Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zijn dit goede naven voor een achterwiel ? - Forum Wereldfietser

Zijn dit goede naven voor een achterwiel ?

Na het horrorverhaal te hebben gelezen van de nieuwe XT-naven met aluminium as, graag een mening over deze types:

DT Swiss 370

http://rose.nl/output/controller.aspx?c ... tail2=8421

Xtreme Free Jack achternaaf

http://rose.nl/output/controller.aspx?c ... tail2=2162


Beiden zijn Shimano compatibel en verkrijgbaar in 135 mm/36 gaats. de DT Swiss 370 heeft een stalen as van 10mm doorsnee en de Xtreme zelfs een van 12mm. Zijn dit goeie alternatieven voor m'n oude XT2004?

De Xtreme is bovendien onderhoudsvrij (denk ik toch) want volledig industriegelagerd, geldt dit ook voor de 370?

Bijkomend probleem is een goed wiel te laten bouwen met die Xtreme, denk niet dat de gekende wielbouwers deze naaf leveren :-(
Vincent H. schreef: DT Swiss 370 heeft een stalen as van 10mm doorsnee en de Xtreme zelfs een van 12mm. Zijn dit goeie alternatieven voor m'n oude XT2004?
Bijkomend probleem is een goed wiel te laten bouwen met die Xtreme, denk niet dat de gekende wielbouwers deze naaf leveren :-(
370 is een gewoon naafje.

De 340 is super top en toevallig nu in de aanbieding; koop zo'n ding en je bent voor de rest van je leven klaar met dit onderwerp.

http://www.mantel-bikeparts.nl/productenlijst/95
Waarom neem je geen XTR? Of zit daar ook een marketing verhaal achter? :P
Volgens mij maakt het materiaal van de as op zich niet uit. Je kunt een geweldige naaf maken met een aluminium as en een waardeloze naaf met een as van staal. Bovendien: welk staal, en welk aluminium.

Maar wat dacht je dan van deze naaf: http://www.tune.de/index.php?option=com ... 57&lang=de

Hij is nog niet op de markt en ik denk dat je veel geld mee moet nemen naar de fietsenboer. 24 spaken is misschien ook niet iets voor elke vakantiefiets. Maar het gaat ongetwijfeld een lekkere slinger aan de naaf-innovatie geven.
Vincent H. schreef: Bijkomend probleem is een goed wiel te laten bouwen met die Xtreme, denk niet dat de gekende wielbouwers deze naaf leveren :-(
Tot voor kort liet ik mijn wielen spaken bij de lbs, maar deze beste man is er mee gestopt en bij mijn zoektocht naar een alternatief ben ik uitgekomen bij Rose. Ik denk als jij dit: http://rose.nl/output/controller.aspx?c ... detail2=32 besteld je best wel gelukkig zult zijn.
Mijn indruk van hun spaakwerk is best goed. Ik heb ook een setje gekocht een half jaartje geleden en die bevallen prima.
waltertje schreef:Volgens mij maakt het materiaal van de as op zich niet uit. Je kunt een geweldige naaf maken met een aluminium as en een waardeloze naaf met een as van staal. Bovendien: welk staal, en welk aluminium.
Dit is maar beperkt waar als je er ook nog een cassette met een gangbare maat tandwielen op wil hebben. Staal is stijver, bouwt dus met kleinere diameter, waardoor je meer ruimte overhoudt voor een deugdelijk ontwerp van het freewheel en de lagering.
En heb je problemen met je naaf dan is de alu as sneller vermurkst als een stalen asje. Dat het stalen asje dan €5 kost en de alu as €40 (xt)-100 (DA) maakt dan ook wel uit
m-gineering schreef:
waltertje schreef:Volgens mij maakt het materiaal van de as op zich niet uit. Je kunt een geweldige naaf maken met een aluminium as en een waardeloze naaf met een as van staal. Bovendien: welk staal, en welk aluminium.
Dit is maar beperkt waar als je er ook nog een cassette met een gangbare maat tandwielen op wil hebben. Staal is stijver, bouwt dus met kleinere diameter, waardoor je meer ruimte overhoudt voor een deugdelijk ontwerp van het freewheel en de lagering.
Als de lagering een probleem is, kan je de buitendiameter van de naaf groter maken. Dan verlies je wel een deel van je gewichtswinst, maar het wil iig niet zeggen dat een alu as een probleem moet vormen. Bovendien zijn lagers met een grotere (binnen)diameter in principe sterker, dus ik zie met een alu as eerder mogelijkheden tot betere lagering (er vanuitgaande dat je de boel licht wilt houden).

