Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zelf fiets in elkaar zetten - Forum Wereldfietser

Zelf fiets in elkaar zetten

Ik vroeg me af hoe gemakkelijk of moeilijk het is om je fiets zelf in elkaar te zetten op basis van een combinatie van onderdelen die je nog hebt liggen en nieuwe/tweedehands gekocht onderdelen. Een derailleurtje eraan hangen lukt me nog wel, maar ik heb nog nooit een balhoofd vervangen of een trapas. Wat ik lees is dat je soms bij shimano moet bijsmeren omdat ze wat zuinig zijn. Is dit te doen voor een niet extreem onhandige doe het zelver zonder enige ervaring, of is het voor de degelijkheid toch aan te raden naar de lokale fietsenwinkel te gaan?
pascoa schreef:Ik vroeg me af hoe gemakkelijk of moeilijk het is om je fiets zelf in elkaar te zetten op basis van een combinatie van onderdelen die je nog hebt liggen en nieuwe/tweedehands gekocht onderdelen. Een derailleurtje eraan hangen lukt me nog wel, maar ik heb nog nooit een balhoofd vervangen of een trapas. Wat ik lees is dat je soms bij shimano moet bijsmeren omdat ze wat zuinig zijn. Is dit te doen voor een niet extreem onhandige doe het zelver zonder enige ervaring, of is het voor de degelijkheid toch aan te raden naar de lokale fietsenwinkel te gaan?
Om een conventioneel balhoofdstel te vervangen heb je persgereedschap nodig. Voor de meeste amateurs is dat het iets (of flink) te ver.
Voor een trapas heb je ook een extra stuk gereedschap nodig, wat veel amateurs wel hebben. Het is dan ook niet moeilijk om daar mee te werken, als je je niet vergist in de verschillende (!) richtingen schroefdraad.
Dat bijsmeren heeft betrekking op de kogellagers in de naven. Om die te (de) monteren heb je een of twee conussleutels (en lagervet) nodig, maar dan lukt het ook wel.
Op het balhoofdstel na kun je voor een paar tientjes aan extra gereedschap zelf je fiets in elkaar zetten. Het fijnste is om niet met de duurste fiets te beginnen .... :roll: (Dat heb ik gelukkig ook niet gedaan :oops: )

Maar ik had toen ook niet de beschikking over deze voortreffelijke handleiding: http://www.m-gineering.nl/techdex.htm

Een andere tip is een WF-reparatiecursus.

Groet,
Leon
Bedankt voor het snelle antwoord. Dat moet waarschijnlijk dus wel lukken (met een beetje hulp. Volgende vraag is qua onderdelen. Ik zit te twijfelen tussen SLX en Deore (fiets is ook een mountainbike vandaar). In welke mate zou SLX geschikt zijn voor een vakantiefiets en is het de meerprijs waard. Of is Deore ook geschikt als je niet langer dan 5 weken achter elkaar weg gaat?
Ik denk dat van Alivio, via Deore naar (S)LX goede prijs-kwaliteitverhoudingen hebben.
Met iets goedkopers kun je overigens ook de wereld rond. Moet je alleen vaker onderhouden en onderdelen vervangen i.h.a.
Na (S)LX is de volgende serieuze stap eigenlijk Rohloff, etc.
Als je van plan bent een nieuw frame op te bouwen, zou ik wel zorgen dat het frame ook echt klaar is om opgebouwd te worden, d.w.z. alle draad moet zijn nagetapt en de zijkanten van het bracket en de boven- en onderkant van de balhoofdsbuis moeten precies haaks zijn. De padden zullen wel al evenwijdig zijn. Het kan ook lastig zijn de zadelpen in het frame te krijgen: dan is de zitbuis niet meer helemaal rond.

Ga je een bestaand frame opnieuw opbouwen, dan komt het een stuk minder nauw. Zoals gezegd is een trapas vervangen niet heel lastig. Een balhoofd kun je doorgaans laten zitten: met nieuwe kogels en vet kom je een heel eind. Moet er echt een nieuw in, dan zou ik je fiets zo kaal mogelijk bij je lbs afleveren, dat scheelt hem werk, en jou dus geld. Een balhoofd is het geld niet, dus als je het echt goed wil: laten doen. Zelf inpersgereedschap klussen kan ook, maar je kan door geklungel je frame verprutsen.

