Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuw achterwiel en fietsslot - Forum Wereldfietser

nieuw achterwiel en fietsslot

dag mensen

gisteren kwam ik buiten en zag daar mijn fiets staan: zonder achterwiel. Damn, mijn mooie sturmey was weg.

Snel naar huis en daar een andere sturmey meegenomen.

Mijn fiets hang vast bij het kader en het voorwiel aan een ijzeren hekken.
Het achterwiel staat los.

1)ik vraag me af of het zin heeft er een AXA Defender RL ringslot aan te hangen, of breken ze dat te snel open ? Ik denk niet dat er mensen zijn die echt gaan staan zagen aan dat slot, daarvoor lopen er teveel mensen langs.

maar indien die axa's simpel open te krijgen zijn aan de hand van een trukje (via een bepaalde sleutel of zo, dan laat ik dat liever.

2)ik zo graag een paar wielen bestellen voor als me dat nog eens voorvalt.
op ebay kan je goedkope wielsets kopen. maar allemaal hebben ze achterassen voor 5-9 kamwielen. Ik zou er graag slechts eentje op hebben,
wat moet ik daarvoor aankopen, dat is me niet zo duidelijk.

merci mensen
hey,

tja onaangename verassing dus toen je je fiets zonder achterwiel aantrof.
AXA is een dijk van een slot.
Had je AXA gehad dan had je nu je achterwiel nog.
Er bestaan insteekkabels en kettingen om je fiets ergens aan vast te maken.

Let wel:
ik heb niks van doen bij AXA, maar het slot houdt al twaalf jaar mijn fiets bij mij!
maw: wil niks anders meer
merci bennie,

wel er zijn ooit problemen geweest met axa, daarmee dat ik het even vraag.

ik heb een Abus Granit X-Plus beugelslot, daar is pas echt niet door te komen
maar met twee van die dingen rondrijden doe ik liever niet. Ook heb je minder plaats bij het achterwel, en wordt alles zo vuil. dus een axa lijkt me meer de oplossing.


2)heb wat rondgekeken, en denk eraan een single speed as te kopen; maar die zijn duur, amaai. Ik had gehoopt dat je voor 15 euro een degelijke as zou kunnen vinden die single speed was, maar het zijn meestal high end dingen die echte pareltjes zijn. niet echt iets wat ik zoek.

3)ik zou mijn huidige sturmey ook kunnen overspaken naar een andere velg, want de velg die er nu opzit is werkelijk niet te doen. Er zitten enorme deuken in de zijkant van de velg, zonder dat die echt scheef staat.
ik zou een dijk van een wiel willen bouwen. bestaat er iets als een downhill 28 inch ? het gewicht van de velg maakt me niet uit.

merci
Kl*te om je fiets zonder achterwiel aan te treffen.

Bepaalde series van de Defender sloten waren inderdaad met een loper makkelijk te kraken maar dat probleem is door Axa verholpen. Wanneer je nu een Defenderslot komt zal je dat probleem dus niet hebben. Wat niet wil zeggen dat het slot niet te kraken is. Elk fietsslot is te kraken door een geoefende fietsendief binnen beperkte tijd.
Een niet te kraken slot monteren hoef je dus niet naar te streven. Je kan beter streven naar een manier om je fiets op slot te zetten waardoor het aantrekkelijker voor een fietsendief is om de fiets van je buurman te stelen dan de jouwe. Klinkt lullig maar het is wel effectief.
Meestal betekent dat je fiets aan paal o.i.d. vastzetten en minimaal twee fatsoenlijke sloten gebruiken.
De wielen kun je dan nog eens extra zekeren met een Pitlock.
Wim
fillemon schreef:
2)heb wat rondgekeken, en denk eraan een single speed as te kopen; maar die zijn duur, amaai. Ik had gehoopt dat je voor 15 euro een degelijke as zou kunnen vinden die single speed was, maar het zijn meestal high end dingen die echte pareltjes zijn. niet echt iets wat ik zoek.
ik zou er niet blij van worden maar voor €40 heb je een compleet gespaakt enkel freewheel achterwiel in 28

3)ik zou mijn huidige sturmey ook kunnen overspaken naar een andere velg, want de velg die er nu opzit is werkelijk niet te doen. Er zitten enorme deuken in de zijkant van de velg, zonder dat die echt scheef staat.
ik zou een dijk van een wiel willen bouwen. bestaat er iets als een downhill 28 inch ? het gewicht van de velg maakt me niet uit.

