Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke tweedehands Tandem - Forum Wereldfietser

Welke tweedehands Tandem

Het kogel is door de kerk, ik mag op zoek gaan voor een tandem (of ze het leuk vind of niet ze gaat van fietsen houden :lol: ).

Heeft iemand nuttig tips voor het kopen van een tweedehands hands tandem, b.v per merk/model in de prijs klasse €1000-1500 het liefst 26", het intentie is een tijdje uit te proberen en als het bevalt op ten duur een nieuwe kopen.

De intentie is voornamelijk tochten in de Benelux op verharde wegen.

Alvast bedankt

Shane
Kijk eens in Engeland (bijv op de site van de Engelse tandemclub) naar een tweedehands Thorn Voyager. Zie ook http://www.sjscycles.com/thornpdf/Thorn ... oHiRes.pdf

Misschien is er ergens ook al een Thorn Raven Twin Rohloff tandem te koop (nieuw vanaf 2000 pond!): http://www.sjscycles.com/thornpdf/Thorn ... oLoRes.pdf
Wim
Kijk ook eens uit naar KHS. Vorig jaar hebben we een Tandemania Sport tweedehands gekocht en hebben er de belangrijkste onderdelen zoals de aandrijving en remmen laten vervangen. Ondertussen staan er al wat kilometers op de teller waaronder 1000 km in Noord-Engeland met af en toe onverhard en we hebben nog geen spijt van onze aankoop. Dus voor het gebruik in de Benelux volstaat die ook wel.
Shane schreef:Het kogel is door de kerk, ik mag op zoek gaan voor een tandem (of ze het leuk vind of niet ze gaat van fietsen houden :lol: ).

Heeft iemand nuttig tips voor het kopen van een tweedehands hands tandem, b.v per merk/model in de prijs klasse €1000-1500 het liefst 26", het intentie is een tijdje uit te proberen en als het bevalt op ten duur een nieuwe kopen.

De intentie is voornamelijk tochten in de Benelux op verharde wegen.

Alvast bedankt

Shane
Er vanuit gaande dat "ze" het echt leuk gaat vinden gaan jullie een hoop plezier beleven aan een tandem!

Als 'begintandem' kun je bijvoorbeeld naar de elders al geadviseerde KHS-modellen kijken. Er zijn nog meer alternatieven zoals de Trek T900.
Afbeelding
Hiervan staan er nu (18-11-2009) twee op Marktplaats. Een in Den Haag en een in Bussum, beiden met de redelijke vraagprijs van 600 Euro. Het lage achterframe levert bij zware belading natuurlijk wat meer 'zwiep' op dan een heren-herenframe, maar om het tandemrijden uit te proberen is dit model zeer geschikt (als de framemaat passend is, uiteraard).

Uit de luxere tandemsferen: een Cannondale is aan te bevelen. Rijdt en stuurt zeer strak. Een vrij groot exemplaar (voorframe is plm. 59 cm hoog) staat op Marktplaats te koop in Rotterdam. De vraagprijs is voor een tandem uit 1993/1994 nogal hoog, maar zo'n fiets is beslist zijn geld waard. Dit is uit eigen 9-jarige ervaring met exact hetzelfde type:
Afbeelding

Als het ook 700c-wielen mogen zijn dan vergroot je de keuzevrijheid uit aangeboden sporttandems. Zo staat er een 'Flanders' tandem op Marktplaats. Volgens mij is deze fiets gebaseerd op een Kinesis-frame, een uitstekend frame waar veel merken gebruik van maken.

Mocht je nog meer willen weten kun je altijd mailen naar info@tandemclub.nl. En als je eind februari 2010 nog geen keuze hebt bepaald óf al weet waaraan een definitieve tandem moet voldoen: op de Fiets- en Wandelbeurs 2010 (27+28 februari 2010, RAI Amsterdam) verzorgt de Tandemclub het testrijden met veel verschillende types sporttandems, van Avaghon tot Vittorio.
Bedankt allemaal voor de reacties,

Zo'n Thorn is best interessant, maar nog iets boven budget om uit te proberen, Ik ga weer aan de slag met marktplaats.

Ik moet even wat geduld hebben, en dat is niet een bekende eigenschap van mij :lol:
Waarom worden tandems vrijwel altijd gebouwd voor "kleinere persoon achter"? Lijkt me weinig aan om een hele fietstocht tegen de zweterige rug van je partner aan te kijken.

