Additionally, paste this code immediately after the opening tag: toe in, voor of achter .. - Forum Wereldfietser

toe in, voor of achter ..

'T is niet dat mijn remmen het niet doen of piepen of zo. Ik monteer ze gewoon intuitief en het werkt prima. Maar ...

Ik raak altijd verward door dat toe-in verhaal: wat is de teen? De voor of achterkant van het remblok, maar dan .. wat is de voor of achterkant?
De pijl op het blokje wijst naar de voorkant van de fiets .. maar dat is juist de achterkant van het remblok. Tenminste als je het blokje ten opzichte van de draairichting van de velg ziet, zoals ik doe. En wat is de teen: is dat de achterkant van het blokje ( die dus naar de voorkant van de fiets wijst ), gelet op het engelse 'head-first' idee, of juist de voorkant van het blokje, die dus naar achteren wijst op de fiets, in de zin van 'je voeten vooruit'?
Ik weet niet zeker of je nu wilt weten hoe-om een remblokje gemonteerd moet worden maar misschien heb je iets aan deze discussie.

Dat het woord 'teen' werd geblokkeerd stamt nog uit de tijd dat spam werd tegengehouden door de titels te beoordelen op de aanwezigheid van veelgebruikte spamwoorden. Jouw bericht werd tegengehouden omdat het spamfilter toch echt dacht dat het om het engelse woord ging :) Er zijn inmiddels gelukkig betere methoden om spam te weren. Daarom heb ik het woord verwijderd uit de lijst en de teen mag weer gewoon genoemd worden.
Vincent Schol schreef:Ik weet niet zeker of je nu wilt weten hoe-om een remblokje gemonteerd moet worden maar misschien heb je iets aan deze discussie.

Dat het woord 'teen' werd geblokkeerd stamt nog uit de tijd dat spam werd tegengehouden door de titels te beoordelen op de aanwezigheid van veelgebruikte spamwoorden. Jouw bericht werd tegengehouden omdat het spamfilter toch echt dacht dat het om het engelse woord ging :) Er zijn inmiddels gelukkig betere methoden om spam te weren. Daarom heb ik het woord verwijderd uit de lijst en de teen mag weer gewoon genoemd worden.
Dat van die teen was wel grappig eigenlijk. Heb de sterretjes maar weggehaald, dat verbeterd de leesbaarheid.

De link gaat meer over links/rechts van je voor/achterrem. Maar ik vraag me serieus af wat nu de teen van het blokje is. Ook als je op google zoekt blijkt iedereen het anders op te vatten. Met ieder zijn eigen logische uitleg. Ik heb het praktisch getest met een gummetje, in ik zou het juist hiel-in noemen. Ik ben erg benieuwd hoe anderen het zien.
Pijltje staat in 9 van de 10 gevallen BOVENOP het remblokje en geeft de DRAAIRICHTING van het wiel aan. PUNT

In nagenoeg alle gevallen, 99% als ik het mij goed herinner, zijn blokjes zowel op de voorrem als op de achterrem te monteren!

Vergeet het teen verhaal.. Belangrijker is de afstand van je blokje tot de velg. Bij mij helpt een stukje dikker schoenendooskarton altijd uitstekend.
Bespaart je gelijk € 15,00 op het tacx-gereedschapje...

Succes
gartnl schreef:'T is niet dat mijn remmen het niet doen of piepen of zo. Ik monteer ze gewoon intuitief en het werkt prima. Maar ...

Ik raak altijd verward door dat toe-in verhaal: wat is de teen? De voor of achterkant van het remblok, maar dan .. wat is de voor of achterkant?
De pijl op het blokje wijst naar de voorkant van de fiets .. maar dat is juist de achterkant van het remblok. Tenminste als je het blokje ten opzichte van de draairichting van de velg ziet, zoals ik doe. En wat is de teen: is dat de achterkant van het blokje ( die dus naar de voorkant van de fiets wijst ), gelet op het engelse 'head-first' idee, of juist de voorkant van het blokje, die dus naar achteren wijst op de fiets, in de zin van 'je voeten vooruit'?
Voorkant-achterkant heeft normaliter betrekking op de onderdelen bezien vanuit de rijrichting van de fiets. Maar of je een achterlichtje nu met de voorkant tegen het spatbord schroeft? En wanneer gaat de voorkant van het achterspatbord nu over in de achterkant? :roll:

Toe-in / toe-out heeft betrekking op de stand van je eigen voeten. Je kunt de blokjes vanuit dat gezichtspunt dezelfde geometrie geven
Yohta schreef: Vergeet het teen verhaal.. Belangrijker is de afstand van je blokje tot de velg. Bij mij helpt een stukje dikker schoenendooskarton altijd uitstekend.
Bespaart je gelijk € 15,00 op het tacx-gereedschapje...
Succes
Kartonnetjes helpen idd prima, doe ik al jaren. En een post-elastiek om de remhendel doet ook wonderen. Of van de te stellen kant de veer loslaten.

m-gineering schreef: Toe-in / toe-out heeft betrekking op de stand van je eigen voeten. Je kunt de blokjes vanuit dat gezichtspunt dezelfde geometrie geven
Daar ga ik altijd de mist in .. omdat ik ten opzichte van de draaiende velg kijk, en niet naar de fiets. Dan is de 'toe' dus de 'hiel'. En wijst het pijltje naar de achterkant van je blokje.
Het is dan ook niet dat de remmen het niet doen, ik monteer ze al jaren, en altijd goed.
Maar vervolgens lees je dan eens een verhaaltje over juist afstellen en raak je totaal in de war. Maar kennelijk ben ik de enige met zo'n kronkel .. :D
gartnl schreef:
Vincent Schol schreef:Ik weet niet zeker of je nu wilt weten hoe-om een remblokje gemonteerd moet worden maar misschien heb je iets aan deze discussie.
De link gaat meer over links/rechts van je voor/achterrem. Maar ik vraag me serieus af wat nu de teen van het blokje is. Ook als je op google zoekt blijkt iedereen het anders op te vatten. Met ieder zijn eigen logische uitleg. Ik heb het praktisch getest met een gummetje, in ik zou het juist hiel-in noemen. Ik ben erg benieuwd hoe anderen het zien.
De discussie gaat inderdaad over links/rechts monteren maar dit ene bericht gaf een vergelijking tussen remmen en het opendraaien van een pot. Als je je er een voorstelling van kunt maken wat er gebeurt hoef je geen ezelsbruggetje te onthouden. Zeker als dat er een is uit de categorie "links is waar je duim rechts zit". Dan weet je nog niet veel.
gartnl schreef:
m-gineering schreef: Toe-in / toe-out heeft betrekking op de stand van je eigen voeten. Je kunt de blokjes vanuit dat gezichtspunt dezelfde geometrie geven
Daar ga ik altijd de mist in .. omdat ik ten opzichte van de draaiende velg kijk, en niet naar de fiets. Dan is de 'toe' dus de 'hiel'. En wijst het pijltje naar de achterkant van je blokje.
Het is dan ook niet dat de remmen het niet doen, ik monteer ze al jaren, en altijd goed.
Maar vervolgens lees je dan eens een verhaaltje over juist afstellen en raak je totaal in de war. Maar kennelijk ben ik de enige met zo'n kronkel .. :D
Nee je bent echt niet de enige. Het uitleggen van zo'n onderwerp, zonder omschrijvingen in de uitleg op te nemen die voor de uitlegger vanzelfsprekend zijn, maar op zich weer geen uitleg zijn, is nu eenmaal een kunst op zich. En zo'n pijl kun je ook op meerdere manieren uitleggen.

Nu moet ik dus ook een poging doen :? :shock:
Komt ie:

Een remblokje lijkt op een voet. Aan de lange kant zitten de tenen. Die kant noemt met dus de teen (Eng.: toe)
Als je met hardlopen afremt is het fijn dat de tenen vooraan zitten, want als de hak vooraan zat kreeg die wel erg veel te verduren. Bij remblokjes is het net zo, maar aangezien de remmen aan de bovenkant van het wiel zitten, beweegt de velg daar naar voren en moeten de remblokjes dus altijd met de lange kant naar *achteren* gemonteerd worden.
Toe-in betekent dat de tenen de velg eerst moeten raken, op het moment dat bij aantrekken van de remhendel de blokjes de velg naderen.
Overigens is de toe-in na een tijdje verdwenen door slijtage van het blokje. Meestal gebeurt er dan niet vreemds, want betekent dat deze montage-eis betrekkelijk is.