Freewheel lijkt me sowieso geen probleem. Die dingen moeten ook bestand zijn tegen het geweld van professionele mountainbikers, en die zijn drie keer zo sterk en vijf keer zo fanatiek als de doorsnee vakantiefietser en hebben heel wat meer op het spel staan dan een paar dagen vertraging tijdens de vakantie. Als het populair is op mtbr, dan krijg ik het echt niet stukgetrapt.

Maar eigenlijk wil je een as van koolstof, vanzelfsprekend :wink:
waltertje schreef: Freewheel lijkt me sowieso geen probleem. Die dingen moeten ook bestand zijn tegen het geweld van professionele mountainbikers,

zucht, vul eens een paar getallen in in plaats van een juichende folder na te papagaaien, of beter nog maak een wereldreis op de fiets, en kom dan noch eens terug.
Bovendien zijn lagers met een grotere (binnen)diameter in principe sterker
Nee, dat zijn ze niet, als we de fietspraktijk aanhouden waarbij de binnendiameter wel, maar de buitendiameter niet toeneemt. Het draaggetal neemt af, maar in de praktijk veel doorslaggevender is dat de vethoeveelheid en dus de werkelijk haalbare levensduur sterk wordt gereduceerd. De lager en afdichtingswrijving neemt natuurlijk ook toe
waltertje schreef:... het wil iig niet zeggen dat een alu as een probleem moet vormen.
Rekenvoorbeeld:
Als 250 onderdelen 99% kans hebben dat ze een reis doorstaan, dan is de kans op een probleemloze reis 0,99^250*100 = 8,1%.
"Wil niet zeggen dat het een probleem moet vormen" vind ik daarom zwaar onvoldoende, ik hou liever het aantal onderdelen dat mogelijkerwijs kritisch kan worden zo klein mogelijk.
Leon
m-gineering schreef: zucht, vul eens een paar getallen in in plaats van een juichende folder na te papagaaien, of beter nog maak een wereldreis op de fiets, en kom dan noch eens terug.
Sprinter olympisch niveau gaat loos op steile helling, 10 m/s 29"-wiel en gooit er 1500 W tegenaan;
Waltertje klimt helling op vakantie, 3 m/s, 26"-wiel en is trots op 300 W (als ik dat al haal)

Verhouding krachten op palletjes freewheel: (15/3)*(3/10)*(29/26)=1,7

En dan hebben we het nog niet over piekkrachten, die zijn in een wedstrijd ook veel groter dan op vakantie.

Ik fiets tussen de acht- en vijftienduizend kilometer per jaar, heb veel domme dingen gedaan qua onderhoud maar een freewheel heb ik nooit stuk weten te trappen. Daar ben ik gewoon niet sterk genoeg voor.

grtjs, walter - kent z'n kracht
Leon schreef:
waltertje schreef:... het wil iig niet zeggen dat een alu as een probleem moet vormen.
Rekenvoorbeeld:
Als 250 onderdelen 99% kans hebben dat ze een reis doorstaan, dan is de kans op een probleemloze reis 0,99^250*100 = 8,1%.
Wat zegt dit over het verschil tussen een stalen as en een aluminium as? Wat ik hier zei, is dat je met een aluminium as met grotere diameter net zo goed sterke wiellagers toe kan passen als met een dunnere stalen as, simpelweg door de buitendiameter van de naaf groter te maken.

Het is overigens niet heel moeilijk om een stalen as te maken met 99% faalkans :wink:
Alles wat stuk kan gaat ook stuk. Voor freewheels hoef je alleen maar op de sites van wereldfietsers te kijken: ze gaan vaak genoeg stuk. Wie echt een oerdegelijke naaf wil kan denk ik het beste een Phil Wood naaf kopen. Het probleem van Phil naven is dat op die manier een derailleursysteem niet veel goedkoper meer is dan een Rohloff naaf.
Wim
het probleem met een alu asje is dat deze tov een stalen asje meer en anders vervormen en wat fragieler zijn. Ook zjin de conusjes ed wat anders dus van uitwisseling met andere types/ wat er op voorraad is wordt lastig.