Vergeet niet alles wat je op en aan je frame schroeft een lik vet te geven!

Ik vind de huidige Deore al heel goed spul, zeker voor een vakantie van 5 weken. Wil je duurzamer, dan zou ik vooral kijken naar de bladen, ketting en crank in de non-Shimano hoek i.c.m. een iets duurdere cassette. Wat het verschil tussen Deore naven en de duurdere van Shimano is weet ik niet, maar dat ik wellicht ook een overweging.

Een alu frame heb je als beginnende sleutelaar makkelijker gesloopt dan een stalen.

Succes,
Sjors
Marten z'n mening over de nieuwe (2009) XT-naven waren niet al te positief m.b.t. fietsreizen.
Zelf zou ik hier heel gemengd mee om gaan, zeker als het budget beperkt is. Naven zou ik LX nemen, want problemen met je wiel zijn heel lastig. Als remmen vind ik Deore V brakes prima, en zeker goed genoeg. Cranks zou ik het liefst met traditionele vierkante as hebben, dus bijvoorbeeld Sugino XD, met een nette trapas. Een Deore voorderailleur lijkt me goed genoeg, maar achter is een LX misschien wat beter. Wie voor een racestuur kiest moet natuurlijk weer alternatieven zoeken. Een Deore V brake blijft een goed plan, maar dan met Tektro racegrepen voor V brakes. Als shifters zou ik denk ik kiezen voor bar end shifters. Dan heb je ook geen problemen met atb voorderailleurs. Wil je sti raceremgrepen dan zit je vast aan een voorderailleur uit een racegroep.
Wim
Gewoon doen!

Je kan een hoop leren met zelf een beetje hobbyen, en idd af en toe naar de fietsenmaker voor de wat lastiger stukjes (maar wel mee kijken als dat kan dan weet je hoe het de volgende keer moet).

Succes
Piece of cake..

Mits je inderdaad het juiste gereedschap hebt of kunt lenen en enig technisch inzicht hebt.
Dure groep of goedkope groep maakt uiteraard weinig verschil, buiten de aanschaf er van dan..

http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=8808


Succes & know it

CANBEDONE!
Ah, het valt dus wel mee als je van het balhoofd etc. afblijft. Nu op zoek naar een frame en dan lekker knutselen! Dank jullie wel voor de goede antwoorden, suggesties en links!!
Thorn Sherpa frame?
Wim
pascoa schreef:Ah, het valt dus wel mee als je van het balhoofd etc. afblijft. !
Het valt mee als je je huiswerk goed doet ;) Er zijn een heleboel onderdelen en een heleboel frames en nog meer combinaties van spullen die niet passen :shock:

Daar moet je dus van te voren op letten

En een goed sleutelboek (dus niet dat prul van vdplas) of een handige site bij de hand helpt

En een budget om gereedschap van aan te schaffen zoals inbussleutels, conussleutels, bracketgereedschap, kabelkniptang, kettingpons,...
m-gineering schreef: (dus niet dat prul van vdplas) ..
Het siert een schrijver van een goed boek niet om een collega af te kraken maar ik moet zeggen, in dit geval...... mmmm is het wel goed omdat je er andere voor kunt behoeden geld in de put te gooien,

vdplas heeft heel veel prullen gemaakt (en misschein zelfs wel alleen maar prullen) Welke bedoel je Marten? ;-)
PeeWee schreef: vdplas heeft heel veel prullen gemaakt (en misschein zelfs wel alleen maar prullen) Welke bedoel je Marten? ;-)
Ik bedoel dat boek dat Elmar af en toe van frisse foto's voorziet en dat dan met achterhaalde text weer breed verspreid op de planken van de vaderlandse boekverkopers verschijnt.
Handboek fietstechniek, Rob vd Plas (1999, Uitgeverij Elmar, ISBN 90389 08962 ca € 20.50)

'Allerlei onderhoudswerkzaamheden en reparaties aan de fiets voert u met behulp van dit handboek zelf uit', juicht de flaptext van de uitgever. En zoveel uitgaves over fietstechniek zijn er niet in het nederlandse taalgebied, dus dan moet dit een welkome aanvulling van de boekenkast zijn. En het boek ziet er ook aantrekkelijk uit met een prima vormgeving, kleurrijke kaft, netjes in katernen gebonden, met veel foto's van leuke details en een prima literatuurlijst. Alleen jammer dat de inhoud verder niet deugt.

