Hoi,
Voor België zijn er maar een beperkt aantal kaarten die ik kan aanraden.
De Michelinkaarten 1:200.000 is een must, omdat vrijwel alles wat er op staat klopt, en met een goedkope kaart ben je compleet. Helaas is de schaal wat klein om de allerkleinste weggetjes te vinden.
Dan heb je de erg gedetailleerde IGN-kaarten 1:50.000. Daarmee vind je de kleinste weggetjes, maar je hebt veel kaarten nodig dus is het duur. Voor de hele Ardennen zou je 25 kaarten nodig hebben. (5,70 euro, www.ign.be, in NL verkrijgbaar bij buitensportzaken en uitgebreide boekhandels)
Alle andere kaarten zijn op het gebied van kleine wegen zijn m.i. onbetrouwbaar en het fietsen van een weg die nergens naar blijkt te leiden is niet wat je wilt. De bekende Geocart fietskaarten zijn gebaseerd op een ondergrond die waarschijnlijk meer dan 50 jaar oud is, wat ik kan zien aan het feit dat er hier in de buurt weggetjes op staan waarvan ik weet hoe lang ze buiten gebruik zijn.
Ik denk dat als je niet op zoek bent naar MTB-wegen je er met de Michelins wel komt, zeker als je op afstand van steden blijft.
Een route? Wat wil je zien of juist niet zien? Steile heuvels en diepe dalen? Glooiende hoogvlaktes? Toeristische stadjes (met veel auto's)? Verlopen toeristische dorpjes met authentieke cafeetjes? In twee weken kun je veel zien. Op de Michelinkaart kun je aan de groene vlekken goed zien welke gebieden bosrijk zijn en welke rijk aan uitzichten. Als in een gebied vele wegen parallel lopen lopen de dalen meestal in die richting, zoals in de Famenne, zeg maar de lijn Luik - Dinant, handig als je op wilt schieten.
Grensgebieden zijn meestal het rustigste; persoonlijk zou ik daarom het grensgebied met Frankrijk ten westen van Boulllon nog wel eens willen verkennen.
Veel plezier.
Leon