Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Son naafdynamo kapot??? - Forum Wereldfietser

Son naafdynamo kapot???

Ik reed vandaag in het donker naar huis en merkte dat mijn koplamp het niet zo goed deed. Viel af een toe uit en als ie brandde was het heel zwakjes. Even later deed ie helemaal niets meer. Mijn achterlicht (ook via draden naar de koplamp op de naafdynamo aangesloten) hield er ook mee op. Laatste stukje moest ik dus noodgedwongen zonder verlichting fietsen. Thuis gekomen heb ik even naar de koplamp gekeken. Het halogeen lampje uit de koplamp gehaald maar die lijkt nog prima in orde. Ik ben dus een beetje bang dat mijn naafdynamo naar de ratsmodee is. Heeft iemand enig idee hoe ik dat snel kan testen? Mocht ie kapot zijn wat is dan de meest voor de hand liggende oorzaak en betekent dat een nieuwe naaf?

Alvast dank voor de antwoorden.

NB ik heb zo'n electronische multimeter maar ben nog niet zo handig in het gebruik daarvan.

Gr. Peter
Ik neem aan dat je de bedrading wel even voor de zekerheid hebt gecheckt.
Franke schreef:Ik neem aan dat je de bedrading wel even voor de zekerheid hebt gecheckt.
Visueel wel. Ziert er normaal uit. Niet iets doorgesleten doordat draad tegen band komt oid. Lijkt dus in orde te zijn.

Gr. Peter
PeeWee schreef:Ik reed vandaag in het donker naar huis en merkte dat mijn koplamp het niet zo goed deed. Viel af een toe uit en als ie brandde was het heel zwakjes. Even later deed ie helemaal niets meer. Mijn achterlicht (ook via draden naar de koplamp op de naafdynamo aangesloten) hield er ook mee op. Laatste stukje moest ik dus noodgedwongen zonder verlichting fietsen. Thuis gekomen heb ik even naar de koplamp gekeken. Het halogeen lampje uit de koplamp gehaald maar die lijkt nog prima in orde. Ik ben dus een beetje bang dat mijn naafdynamo naar de ratsmodee is. Heeft iemand enig idee hoe ik dat snel kan testen?

Gr. Peter
Hang de fiets op
Trek de stekers van de naafcontacten
Geef het wiel een zwengel
Hou nu een schroevendraaier over de twee contacten. Bij een goede dynamo zie je direkt vonken en merk je dat het wiel remt.

Met een multimeter zou je een paar ohm tussen de contacten moeten meten, en oneindig tussen contact en as


Voor een SON dynamo geldt verder: niet zelf proberen te repareren (geldt OOK voor je fietsenmaker! :( ) Dus ook niet de 'lagers afstellen' dan gaat het licht definitief uit!
Mocht ie kapot zijn wat is dan de meest voor de hand liggende oorzaak en betekent dat een nieuwe naaf?

Alvast dank voor de antwoorden.

NB ik heb zo'n electronische multimeter maar ben nog niet zo handig in het gebruik daarvan.
Een SON dynamo is geen weggooiproduct en is altijd te repareren door de importeur of Schmidt zelf. Er zit 5 jaar garantie op
Reed je misschien heel langzaam? 8)
m-gineering schreef:
Een SON dynamo is geen weggooiproduct en is altijd te repareren door de importeur of Schmidt zelf. Er zit 5 jaar garantie op
Marten bedankt.

Ik heb de test uitgevoerd maar vonken zijn er echt niet te zien. Helaas. Gelukkig gaf je aan dat er 5 jaar garantie op de naaf zit want de fiets is van 2005 dus dat valt erbinnen. Heb contact opgenomen met de verkoper (de pedaleur). Daar kan ik het voorwiel naar toe brengen. Zij sturen em op naar Idworx (en die weer naar SON?). Schatting was dat het 1 1/2 week kan duren. Valt me mee als ze dat redden. We zullen zien.

