door
Leon » vr 13 nov, 2009 14:03
m-gineering schreef:Botte oplossing: diaprojecor, goed scherm en camera op een statief. ALs je de setup voor elkaar hebt is het in ieder geval snel.
Heb ik geprobeerd. Dan kun je inderdaad zien wat er op het plaatje staat, maar dan heb je het echt gehad. (weinig resolutie, onscherpe hoeken, donkere hoeken, kleurverloop etc. etc. en dat bovenop de andere beeldfouten)
Wim, je bent inderdaad laat.
Flatbedscanners leveren in het beste geval vanaf kleinbeeld acceptabele resultaten voor op websites en foto's van 10x15. Negatieven zijn problematischer dan dia's. Van automatische ontstoffingssoftware moet je je niet veel voorstellen, die van mijn Epson 4990 blijkt alleen te werken bij resoluties die niet interessant zijn.
Zo'n tweedehands nikon is idd het beste wat je tegen kunt komen, compatibiliteitsproblemen kun je nog jaren pareren met een computer van de kringloop. De 17'' CRT-schermen daarvan zijn vaak ook prima
Zelf heb ik een simpele HP Photosmart S20, beter dan de flatbeds maar uiteraard minder dan de coolscans, erg traag maar wel erg gebruiksvriendelijk. Kostte toen 200 euro in de uitverkoop.
Het verkrijgen van een acceptabele mate van scherpte en het corrigeren van de kleurbalans, die bij filmmateriaal altijd verschillend is in schaduw, grijstinten en hoge lichten, blijft een crime - of je ziet van een mijl afstand dat het een filmscan is.
De tip om er een te huren lijkt mij best een goede. Als je je een week opsluit met een snelle scanner krijg je misschien meer resultaat dan dat je jaren prutst met een traag geval. Slim is het dan om je scanoriginelen te bewaren voor het geval je later meer bedreven bent in het corrigeren van kleur en scherpte. (en een tweede HD kopen voor backups)
Succes,
Leon