Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezeur over vakantiefietsers en economische relevantie - Forum Wereldfietser

Gezeur over vakantiefietsers en economische relevantie

Ik voel de behoefte om even te zeuren.

Wij fietsen al sinds 10 jaar met een thermosfles op onze tandem. We hadden een fles (merk onbekend) die én goed isoleert én past in een Sigg bidonhouder. Totdat we die ergens zijn vergeten mee te nemen.
Een nieuwe goede fles (Shira, Coleman) past niet in de Sigg houder. Een andere goede houder heb ik niet kunnen vinden. We zijn toen maar met de Sigg houder langs de Hema, Blokker en Kruidvat gereden en vonden er uiteindelijk eentje die paste. Maar wel in de klasse van 62 graden na 6 uur.
Dus dit jaar op zoek naar een nieuwe, goede, fles. Shira heeft geen 1 liter fles en 0,7 liter is net te weinig water voor 6 koppen koffie. Coleman is 'nergens' te koop. Uiteindelijk twee internet winkels in Nederland gevonden, waarvan de ene zegt: 'Deze fles is uit het assortiment bij Coleman en komt ook niet meer terug!'. Gelukkig hebben we nog een Coleman gevonden. Montage in een Bikebuddy, dus probleem opgelost. Na ongeveer een maand zoeken.

Benzineflessen hangen onder ons frame. Maar een goede bidonhouder heb ik niet kunnen vinden. Goed is: een rondom gesloten spiraal die niet kan uitbuigen en waarbij het niet nodig is om deze extra te zekeren.
Bijvoorbeeld onze oude Zéfal (correctie: geen Taxc). Maar die bestaat niet meer. Weer Bikebuddy als oplossing.

Fototas. Wij nemen geen spiegelreflex met 3 lenzen mee, maar een klein toestel met een zoomlens die past in een klein tasje zoals Lowepro die heeft voor bijna ieder toestel. Alleen kun je zo’n tas aan een draagriem hangen, of aan je broekriem. Maar monteren op je fietsstuur of zadelpen, zoals alle fietstassen, lukt weer niet. En de fietstassen zijn weer te groot (of te klein) voor alleen een fototoestel. Toegegeven: beetje bijzondere eis, omdat deze tas achterop aan het stuur van de stoker gemonteerd moet worden. Houtje-touwtje oplossing: bar extender op het stuur, Sliplock lus gebruiken en zekeren met een extra riempje.

Vandaag bedacht dat we voor onze Rohloff een Torx sleutel T20 nodig hebben. Dus even zoeken naar een minitool. En ja hoor, er zijn er genoeg met een Torx sleutel, maar dan wel uitsluitend T25. Dus of er zijn geen fietsers met een Rohloff, óf die fietsers hoeven onderweg nooit ook maar iets te repareren aan hun Rohloff.
Gelukkig hebben deze minitools dan wel weer een flesopener en een mes. Dus zakmes voortaan thuis laten, appel schillen en biertje openmaken met je fiets minitool? Wie bedenkt dit?

Jaren terug had ik een Cateye fietscomputer. Deels op zonnecellen. Met een ingebouwd wekkertje. Zat vroeger trouwens ook soms in een gps.
Maar dat schijnt niet meer nodig te zijn. Eieren, rijst koken doe je dus nu altijd met je mobieltje? Best wel een beetje logisch, ik geef het toe. Vooral ook nu ik er sinds een paar jaar achter ben dat je je mobieltje uit kunt zetten (omdat je geen SMS-je wilt horen midden in de nacht, of om je batterij te sparen), maar dat de wekker dan wel gewoon blijft werken. Maar toch: wel spelletjes op mijn gps en tientallen opties op mijn fietscomputer, maar geen wekker meer. Niet meer van deze tijd?

Wat een gezeur, hè. Maar toch. Kopen wereldfietsers te weinig? Zijn wij economisch niet relevant? Of zeuren we alleen maar op dit forum in plaats van de winkeliers en fabrikanten lastig te vallen met kritiek en/of suggesties?
Mag ik nog wat toevoegen? Sigg had vroeger bidonhouders waar je de fles van opzij erin stopte. Die waren erg handig voor kleine frames. Helaas naar het schijnt niet meer in het assortiment.
Een ander schandaal is het verdwijnen van de Magura HS 66 remmen.
Het vervelende is dat veel fabrikanten niet eens reageren als je ze schrijft (dat doe ik met een zekere regelmaat). Toch maar allemaal blijven doen, of misschien af en toe een email campagne organiseren. Overiegns helpt zoeken op Amerikaanse of Engelse websites wel eens. Nederland heet een fietsland, maar veel winkels zijn beroerd gesorteerd. Alles kun je echter tegenwoordig overal vandaan laten komen.
Wim
Je bedoelt zoiets, Wim?
Leuk relaas, maar wat is nu precies de bedoeling van het stukje?
ankeric schreef:Goed is: een rondom gesloten spiraal die niet kan uitbuigen en waarbij het niet nodig is om deze extra te zekeren.
Bijvoorbeeld onze oude Taxc.
bedoel je de Tacx tao? Eén mep en je trekt de boutjes door het plastic van de boutgaten

