Spoorwegmaatschappij: NMBS/SNCF
Traject: Gent-Luxemburg-Nancy
Datum: oktober 2009
Vervoerstarief fiets: € 12,-
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: geen, wel moet in de Belgische treinen in principe alle bagage van de fiets verwijderd worden
Fiets tevoren aangemeld?: nee, wel hoort in België een conducteur bij het in- en uitstappen de deur van het fietsenhok te openen
Ervaringen: Tussen Gent en Brussel rijden de langste treinen van België, met als eindbestemming Oostende of Eupen. Er is vaak geen conducteur te vinden in de buurt van het fietsencompartiment tijdens de 3 minuten dat de trein stilstaat in het drukke station Gent Sint Pieters. Daarom heb ik zelf de fiets met bepakking de trein ingehesen bij een ingang met rolstoelpictogram. De rolstoelruimte was weliswaar op slot, maar naast de ingang van de toiletten is de gang breed genoeg voor de fiets: bijkomend voordeel is dat de bepakking er op kan blijven.
Brussel Zuid is het beginstation van de trein naar Luxemburg. Hier is voldoende tijd en overzicht om een conducteur te vinden die het fietsenhok kan openen. Voor alle zekerheid vroeg de conducteur of ik naar Luxembourg Ville of naar Bruxelles-Luxembourg (dit is in Brussel!) wilde.
Vanaf Luxemburg rijden moderne, laagdrempelige dubbeldekkers van de SNCF met een maximum snelheid van 160 km/uur naar Nancy. Helaas is de fietsruimte ook voorzien van klapstoeltjes. Fietshaken bieden hier plaats voor 6 hangende fietsen.
De ingang van de fietsenwagon wordt van buiten gemarkeerd met een fietspictogram.
De spoorlijn Luxemburg-Nancy is een prima verbinding met het noordoosten van Frankrijk. Luxemburg is ook via Maastricht en Luik te bereiken. Dit wordt de beste optie als de Beneluxtrein naar Brussel om zeep wordt geholpen.
Traject: Gent-Luxemburg-Nancy
Datum: oktober 2009
Vervoerstarief fiets: € 12,-
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: geen, wel moet in de Belgische treinen in principe alle bagage van de fiets verwijderd worden
Fiets tevoren aangemeld?: nee, wel hoort in België een conducteur bij het in- en uitstappen de deur van het fietsenhok te openen
Ervaringen: Tussen Gent en Brussel rijden de langste treinen van België, met als eindbestemming Oostende of Eupen. Er is vaak geen conducteur te vinden in de buurt van het fietsencompartiment tijdens de 3 minuten dat de trein stilstaat in het drukke station Gent Sint Pieters. Daarom heb ik zelf de fiets met bepakking de trein ingehesen bij een ingang met rolstoelpictogram. De rolstoelruimte was weliswaar op slot, maar naast de ingang van de toiletten is de gang breed genoeg voor de fiets: bijkomend voordeel is dat de bepakking er op kan blijven.
Brussel Zuid is het beginstation van de trein naar Luxemburg. Hier is voldoende tijd en overzicht om een conducteur te vinden die het fietsenhok kan openen. Voor alle zekerheid vroeg de conducteur of ik naar Luxembourg Ville of naar Bruxelles-Luxembourg (dit is in Brussel!) wilde.
Vanaf Luxemburg rijden moderne, laagdrempelige dubbeldekkers van de SNCF met een maximum snelheid van 160 km/uur naar Nancy. Helaas is de fietsruimte ook voorzien van klapstoeltjes. Fietshaken bieden hier plaats voor 6 hangende fietsen.
De ingang van de fietsenwagon wordt van buiten gemarkeerd met een fietspictogram.
De spoorlijn Luxemburg-Nancy is een prima verbinding met het noordoosten van Frankrijk. Luxemburg is ook via Maastricht en Luik te bereiken. Dit wordt de beste optie als de Beneluxtrein naar Brussel om zeep wordt geholpen.