mijn strategie: dure ketting kopen, altijd genoeg olie er op, als-ie versleten is nieuwe kopen.

Ik heb geen enkele aanwijzing dat je met moeilijk onderhoud de levensduur significant kunt verlengen, en in eurocent per kilometer stelt kettingslijtage sowieso niks voor.
waltertje schreef:Mijn strategie: dure ketting kopen, altijd genoeg olie er op, als-ie versleten is nieuwe kopen.

Ik heb geen enkele aanwijzing dat je met moeilijk onderhoud de levensduur significant kunt verlengen, en in eurocent per kilometer stelt kettingslijtage sowieso niks voor.
zet er de nieuwste Campagroep op en je zit met ketting en tandwielen op 5ct. Op XT/Ultegra niveau is 1 ct realistischer, dan zijn de banden duurder ;)
m-gineering schreef: zet er de nieuwste Campagroep op en je zit met ketting en tandwielen op 5ct. Op XT/Ultegra niveau is 1 ct realistischer, dan zijn de banden duurder ;)
Wil jij beweren dat 1 S-record cassette + 3 kettingen maar achtduizend kilometer meegaan bij een gewone sterveling? Of kan ik (weer) niet rekenen?

grtjs, walter - SRAM + KMC
willem.megens schreef:Ik doe langer met een ketting als ik 'm niet intensief schoonmaak. 8)
Gewoon doekje erover en een paar druppels olie. Perfect is het daarna niet, maar het volstaat en bespaart een hoop werk, en tijd is schaars.
Zo doe ik het ook. Wat voor zin heeft het om in de herst/winter je ketting schoon te maken? Eén keer naar m'n werk en terug en hij is weer net zo vuil als voor de schoonmaak.
na ELKE rit hoe lang deze ook was, altijd de ketting ontvetten, afspoelen met warm water en droog blazen met persluchtpistool.
Daarna olie aanbrengen en proper vegen met een doekje
wilsast schreef:na ELKE rit hoe lang deze ook was, altijd de ketting ontvetten, afspoelen met warm water en droog blazen met persluchtpistool.
Daarna olie aanbrengen en proper vegen met een doekje
Dan zou mijn ketting vaker in het bad gaan dan ik :wink:

Niet moeilijk als je meermaals per dag je stalen ros van stal haalt...

Ben van het andere uiterste, nooit poetsen, alleen smeren. Het vuil klontert vanzelf samen op plaatsen waar het geen schade kan aanrichten: aan de buitenkant van de ketting. Naargelang seizoen en smurrie op de weg, moet je misschien na 3 à 4 000 Km eens wat van klonters verwijderen door ze met een schroevendraaier aan te tikken. Hoeft in principe niet, ze vallen er vanzelf af, maar voor je het weet heb je er eentje aan je schoen en ruïneer je het vast tapijt in je woonkamer 8)
Maandelijks (700 a 1000 km)Gewoon een plastiek doosje waar ik petrolium in doen, ketting nacht in laten liggen. 's Anderendaags weer opleggen en met kettingolie smeren (geen kruipolie).
Met dit weer dagelijks met droge doek schoonmaken bij thuiskomen en kettingolie er op voor het vertrekken, in zomer wekelijks (ong 200 a 300 km).

Heb ketting vervangen na 12 000 km (is wel 3 keer zo lang als op gewone fiets).
Frank schreef:
m-gineering schreef: Ketting schoonmaken doe je zo: Shelbroco

:D
Volgens mij is die link niet goed, bedoel je deze? Wel veel werk. :)
Er worden veel van zulke berichtjes door Joke geschreven; wat voor een persoon zal zij zijn? :wink:
Hier is mijn ketting reiniging tip:
Om de ketting en tandwielen goed te reinigen hoef je geen speciale dure middelen te gebruiken en ook geen benzine enz. Ik gebruik een kettingreiniger apparaat, dit is een kunststof bakje met borsteltjes. Deze vul ik met een sopje van warm water en een scheut Dasty. Dasty is een ontvetter in een spuitbus van de Wibra. De ketting wordt hiermee perfect schoon.