Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets GPS - Forum Wereldfietser

Fiets GPS

Hierbij een oproep aan de techneuten onder ons!
Wie kan mij adviseren ten aanzien van van een fiets navigator.
Ik heb al gekeken naar een Garmin Oregon 550 T, dit is volgens de verkoper een van de eenvoudigste en meest uitgebreide toestellen.
Ik krijg echter zoveel technische informatie dat ik door de bomen het bos niet meer zie, het moet bij mij niet te ingewikkeld zijn.
Bovendien hangt er een pittig prijskaartje aan!

vriendelijke groet,
Jan van den Berg
Jan,

dit is een overzicht van alle berichten op dit forum met GPS in de titel.
Op de wiki is een speciale GPS-pagina te vinden.
Hier moet toch wel iets tussen te vinden zijn waar je wat aan hebt.
Hallo Jan,

Die Oregon 550 is onnodig duur.
De camera die er op zit is zo goed als waardeloos.
Met een Oregon 200 of 300 heb je een net zo goede GPS.
De 400 heeft een "ingebouwde" kaart, gelukkig is die ook als freeware verkrijgbaar.

Kijk verder op het forum, er al veel over GPS'en geschreven.
Ook gps.nl heeft een zeer goed forum.


John.
Ben het wel met John eens. Die 3.2 megapixel camera in de 550 lijkt me overbodig, ik neem aan dat je ook een gewone camera bij je hebt. Kijk ook eens naar de Dakota.

Hou er wel rekening mee dat een outdoor GPS geen TomTom is, je moet je wel enigszins in de materie verdiepen, dus koop hem ruim voordat je op vakantie gaat.
Mij lijkt het handige van de camera juist niet het maken van foto's, maar dat je snel een waypoint kunt maken: de locatie wordt opgeslagen, en met de afbeelding heb je een herinnering aan welke plek het ook alweer precies was.

Zo kun je ook op elke plaats waar je een foto maakt met een echtere camera, een waypoint met fotootje maken. Dan weet je altijd op welke coördinaten de foto gemaakt is.

Overigens zijn er nog alternatieven als de TwoNav Aventura en de Magellan Triton 2000. Die laatste is eigenlijk de oregon 550, maar dan voor de helft van het geld... :roll:
Magellan Triton 2000: 654 euro
Oregon 550: 450 euro

Bijna 1,5x zo duur ipv de helft goedkoper zal je bedoelen.
Bovendien zijn er veel minder kaarten beschikbaar voor Magellan in vgl met Garmin.
Robertjan schreef:Zo kun je ook op elke plaats waar je een foto maakt met een echtere camera, een waypoint met fotootje maken. Dan weet je altijd op welke coördinaten de foto gemaakt is.
Mwa, niet persé nodig. Er zijn programma's die ahv. de bestandsdatum en -tijd van de foto de coördinaten uit het gpx-bestand kunnen halen. Voorwaarde is wel dat de tijd in je camera goed staat.
De prijzen zijn inderdaad bijzonder ver gedaald van de Garmin-lijn. Zelfs tot € 398 toe... :roll:

Frank:
Jij bedoelt waarschijnlijk de camera van de GPS?
Wat ik bedoel is dat 3,2 megapixels niet hoog is. Waarschijnlijk wil je daarmee geen "echte" foto's maken. Wel heb je met die ingebouwde camera een beeld van de locatie.
Als je later de foto's van je "echtere" camera afhaalt, kun je met de beelden van de GPS de bijbehorende locatie handmatig toevoegen aan de "echte" foto's (van de losse camera).
Ik weet dat er GPS-modules bestaan voor dSLR's, echter kun je dan geen losse flitser meer gebruiken.
Het is dus één van de mogelijkheden, en ik vernoemde het even om aan te geven dat die ingebouwde camera wel ergens voor kan dienen, maar voor mij niet als enige camera.
Nee, ik bedoel foto's die gemaakt zijn met een gewone camera.
Ik gebruik geosetter om de locatie van de gemaakte foto's vast te stellen ahv de gps track: http://www.geosetter.de
Frank zei het al je hoeft geen foto te nemen met camera en GPS.
Als je via software je camera en GPS synchroniseer, worden bij je foto's de posities in je exif gegooit, of op de juiste plek in Google Earth.

Overigens werk een Oregon wel als een "Tomtom"
Met een routerende kaart wordt de richting heel betrouwbaar gewezen.
Maakt niet uit of het Marrakesh of New Delhi is, nooit meer geknoei en verdwalen in grote steden!

John.
Misschien moet ik het meer nuanceren wat ik bedoel met dat een outdoor GPS geen Tomtom is.

Meestal is het zo dat als je een GPS in de auto gebruikt je zo snel en efficiënt mogelijk van A naar B wilt, je hoeft dan alleen de bestemming in te geven en de GPS doet de rest. In steden gaat dit inderdaad ook op voor een outdoor GPS.

Maar als je op fietsvakantie bent, dan wil je langs bezienswaardigheden, langs een mooi riviertje, een LF-route volgen etc. Hierdoor kan de route van A naar B wel een heel kronkelige worden. Je kunt onderweg de GPS van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid laten routeren, maar of je dan nog langs dat mooie riviertje fietst is de vraag. Thuis achter de PC kun je die mooie route wel maken, of je kunt van het Internet die LF-route downloaden en die gebruiken. Om je GPS op deze manier te gebruiken moet je je wel in de materie verdiepen. Je moet het verschil tussen een route en een track leren, dat de Onroute fietskaart anders ingesteld moet worden dan Citynavigator. Ook het leren van Mapsource kost tijd. Ik heb een paar weekeinden zitten klooien voordat ik wist hoe mijn Colorado ongeveer werkte.
Ik heb nu een paar weken een Oregon 400T in mijn bezit. Ik heb hem nog niet veel gebruikt in de praktijk (eenmaal op de fiets, twee keer in de auto en een paar maal om te wandelen). Ik ben er erg blij mee.

Het ene moment is het prettiger om alleen maar van A naar B te routeren: zo laat ik ook de route van mijn huis naar mijn werk berekenen. Het andere moment, bijvoorbeeld voor de fietsvakantie, is dat totaal niet van belang: dan wil ik alleen maar het fietserpad in mijn apparaat zetten met de aanpassingen die ik zelf voor ogen heb.

Ik weet nu hoe ik de profielen goed moet gebruiken.

Frank heeft gelijk: je moet de tijd nemen om je Mapsource en je apparaat eigen te maken. Aanvankelijk was de Oregon als Sinterklaascadeau gedacht. Ik heb toen besloten om al wel Mapsource op mijn pc te installeren, waardoor ik mij vrijwel uitsluitend daar op heb geconcentreerd. Nu heb ik de Oregon tevoorschijn gehaald en ben ik vooral daar mee bezig.

Overigens vind ik in zijn algemeenheid dat je niet te veel mag verwachten van fotocamera's op mobiele telefoons of gps-apparaten. In eerste instantie koop ik een mobiele telefoon om mee te bellen of een navigatie-apparaat om mee te navigeren en niet om foto's mee maken. Het is mooi meegenomen als ze leuke foto's kunnen maken, maar dat is zeker niet het belangrijkste.