m-gineering schreef:
Staal is stijver, bouwt dus met kleinere diameter, waardoor je meer ruimte overhoudt voor een deugdelijk ontwerp van het freewheel en de lagering.
Nou, dat is een heel leuk - en vooral machtig belangrijk- detail wat je daar aanhaalt Marten want toevallig zag ik laatst de verklaring waarom Phil Wood zo 'achterlijk' was om het te verrekken om voor Campa rijders een achternaaf te produceren: de splines van Campa cassettes zijn zo diep dat er onvoldoende diameter overblijft - naar idee van P W - om er ruim voldoende bemeten lagers onder te kunnen herbergen !
Eigenlijk ben ik een groot voorstander van industrielagers maar als je die in zo'n fragiele fietsnaaf stopt moet je heel erg nauwkeurig werken en dat is veel te duur bij goedkope naven.Vooral bij P W lukt zoiets en ze gaan je leven lang mee dus zijn in feite nooit te duur als je lang/veel met de fiets doet.
Ook de duurdere DTSwiss naven lijken mij wel goed. Voor het gewone werk
lijken de 'stalen as' cup/conus assen van Shimano nog steeds het meest zinvol en je hebt geen speciaal gereedschap nodig om ze te onderhouden.
DuraAce naven zijn tegenwoordig idd niet zo top meer

. Ultegra (= ook stalen achteras)

zijn daarom de beste naven voor op de gewone weg.
Toevallig net een nieuwe draad op TOUR-forum: de DA achternaaf met dikke alu as, de 7800 dus, SCHEISSE, koek maar even selbst :
http://forum.tour-magazin.de/showthread.php?t=184316