Een gedeelte van de problemen ontstaat doordat de text (de 1e druk stamt uit '92) maar beperkt herzien is, waardoor moderne onderdelen te weinig, en onverkrijgbare onderdelen overbelicht worden. Met veel nieuwe illustraties heeft de uitgever geprobeerd dit op te vangen, maar het probleem blijft.
Nog storender voor een boek dat pretendeert de leek bij reparaties te helpen, is dat de auteur misschien wel veel gelezen, maar kennelijk de laatste 30 jaar niet veel gesleuteld heeft. Veel procedures zijn dan ook slecht, of erger nog fundamenteel fout beschreven. Wat je als leek echt wilt of moet weten wordt doorgaans angstvallig verzwegen.
Veel leesplezier levert het boek daarbij ook niet op, tenzij je een liefhebber van schoolboeken uit de 50-er jaren bent. Dan kun je de humorloze preek misschien nog waarderen.
m-gineering schreef:
PeeWee schreef: vdplas heeft heel veel prullen gemaakt (en misschein zelfs wel alleen maar prullen) Welke bedoel je Marten? ;-)
Ik bedoel dat boek dat Elmar af en toe van frisse foto's voorziet en dat dan met achterhaalde text weer breed verspreid op de planken van de vaderlandse boekverkopers verschijnt.
Handboek fietstechniek, Rob vd Plas (1999, Uitgeverij Elmar, ISBN 90389 08962 ca € 20.50)
Die heb ik dus ook (iemand interesse? voor weinig te koop). Daarnaast heb ik nog van vdplas het boek "Fietsonderhoud" (geheel herzien 7e druk). Van de Sint gekregen dus erg ondankbaar ben ik maar niet geworden maar dat boek is denk ik nog een graadje slechter dan het Handboek fietstechniek. Bijna geen foto's (paar z/w/) en heel veel tekeningen waarvan ik het vermoeden heb dat die in de jaren 70 zijn gemaakt.


En omdat het jou niet siert reclame te maken voor je eigen boek zal ik het maar doen. Dus: wil je meer weten over fietstechniek koop dan het boek van Marten. (of moeten ze wachten tot de volgende druk??)

Groet Peter
PeeWee schreef: Dus: wil je meer weten over fietstechniek koop dan het boek van Marten. (of moeten ze wachten tot de volgende druk??)
De huidige is nog leverbaar, de voorbereiding voor de volgende druk is een week geleden begonnen, dus dat duurt nog wel even
Kwalitatief goed fietsgereedschap online hier verkrijgbaar..

http://hollandbikeshop.com/

Geen aandelen hier oid maar men heeft een behoorlijk kompleet assorti that's all..
Yohta schreef:Kwalitatief goed fietsgereedschap online hier verkrijgbaar..

http://hollandbikeshop.com/

Geen aandelen hier oid maar men heeft een behoorlijk kompleet assorti that's all..
Als je met zoiets als hieronder een compleet assortiment maakt zou ik maar oppassen wat je bestelt.
Afbeelding
Leon
Eind 1978 had ik niet genoeg geld om een complete nieuwe fiets te kopen. Dan maar al sparend onderdelen bij elkaar gekocht en gemonteerd. Het begon met een rood frame van Gazelle Tour d'Avenir. Daarna een Brooks-zadel, een kromme racestuur enz. Pas in april 1979 was de fiets klaar. Zelfs de wielen waren gespaakt. Pas vorig jaar heb ik hem naar het grof vuil gebracht, want hij was op en versleten.
Als herinnering zijn de uitgesleten voorbladen, het stuur en de afgezaagde horizontale framebuis (met daarop geschilderde vlaggetjes van de landen waar ik ben geweest) bewaard gebleven en in de schuur als "jachttrofeëen" opgehangen. Zo vol herinneringen....
:wink:
Leon schreef: Afbeelding
Leon
Die heb ik ook gehad, maar het metaal is veel te broos. Na een paar keer sleutelen is hij gebroken :x met een snee in mijn hand als gevolg....
Nee, een setje ring- en steeksleutels van 8 t/m 17 mm is veel handiger. Ook neem ik een Bahcosleutel altijd mee op fietstochten.