Bedankt en groeten Peter
PeeWee schreef:Schatting was dat het 1 1/2 week kan duren.
Dat lijkt me heel extreem snel.
Leon
PeeWee schreef:
m-gineering schreef:
Een SON dynamo is geen weggooiproduct en is altijd te repareren door de importeur of Schmidt zelf. Er zit 5 jaar garantie op
Marten bedankt.

Ik heb de test uitgevoerd maar vonken zijn er echt niet te zien. Helaas. Gelukkig gaf je aan dat er 5 jaar garantie op de naaf zit want de fiets is van 2005 dus dat valt erbinnen. Heb contact opgenomen met de verkoper (de pedaleur). Daar kan ik het voorwiel naar toe brengen. Zij sturen em op naar Idworx (en die weer naar SON?). Schatting was dat het 1 1/2 week kan duren. Valt me mee als ze dat redden. We zullen zien.

Bedankt en groeten Peter
Niet naar Idworxs laten sturen, die zeggen toch dat het naar de importeur moet ;)
Stuur dat wiel fijn naar Idworx.
Bij hun heb je garantie en niet bij de importeur.
Daarbij zijn lijnen tussen Wilfried Schmidt van Son machinebouw en Idworx heel kort.
Ze hebben samen een nieuwe bredere naafdynamo ontwikkeld die overigens alleen bij Idworx te krijgen is.
Uit eigen ervaring weet ik dat de garantie afhandeling van Idworx snel en correct is.
Sucses.
Roger schreef:Stuur dat wiel fijn naar Idworx.
Bij hun heb je garantie en niet bij de importeur.
Daarbij zijn lijnen tussen Wilfried Schmidt van Son machinebouw en Idworx heel kort.
Ze hebben samen een nieuwe bredere naafdynamo ontwikkeld die overigens alleen bij Idworx te krijgen is.
Uit eigen ervaring weet dat de garantie afhandeling van Idworx snel en correct is.
Sucses.
bedankt, scheelt mij werk ;)
Graag gedaan :wink: .
Gr. Roger.
Heb ik ook last van gehad: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 716#p46716

(Het alu ringetje moet vervangen worden door een RVS exemplaar)

Johan
Als dat alu-ringetje zo ondeugdelijk is, waarom roept SON dan niet alle naafdynamo's - met zo'n ringetje - terug om het te laten vervangen. Ik vind het weinig klantvriendelijk om te wachten tot het ringetje kapot gaat, hetgeen natuurlijk bijna altijd tijdens vakantie's of wereldreizen gebeurt.

Gerd
Tsja, dan is het nu onderhand te laat om te melden dat er ook op het printplaatje in de lamp wat losgetrild kan zijn...

zoals een weerstandje, in mijn geval een paar maanden gelee :)
GerdC schreef:Als dat alu-ringetje zo ondeugdelijk is, waarom roept SON dan niet alle naafdynamo's - met zo'n ringetje - terug om het te laten vervangen. Ik vind het weinig klantvriendelijk om te wachten tot het ringetje kapot gaat, hetgeen natuurlijk bijna altijd tijdens vakantie's of wereldreizen gebeurt.

Gerd
Tja, waarom doen we dat niet? OMDAT WE DAAR GEEN ZIN IN HEBBEN!!! :evil: :twisted: :evil: :twisted:

(en we hebben daar geen zin in omdat dit probleem zich maar zeer sporadisch voordoet, de laatste keer die ik kan terugvinden was 22 januari. Staat niet in verhouding met duizenden SONS een week uit de running en een kapitaal aan porto uitgeven. Maar als je een zwarte aluminium eindring aan de contactzijde hebt en nu geen oog meer dicht doet moet je maar even contact opnemen)
Mijn naafdynamo is inmiddels weer gerepareerd. De naaf was nog net geen 5 jaar oud en viel dus onder de garantie van Idworx (Schmidt/SON). Tussen brengen bij de dealer (Pedaleur) en ophalen zaten 15 dagen. Viel me niet tegen. Totale kosten waren 10 euro voor verzendkosten. Lijkt me zeer redelijk.

Marten nog bedankt voor de opmerking dat er 5jaar garantie op zit. Scheelt otch best veel geld denk ik.

Groetjes Peter