Vandaag bedacht dat we voor onze Rohloff een Torx sleutel T20 nodig hebben. Dus even zoeken naar een minitool. En ja hoor, er zijn er genoeg met een Torx sleutel, maar dan wel uitsluitend T25. Dus of er zijn geen fietsers met een Rohloff, óf die fietsers hoeven onderweg nooit ook maar iets te repareren aan hun Rohloff.
Of de Rohloffers zijn er achter dat je knettergek wordt van zo'n multitool en nemen een echte T-sleutel mee ( 40 gram voordat je de boormachine opstart ;) )
Jaren terug had ik een Cateye fietscomputer. Deels op zonnecellen. Met een ingebouwd wekkertje.
Als je op de fiets een wekker nodig hebt om wakker te worden..... Maar er zijn nog steeds fietscomputer met wekkertjes te koop

Erger vind ik dat als je eindelijk een prettig zadel gevonden hebt het uit productie gaat, en de opvolger altijd duurder, lelijker, zwaarder en minder prettig is
Moet je maar niet van die wegwerp plankzadels kopen. Een leren zadel doe je de rest van je leven mee. Als het geen Brooks meer wordt, dan toch vast de nieuwe van Gilles Berthould.
Wim
m-gineering schreef:
Erger vind ik dat als je eindelijk een prettig zadel gevonden hebt
De conquest?
m-gineering schreef:
en de opvolger altijd duurder, lelijker, zwaarder en minder prettig is
De Flyer?
Toon schreef:
m-gineering schreef:
Erger vind ik dat als je eindelijk een prettig zadel gevonden hebt
De conquest?
m-gineering schreef:
en de opvolger altijd duurder, lelijker, zwaarder en minder prettig is
De Flyer?
Originele Flite?
Wim schreef:Moet je maar niet van die wegwerp plankzadels kopen. Een leren zadel doe je de rest van je leven mee.
Als ik even in de kerk mag vloeken.... die Brooks Prof waar ik half europa mee afgefietsT ben.... ik kan er niet meer op zitten ;)
Flite? Nooit van gehoord...
Maar ik mis mijn oude Conquest toch wel :cry:
m-gineering schreef:bedoel je de Tacx tao? Eén mep en je trekt de boutjes door het plastic van de boutgaten
Nee, want de Tacx Tao is nog gewoon te koop. Heeft wel op mijn lijstje met alternatieven gestaan, want hij lijkt te voldoen.
Maar ik was ik al gewaarschuwd:
Cool looking but terrible product. Bought 4 of them to use on a tri-bike (1 on seat-tube and 3 on a Hydrotail) and not only did they eject bottles off the back at the slightest bump, but every one of them broke after only 4 months of use. AVOID!
Ik bedoel ook geen Tacx van 10 (?) jaar oud; :oops: Ik heb net gekeken: het is een Zéfal. Onverwoestbaar materiaal én de boutgaten zijn bovendien nog eens extra versterkt.
m-gineering schreef:Of de Rohloffers zijn er achter dat je knettergek wordt van zo'n multitool en nemen een echte T-sleutel mee ( 40 gram voordat je de boormachine opstart ;) )
Dat zou best wel eens een relevant antwoord kunnen zijn. Er ligt hier al 10 jaar een multitool op de plank en die is nog nooit meegeweest op vakantie. Aan de andere kant: de kans dat ik - op vakantie - een T-sleutel ook echt nodig heb is zo klein, dat ik dat wel als een mogelijke ruimte/gewichtsbesparing zie.
m-gineering schreef:..... Maar er zijn nog steeds fietscomputer met wekkertjes te koop
Achterliggende redenen voor mijn gezeur:
:arrow: 'niets' is te koop is bij een Nederlandse fietsenwinkel of buitensportzaak;
:arrow: ze weten zelfs niet dat het bestaat;
:arrow: ik moet iedere keer weer uitleggen waarom ik mijn benzinefles niet gewoon in mijn tas stop, of waarom ik een wekker wil hebben;
:arrow: ik moet dus 'alles' zoeken én kopen via internet, terwijl het ook mijn belang is dat de fietsenmaker en fietswinkel blijft bestaan.
Een economische stelling is sinds lange tijd: "Ieder aanbod schept zijn eigen vraag". Oftewel voor elke niche in de markt zijn wel kopers te vinden. Blijkbaar is het omgekeerde niet waar, namelijk dat elke vraag niet zonder meer zijn eigen aanbod schept.
Ja,ja het is een zwaar leven, consument zijn..

