Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is er mis met deze fiets? (Decathlon Triban Trail 7) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat is er mis met deze fiets? (Decathlon Triban Trail 7)

Tommy schreef:Mee eens Leon, doe al jaren met deze LX derailleur.

Na elke winter krijgt die een grondige beurt. Hoeveel kilometers er op zitten weet ik niet, maar hij zit op mijn winterfiets en wordt dus niet gespaard. Er zit ook al aardig wat speling op, maar schakelt nog wel.
Gideon
Wacht even, je schrijft dat de derailleur nu een paar winters in gebruik is, veel onderhoud nodig heeft en toch al flinke speling vertoont. Weet je zeker dat je het niet met mij eens bent ipv Leon?

grtjs, walter
waltertje schreef:Als bepaalde goedkope onderdelen het lang uithouden, heb je gewoon mazzel, meer niet.
Dat de allergoedkoopste onderdelen niet goed zijn weten we, maar als ik de berichten op dit forum goed gelezen heb, vallen er in de midden- en hogere segmenten toch wel interessante ervaringen uit te wisselen.
Leon
Leon, niet iedereen is zo zuinig op zijn spullen als jij. :wink:

En het omgekeerde geld misschien voor Walter. :roll:
waltertje schreef:
Tommy schreef:Mee eens Leon, doe al jaren met deze LX derailleur.

Na elke winter krijgt die een grondige beurt. Hoeveel kilometers er op zitten weet ik niet, maar hij zit op mijn winterfiets en wordt dus niet gespaard. Er zit ook al aardig wat speling op, maar schakelt nog wel.
Gideon
Wacht even, je schrijft dat de derailleur nu een paar winters in gebruik is, veel onderhoud nodig heeft en toch al flinke speling vertoont. Weet je zeker dat je het niet met mij eens bent ipv Leon?
grtjs, walter
Reken jij LX tot het goedkope segment dan?
Leon (die vermoed dat Tommy's derailleur wel eens speling zou kunnen vertonen als GEVOLG van zijn onderhoud)
waltertje schreef:
Tommy schreef:Mee eens Leon, doe al jaren met deze LX derailleur.

Na elke winter krijgt die een grondige beurt. Hoeveel kilometers er op zitten weet ik niet, maar hij zit op mijn winterfiets en wordt dus niet gespaard. Er zit ook al aardig wat speling op, maar schakelt nog wel.
Gideon
Wacht even, je schrijft dat de derailleur nu een paar winters in gebruik is, veel onderhoud nodig heeft en toch al flinke speling vertoont. Weet je zeker dat je het niet met mij eens bent ipv Leon?

grtjs, walter
Der. is 18 jaar oud, en met 50 km per dag in winterse omstandigheden loopt de der. na verloop van tijd wat stroef. Aangezien ik wil kijken hoe lang ik met deze derailleur kan doen, krijgt die eenzelfde beurt als mijn naven.

Gideon
Leon schreef:Dat de allergoedkoopste onderdelen niet goed zijn weten we, maar als ik de berichten op dit forum goed gelezen heb, vallen er in de midden- en hogere segmenten toch wel interessante ervaringen uit te wisselen.
Leon
Maar het gaat hier toch juist om een fiets die met dat soort goedkope onderdelen is uitgerust?

grtjs, wltr
Leon schreef:Reken jij LX tot het goedkope segment dan?
Is idd meer een middenmoter. Dat maakt mijn verwarring over Tommy's commentaar niet minder.

In ieder geval doet dit alles niets af aan mijn punt dat een schijnbaar goedkope fiets meestal zoveel snel slijtende onderdelen heeft, dat je bij regelmatig gebruik grote onderhoudskosten hebt, zowel gerekend in onderdelen als in sleuteltijd. Goedkoop is duurkoop.

grtjs, walter - die een verzengende haat koestert jegens piepende derailleurwieltjes
waltertje schreef:
Leon schreef:Reken jij LX tot het goedkope segment dan?
Is idd meer een middenmoter. Dat maakt mijn verwarring over Tommy's commentaar niet minder.