Zijn ook wat troubles met mensen die momenteel mtb-en met een xt naafje met alu as, blijken redelijk vaak op onverklaarbare wijze ineens speling te hebben, te langdoorrijden leverd dan een behoorlijk kostenpost op. Een losse conus voor een stalen asje kost rond de 5 euro, een vervang asje met conusjes voor de neue xt kost rond de 50 euro.... en er zijn geen losse conusjes te krijgen en een zeide zit vast.

Stalen asjes zouden mijn voorkeur zijn...

Bas
Wim schreef:Alles wat stuk kan gaat ook stuk. Voor freewheels hoef je alleen maar op de sites van wereldfietsers te kijken: ze gaan vaak genoeg stuk. Wie echt een oerdegelijke naaf wil kan denk ik het beste een Phil Wood naaf kopen. Het probleem van Phil naven is dat op die manier een derailleursysteem niet veel goedkoper meer is dan een Rohloff naaf.
Wim
Ligt dat stukgaan aan de 'trapbelasting', de bagagebelasting of aan een gebrek aan onderhoud cq vetgebrek...? Ik denk zelf het laatste. Ik neig er naar om het met Walter eens te zijn, het mechanisme an sich zal ik niet snel kapot trappen (ik geloof dat ik tijdens een fietstest 500 watt trapte), maar de belasting van fijn zand, stof en water redelijk funest zijn voor het mechanisme. Dan moet je de kwaliteit dus zoeken in afdichting in plaats van veel 'vlees'. Ik ken die Phil naven niet, maar zijn dat goed afgedichte naven?
Ik heb nog nooit naven uit elkaar gehaald, maar als ik naven voor een wereldreis moest uitzoeken zou ik neigen naar naven met industrielagers. Een reservesetje lagers bij Lausolec kopen, eventueel een extra asje en gaan met die banaan. Of denk ik dan te simpel.....

Gr
Eric
Waarom die freewheels kapot gaan weet ik niet. Het enige wat mij is opgevallen is dat het toch redelijk vaak gebeurt. Ze zijn niet duur, en makkelijk te vervangen, dus ik zou halverwege de verwachte levensduur van de naaf het freewheel vervangen.
Phil Wood heeft alles: hele goede industrielagers, dikke flenzen etc etc. Helaas ook een hoog gewicht en een hoge prijs.
Je kunt ook een lx naaf nemen en die elke keer als je velg versleten is gelijk mee vervangen. Er valt een hoop te zeggen voor het preventief vervangen van onderdelen voor ze versleten zijn.
Wim
waltertje schreef:Sprinter olympisch niveau gaat loos op steile helling, 10 m/s 29"-wiel en gooit er 1500 W tegenaan;
Waltertje klimt helling op vakantie, 3 m/s, 26"-wiel en is trots op 300 W (als ik dat al haal)
Verhouding krachten op palletjes freewheel: (15/3)*(3/10)*(29/26)=1,7
Je vergeet dat menig fietsreiziger een blaadje 22 voor en een kransje 32 achter heeft en daar uitgerekend zijn steilste hellingen mee beklimt. Tot overmaat van ramp is de allersteilste helling deels onverhard waardoor pieken niet incidenteel zijn maar regel.
Daar gaat je voordeel.
eric190173 schreef:
Wim schreef:Alles wat stuk kan gaat ook stuk.
Ligt dat stukgaan aan de 'trapbelasting', de bagagebelasting of aan een gebrek aan onderhoud cq vetgebrek...? Ik denk zelf het laatste.
Dat betekent dat het ouderwetse onderdeel veel beter bestand is tegen verwaarlozing. Die vergevingsgezindheid lijkt me een eigenschap waar menig fietser het aan te danken heeft dat zijn fiets het nog doet.
Leon
eric190173 schreef: Ligt dat stukgaan aan de 'trapbelasting', de bagagebelasting of aan een gebrek aan onderhoud cq vetgebrek...? Ik denk zelf het laatste.
het ligt niet aan de Watts maar aan de Newtonmeters. Vakantiefietsers met bagage zijn stukken zwaarder dan een afgetrainde 'prof'. Als de prof te hard trapt op een klim slipt zijn achterwiel, maar een vakantiefietser op asfalt en met voortassen heeft daar dan nog absoluut geen last van en stoempt nog lekker verder. En die 'profs'hebben niet voor niets wedstrijdwielen (gaan stuk) en trainingswielen (gaan minder snel stuk) en een mekanieker aan het eind van de dag (voor als het stuk gaat)
m-gineering schreef:
eric190173 schreef: Ligt dat stukgaan aan de 'trapbelasting', de bagagebelasting of aan een gebrek aan onderhoud cq vetgebrek...? Ik denk zelf het laatste.
het ligt niet aan de Watts maar aan de Newtonmeters. knipje
:oops:
Tuurlijk, dom van mij.... kracht x arm..... en daar vliegen de pallen.....

