Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw Brooks zadel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuw Brooks zadel

Nee Wim, want ik wil nu eens zo 'n imperial zadel proberen. :D
Ik ben inmiddels weer zo'n driehonderd kilometer verder met de nieuwe zadelpositie en ik moet zeggen dat de Terry Fly RS mij zeer goed is gaan bevallen. Ik zit nu op een totaal ander zadel als toen hij in de vorige positie stond.
Ik was ook erg content met de Brooks op mijn vorige fiets, maar Brooks krijgt nu dus niet meer mijn voorkeur, dit betekent niet dat ik nu Brooks een slecht zadel ga vinden, maar ik ben er nu wel achter dat een ander zadel ook toppie kan zitten en dat ook een Brooks niet heilig hoeft te zijn.
Wel is duidelijk dat de juiste afstelling van zadel en stuur en de juiste keuze van die componenten zeer belangrijk zijn voor het fietsgenot en dat een centimetertje verschil het genot aardig kan verpesten.
Terry mag blijven, moet blijven zelfs!
Ik heb op mijn fiets ook een terry fly rs zadel en bevalt ook uitstekend. Dit zadel is ook van leer, mijn vraag is dan ook, moet ik dit zadel af en toe ook invetten? Ik kan er niets over vinden op het web, maar het zadel ziet er beetje zielig uit........dus likje vet kan misschien geen kwaad.

Kees
Ik heb een Terry fly gt zadel.

Om het leer soepel te houden kun je het inderdaad het beste af en toe invetten.
Ok Frank, bedankt voor het advies, ik ga vanavond nog even smeren !

Kees
even mijn zadelverhaal.

ik had een brooks flyer champion gekocht: te small

nu heb ik een B67, maar heb ook de indruk dat dat te small is, blijkbaar zitten die botjes ver van elkaar. althans die indruk heb ik, mijn schouders zijn blijkbaar ook superbreed. (dat zie je natuurlijk ook, maar die zitbeentjes niet).

ik moet wel waarschuwen voor geveerde zadels, ben redelijk zwaar en die veren/onderstel van brooks zijn niet sterk genoeg als je zwaar bent en vrij rechtop wil rijden. Ik kan de veer of het onderstel doen buigen als ik aan het trappen ben. dus ofwel neem je eentje zonder veren, en als het niet breed hoeft te zijn is dat aan te raden. ben je zwaar en breed zoals ik, dan moet je geen veren nemen ofwel iets steviger zoals de B33 : dit is het zadel dat ik waarschijnlijk ga bestellen.

misschien niet echt on topic maar ik laat het maar weten.
Oef, dat is wel heel breed. Ik ben juist meer van de heel smalle zadels. Op mijn snelle fiets heb ik een meer dan dertig jaar oude ongeveerde Brooks Professional van 150 mm, en op mijn 26 inch randonneur metracebocht een 160 m brede geveerde Brooks Conquest. Op de Tandem had ik wel een recht stuur, en zat ik meer rechtop. Daar had ik dus een weer iets breder zadel: een geveerde Champion Flyer van 170mm. Voor mij was dat laatste zelfs bij zo'n fiets waar je nogal rechtop zit eigenlijk wat aan de brede kant. Kortom, iedereen is anders. Op een vakantiefiets vind ik een geveerd zadel prettig, al zal het invereren inderdaad afhankelijk zijn van je gewicht (maar ik ben ook geen vlieggewicht meer). Op mijn snelle fiets vond ik het veren me te weinig controle geven. Het past gewoon niet zo bij het karakter van zo'n fiets. Overigens heeft Gilles Berthould sinds kort ook een heel mooi leren zadel (160 mm ongeveerd), met veel dikker leer dan de recentere Brooks zadels, en een veel geliktere constructie. Ik heb nog geen ervaringen gehoord.
Wim