In ieder geval doet dit alles niets af aan mijn punt dat een schijnbaar goedkope fiets meestal zoveel snel slijtende onderdelen heeft, dat je bij regelmatig gebruik grote onderhoudskosten hebt, zowel gerekend in onderdelen als in sleuteltijd. Goedkoop is duurkoop.

grtjs, walter - die een verzengende haat koestert jegens piepende derailleurwieltjes
LX uit die tijd, kan je niet helemaal vergelijken met de LX van de laatste jaren.
Rond '91 had je Deore XT, daaronder zat de Deore DX, dan de Deore LX.
Afbeelding
Hoewel Deore DX en LX niet wezelijks verschilden van elkaar, had de DX met rubber afgedichte der.wieltjes, extra afdichtingen bij de inbusbout. De DX en LX waren beide te verkrijgen met een lange en korte kooi, waarbij de DX een extra korte kooi had. Bovendien was de DX iets lichter.
Een leuke japanse site met héél veel Shimano exploded vieuws:
http://www3.big.or.jp/~number-1/No.1_ShimanoRP.html

Leon, na de derailleur uit elkaar gehaald te hebben, alles ingevet, draait alles mooier dan daarvoor.
Is ook meer een uit de hand gelopen hobby, om niks weg te weggooien.

Gideon
Tommy schreef:LX uit die tijd, kan je niet helemaal vergelijken met de LX van de laatste jaren.
Peren hebben een puntige vorm, appels zijn rond. Peren zijn in rijpe toestand iets zoeter en weeïger van smaak dan appels.
Leon (die vindt dat sommige zegswijzen zelden terecht gebruikt worden)
?
benie schreef:Fietspaden in NL liggen beter dan de autosnelwegen in België en toch rijden eer hier nogal wat geveerde exemplaren rond
Ik wil niet afwijken van het onderwerp, en nog veel minder wil ik beweren dat we goede autosnelwegen hebben in België, maar je mag de arrogantie laten varen dat het in NL allemaal zoveel beter is.
Als fietser die dicht bij de grens woont, en deze geregeld oversteekt voor korte tochten in het zuiden van NL, maar ook bv de Hanze Route in NL gefietst heeft kan ik daar wel over oordelen.
Ook in NL liggen ze er vaak erbarmelijk bij.
Als het op goede fietspaden aankomt kan NL (en België) nog veel leren van Duitsland.
Alleen in Duitsland is de staat van de wijzers erbarmelijk (d.w.z: vaak totaal niet aanwezig... :roll:). Ik was blij Denemarken in te fietsen.
Robertjan schreef:Alleen in Duitsland is de staat van de wijzers erbarmelijk (d.w.z: vaak totaal niet aanwezig... :roll:). Ik was blij Denemarken in te fietsen.
In Engeland hebben ze wel wegwijzers :D

Farcility of the month
Maar in Engeland hebben ze ook hotsenknotsenfietspaden met enorme hoeveelheden hekjes en andere obstakels.
Ik sprak laatst met iemand die met twee anderen een bijna-wereldreis maakten met de Triaban. Ze waren in Iran begonnen en toen oosteruit om vervolgens weer in Europa uit te komen.
De fietsen waren heel goed bevallen. Geen problemen, alleen de verplichte bijstellingen onderweg.

Ik weet niet hoeveel fietsen er verkocht worden van de 'exclusievere' merken, maar het is vrij logisch dat de massa productie van Decathlon de prijs omlaag haalt. Dus zo en zoveel duurder is niet zo en zoveel beter. Helaas misschien, het zou gemakkelijk zijn om te weten dat de prijs direct de kwaliteit beschrijft van een produkt.
Heb zelf een rockrider als stadsfiets gehad. Ook geen problemen mee gehad, tot hij gestolen werd. Ik ben het overigens wel eens met de filosofie dat het beter is goedkoop een dure tweedehands te kopen dan een goedkope nieuwe.
Heb toen na die diefstal een mooie , bijna niuewe, Scott Montana gekocht, die zich nog moet bewijzen.

Ik zit er ook over te denken om er een stalen frame bij te kopen, iemand misschien een tip voor een site waar ik rond kan kijken?
Bedankt.
voor mij geen fietsen van decathlon.
De fietsen zijn misschien ok maar de techniekers zijn waardeloos !!
Ik rij met een KOGA signature met een volledige XT groep, ik heb deze gekocht heb een erkende technieker met prima geschoold personeel.
Dat kost mij wel wat meer, maar na een herstelling of onderhoud rij ik gerust buiten zonder 5 keer te moeten terug gaan.