Je moet jezelf niet te afhankelijk maken van fabrikanten en hun spullen. Je kan toch gemakkelijk fietsen en een leuke vakantie hebben zonder deze spullen? Waar haal je uberhaupt de tijd vandaan om zolang naar een drinkfles te zoeken?? Die je ook nog eens maar een paar weken per jaar gebruikt! Al zou ik de tijd hebben dan ging ik liever bv. fietsen ipv alle winkels af te lopen naar een fles of een zadel of een zakmes.

Daarbij het zijn maar spullen voor een luxe vakantie...pff. We hebben het hier niet over een tekort aan bv. schone naalden voor dokters ofzo.

Maar misschien moet je het eens aankaarten bij Tros Kassa :wink:

groet
Als ik zeg dat ik een 'maand' gezocht heb, bedoel ik wel een maand doorlooptijd. In die tijd zijn we ook bij diverse buitensportwinkels geweest op zoek naar een tent en dan gaan dit soort 'minder belangrijke details' in één moeite door.
Maar als je de vergelijking trekt met het ontbreken van 'schone naalden', ja dan houdt alles op. Dan moet ik me al schamen voor onze nieuwe tandem.
Verder gebruiken wij onze thermosfles 'altijd', dus gemiddeld één á twee dagen per week, afgezien van de vakanties. De keren dat we dachten zonder te kunnen, bleken de geplande restaurantjes gesloten en zonder koffie fietsen vind ik ehhh... niet fijn. En als je 5000 km. per jaar fietst is dat ruim 200 uur in het zadel. Dan wil ik best een paar uur besteden aan het zoeken naar een goed zadel.
Of je zet onderweg verse koffie....
Ik drink altijd koffie op fietsvakanties maar heb nog nooit een thermosfles gebruikt.
Een goede houder voor je thermosfles kan de Engelse flessenhouder zijn, die Wim hier op het forum onder de aandacht heeft gebracht (ik kan zo snel niet herinneren hoe die heet, mogelijk weet iemand anders het of kun je het op het forum zoeken. Die gebruik ik althans en die past op alle thermosflessen (in ieder geval veel).
ankeric, in de eerste post, schreef:Gelukkig hebben we nog een Coleman gevonden. Montage in een Bikebuddy, dus probleem opgelost. Na ongeveer een maand zoeken.

Benzineflessen hangen onder ons frame. Maar een goede bidonhouder heb ik niet kunnen vinden. [....] Weer Bikebuddy als oplossing.
Jan Eleveld schreef:Of je zet onderweg verse koffie....
Ik drink altijd koffie op fietsvakanties maar heb nog nooit een thermosfles gebruikt.
Is dat makkelijker dan?
Dan moet ik dus in plaats van de thermosfles altijd de benzinefles meenemen én de brander én onderweg water koken?
Klinkt als: There's a hole in the bucket. :?

Wij gebruiken NESCAFÉ koffiezakjes en water uit de thermoskan van minstens 80 graden. Dat noem ik 'verse koffie'. En (bovendien) zó gemakkelijk. Alleen bij de tent zetten we nog wel eens 'echte verse koffie', maar eigenlijk alleen omdat dat goedkoper is, dan wel een minder groot gat slaat in onze voorraad koffiezakjes. Niet omdat dat, naar mijn smaak, lekkerder zou zijn.

Gelukkig is dit draadje gestart in 'Kletspraat'; :lol:
ankeric schreef: :arrow: ik moet iedere keer weer uitleggen waarom ik mijn benzinefles niet gewoon in mijn tas stop,
Zou je dit voor mij nog een keer willen uitleggen, ik stop namelijk al jaren mijn benzineflessen in m'n tas en heb hier nog nooit problemen mee gehad maar wat niet is kan nog komen, vandaar.

Thomas
Ik lust geen koffie, ook makkelijk!