.tsooJ
Alien schreef:Waarom worden tandems vrijwel altijd gebouwd voor "kleinere persoon achter"? Lijkt me weinig aan om een hele fietstocht tegen de zweterige rug van je partner aan te kijken.

.tsooJ
Zwaarste persoon voorop stuurt beter
Die Thorn is nieuw inderdaad wat boven je budget, zeker als je upgrades kiest zoals betere wielen. Wij hebben er zelf destijds eentje tweedehands gekocht, en dat was weer heel wat goedkoper.
Wim
Alien schreef:Waarom worden tandems vrijwel altijd gebouwd voor "kleinere persoon achter"? Lijkt me weinig aan om een hele fietstocht tegen de zweterige rug van je partner aan te kijken.

.tsooJ
In de zomer ben ik met circa 70 andere tandems van Passau naar Budapest. Zelf was ik stoker en was ons team (twee mannen) een uitzondering. Behalve een vrouw die met haar dochter was, waren er enkel stellen (man/vrouw). Het is aan te raden dat de sterkste en zwaarste voorop zit en dat is in vrijwel algemene gevallen de man. En die zijn ook over het algemeen langer dan een vrouw. Natuurlijk kan je tegen de rug van je partner kijken, maar vooral naast je. Je hoeft niet op het verkeer te letten. En tandems bouwen kan je doen zoals je het zelf wilt.

Rutger
fietste met Wolfgang Haas op een Santana van Passau naar Budapest
Rutger schreef: fietste met Wolfgang Haas op een Santana van Passau naar Budapest
Aha, meneer heeft een dure smaak! :D
m-gineering schreef:
Rutger schreef: fietste met Wolfgang Haas op een Santana van Passau naar Budapest
Aha, meneer heeft een dure smaak! :D
Nou Marten dat niet. Ik heb er zelf geen, maar kreeg de kans om mee te rijden. Maar het zijn wel zeer goede fietsen. Prijzen vanaf 2500 euro en zoals het gezegde is: 2 goede trekkingfietsen is een stuk duurder dan een tandem. Verbazingwekkend hoe hard je er mee kan rijden. Van ons groepje van 7 tandems passeerde bijna iedereen een amateurwielrenner die met moeite heuvel op reed. Op het vlakke waren snelheden van boven de 30 geen enkel probleem. En altijd gezellig. Je hoeft niet achterom te kijken waar je partner blijft.

Rutger
Dat laatste is een voordeel, maar is tegelijkertijd ook de reden waarom ik nooit op een tandem op vakantie zou gaan. Hoeveel ik ook van mijn vrouw hou, af en toe is het ook heerlijk om alleen te fietsen.......
Dagtochtjes daarentegen lijken me superleuk op een tandem
Tja, de tandem zou er alleen komen als we beiden wisselend voorop kunnen. En dat is gelukt. Met onze 10 cm lengte verschil verzetten we alleen de zadels. Ik heb achterop dan een wat diepe zit doordat het voorste zadel samen met het achterste stuur omlaag gaat.
En ik kijk niet tegen de rug aan en zie alles van voren aankomen. Als ik voorop zit dan wordt het op prijs gesteld dat tegenliggers op smalle fietspaden even gemeld worden.
Over het beter sturen: als de achterste een beweeglijker fietser is dan de voorste, dan merk je dit in het stuurgedrag, de voorste moet meer corrigeren.

Afbeelding

Afbeelding

Groeten, Wouter
Alien schreef:Waarom worden tandems vrijwel altijd gebouwd voor "kleinere persoon achter"? Lijkt me weinig aan om een hele fietstocht tegen de zweterige rug van je partner aan te kijken.

.tsooJ
Zoals de andere reacties ook al vermelden: zwaarste/grootste voorop stuurt beter. Er is - zeker bij slechtzienden - zeker vraag naar een tandem die "andersom" is gebouwd. Dat is ook mogelijk met een hoogwaardig aluminium frame. Zie onder meer deze Avaghon:

Afbeelding
Lijkt me nog eens leuk om met een tandem een lange reis te maken....... alleen :wink:. Kan iedereen achterop springen wanneer hij/zij dat wil. Cameraatjes mee, notebloc in de stuurtas.
Handig dus, de namen en types! :D
Hier nog een voorbeeld waarbij de man voorop reed. Mag ook wel met zo'n gevaarte (met een zelfgemaakte bobkar) hier bij Bingen.
Afbeelding
Ach ja, de gebruiksmogelijkheden van de tandem .....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding