Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Basel - Maastricht in 2010 - Forum Wereldfietser

Basel - Maastricht in 2010

Hoi allemaal,

Ik ben voornemens om in juli 2010 de route Basel - Maastricht te gaan fietsen.

Ben benieuwd naar ervaringen en tips van jullie.

Kaartwerk gebruiken? Boekje van Benjaminse? Of toch via een GPS? overnachten op campings? of toch pensionnetjes zoeken? Naar Basel met de trein?

Groetjes, Rob.
Je kunt ook naar Basel met de fiets, en dan met de trein terug. Afgezien daarvan, mij lijkt de route van Benjaminse een leuke en handige manier. Wij hebben er veel plezier aan gehad (en er is ook een GPS track van).
Voor het vervoer zou ik zeker kiezen voor de Intercity Nightline. Dat is heel comfortabel, en als je tijdig boekt ook goedkoop.
Wim
Hoi,

Ik ben in 2008, na een rondrit door Zwitserland, via(ongeveer) Basel naar Nederland teruggefietst. Ik ben boven Basel eerst een stukje door het vlakke land naast de Rijn gefietst. Snel en vlak, maar wel eentonig met veel maisvelden. Iets ten noorden van Colmar linksaf geslagen de Vogezen in. Hier wordt de route een stuk mooier. Het plaatsje Bergheim is een aanrader!! Daarna via Sarrebourg en Metz naar Luxemburg-stad.
Om vandaar via de Belgische ardennen naar Maastricht te fietsen.

Ik heb de route uitgestippeld via fietsrouteplanner.eu. Maar tijdens het fietsen deze route regelmatig aangepast, in verband met vinden camping of anderszins...

Vooral het vinden van een camping was wat lastig ter hoogte van Metz. Hierdoor werdt de dagafstand die dag wat groot. Wellicht dat een kaart met campings erop, of een routeboekje hier goed in kan voorzien. Verder had ik nergens een overnachting geregeld of van te voren gepland, maar steeds een camping gevonden.
In luxemburg-stad in een hostel geslapen. Een aanrader, kan er je fiets goed kwijt en is 10 minuten lopen van de binnenstad. Zeker een stop die je moet doen..

Ik hoop dat je er wat aan hebt en veel voorpret met de voorbereiding!

Gerco.
Intercity Night Line is inderdaad heel goedkoop, ben je voor onder de 50euro in Basel...
Ik heb zelf ook ene male de route Basel-Maastricht gefietst. Destijds gekozen voor de route door de Vogezen; Routes des Cretes..... vond ik persoonlijk erg mooi.... Alleen het eerste stukje naar de Grand Ballon is even klimmen. Daarna één lange afdaling naar Maastricht ;).... na de Vogezen doorgestoken richting de graanvelden boven Saverne en bij Saarbrucken de grens overgestoken. Daarna door mooie gebieden richting Trier, Prum, Monschau en je bent weer thuis. Die stukken van Duitsland zijn me wel bijgebleven, mooi landelijk, en lekker rustige wegen om te fietsen....

Maar uiteraard zijn er tig andere routes en ongetwijfeld minstens zo mooi. En de hotels en pensions vond ik redelijk betaalbaar en in Duitsland lekker luxe (ivm Frankrijk althans).

succes!
robrijen schreef:Hoi allemaal,

Ik ben voornemens om in juli 2010 de route Basel - Maastricht te gaan fietsen.

Ben benieuwd naar ervaringen en tips van jullie.

Kaartwerk gebruiken? Boekje van Benjaminse? Of toch via een GPS? overnachten op campings? of toch pensionnetjes zoeken? Naar Basel met de trein?

Groetjes, Rob.
Wij hebben deze zomer de volgende ronde gefietst: Malmedy (Spa, Belgie), Weiswampach (Lux.), Vianden, Wasserbillig, Saarlouis (Dld.), Lutzelbourg (Fr.), Molsheim, Eguisheim, Stauffen (Dld) Titisee, Van hieruit is het nog ca. 100km naar Basel Erg mooie route, veel fietspaden door wijngebieden en langs rivieren/kanalen, en weer terug naar het noorden via Freiburg, Kayserstuhl, Straatsburg, Luxemburg etc.

Niet vanuit Rotterdam al gaan fietsen, het stuk naar de Belgische Ardennen kennen we al en dit stuk heen en terug kost snel een week. Die fietsten we liever naar het zuiden.
Enne, overal goede campings.
Ik heb de route zelf uitgestippelt met Google Earth, fietskaarten van de betreffende landen en onderweg mijn oren en ogen open gehouden.
Zo kwamen we nu en dan op mij onbekende fietsroutes.

Veel plezier.

Wim
Gewoon doen wat het beste bij je past. Wil je graag zelf de route bepalen, kies dan geen bedachte route. Vind je het fijn om vaak op een kaart vd omgeving te kijken en/of tijdens de rit af te wijken van de route, neem dan geen gps. Deze redeneringen kunnen naar wens omgedraaid worden. Succes.