Ik zoek inderdaad primair een toerfiets. Als toelichting: ik woon in Noord-Drenthe en fiets regelmatig vanuit mijn huis; meestal kortere tochten van 1 tot enkele uren, doorgaans over de hier rijk aanwezige geasfalteerde fietspaden, soms in natuurgebied over met schelpen verhard pad of - heel zelden - door het zand. Dan is een 30cm band het recept voor wandelen, denk ik. Zelf dacht ik aan 37 mm of 42.
Omdat ik met werk aan het minderen ben, krijg ik tijd om ook wat langere tochten te maken; dan is het handig om wat bagage mee te kunnen nemen. Niet om te kamperen, wel om ergens te kunnen overnachten. Wie weet dat ik ooit samen met een vriend nog eens een langere reis onderneem, maar ook dan geldt, met weinig bagage.
Overigens iedereen bedankt voor zijn bijdragen tot nut toe. Ben gesterkt is mijn idee van een geveerde zadelpen.
Het is nieuw voor me, maar ik vind het leuk zo'n discussie, ook de meer academisch getinte bijdragen. Het kiezen van een fiets, die goed bij mij past is een leuke bezigheid op zich. Ik ben er nog niet uit. Mijn voorkeur voor een Koga hangt samen met het feit dat ik eens op een Terraliner (?) heb gefietst en ik - niet zo heel veel gewend, met mijn Gazelle Medeo (waar ik toch ook ook gelukkig mee was) - zeer onder de indruk was van de precisie, lichtheid en het gemak waarmee alles ging. Zonder twijfel zijn er vele alternatieven, maar een consument is ook maar een mens, je selecteert ook naar overzichtelijkheid. Vandaar mijn voorkeur voor Koga. Maar een andere fiets kan ook, want ik ben geen gelovige.
Een prangende vraag voor mij is nog de keuze van derailleur of gesloten (bijvoorbeeld Shimano Alfine). Ik hoor daarover tegenstrijdige berichten. Ikzelf houd van een fiets die licht fietst. De meesten houden het erop dat een goede derailleur (LX bijvoorbeeld), mits goed afgesteld, lichter fietst dan een alfine of nexus. Sommigen zeggen: in theorie ja, maar de praktijk is dat een derailleur zelden optimaal is afgesteld en dan is het verschil nihil. Wat is jullie idee?
Alvast mijn dank, fietsgenoten.
Vr. groet, Toon