Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Breedte van de velg en dikte van de banden. - Forum Wereldfietser

Breedte van de velg en dikte van de banden.

Concreet : mijn velgen meten 21mm (binnenkant gemeten), er zitten nu 35mm banden op en ik vraag me af of ik hier zonder problemen ook 32mm en 28mm op kan zetten ?
jansenius schreef:Concreet : mijn velgen meten 21mm (binnenkant gemeten), er zitten nu 35mm banden op en ik vraag me af of ik hier zonder problemen ook 32mm en 28mm op kan zetten ?
Je kunt het proberen, maar het is geen gezicht en de velg zal nogal uitsteken:
Het is in ieder geval niet zoals ETRTO het bedoeld heeft.
http://schwalbe.com/nl/nl/technik_info/ ... nt=Technik

gebruikelijker is te smokkelen met officieel te brede banden op een smalle velg
Ik heb eens voor nood een racebandje ( < 28mm) op een stadfiets gelegd. Het zag er inderdaad niet uit, maar het werkte wel. Het comfort was wel laag, maar op een mooie gladde weg ging het als een trein.

Het kan dus, maar waarom zou je het willen? 28mm is echt een dunne band, sluit niet echt meer aan bij het gebruiksdoel van veel fietesn.
m-gineering schreef: (1)Het is in ieder geval niet zoals ETRTO het bedoeld heeft.
http://schwalbe.com/nl/nl/technik_info/ ... nt=Technik
(2)gebruikelijker is te smokkelen met officieel te brede banden op een smalle velg
(2)Lees voor 'gebruikelijk' maar 'gemakkelijk'.
(1)Dat valt ernstig te nuanceren en kan je kort samenvatten door:Het is voor fiets- en velgfabrikanten het makkelijkst(GOEDKOOP :D ) om zo veel mogelijk bandendiktes op 1 type smalle velg te kunnen monteren :idea: .

Let op wat Schwalbe zegt:"Sinds 2006 is ook de combinatie van zeer brede banden op smalle 17C en 19C velgen door de ETRTO officieel vrijgegeven. Dat was een verstandige :?: zet, omdat deze combinaties bij MTB’s en Balloonbikes’ al vele jaren heel gewoon is en helemaal niet voor problemen zorgt: Vaak is het gebruik van een bredere velg zinvol :idea: , omdat het de band extra stabiliseert. Men kan de bandenspanning iets meer reduceren zodat het fietsgedrag niet "zwabberig" wordt."

Oude ETRTO-tabel tot 2006: http://tandem-fahren.de/Technik/Reifentips/#ETRTO

Nieuwe ETRTO-tabel v.a. 2006: http://www.schwalbe.com/nl/nl/technik_i ... amt=7&ID_L...

Dat bredere banden op smalle velgen 'wel goed' gaan wil dus niet zeggen dat dat technisch heel fraai is :oops: Wat ideaal is kan je bij auto's afkijken; velg ietsje smaller dan band; dan loopt een band het lichtst en zwabbert een band lateraal het minst.

Op internet kom je wel vaker tegen dat mensen op (te ) smalle velgen rijden en zie je kreten zoals: "Für einen Reifen 50-559 ist eine Felge 559x21C gerade noch möglich. Die beste Felge wäre jedoch eine 559x25C. Mit den 559x17C
Standardfelgen ist bei Reifen 47-559 und 50-559 Flankenbruch die häufigste Ursache von Reifenpannen. Mit passenden Felgen ist Flankenbruch eine seltene Ausnahme. Unser Reifenverbrauch ist mit passenden Felgen locker auf ein viertel zurückgegangen. Da die Reifen immer noch sehr gut aussehen, kann der Unterschied noch viel drastischer werden."

Natuurlijk weten bandenfabrikanten donders goed dat je geen smalle velgen voor brede banden moet gebruiken: "Übrigens, manche Reifenhersteller würden am liebsten weiter einschränken und z.B. die Kombination von 19 mm Felgen und 47 mm Reifen ausschließen."

KORTOM: Hou de bovengenoemde, meer behoudende, 'tot-2006 ETRTO-lijst' aan, dat is technisch gezien het meest zinvol: band loopt dan het lichts en zwabbert het minst en gaat het langste mee.

Concreet: als je idd een 21C velg hebt zou je tot minimaal 32mm banden kunnen gaan omdat bijvoorbeeld nieuwe doc van Rigida voor bijvoorbeeld de Zac 21 aangeeft 35-62 banden:
http://www.rigida.com/en/products/mtb/rims-3/zac-21
echter in mn oude documentatie van die velg staat: 32-55 mm banden.
Dus 32 mm banden prima.