merci
hybride velgen zijn sterk zat, het probleem zal hem meer in het fatsoenlijk inspaken zitten. Op een brede downhillvelg (zoek op 29") hoort ook een brede band, dat gaat vast niet in je fiets passen
Ik gebruik het slot wat jaren geleden werd mee geleverd op mijn fiets.
Trelock. Sinds een jaar heb rijdt ik met een extra ABUS BORDO van 75 cm. Vooral omdat ik mijn fiets volledig heb geupkreet dacht ik dat een extra slotje geen kwaad kon..
Niet bepaald een lichtgewicht maar het feit dattie klein is optevouwen sprak me vooral aan. Hij is in 3 lengtes leverbaar: 60-75-90 cm.
De Bordo mag je vooral zien als de grote vertrager. Alles kan namelijk stuk..

http://www.momentumplanet.com/files/ima ... 3_opt.jpeg

http://www.slotenonline.nl/images/Abus- ... uwslot.jpg

Op utube zijn er aardige filmpjes van te vinden.


Succes met je keuze
@Wim
die pitlock, ik heb er zo liggen, maar op een sturmey van 15 jaar oud ?
kan dat daar wel op ?

@m-ginering
tja een wiel voor 40 euro, dat is niet veel soeps.
ik heb er eentje op mijn voorwiel zitten van 16 euro, en moet dat op tijd rechten. ik had dit gekocht na dat een dronken man het nodig had gevonden om alle fietsen in de straat even te molesteren. Maar zoals je zegt: die goedkope wielen zijn niet top, maar vooral slecht gespaakt.

de single speed: spijtig dat shimano deze niet maakt. als je voor 20 euro een alivio naaf kan krijgen , waarom dan ook geen single speed. ik heb even gezocht en je moet dus een hoop spacers op een cassette naaf steken. ben niet echt fan van, maar dat lijkt de goedkoopste uitvoering.

Heb even gekeken op 29inchers, (dat zijn toch gewoon echte 28" maar met brede velg dan ? ) of ben ik mis. Wat bedoel je met hybriede velgen, ik kan even niet mee.
ik heb even gekeken, er zitten nu 622*37 op, en er is toch nog behoorlijk wat plaats, dus ik denk dat ik met een 622*47 nog wel weggeraak.

@yohta
ik zoek niet echt een extra slot, want vooral: het is een heel gedoe om dat tussen je achterwiel-frame en een obstakel te krijgen, vaak ben je ook flink vuil. Als je moet gaan werken in nette kledij is dat niet altijd aangenaam.

merci mensen
fillemon schreef: Heb even gekeken op 29inchers, (dat zijn toch gewoon echte 28" maar met brede velg dan ? ) of ben ik mis. Wat bedoel je met hybriede velgen, ik kan even niet mee.
hybride's zijn lichte mtb's/vakaniefietsen met 622 velgen voor 30-42mm banden
29érs zijn MTB's met brede 622 velgen
racefietsen zijn fietsen met 622 velgen voor 20-28mm banden
Ook hier van AXA zeer tevreden. Ik heb niet voldoende plaats om al mijn fietsen binnen te zetten en de oudste staat dus dag en nacht voor de deur. Die deur, dat is een 'pasagestraat' op 200 m van het station.

Slot: een AXA buegelslot met extra ketting van axa die door voorwiel naar stang in muur gaat.
merci mensen voor de uitleg.
dat gaat dus bestellen worden.

heb even rondgekeken, voor een tweede set wielen, als het nog eens zou voorvallen. (vooral vandalisme dan).

Ik heb bij roseversand gezien dat ze aan heel lage prijs wielen leveren. is dat wat ? de velgen zijn van xtreme, kan er weinig van terug vinden. ik zou wielen nemen met de Xtreme ATB Felge 28" SARI T-19 R velg. Weet iemand hier iets van ?

http://www.roseversand.de/output/contro ... tail2=2306

merci mensen
Het hangt er allemaal van af wat je zoekt. Wil je goedkope wegwerpwielen omdat ze toch gepikt worden, ga dan op internet zoeken. Wil je een wiel om mee op vakantie te gaan, koop dan een handgebouwd wiel van een echte wielbouwer. Voor zulke wielen is de wielbouwer namelijk het belangrijkste onderdeel.
Wim
Zelf heb ik goede ervaringen met een wielset van Rose. Ik heb onderstaande set en bevalt me erg goed. Niet de lichtste, maar degelijk.
Strak, zonder een enkel onregelmatigheidje en ook strakke prijs.
http://rose.nl/output/controller.aspx?c ... ail2=19374