Leon
vincent schol schreef:
gartnl schreef:
Vincent Schol schreef:Ik weet niet zeker of je nu wilt weten hoe-om een remblokje gemonteerd moet worden maar misschien heb je iets aan deze discussie.
De link gaat meer over links/rechts van je voor/achterrem. Maar ik vraag me serieus af wat nu de teen van het blokje is. Ook als je op google zoekt blijkt iedereen het anders op te vatten. Met ieder zijn eigen logische uitleg. Ik heb het praktisch getest met een gummetje, in ik zou het juist hiel-in noemen. Ik ben erg benieuwd hoe anderen het zien.
De discussie gaat inderdaad over links/rechts monteren maar dit ene bericht gaf een vergelijking tussen remmen en het opendraaien van een pot. Als je je er een voorstelling van kunt maken wat er gebeurt hoef je geen ezelsbruggetje te onthouden. Zeker als dat er een is uit de categorie "links is waar je duim rechts zit". Dan weet je nog niet veel.
Daar werd het niet beter van eigenlijk ... dat met die pot is ook al zo'n ding: je houdt het dekstel met links vast maar eigenlijk draai je de pot met rechts open. Je linker hand doet dienst als 'bankschroef', de kracht komt nog steeds van rechts. En de uitleg voor de grip van de duim op het deksel is duidelijk, alleen: vergelijk je dat met velg en rem dan zou de duim dus de achterkant van het remblokje zijn ( tov de fiets ).

Martens opmerking dat alles op de fiets tov de fiets benoemd wordt is denk ik de oplossing. Dat ik het opdeel in rem tov velg veroorzaakt de (mijn) verwarring.
Leon schreef:[.. Bij remblokjes is het net zo, maar aangezien de remmen aan de bovenkant van het wiel zitten, beweegt de velg daar naar achteren en moeten de remblokjes dus altijd met de lange kant naar *achteren* gemonteerd worden ...
Leon
Bedankt voor je poging Leon, maar euh, de velg beweegt toch juist naar voren aan de bovenzijde van het wiel?

Iemand nog een straight-jacket over .... kan ik die gaan gebruiken als fietsjas :wink:
gartnl schreef:dat met die pot is ook al zo'n ding: je houdt het dekstel met links vast maar eigenlijk draai je de pot met rechts open.
Fout :D

Een pot hou je met rechts vast en draai je met links open. Dan heb je een voorlopende duim en meer grip (dichtdraaien gaat wel andersom)
gartnl schreef:Bedankt voor je poging Leon, maar euh, de velg beweegt toch juist naar voren aan de bovenzijde van het wiel?
Het is al verbeterd. Nu is het weer een iets betere poging :D
Leon
m-gineering schreef:
gartnl schreef:dat met die pot is ook al zo'n ding: je houdt het dekstel met links vast maar eigenlijk draai je de pot met rechts open.
Fout :D

Een pot hou je met rechts vast en draai je met links open. Dan heb je een voorlopende duim en meer grip (dichtdraaien gaat wel andersom)
Klopt. Maar rechts heb je ook een voorlopende duim op de pot, die een tegengestelde kracht levert. Welke hand levert dan de grootste kracht? Technisch gezien zouden beide handen bij het aanzetten evenveel kracht leveren toch? En als ik heel hard aan een pot draai heb ik altijd het gevoel dat links 'verliest', dwz links geeft eerder mee dan rechts.
Leon schreef:Het is al verbeterd. Nu is het weer een iets betere poging :D
Leon
Ok. Maar nu ben ik weer in verwarring. Jij noemt dus het naar de achterkant van de fiets wijzende deel de teen, net als ik zou doen. Marten noemt het naar voren wijzende korte deel de teen, als in de richting van je voet. Bekijk je de aanwijzingen op de website van koolstop, dan worden de blokjes met het 'schrapertje' aan de lange zijde zo gemonteerd de de korte zijde het eerst remt ( het schrapertje raakt de velg wel het eerst, maar veegt alleen schoon ). Dus bij koolstop is de korte zijde de teen, net als bij Marten.
En als je zoekt op het net kom je ook beide manieren van uitleg tegen.

( overigens: ik monteer de lange zijde naar de achterkant van de fiets, en laat de korte zijde de velg iets eerder raken, dan klapperen ze niet bij licht remmen. Dat schijnt dus goed te zijn. Het probleem begon toen ik ging lezen over fietstechniek, dat had ik nooit moeten doen na 35 jaar intuitief werken. )
Misschien kan ik nog wat aan toevoegen. Op de remblokken, inmiddels voor de derde keer vervangen, kun je nl zien wat links of rechts gemonteerd moet worden. Er staat een L of R aan de bovenkant afgedrukt. Verder is het natuurlijk ervoor zorgen dat het parallel met je velg monteren.

Wim
gartnl schreef:Ok. Maar nu ben ik weer in verwarring. Jij noemt dus het naar de achterkant van de fiets wijzende deel de teen, net als ik zou doen. Marten noemt het naar voren wijzende korte deel de teen, als in de richting van je voet.
Wie in het plaatje hieronder links de teen aanwijst, die moet dat dan maar doen :?: :lol:
Afbeelding
Leon
En als je wat nagellak op de punt van je remblokje lakt vergeet je het ook niet meer.
Afbeelding

Met de hakken naar voren monteren graag, dus toes out voor de juiste toe-in ;)