Additionally, paste this code immediately after the opening tag: shimmy bij "dames"fiets - Forum Wereldfietser

shimmy bij "dames"fiets

klopt het dat een beladen damesfiets eerder last van shimmy heeft ?
vooral > waarom is dit zo ?
ik heb het hier specifiek over het 'zwabberen' van het voorwiel !
houdt de bovenbuis van een heren-model de balhoofdbuis steviger vast ?
met damesmodel bedoel ik niet de laaginstapversie maar "trapez"-vorm (duits)
(staat op banner hierboven )
( in nederlands even uit geheugen )
Ja het klopt. Een damesfiets kan nu eenmaal veel makkelijker rond de lengteas torderen.
Wim
Wel hebben de damesfietsen in het algemeen het voordeel dat ze wat kleiner zijn, wat compenseert omdat die kleinere frames toch van dezelfde buisdikten zijn gemaakt. In de praktijk kunnen damesframes daarom toch best goed uitvallen, al had een herenframe van dezelfde materialen, maten en stijfheid dan lichter kunnen zijn.
Leon
Klopt. Kleine lichte vrouwen die niet veel meenemen op een damesfiets met wiegframe of relatief dikke en hoge bovenbuis zullen meestal niet al te veel problemen hebben. Zware vrouwen met veel bagage op een omafiets hebben heel veel problemen. Mijn (kleine) vrouw had jarenlang een Giant hybride met heel dikke alu buizen. Dat ging verrassend goed, zelfs zwaar beladen met een kind en bagage. Wel was een rit op haar nieuwe Santos Travelmaster genoeg om nooit meer een damesframe te willen.
Wim