Ik heb erg getwijfeld om ze te bestellen, was / ben het erg eens met de bovenstaande stelling van Wim, maar het prijsverschil van de lokale fietsenmaker (die mij een enkele lage velg probeerde aan te smeren) en Rose heeft gemaakt dat ik de velgen toch besteld heb. Geen moment spijt gehad.

Nog niet op reis uitgeprobeerd, maar wel met kind van 5 achterop, bulten boodschappen en een kar met 2 kinderen erin....
Oja, toch nog een weekendje achterhoek..

Groet
Eric
merci mensen,

@wim, @eric

inderdaad, de wielbouwer is wel het belangrijkste.
voor echte trektochten heb ik degelijk gebouwde staan (in mijn snel)
maar voor in het brusselse waar ze gejat worden of gevandaliseerd heb ik
liever een paar goedkope wielen.

Daarnaast kan ik niet supergoedkoop gaan, het is te zeggen, bij de lokale fietsboer langs gaan en zeggen: geef me de goedkoopste wielen, want die blijven geen dag heel. dus moet ik mijn toevlucht zoeken tot sterke maar goedkope wielen.

ik zal dus voor een setje rose gaan. dat zal dus een single speed worden met een hoop spacers, want een nexus 8 is me wat te duur. En hoe beter de kwaliteit van een wiel hoe sneller het uit je frame wordt gedraaid.

merci mensen
ik heb nog een vraagje


ik ga die sturmey herspaken. de vraag is: nieuwe spaken of niet ?

ik heb gezien dat de flange hole to hole 65mm is,
en bij een 163mm as, respectievelijk 22 en 24 mm langs beide kanten de afstand is van het frame tot de spaken. alles opgeteld kom ik voor een mavic a319 op een spaaklengte van 253mm,
kan dit kloppen mensen ?

ik zou natuurlijk de oude spaken kunnen gebruiken als die niet te lang zijn,
die oudere spaken hebben al veel rek gehad, dus dat is al okee. Buiten het feit dat ze sneller zouden breken omdat ze dunner zijn, kan ik me geen andere nadelen voorstellen. (uiteraard is dat een belangrijk nadeel).

wat zouden jullie doen ?
heb al een paar keer een sturmey herspaakt met oude spaken en nog nooit een gebroken, maar misschien houden nieuwe spaken het wiel langer recht.

merci
fillemon schreef:ik heb nog een vraagje


ik ga die sturmey herspaken. de vraag is: nieuwe spaken of niet ?

ik heb gezien dat de flange hole to hole 65mm is,
en bij een 163mm as, respectievelijk 22 en 24 mm langs beide kanten de afstand is van het frame tot de spaken. alles opgeteld kom ik voor een mavic a319 op een spaaklengte van 253mm,
kan dit kloppen mensen ?
(622-65)/2

wat dacht je zelf?
tja, nu je het zegt, ik denk dat ik maar eens van voor af aan ga herbeginnen.
een spaak is volgens mij altijd langer dan de radiaal (in een standaard
3 kruis patroon).

dankjewel voor deze eenvoudige toch zeer lucide opmerking
heb het even opnieuw nagekeken, en ook nagemeten.

op mijn oude velg: dat is nog een stalen :shock:
is de ERD 610mm, die velg is natuurlijk niet dubbel gebust enzo.
de spaken zouden daar 290 mm lang moeten zijn, mijn meting lijkt 292mm
te sugereren. (de vraag is vanwaar moet je meten, ik het het midden van de kop van de spaak genomen, tot iets verder dan de velgrand.

als ik de SARI T-19R met erd 590mm neem dan kom ik uit op 280mm spaaklengte. ik kan de spaken dus niet gebruiken, omdat ik zie dat ik geen extra schroefdraad meer zitten heb op de spaken. Een andere velg die wat meer ERD heeft is niet echt een optie, omdat ik dan moet afstappen van dubbel gebust, en dat geef toch veel stabiliteit aan de velg.

wat denken jullie?