waltertje schreef: Waltertje klimt helling op vakantie, 3 m/s, 26"-wiel en is trots op 300 W (als ik dat al haal)
grtjs, walter - kent z'n kracht
Jawel, volgens deze site (http://www.xs4all.nl/~janfreak/fietsa.html) bij 11 km/u, totaalgewicht 95 kg en een 6,6% helling heb je 161 Watt nodig...
Leon schreef:Je vergeet dat menig fietsreiziger een blaadje 22 voor en een kransje 32 achter heeft en daar uitgerekend zijn steilste hellingen mee beklimt. Tot overmaat van ramp is de allersteilste helling deels onverhard waardoor pieken niet incidenteel zijn maar regel.
Nee, dat vergeet ik niet. Ik rekende niet voor niets vanuit vermogen, snelheid en wieldiameter. Het koppel op het freewheel is het geleverde vermogen gedeeld door de hoeksnelheid (zeg maar het toerental) van het achterwiel. Altijd. Het maakt geen moer uit hoe de aandrijflijn er verder uitziet.

Een sprintende wedstrijdrijder heeft weliswaar minder gewicht de helling op te slepen, maar het koppel dat zij daardoor overhoudt, gebruikt ze om te versnellen. Als er dus vanuit een relatief lage snelheid gesprint wordt, komt er nog steeds een enorm koppel op dat freewheel.
Leon schreef:
eric190173 schreef:
Wim schreef:Alles wat stuk kan gaat ook stuk.
Ligt dat stukgaan aan de 'trapbelasting', de bagagebelasting of aan een gebrek aan onderhoud cq vetgebrek...? Ik denk zelf het laatste.
Dat betekent dat het ouderwetse onderdeel veel beter bestand is tegen verwaarlozing. Die vergevingsgezindheid lijkt me een eigenschap waar menig fietser het aan te danken heeft dat zijn fiets het nog doet.
Leon
Waarom zou een ouderwetse afdichting/pallenmechaniek beter zijn dan een moderne?

W.
B@se schreef:het probleem met een alu asje is dat deze tov een stalen asje meer en anders vervormen en wat fragieler zijn. Ook zjin de conusjes ed wat anders dus van uitwisseling met andere types/ wat er op voorraad is wordt lastig.
Nergens staat geschreven dat een naaf cup-conuslagers moet hebben. Een veel voorkomende constructie werkt met een holle as en industrielagers. De as is dan niets anders dan een simpel, glad buisje. De lagers schuiven hier overheen en vallen in het naafhuis. Over beide uiteinden van de as zit een dop geschoven met een smal cilindervormig uiteinde dat in de pat valt.

Simpeler kan het bijna niet. Het is betrouwbaar, onderhoud is verwaarloosbaar, vraagt geen afstelling, loopt licht, is licht en je kan het met je blote handen repareren. Of als je pech hebt met een stok, een steen en een pannetje heet water. En als het echt helemaal misgaat, dikke kans dat ze bij de eerste de beste trekkergarage een end pijp en een paar lagers hebben liggen. Of kunnen regelen.

En ja, zo'n buisje kan dus prima van aluminium of koolstof zijn. Omdat er geen schroefdraad oid op hoeft te zitten, is de kans dat het kapot gaat veel kleiner dan bij een traditionele as. bd

W.