Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van de Provence naar Italië - Forum Wereldfietser

Van de Provence naar Italië

Hallo,

De fietsroutes van Benjaminse en Reitsma gaan via Zwitserland naar Italië.
Wij hebben zin om via Zuid-Frankrijk te rijden: Auvergne - Avignon - Provence en dan naar Italië (Rome en Sicilië).
Heeft er iemand ervaring met deze route? Hoe geraken we daar de Alpen over? Is er een mooie weg? Bestaan er uitgetekende fietsroutes?

Alle suggesties welkom !
Zoiets?
(Geheel aanpasbaar uiteraard.)

Dit kun je er ook van maken... :roll:

Of bijv. zo'n route.
Of http://www.cartostudio.nl/fiets/riviera voor Nice-Albenga en http://www.opdefiets.net/ voor het deel Avignon-Nice.
hallo
ik ben twee keer naar avignon gefietst, maar nog nooit van daaruit naar italië, hoewel dit een zeer aantrekkelijk idee is :wink:
Eén keer ging het van parijs naar nevers, clermont ferrand, le puy, aubenas, pont st esprit. Dit zou gedeeltelijk kunnen overeenkomen met wat jullie in het eerste deel van de tocht van plan zijn.
Na Avignon ben ik dat jaar (2007) doorgefietst naar malaucène, het ging dan lichtjes op en af tot in bédoin :wink: , dan gorges de la nesque, forcalquier, gorges de verdon, col d'allos, barcelonnette, en toen was de tijd op :cry: en ging het via gap naar calais met de trein.

Dat was een superreisje, maar wat jij van plan bent dat wordt echt de max!
Veel plezier!
groeten lars
Ik ben van Avignon naar Nice gefietst, met de ferry naar Corsica. Na de Cap Corse met de ferry naar Livorno. Dan de keuze voor opstap route naar Rome, ik pakte route op in Florence.

groet, J
Van de Provence naar Italie.... Hmmm!! Wij zijn twee keer de Fr-It grens overgegaan. Één keer over de Petit St. Bernard, prachtige col en prima te doen. Ook een keer langs de kust, ook mooi, alleen een heel andere sfeer (komt langs Cannes en Monaco enzo..)

Veel voorpret gewenst!

Eric
Hi Sabien,

Ben deze zomer via de route van Paul Benjaminse vanaf Cluny naar Avignon gefietst.
Vandaar via de route van Luc Oteman door de Zuid Franse Gorges verder gereden, Mt. Ventoux vanaf Bedouain meegepakt en doorgereden naar Nice...... erg mooie routes, maar wel warm in augustus.
Daarna de kustweg naar Italie gefietst tot San Remo..... te veel verkeer en nog heel veel meer smog.... niet aan te raden.
De trein langs de kust is een heel goed alternatief.
Zelf ben ik vanuit Albenga via een andere route van Benjaminse via Piemonte, de Povlakte en de Alpen weer naar Basel terug gereden.
Veel plezier met het uitstippelen van je route.

Gerard
Alvast bedankt voor de reacties. We vinden wel één of andere boeiende route.
Maar heb je nog andere ideeën, eigen ervaringen, ... laat maar weten. We zijn benieuwd.
Mocht je erg opzien tegen het klimmen, lees dan vooral dit boek:

Ilja Leonard Pfeijffer en Gelya Bogatischcheva
De filosofie van de heuvel, op de fiets naar Rome
Afbeelding

Ze fietsten vanaf Marseille langs de kust naar Rome, en in het boek vind je een uitgebreide routebeschrijving.

Zie meer op
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 23&t=11494
Je moet in elk geval niet de grensovergang bij Olivetta nemen, vlak bij Sospel. Het is daar erg mooi maar je komt dan op een weg zuidwaarts naar Ventemiglia die heel erg druk is en ook nog smal, en tunnels heeft enzo.

Veel plezier met de tocht, schitterend gebied daar!
Hoi,

Wij willen het dit voorjaar andersom doen: van hieruit naar Rome-Sicilië, en dan via Sardinië-Corsica naar Frankrijk en zo weer richting NL.
Zeker het nog niet zo bekende zuid-Italië maakt ons nieuwsgierig.

Ben ook benieuwd naar eventuele ervaringen op Sicilië, zeker gezien de berichten over de troepen wilde honden waar ik recentelijk over las. Dat maakt het toch weer wat minder aantrekkelijk...
Mocht je niet opzien tegen klimmen :wink: neem dan de Col d'Angel. Van de grensovergangen die ik ken by far de mooiste en hoogste. Ze zeggen dat Hannibal deze ook heeft genomen (maar dat is waarschijnlijk een broodje aap verhaal). En wat een afdaling!

Afbeelding

Afbeelding
Wow. De vraag welke pas Hannibal genomen heeft is niet definitief beantwoord. Wel weten we dat het klimaat toen veel warmer was, en dat de tocht minder extreem was dan wel gedacht.
Wim
Col d'Angel

De zuidelijke alpen staan bij deze ook op mijn lijstje!
Leo van Lierop schreef:Col d'Angel

De zuidelijke alpen staan bij deze ook op mijn lijstje!
Zie ook Google Streetview 8)
Zo te zien kon de google auto niet over de pas vanwege de sneeuw ;-)
Hey, tijdje geleden dit topic. Ik ben erg benieuwd welke route jullie uiteindelijk hebben genomen en wat jullie ervaring is.

Wij willen ook naar Rome fietsen vanuit Basel of Lyon. In het geval dat we Lyon kiezen zijn we op zoek naar een mooie route door de Franse Alpen. Col d'Agnel lijkt me in ieder geval super; relatief rustig en mooi.